Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
HattoriHanzo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonOct17, 2011 9:25:07 PM
Location: Hoofddorp

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by HattoriHanzo »

Ships zo'n hoedenplank zou ik ook nog wel willen hebben :D

Vandaag ga je toch verder klussen? Succes!
AX-loos

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Moet je dus even naar Noorlaren. Kan je ook gelijk de flapspatters meenemen ;).

Trommelrem doe we een andere keer trouwens wel. 't Is me te koud buiten, en ik had vandaag eigenlijk ook geen zin om met de auto bezig te gaan.

Dorpels wel gedaan. Volgespoten met ML, buitenkant geplamuurd, glad geschuurd (nouja, niet 100% netjes, maar 't is ook gewoon te koud :P), net in de primer gezet en dat moet over 2 uurtjes droog zijn. Dan even de witte anti-steenlaag erop, morgen eventueel nog even met de witte spuitbus met lak natrekken, en die dorpel blijft wel weer twintig jaar prima zitten.
Dus in elk geval wel íets gedaan vandaag.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Hmm, bij daglicht laat de afwerking va nde dorpel wel iets te wensen over. Ik had het allemaal net effe wat beter moet schuren. Met name de bovenste rand van het plamuur laat te wensen over, dus dat stukje zal ik één dezer dagen wat gladder schuren, en weer in de primer, grondverf, antisteenslag en lak zetten.

Het mysterieuze enorme trillen bij het remmen is sinds gisteren grotendeels voorbij. En dat zonder aan de rem te hebben gezeten. Het is nog een héél klein beetje merkbaar, maargoed...Haast heb ik er nu niet meer mee.

Omdat de auto tijdens de kerst weer de nodige kilometers af gaat leggen (mijn vriendin kom weer naar Nederland voor twee weekjes, yaaay), wil ik in elk geval de motor een klein beurtje geven. Nieuwe olie zit er al in, maar ook een nieuw luchtfiltertje en bougie's.

Vraagje: Kan iemand een bepaald merk bougies aanraden voor de AX? :) Luchtfilter haal ik gewoon 'n standaard ding voor van de Brezan. Open luchtfilters en dergelijke ga ik bij een standaard 1.1'tje niet aan beginnen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

bosch bougies, niet NGK ofzo..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Losroyos »

wats het verschil?

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Thanks! Zal ik daar een setje van halen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Terminal »

NGK is imo nogal standaard meuk, niet echt slecht maar ik monteer zelf altijd het liefste Bosch Super4 daar loopt die toch net wat fijner stationair mee om de een of andere reden :)
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Net even opgezocht: Setje van die Super4 bougies zit je rond de 25 euro? Dat mag wel 'n keertje...

Ik heb nog steeds m'n ouwe laptop niet klaar, dus heb nog steeds m'n Haynes niet (en kan de download op internet niet meer vinden...:P)....Aanhaal moment van de bougies?

30 NM ofzo?..Weet iemand het precies?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Terminal »

Ik dacht 15Nm, maar je voelt het wel met het monteren. Er zit een pers ring tussen, die voel je in elkaar gedrukt worden en zodra je hem niet meer in elkaar voelt drukken is het goed.
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

15nm inderdaad, en als je geen momentsleutel hebt: dat is amper handvast. voorzichtig met de hand dr in draaien, en dan voel je vanzelf as ze bijna helemaal dr in zitten, dan met de ratel nog n klein beetje vaster zetten, niet heel vast dus :)

wat Terminal zegt dus, je voelt het wel, ze draaien dr gewoon soepel in, zegmaar tot de eindstop, (die voel je wel) en dan moet je ze heel iets aantrekken zodat ze niet losrammelen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

@AlexanderB & Terminal: Thanks voor de tips!

Heb zojuist de olierommel in de auto opgeruimd. Er had een jerrycan met vijf liter motorolie liggen lekken. In de auto is alles nu weer mooi schoon, maar het schuim van de zitting van de achterbank heeft zich als een spons vol liggen zuigen. Als je erop drukt, dan loopt de olie er overal uit.

'k Heb die zitting nu voor de verwarming gezet. Zou motorolie net als water verdampen voor de kachel, of is er een betere methode dat motorolie uit het schuim te krijgen?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

nope, motorolie verdampt toch ook je motor niet uit? (iig niet bij temperaturen waarbij dat schuim niet allang als 1e smelt)

gewoon heel goed uitknijpen dus, en evt daarna wassen op eenofandere manier..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Daar is je carterontluchting toch voor?...:P

Hmm....Maar ik was er inderdaad al bang voor. Dat word dus goed uitknijpen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

eeeh, nee, carterontluchting is vooral om de gassen die langs de zuigerveren ontsnappen, en evt andere drukverhoging ergens heen te laten gaan.. en omdat "we" geen olie, onverbrande benzine en weetikwat op straat of in de atmosfeer willen, proppen we het maar terug de luchtinlaat in, dan verbrand het nog n beetje.. of zo iets was het idee... op hele oude oldtimers kwam dat gewoon met n buisje op straat uit. (kan zo 123 geen foto vinden maar t viel me op toen ik dr n foto van zag)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Weer wat geleerd. :)

Hmm, de motorolie uit dat schuim persen is echt een onbegonnen werkje. Ik ga maar eens wat proberen met afwasmiddel en de douchekop ofzo...

