AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309
Moderator: webmasters
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
dat had je inderdaad verteld, en ik was daar ook zeker van overtuigd, maar onze vriendelijke 16v-expert vond dat niet nodig. achja, iig werkt het nu, en heeft Chris me verder super geholpen met inbouwen en zoeken naar t probleem
achteraf snap ik ook waarom mijn vorige blok niet harder dan 170gps wou, die oude brandstofpomp is gewoon ontzettend zwak. alleen geschikt voor n 1.0 of 1.1 dus.. wie m wil mag m hebben voor n euro, anders sla ik het ding aan barrels om de wereld van zo'n stuk prutstechniek te verlossen.
achteraf snap ik ook waarom mijn vorige blok niet harder dan 170gps wou, die oude brandstofpomp is gewoon ontzettend zwak. alleen geschikt voor n 1.0 of 1.1 dus.. wie m wil mag m hebben voor n euro, anders sla ik het ding aan barrels om de wereld van zo'n stuk prutstechniek te verlossen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
Vreemd genoeg heeft de first met een 1.4 mpi in eerste instantie gewoon op de orginele pomp gelopen.
Probleem bij alexander was echter dat de vorige 1.4 ook al slecht liep en de pomp ws gewoon brak was .
edit:Je was mij net voor
Probleem bij alexander was echter dat de vorige 1.4 ook al slecht liep en de pomp ws gewoon brak was .
edit:Je was mij net voor
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
nog wat info gevonden over mn nokkenas:
TVP'tje dus..mini_mouse wrote:Ok het heeft even geduurt, maar ik ben inmiddels wat wijzer!
Kok motorsport kon helaas niks meer achterhalen. Dus zelf maar aan de slag gegaan en na een middag meten het volgende resultaat:
inlaat:
Duratie 273°
Lift 9,9mm
Full lift @ 98° na BDP
Uitlaat:
Duratie 280°
Lift 9,8mm
Full lift @ 261° na BDP
Overlap 68°
LCA 81,5°
Dit is Gemeten bij klepspeling: in=0,20 / uit=0,30, en @ 0,10mm lift.
Of de nokkenas juist staat ingetimed weet ik natuurlijk niet, hierdoor kunnnen een aantal waarden niet geheel juist zijn.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
Leuk dat het je gelukt is! Ik hoop dat ik hem zondag mag bewonderen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
ja, natuurlijk ik ben rond 1 daar, als alles meezit.
hij loopt wel nog niet helemaal super, maar daar kan aan gewerkt worden
hij loopt wel nog niet helemaal super, maar daar kan aan gewerkt worden
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
hmm, hij loopt na t tandje verzetten weer net wat beter, maar nogsteeds niet helemaal zoals ik wil.. hij houd n beetje in als ik gas geef, en hij haalt nog lang niet wat ik er van verwacht..
behalve de uitlaat en de precieze nokkenasafstelling, iemand nog een idee waar dat aan liggen kan?
binnenkort maar eens de uitlaat aanpakken, en n rollerbank opzoeken om uit te zoeken hoe ik de nokkenas beter krijg..
behalve de uitlaat en de precieze nokkenasafstelling, iemand nog een idee waar dat aan liggen kan?
binnenkort maar eens de uitlaat aanpakken, en n rollerbank opzoeken om uit te zoeken hoe ik de nokkenas beter krijg..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
had je die nokkenaspoulie nou al wel gemerkt?
ander sje bougie eruit draaien.. stokkie erin.. motortje (met de hand) draaien.. TopDeadCenter bepalen.. nokkenas goed zetten..
ander sje bougie eruit draaien.. stokkie erin.. motortje (met de hand) draaien.. TopDeadCenter bepalen.. nokkenas goed zetten..
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
overigens, zit er nu een standaard GT uitlaat onder?
dat moet voor een cup blok voldoende zijn..
dat moet voor een cup blok voldoende zijn..
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
het is, denk ik, een GT uitlaat, maar ik kan het niet 100% garanderen.. er zit wel nog een catalysator tussen, misschien dat die problemen oplevert. ik heb al zitten kijken, budget is €125 voor n spaghetti en de kat dr tussenuitzagen kan daarna ook.
nokkenastandwiel nog niet gemarkeerd. kwam dr wel achter dat er timing-streepjes op staan, maar daar kan ik niet zoveel mee als ie voor t zelfde geld nogsteeds n tand verkeerd staat. het is wel een tandwiel dat verbouwd is van een originele, dus het gat zou er nog in moeten zitten, ik kan straks nog wel ff kijken of ik het vinden kan aan de achterkant, maar waar zit dan het gat in de kop precies?
het grootste probleem is dat ik het tandwiel niet versteld krijg, met de schroefjes los en de riem ietwat gelost wil ie alsnog niet draaien. anders was ik gewoon gaan draaien en proefrijden...
het probleem blijft dat ie een beetje vertraagd op het gas reageert en qua vermogen ergens tussen een 1.0 en een 1.1 uitkomt.. beide symptomen zijn toe te schrijven aan een distributie die n tandje versprongen is volgens "het internet" maar nog n tand verzetten wil gewoon niet, dan begint ie onwijs te tikken (kleppen die raken, denk ik ) dus toen hebben we m maar gauw weer teruggezet
verder heb ik mn twijfels bij de klepinstellingen, 0.20mm inlaat, 0.30mm uitlaat? dat laatste moet toch 0.40 zijn? zou dat ook een negatieve impact op het vermogen kunnen hebben?
nokkenastandwiel nog niet gemarkeerd. kwam dr wel achter dat er timing-streepjes op staan, maar daar kan ik niet zoveel mee als ie voor t zelfde geld nogsteeds n tand verkeerd staat. het is wel een tandwiel dat verbouwd is van een originele, dus het gat zou er nog in moeten zitten, ik kan straks nog wel ff kijken of ik het vinden kan aan de achterkant, maar waar zit dan het gat in de kop precies?
het grootste probleem is dat ik het tandwiel niet versteld krijg, met de schroefjes los en de riem ietwat gelost wil ie alsnog niet draaien. anders was ik gewoon gaan draaien en proefrijden...
het probleem blijft dat ie een beetje vertraagd op het gas reageert en qua vermogen ergens tussen een 1.0 en een 1.1 uitkomt.. beide symptomen zijn toe te schrijven aan een distributie die n tandje versprongen is volgens "het internet" maar nog n tand verzetten wil gewoon niet, dan begint ie onwijs te tikken (kleppen die raken, denk ik ) dus toen hebben we m maar gauw weer teruggezet
verder heb ik mn twijfels bij de klepinstellingen, 0.20mm inlaat, 0.30mm uitlaat? dat laatste moet toch 0.40 zijn? zou dat ook een negatieve impact op het vermogen kunnen hebben?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
Klepspeling kan anders zijn met een andere nokkenas. Bij mijn nokkenas moet ik zowel in- als uitlaat op 0.25 zetten.
Ik begrijp alleen niet waarom je nog niet met een standaard nokkenas tandwiel hebt gekeken hoe de timing moet zijn. 1 tandje verkeerd en je kunt je kop lichten en kleppen gaan vervangen. Eerst zorgen dat de timing goed staat, daarna kun je nog best iets tunen door hem iets vroeger of later te zetten.
Ik begrijp alleen niet waarom je nog niet met een standaard nokkenas tandwiel hebt gekeken hoe de timing moet zijn. 1 tandje verkeerd en je kunt je kop lichten en kleppen gaan vervangen. Eerst zorgen dat de timing goed staat, daarna kun je nog best iets tunen door hem iets vroeger of later te zetten.
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
Klepspelling heeft zeker invloed op je vermogen. Teveel -> kleppen minder open en wat harder getik, verlies van vermogen
Te weinig -> kleppen sluiten niet lang genoeg per cycle waardoor ze hun warmte met een beetje pech niet kwijt (kunnen via de klepzetel?), dan kunnen ze verbranden. Evt ook verlies van vermogen.
Is er geen handleiding of documentje met specs voor dat blok? Zou het moeten instaan..
Te weinig -> kleppen sluiten niet lang genoeg per cycle waardoor ze hun warmte met een beetje pech niet kwijt (kunnen via de klepzetel?), dan kunnen ze verbranden. Evt ook verlies van vermogen.
Is er geen handleiding of documentje met specs voor dat blok? Zou het moeten instaan..
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
ik heb de riem dr zo op gezet als ie dr af kwam. zo staat ie nu weer, alleen ik schat dat t tandwiel nog niet helemaal lekker staat.
anyway.. ik kan m goed zetten met origineel, als ik weet waar t gat in de kop zit waar die blokkeerpen in moet vallen...
en verder, heb 2 tuners gemailed of ze me kunnen helpen afstellen.. en zo niet.. tja, originele nok en tandwiel dan maar, exit cupblok..
informatie.. nope, helemaal niks anders had ik dr echt niet zoveel gelazer mee gehad..
anyway.. ik kan m goed zetten met origineel, als ik weet waar t gat in de kop zit waar die blokkeerpen in moet vallen...
en verder, heb 2 tuners gemailed of ze me kunnen helpen afstellen.. en zo niet.. tja, originele nok en tandwiel dan maar, exit cupblok..
informatie.. nope, helemaal niks anders had ik dr echt niet zoveel gelazer mee gehad..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
Hier op het forum staat toch waar dat gat zit ergens in een howto over het vervangen van je distributieriem? Anders zoek je de haynes op pdf met google, en er is ook een link naar het werkplaatshandboek in digitaal formaat ergens op dit forum (ATH kluwer heet het geloof ik).. Of is dat dan ook helemaal anders op een cup blok?
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
Zijn nokkenas tandwiel heeft geen blokkeringsgat erin zitten, maar zoals door Bossie aangehaald kun je een oud origineel tandwiel er wel langs houden, wand die past maar op een manier dacht ik. Zo kun je dus toch je timing kloppend krijgen, finetunen kun je dan later doen door het nokkenastandwiel te verstellen.
Zoals gezegd, eerst de timing goed krijgen, en en controleer ook zeker even de klepspeling voordat je gaat denken om geld te steken in een ander uitlaat systeem... en alleen een katlozepijp scheelt ook al een boel
Zoals gezegd, eerst de timing goed krijgen, en en controleer ook zeker even de klepspeling voordat je gaat denken om geld te steken in een ander uitlaat systeem... en alleen een katlozepijp scheelt ook al een boel
AX 11TRE 1988
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
Dat gat dus.AlexanderB wrote: het is wel een tandwiel dat verbouwd is van een originele, dus het gat zou er nog in moeten zitten, ik kan straks nog wel ff kijken of ik het vinden kan aan de achterkant, maar waar zit dan het gat in de kop precies?
anyway.. ik kan m goed zetten met origineel, als ik weet waar t gat in de kop zit waar die blokkeerpen in moet vallen...
informatie.. nope, helemaal niks anders had ik dr echt niet zoveel gelazer mee gehad..
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
ja, daar steek je n pen doorheen, maar aan welke kant van de kop zit het gat waar de pen daarna doorheen moet?
katloze pijp scheelt vast, maar geen 40 pk..
nee, ik ben dr nog niet uit :/ ik hoop dat ik t snel vind voor ik dr nog meer geld tegenaan moet smijten..
katloze pijp scheelt vast, maar geen 40 pk..
nee, ik ben dr nog niet uit :/ ik hoop dat ik t snel vind voor ik dr nog meer geld tegenaan moet smijten..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
t zijn wel n beetje kak foto's maar deze bedoel je toch van het (pag 5/9)? Of ben ik nou ... :P ?
http://lasjoh.home.xs4all.nl/DriemAXHOWTO.pdf
http://lasjoh.home.xs4all.nl/DriemAXHOWTO.pdf
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
kijk, dat is een foto waar ik wat aan heb thnx!
nu eens kijken hoe ver ie daar vanaf staat, if at all..
nu eens kijken hoe ver ie daar vanaf staat, if at all..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
Ik hoop in ieder geval dat het niet je kleppen waren die klonken als een trekker zondag.
Heb zelf zondag nog mn kleppen gesteld en hij start net wat anders nu (je weet gewoon precies wanneer je de sleutel moet loslaten normaal toch?.. Doetie nu iets langer over), klein verschil, maar dat was 2 maal inlaatspeling die iets strakker moest, een miniverschil. Dus laat staan als je je hele timing een aantal graden verkeerd hebt staan? Dan zal die allicht voor geen meter lopen?
Enfin, heb er verder ook niet zoveel verstand van..
Heb zelf zondag nog mn kleppen gesteld en hij start net wat anders nu (je weet gewoon precies wanneer je de sleutel moet loslaten normaal toch?.. Doetie nu iets langer over), klein verschil, maar dat was 2 maal inlaatspeling die iets strakker moest, een miniverschil. Dus laat staan als je je hele timing een aantal graden verkeerd hebt staan? Dan zal die allicht voor geen meter lopen?
Enfin, heb er verder ook niet zoveel verstand van..
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB (AX 1.4GT) rally verslag p14, foto's p15
nee, dit begint ook wel aardig de grens te bereiken voor mij, vandaar dat ik al gepoogd heb contact op te nemen met iemand met de kennis, ervaring en apparatuur om t goed te krijgen (waaronder 1 iemand die zelfs in zn biografie heeft staan dat ie met ax cup blokjes gewerkt heeft)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter