Achterbank lijkt helemaal goed te komen, hoor. Kussen voelt nog wat vettig aan hier en daar, maar er komt geen olie meer uitlopen. Bekleding lijkt onbeschadigd uit de strijd gekomen, dus morgen zet ik de achterbank er weer in. Da's weer fijn.
Ik heb vandaag de voorwielen even omgewisseld, omdat de binnenkant van de rechtervoorband harder slijt dan de rest van de band. De linkervoorband heeft dit euvel overigens niet. Omwisselen van banden is natuurlijk symptoombestrijding, en ik wil de auto wel laten uitlijnen, maar...Er is eerst iets belangrijkers aan de AX dat geld gaat kosten.
Mijn rechtervoorrem blijft schijnbaar wat hangen (is soms als ik naar links stuur op een rotonde ofzo ook hoorbaar, omdat 'ie dan zachtjes piept), en heeft dus mijn remblok volledig scheef weg zitten te vreten. Links heb ik een prima blokje met voldoende spek op 't lijf, maar rechts is beduidend dunner en scheef afgesleten. Dat was even schrikken. Ook blijkt dat de borgschroefjes voor mijn remschijven er niet meer zijn. Is een vorige eigenaar vast kwijtgeraakt ofzo, dus de remschijf wordt alleen door de wielbouten op z'n plek gehouden.
Wellicht verklaart dat ook het trillen wat mijn auto altijd doet op de snelweg, onlangs dat ik 'm al twee keer heb uit laten balanceren, nieuwe banden heb gekocht, aandrijfassen heb vervangen en de velgen perfect recht zijn. Even morgen bij de dealer kijken of ik daar van die borgschroefjes voor de schijf krijgen kan.
Enfin, ga nu gelijk maar even nieuwe blokjes en schijven bestellen (gewoon standaard meuk van de Winparts, want ik heb tegenwoordig toch rijstijltje opa, boven de 110 kom ik niet meer), maar dat zal denk ik het aanloop probleem niet oplossen.
Nou heb ik een hele mooie How-To gevonden voor het vervangen van schijven en blokken (
hiero), maar ik kan niks vinden betreffende het 'gangbaar maken van de remklauw'.
Iemand daar toevallig een PDF'je van? Sleutelen vind ik wel leuk, maar met de remmen wil ik absoluut niet spotten, dus ik wil qua remklauwen weten wat ik doe, en er niet eerst zelf aan gaan lopen prutsen.
Naar de garage brengen kan natuurlijk ook, maar dat wordt dan vast weer 'n dure, dus als ik 't zelf op kan lossen heb ik dat natuurlijk liever.
Met de remmerij erbij ook maar gelijk een luchtfiltertje en bougietjes erbij doen, dan is dat ook allemaal weer fris.
En dan laat ik 'm volgende maand uitlijnen. Beloofd.