EDIT:
Halve fles afwasmiddel, goed in lopen borstelen en afgespoeld onder de douche. Óf mijn GT Chiq achterbank is nu voor eeuwig compleet geruïneerd, óf hij ziet er straks weer uit als nieuw...We wachten rustig af tot 'ie over een paar dagen droog is. Gelukkig zit ik nooit achterin :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Is de stoffering niet los te halen van het schuim van de achterbank?
Ik zou een andere achterbank scoren en daar de bekleding overheen zetten.
Na de bekleding een nachtje laten weken in een heet sopje met soda...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Ja, dat is vast wel los te halen. Maar op deze manier is het volgens mij ook opgelost. Het voelde vanochtend allemaal vrij droog aan, dus ik denk dat het wel goed komt.

En ik weet niet of je dat half-leder spul een nacht in een sopje mag laten zitten. Ik weet trouwens niet eens of het echt leer is. Kan ik me bij een AX eigenlijk niet voorstellen, maar enfin...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Achterbank lijkt helemaal goed te komen, hoor. Kussen voelt nog wat vettig aan hier en daar, maar er komt geen olie meer uitlopen. Bekleding lijkt onbeschadigd uit de strijd gekomen, dus morgen zet ik de achterbank er weer in. Da's weer fijn.

Ik heb vandaag de voorwielen even omgewisseld, omdat de binnenkant van de rechtervoorband harder slijt dan de rest van de band. De linkervoorband heeft dit euvel overigens niet. Omwisselen van banden is natuurlijk symptoombestrijding, en ik wil de auto wel laten uitlijnen, maar...Er is eerst iets belangrijkers aan de AX dat geld gaat kosten.

Mijn rechtervoorrem blijft schijnbaar wat hangen (is soms als ik naar links stuur op een rotonde ofzo ook hoorbaar, omdat 'ie dan zachtjes piept), en heeft dus mijn remblok volledig scheef weg zitten te vreten. Links heb ik een prima blokje met voldoende spek op 't lijf, maar rechts is beduidend dunner en scheef afgesleten. Dat was even schrikken. Ook blijkt dat de borgschroefjes voor mijn remschijven er niet meer zijn. Is een vorige eigenaar vast kwijtgeraakt ofzo, dus de remschijf wordt alleen door de wielbouten op z'n plek gehouden.
Wellicht verklaart dat ook het trillen wat mijn auto altijd doet op de snelweg, onlangs dat ik 'm al twee keer heb uit laten balanceren, nieuwe banden heb gekocht, aandrijfassen heb vervangen en de velgen perfect recht zijn. Even morgen bij de dealer kijken of ik daar van die borgschroefjes voor de schijf krijgen kan.

Image

Enfin, ga nu gelijk maar even nieuwe blokjes en schijven bestellen (gewoon standaard meuk van de Winparts, want ik heb tegenwoordig toch rijstijltje opa, boven de 110 kom ik niet meer), maar dat zal denk ik het aanloop probleem niet oplossen.

Nou heb ik een hele mooie How-To gevonden voor het vervangen van schijven en blokken (hiero), maar ik kan niks vinden betreffende het 'gangbaar maken van de remklauw'.

Iemand daar toevallig een PDF'je van? Sleutelen vind ik wel leuk, maar met de remmen wil ik absoluut niet spotten, dus ik wil qua remklauwen weten wat ik doe, en er niet eerst zelf aan gaan lopen prutsen.
Naar de garage brengen kan natuurlijk ook, maar dat wordt dan vast weer 'n dure, dus als ik 't zelf op kan lossen heb ik dat natuurlijk liever.

Met de remmerij erbij ook maar gelijk een luchtfiltertje en bougietjes erbij doen, dan is dat ook allemaal weer fris.

En dan laat ik 'm volgende maand uitlijnen. Beloofd. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

remmen en banden die aan 1 kant scheef afslijten.. niet gewoon een rotte wiellager? :?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Dan zou ik toch speling moeten hebben? Als ik de band op de krik heen-en-weer en op-en-neer beweeg? Dat heb ik gecontroleerd, en ik heb voor zover ik kan voelen geen speling?

Ik heb in maart/april ooit met Punaxio de draagarmen vervangen, en 'm daarna nooit uit laten lijnen. Ik vermoed dat die band toen is begonnen met slijten.
De hangende rem begon ik maand of twee geleden voor het eerst wat te horen, nadat ik drie maanden uit Nederland ben weggeweest en de AX gewoon buiten geparkeerd stond. Toen zaten de remmen ook knijters vast. Moesten er met drie man aan duwen voor 't allemaal met een luide 'poing!' weer lossprong. Niet veel later hoorde ik mijn rem bij het naar links sturen aanlopen.

Dus volgens mij is bandenprobleem en de rem niet aan elkaar gerelateerd. Het komt alleen allemaal een beetje ongelukkig uit, omdat ik het nu allemaal pas eigenlijk net ontdekt heb :)

De APK is pas in mei, maar ik wil dit gezeur qua remmen eigenlijk 't liefst deze maand nog oplossen. Nu ik weet dat ik rechts bijna geen remblok meer over heb, rijdt dat gelijk een heel stuk minder prettig :oops:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply