1600cc TU5 NFZ motorblock?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
1600cc TU5 NFZ motorblock?
Heeft er misschien nog iemand ervaring met een TU5 block in een AX?
Dit is door ons in de rallyracing wel eens gedaan.
1600 onderblok (TU5) van een Peugeot 306 of ZX, voorzien van een 1400 kop met carbs (2x weber).Met stalen koppakking.
Ik zou graag willen weten wat voor motorsteunen er mogelijkerwijs voorhanden zijn.
We hebben nu een en ander zelf moeten verzinnen.
Dit is door ons in de rallyracing wel eens gedaan.
1600 onderblok (TU5) van een Peugeot 306 of ZX, voorzien van een 1400 kop met carbs (2x weber).Met stalen koppakking.
Ik zou graag willen weten wat voor motorsteunen er mogelijkerwijs voorhanden zijn.
We hebben nu een en ander zelf moeten verzinnen.
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
Motor steunen kan je gewoon de originele gebruiken past er zo op. wel zou ik minimaal een 1.4 steun pakken en geen 1.1 steun aangezien die veel zwakker zijn uitgevoerd. mocht die toch in de koetst zitten kan je er gewoon eentje van een 1.4 inhangen.
Ik heb het hier over de steun onder de ECU de overige 2 steunen zijn zoiezo prima.
Ik heb het hier over de steun onder de ECU de overige 2 steunen zijn zoiezo prima.
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
1.6 8v blok uit een 306 (1997) in combinatie met Sportkop en dubbele Solexen werkt in ieder geval prima. Ik heb destijds één van de motorsteunen moeten aanpassen en een extra bevestigingspunt aan de vbak.
AX GTI '91
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
Aaaah da's mooi!
En kan iemand me nog vertellen waar ik het best ergens een spagetti voor de 1600 kan bestellen.
De oorspronkelijke is voor een 1400 en is dus aan de krappe kant.
En kan iemand me nog vertellen waar ik het best ergens een spagetti voor de 1600 kan bestellen.
De oorspronkelijke is voor een 1400 en is dus aan de krappe kant.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
Kun je die niet van een spaghetti van een Saxo of 106 pakken'?Axel wrote:Aaaah da's mooi!
En kan iemand me nog vertellen waar ik het best ergens een spagetti voor de 1600 kan bestellen.
De oorspronkelijke is voor een 1400 en is dus aan de krappe kant.
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
Wat voor spaghetti heb je dan? Ze zijn meestal hetzelfde.
Ik heb er volgens mij nog een liggen.
Ik heb er volgens mij nog een liggen.
Altijd meer PK's dan jou!
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
De spaghetti die er op zat is waarschijnlijk specifiek voor een 1400 geweest, gezien de vrije ruimte t.o.v. van het carter.
Daar een 1600 onderblok hoger is, komt ie gewoon niet mooi uit aan de onderzijde van het blok.
Aan de onderzijde loopt van links naar rechts van de wiel ophanging een extra brug.
Bij het vroegere 1400-block hing de montage flens van de pijp naar de dempergewoon vrij.
Bij de 1600 zit hij er onder spanning keistrak tegenaan.
Daar een 1600 onderblok hoger is, komt ie gewoon niet mooi uit aan de onderzijde van het blok.
Aan de onderzijde loopt van links naar rechts van de wiel ophanging een extra brug.
Bij het vroegere 1400-block hing de montage flens van de pijp naar de dempergewoon vrij.
Bij de 1600 zit hij er onder spanning keistrak tegenaan.
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
1.4 en 1.6 gietijzeren blokken zijn even hoog dus spaghetti hoort gewoon te passen. Een aluminium onderblok heeft een andere constructie, bak en uitlaat zijn afwijkend gemonteerd
P.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
Als het zeker is dat de hoogtes van die blokken hetzelfde zijn,dan vermoed ik dat er iets anders aan de hand is nl. dat door de lage grondspeling de beschermplaat aan de onderzijde van de motor de spaghetti naar binnen heeft verbogen bij een enkel grondcontact op onverharde stukken.
De wagen zal ik dan gewoon wat hoger op zijn voorpootjes moeten zetten.
De wagen zal ik dan gewoon wat hoger op zijn voorpootjes moeten zetten.
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
Wat ik mij dan afvraag hoe je die slag van de zuiger van 15mm meer kan realiseren?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
kortere drijfstangen en zuigers?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
en natuurlijk een andere krukas
P.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
Oh ja, bij navraag bleek mijn te kleine spaghetti van een 1300cc raceblokje geweest te zijn, vandaar.
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
spaghetti van een 1300, dan heb je alsnog twee mogelijkheden:
1.3 carb = laag blok dus past niet op een 1.6
1.3 injectie (106 rally) = hoog blok dus past wel op een 1.6
P.
1.3 carb = laag blok dus past niet op een 1.6
1.3 injectie (106 rally) = hoog blok dus past wel op een 1.6
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
Dan krijg je indd meer cc maar maar juist een kleinere slag en ook nog eens een lagere compressie.AlexanderB wrote:kortere drijfstangen en zuigers?
en wat is de reden dat ook op een 1.3 rallye (injectie) een specifiek spruitstuk voorgeschreven staat door bijv. Raceland en Supersprint?
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
omdat zover ik weet de 1.3 ook lager is (rallye blok).
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
Distributieriem 1.3 rally is 108 tands, net zo lang als de hoge 1.4 in aluminium uitvoering. Het lage 1.0 en 1.1 blok heeft 104 tanden.
Het verschil in de spruitstukken zit in de bevestiging op een aluminium of stalen onderblok maar zou wel aan te passen moeten zijn.
P.
Het verschil in de spruitstukken zit in de bevestiging op een aluminium of stalen onderblok maar zou wel aan te passen moeten zijn.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
Is er iemand die ervaring heeft met de spaghettie's van Street Performance in Tilburg?
Spotgoedkoop, RVS en 10 jaar garantie.
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Als er iemand ervaringen mee heeft dan zou ik dat graag willen horen.
Spotgoedkoop, RVS en 10 jaar garantie.
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Als er iemand ervaringen mee heeft dan zou ik dat graag willen horen.
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
Waarschijnlijk gewoon een raceland ala 150-200 euro, die voor het geld prima zijn.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?
die komt (iig op de foto) 100% overeen met de "raceland" spaghetti, en die heb ik ook gezien, 170 euro right?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter