Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001
Moderator: webmasters
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
ah.. oke dan heeft t weinig met elkaar te maken
maar inderdaad, remklauwen gangbaar maken, ze zitten aan de veerpoot gemonteerd met n soort bus-pen combinatie, met daaroverheen 2 rubbers aan elke kant 1.. die bus/pin combinatie hoort soepel te glijden, waardoor je de klauw dus redelijk soepel n beetje de ene en n beetje de andere kant op moet kunnen schuiven.. als die klauw helemaal muurvast zit dan kauwt ie inderdaad de blokjes scheef af.. de oplossing is dan die pin demonteren en met n stukje schuurpapier evt roest of troep die dr tussen zit weghalen en invetten, zodat ie daarna wel soepel glijd..
maar inderdaad, remklauwen gangbaar maken, ze zitten aan de veerpoot gemonteerd met n soort bus-pen combinatie, met daaroverheen 2 rubbers aan elke kant 1.. die bus/pin combinatie hoort soepel te glijden, waardoor je de klauw dus redelijk soepel n beetje de ene en n beetje de andere kant op moet kunnen schuiven.. als die klauw helemaal muurvast zit dan kauwt ie inderdaad de blokjes scheef af.. de oplossing is dan die pin demonteren en met n stukje schuurpapier evt roest of troep die dr tussen zit weghalen en invetten, zodat ie daarna wel soepel glijd..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Die pin die je bedoeld, is dat de remcilinder? Want die mag toch nooit uit de remklauw, omdat je dan helemáál ver van huis bent?
Moet de remklauw ook los gemaakt worden, of kan die aan de veerpoot blijven zitten?
't Punt is een beetje dit: Ik heb vanmiddag wel met een pijnzend gezicht naar de remklauw zitten staren, maar kan me zo niet visueel voor de geest halen waar die bus/pin combinatie en dergelijk moet zitten...Ik vond de remklauw een redelijk massief stuk (giet)ijzer: in elk geval ziet 't er van buiten wel zo uit. Maar misschien wordt dat voor mij wat duidelijker wanneer de remblokken eraf liggen.
Tja, ik ben een boerenlul met twee linkerhanden, maarja: op je stufi moet je 't toch allemaal zelf doen hè...
Moet de remklauw ook los gemaakt worden, of kan die aan de veerpoot blijven zitten?
't Punt is een beetje dit: Ik heb vanmiddag wel met een pijnzend gezicht naar de remklauw zitten staren, maar kan me zo niet visueel voor de geest halen waar die bus/pin combinatie en dergelijk moet zitten...Ik vond de remklauw een redelijk massief stuk (giet)ijzer: in elk geval ziet 't er van buiten wel zo uit. Maar misschien wordt dat voor mij wat duidelijker wanneer de remblokken eraf liggen.
Tja, ik ben een boerenlul met twee linkerhanden, maarja: op je stufi moet je 't toch allemaal zelf doen hè...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
nee, niet die zuiger van de remklauw zelf, die moet dr inderdaad echt niet uit..Ceristimo wrote:Die pin die je bedoeld, is dat de remcilinder? Want die mag toch nooit uit de remklauw, omdat je dan helemáál ver van huis bent?
ja, juist wel los, de klauw zit dus an de veerpoot vast met die bussen/pennen die ik bedoel. mag wel gewoon aan de remslang blijven zitten, dus opnieuw ontluchten is niet heel nodig als t goed gaat..Ceristimo wrote: Moet de remklauw ook los gemaakt worden, of kan die aan de veerpoot blijven zitten?
massief stuk gietijzer hoort te bewegen tov andere massieve stuk gietijzer (veerpoot), maar eeh.. plaatje:Ceristimo wrote: 't Punt is een beetje dit: Ik heb vanmiddag wel met een pijnzend gezicht naar de remklauw zitten staren, maar kan me zo niet visueel voor de geest halen waar die bus/pin combinatie en dergelijk moet zitten...Ik vond de remklauw een redelijk massief stuk (giet)ijzer: in elk geval ziet 't er van buiten wel zo uit. Maar misschien wordt dat voor mij wat duidelijker wanneer de remblokken eraf liggen.
Ceristimo wrote: op je stufi moet je 't toch allemaal zelf doen hè...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Kijk, daar kunnen we wat mee! Thanks voor het plaatje, man. Bedankt voor de moeite...Dat wordt dus weer klussen...
Voordat ik remmerij bestel eerst een schuifmaat regelen. Volgens mij zijn mijn schijven namelijk niet te dun (maarja, meten is weten), dus als er geen nieuwe schijven op hoeven doe ik alleen beide blokken. Scheelt toch weer 6 tientjes..
Voordat ik remmerij bestel eerst een schuifmaat regelen. Volgens mij zijn mijn schijven namelijk niet te dun (maarja, meten is weten), dus als er geen nieuwe schijven op hoeven doe ik alleen beide blokken. Scheelt toch weer 6 tientjes..
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Okido, even gekeken op Winparts. Prijzen vallen me nog best mee.
Remblokkensetje kost 27 euro, en een setje remschijven heb je voor 45. Remschijven ga ik eerst even opmeten. Ik bestel bij de remblokken ook een montageset mee, da's 11 euro extra. Als mijn remschijven wél op blijken te zijn wordt het even 'auw' in de portemonnee, maar wat moet, moet. 't Zijn wel je remmen natuurlijk...
Zit je dus op ongeveer 40 euro voor remblokken en montagesetje. Mwaa, dat moet een keertje kunnen.
Daarbij dan een bus remmenreiniger en kopervet halen.
Kopervet aan de achterkant van de remblokken. Met de remmenreiniger een beetje tussen die remklauw lopen kwatten. Die bouten/bus rommel die de klauw aan de veerpoot vasthoudt loshalen (gewoon eruit meppen met een doorslag?...) en dat ook even goed schoonmaken en in de kopervet. Remtang/klauw even met een touwtje/tiewrapje whatever ophangen aan de draagarm ofzo, zodat de remleiding niet los kan schieten.
Dan boel terugmonteren.
Is dat een beetje goeie werkwijze waarbij hopelijk het aanlopen van de rem dan ook verholpen is?
Ik hoop dus dat het niet de remcilinder is die vastzit, want ik zie het niet zo zitten om daar zelf aan te kloten...
Remblokkensetje kost 27 euro, en een setje remschijven heb je voor 45. Remschijven ga ik eerst even opmeten. Ik bestel bij de remblokken ook een montageset mee, da's 11 euro extra. Als mijn remschijven wél op blijken te zijn wordt het even 'auw' in de portemonnee, maar wat moet, moet. 't Zijn wel je remmen natuurlijk...
Zit je dus op ongeveer 40 euro voor remblokken en montagesetje. Mwaa, dat moet een keertje kunnen.
Daarbij dan een bus remmenreiniger en kopervet halen.
Kopervet aan de achterkant van de remblokken. Met de remmenreiniger een beetje tussen die remklauw lopen kwatten. Die bouten/bus rommel die de klauw aan de veerpoot vasthoudt loshalen (gewoon eruit meppen met een doorslag?...) en dat ook even goed schoonmaken en in de kopervet. Remtang/klauw even met een touwtje/tiewrapje whatever ophangen aan de draagarm ofzo, zodat de remleiding niet los kan schieten.
Dan boel terugmonteren.
Is dat een beetje goeie werkwijze waarbij hopelijk het aanlopen van de rem dan ook verholpen is?
Ik hoop dus dat het niet de remcilinder is die vastzit, want ik zie het niet zo zitten om daar zelf aan te kloten...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Even wellicht overbodige informatieCeristimo wrote: Remblokkensetje kost 27 euro, en een setje remschijven heb je voor 45. Remschijven ga ik eerst even opmeten. Ik bestel bij de remblokken ook een montageset mee, da's 11 euro extra. Als mijn remschijven wél op blijken te zijn wordt het even 'auw' in de portemonnee, maar wat moet, moet. 't Zijn wel je remmen natuurlijk...
Zelfs al is de dikte van je remschijf in orde, de remschijf kan toch nog vervangen moeten worden.
