Ceristimo wrote:
Remblokkensetje kost 27 euro, en een setje remschijven heb je voor 45. Remschijven ga ik eerst even opmeten. Ik bestel bij de remblokken ook een montageset mee, da's 11 euro extra. Als mijn remschijven wél op blijken te zijn wordt het even 'auw' in de portemonnee, maar wat moet, moet. 't Zijn wel je remmen natuurlijk...
Even wellicht overbodige informatie
Zelfs al is de dikte van je remschijf in orde, de remschijf kan toch nog vervangen moeten worden.
Namelijk:
- (diepe) groeven in het rem oppervlak door versleten remblokjes. Verzwakken de schijf en is zeker reden om te vervangen
- Opstaande (roest) rand aan de uiteindes van de schijf. Als je dan aan de bovenkant meet lijkt de schijf dik, maar als je dan achterom kijkt zie je dat alleen de bovenste zoveel mm dik is... De rest is weggesleten

Als de schijf een opstaande rand heeft, is het aan te raden hem te vervangen...
- ohja en kleur verschil. Is de schijf op sommige plekken echt blauw is hij veelste heet geweest en dan bestaat de kans dat ie krom en/of verzwakt is.
Als de schijf verzwakt is kan die breken als er veel kracht op uitgeoefend word en dat zijn doorgaans de momenten dat je het juist niet wilt
De bouten van je remklauw hoef je echt niet door te slaan, die komen er zelf gewoon uit. Je moet als je nieuwe blokken monteert de zuiger van de klauw ' terug' duwen, zijn standaard positie is namelijk afgesteld op versleten (dunne) blokken en dan krijg je ze er dus nooit tussen.
Je hebt een type 1 dus de stangetjes die de blokjes vast houden kunnen verroest zijn en dan komen ze niet vrijwillig uit de klauw. Be warned.