Namelijk:
- (diepe) groeven in het rem oppervlak door versleten remblokjes. Verzwakken de schijf en is zeker reden om te vervangen
- Opstaande (roest) rand aan de uiteindes van de schijf. Als je dan aan de bovenkant meet lijkt de schijf dik, maar als je dan achterom kijkt zie je dat alleen de bovenste zoveel mm dik is... De rest is weggesleten Als de schijf een opstaande rand heeft, is het aan te raden hem te vervangen...
- ohja en kleur verschil. Is de schijf op sommige plekken echt blauw is hij veelste heet geweest en dan bestaat de kans dat ie krom en/of verzwakt is.
Als de schijf verzwakt is kan die breken als er veel kracht op uitgeoefend word en dat zijn doorgaans de momenten dat je het juist niet wilt
De bouten van je remklauw hoef je echt niet door te slaan, die komen er zelf gewoon uit. Je moet als je nieuwe blokken monteert de zuiger van de klauw ' terug' duwen, zijn standaard positie is namelijk afgesteld op versleten (dunne) blokken en dan krijg je ze er dus nooit tussen.
Je hebt een type 1 dus de stangetjes die de blokjes vast houden kunnen verroest zijn en dan komen ze niet vrijwillig uit de klauw. Be warned.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Hey Grietje,
Long time no see. Tof dat je weer terugbent! Thanks voor de tips. Schijven zien er op het oog nog goed uit, dus geen groeven, verkleuringen of een dikke opstaande roestrand. Hard remmen doe ik nooit, want ik rij als een ouwe lul
Juist omdat er geen dikke roestrand opzit dénk ik dus dat die schijven nog niet zo oud zijn, maar daarom wil 't dus eerst even meten.
Dat het allemaal vastgerot kan zitten had ik ook al bedacht, dus daarom wil ik er ook een montagesetje bij bestellen. Mocht je dan iets aan gort meppen, kan je 't vervangen...Volgens mij zitten die stangetjes namelijk bij zo'n montagesetje in.
Long time no see. Tof dat je weer terugbent! Thanks voor de tips. Schijven zien er op het oog nog goed uit, dus geen groeven, verkleuringen of een dikke opstaande roestrand. Hard remmen doe ik nooit, want ik rij als een ouwe lul
Juist omdat er geen dikke roestrand opzit dénk ik dus dat die schijven nog niet zo oud zijn, maar daarom wil 't dus eerst even meten.
Dat het allemaal vastgerot kan zitten had ik ook al bedacht, dus daarom wil ik er ook een montagesetje bij bestellen. Mocht je dan iets aan gort meppen, kan je 't vervangen...Volgens mij zitten die stangetjes namelijk bij zo'n montagesetje in.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Van alle auto's waarmee Die-Andere regelmatig in kolonne de Groningse landweggetjes onveilig maakte, heeft Die-Andere het officiëel het langst overleeft!
De Golf Type III werd al een jaar geleden ingeruild voor een Polo. De Suzuki Swift, die ik wel 'ns gesleept heb met de AX, is vorige week gesloopt. De Nissan Sunny werd vanochtend door de sloop opgehaald.
Die-Andere was niet de auto met de meeste kilometers, maar was wel de oudste en nu dus ook officiëel de langst overlevende...
Afscheidsfilmpje van de Suzuki Swift, waarbij ik er natuurlijk wél voor zorg altijd áchter de camera inplaats van ervóór te gaan staan...De oplettende kijker zou Die-Andere drie keer in het filmpje moeten kunnen spotten...
Link
De Golf Type III werd al een jaar geleden ingeruild voor een Polo. De Suzuki Swift, die ik wel 'ns gesleept heb met de AX, is vorige week gesloopt. De Nissan Sunny werd vanochtend door de sloop opgehaald.
Die-Andere was niet de auto met de meeste kilometers, maar was wel de oudste en nu dus ook officiëel de langst overlevende...
Afscheidsfilmpje van de Suzuki Swift, waarbij ik er natuurlijk wél voor zorg altijd áchter de camera inplaats van ervóór te gaan staan...De oplettende kijker zou Die-Andere drie keer in het filmpje moeten kunnen spotten...
Link
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
sunny niet meer kunnen fixen?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Die had met één zaterdag klussen weer prima kunnen lopen, en dan had je er een hele goede auto aan gehad, maar de eigenaar had er geen zin meer in.
De nieuwe versnellingsbak hing er al onder. Was alleen een kwestie van nog twee extra bouten erin, kilometerteller sensor d'r op zetten en nieuwe assen erin (van een 1.6, omdat die iets groter bleken te zijn dan van de 1.4). Al het spul zat er bij ook.
Maar enfin, de Sunny is einde verhaal, en is met z'n redelijk nieuwe bandjes, lichtmetalen velgen, Remus uitlaatdemper, gelaste dorpels, en alle elektrische zooi (ramen, dak, spiegels, deurvergrendeling, koplampverstelling) naar de sloop vertrokken.
De nieuwe versnellingsbak hing er al onder. Was alleen een kwestie van nog twee extra bouten erin, kilometerteller sensor d'r op zetten en nieuwe assen erin (van een 1.6, omdat die iets groter bleken te zijn dan van de 1.4). Al het spul zat er bij ook.
Maar enfin, de Sunny is einde verhaal, en is met z'n redelijk nieuwe bandjes, lichtmetalen velgen, Remus uitlaatdemper, gelaste dorpels, en alle elektrische zooi (ramen, dak, spiegels, deurvergrendeling, koplampverstelling) naar de sloop vertrokken.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Zonde van die Sunny.. swiftjes zijn er toch genoeg van..
Maar leuk filmpje zo.
Maar leuk filmpje zo.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
das echt zonde, sommige mensen hebben blijkbaar net niet genoeg geduld.. had je m niet zelf kunnen overnemen voor n kratje bier ofzo, dan had je dr nog n leuke zakcent aan overgehouden bij verkoop..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Geniaal filmpje! echt heel leuk gedaan. Zoiets zou ook bij elke ax gedaan moeten worden die weggaat, mja, dan komt de site zo vol te staan
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Ik ga dus mijn set lichtmetaal ruilen tegen witte steelies. Nou zitten daar echter geen wielbouten bij, en volgens mij kan ik er niet de wielbouten van mijn 14" GT-velgen in draaien?
Iemand misschien nog een setje stalen wielbouten over?...
EDIT:
Voor de duidelijkheid, mijn 14" GT velgen gaan (nog) niet weg, maar de set First velgen van mijn vorige AX. Daar zitten wel de wielbouten bij, maar die doe ik bij de velgen weg. Dus dan heb ik natuurlijk nog de wielbouten van mijn huidige velgen, maar ik neem aan dat dat niet passen gaat...
Iemand misschien nog een setje stalen wielbouten over?...
EDIT:
Voor de duidelijkheid, mijn 14" GT velgen gaan (nog) niet weg, maar de set First velgen van mijn vorige AX. Daar zitten wel de wielbouten bij, maar die doe ik bij de velgen weg. Dus dan heb ik natuurlijk nog de wielbouten van mijn huidige velgen, maar ik neem aan dat dat niet passen gaat...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
14" GT alu of GT staal? alle staalbouten zijn t zelfde namelijk
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Nee, 't is van die Sport/GT rommel die ik er nu onder heb...Volgens mij zijn die aluminium. Lijken op van die GTI-velgen, maar deze zijn 3-gaats en ietsje 'vierkanter' uitgevoerd.
Effe de eerste beste foto die ik zo van mijn velgen vinden kon opgezocht:
Voor zover ik weet is dat lichtmetaal?...
Effe de eerste beste foto die ik zo van mijn velgen vinden kon opgezocht:
Voor zover ik weet is dat lichtmetaal?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Jup dat is lichtmetaal daar zitten conische wielbouten in.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
nouja.. hopen dat iemand nog n setje voor je heeft (wel lastig dat ze niet meer gemaakt worden :S)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Ja, was ik al bang voor...Velgen ruilen is leuk, maar dan moet ik er wel wielbouten bij kunnen krijgen...Ik zal de sloop morgen eens bellen, misschien hebben die het liggen...Als iemand hier nog stalen wielbouten heeft dan heb ik er dus wel belang bij
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas
Oke, ik heb stalen wielbouten geregeld bij de Franse sloop in Groningen voor een tientje...Dat lijkt me redelijk
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.