1600cc TU5 NFZ motorblock?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Axel
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatJun11, 2011 6:27:27 PM

1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Axel »

Heeft er misschien nog iemand ervaring met een TU5 block in een AX?
Dit is door ons in de rallyracing wel eens gedaan.
1600 onderblok (TU5) van een Peugeot 306 of ZX, voorzien van een 1400 kop met carbs (2x weber).Met stalen koppakking.
Ik zou graag willen weten wat voor motorsteunen er mogelijkerwijs voorhanden zijn.
We hebben nu een en ander zelf moeten verzinnen.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Happytree »

Motor steunen kan je gewoon de originele gebruiken past er zo op. wel zou ik minimaal een 1.4 steun pakken en geen 1.1 steun aangezien die veel zwakker zijn uitgevoerd. mocht die toch in de koetst zitten kan je er gewoon eentje van een 1.4 inhangen.

Ik heb het hier over de steun onder de ECU de overige 2 steunen zijn zoiezo prima.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Tijmen »

1.6 8v blok uit een 306 (1997) in combinatie met Sportkop en dubbele Solexen werkt in ieder geval prima. Ik heb destijds één van de motorsteunen moeten aanpassen en een extra bevestigingspunt aan de vbak.
AX GTI '91

Axel
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatJun11, 2011 6:27:27 PM

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Axel »

Aaaah da's mooi!
En kan iemand me nog vertellen waar ik het best ergens een spagetti voor de 1600 kan bestellen.
De oorspronkelijke is voor een 1400 en is dus aan de krappe kant.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Mastenhose »

Axel wrote:Aaaah da's mooi!
En kan iemand me nog vertellen waar ik het best ergens een spagetti voor de 1600 kan bestellen.
De oorspronkelijke is voor een 1400 en is dus aan de krappe kant.
Kun je die niet van een spaghetti van een Saxo of 106 pakken'?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Bas_S »

Wat voor spaghetti heb je dan? Ze zijn meestal hetzelfde.

Ik heb er volgens mij nog een liggen.
Altijd meer PK's dan jou!

Axel
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatJun11, 2011 6:27:27 PM

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Axel »

De spaghetti die er op zat is waarschijnlijk specifiek voor een 1400 geweest, gezien de vrije ruimte t.o.v. van het carter.
Daar een 1600 onderblok hoger is, komt ie gewoon niet mooi uit aan de onderzijde van het blok.
Aan de onderzijde loopt van links naar rechts van de wiel ophanging een extra brug.
Bij het vroegere 1400-block hing de montage flens van de pijp naar de dempergewoon vrij.
Bij de 1600 zit hij er onder spanning keistrak tegenaan.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by PeterM »

1.4 en 1.6 gietijzeren blokken zijn even hoog dus spaghetti hoort gewoon te passen. Een aluminium onderblok heeft een andere constructie, bak en uitlaat zijn afwijkend gemonteerd

P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Axel
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatJun11, 2011 6:27:27 PM

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Axel »

Als het zeker is dat de hoogtes van die blokken hetzelfde zijn,dan vermoed ik dat er iets anders aan de hand is nl. dat door de lage grondspeling de beschermplaat aan de onderzijde van de motor de spaghetti naar binnen heeft verbogen bij een enkel grondcontact op onverharde stukken.
De wagen zal ik dan gewoon wat hoger op zijn voorpootjes moeten zetten.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Happytree »

Wat ik mij dan afvraag hoe je die slag van de zuiger van 15mm meer kan realiseren?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by AlexanderB »

kortere drijfstangen en zuigers?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by PeterM »

en natuurlijk een andere krukas

P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Axel
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatJun11, 2011 6:27:27 PM

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Axel »

Oh ja, bij navraag bleek mijn te kleine spaghetti van een 1300cc raceblokje geweest te zijn, vandaar.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by PeterM »

spaghetti van een 1300, dan heb je alsnog twee mogelijkheden:

1.3 carb = laag blok dus past niet op een 1.6
1.3 injectie (106 rally) = hoog blok dus past wel op een 1.6

P. :D
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Happytree »

AlexanderB wrote:kortere drijfstangen en zuigers?
Dan krijg je indd meer cc maar maar juist een kleinere slag en ook nog eens een lagere compressie.

en wat is de reden dat ook op een 1.3 rallye (injectie) een specifiek spruitstuk voorgeschreven staat door bijv. Raceland en Supersprint?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Drake »

omdat zover ik weet de 1.3 ook lager is (rallye blok).

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by PeterM »

Distributieriem 1.3 rally is 108 tands, net zo lang als de hoge 1.4 in aluminium uitvoering. Het lage 1.0 en 1.1 blok heeft 104 tanden.

Het verschil in de spruitstukken zit in de bevestiging op een aluminium of stalen onderblok maar zou wel aan te passen moeten zijn.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Axel
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatJun11, 2011 6:27:27 PM

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Axel »

Is er iemand die ervaring heeft met de spaghettie's van Street Performance in Tilburg?
Spotgoedkoop, RVS en 10 jaar garantie.
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Als er iemand ervaringen mee heeft dan zou ik dat graag willen horen.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by Drake »

Waarschijnlijk gewoon een raceland ala 150-200 euro, die voor het geld prima zijn.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: 1600cc TU5 NFZ motorblock?

Post by AlexanderB »

die komt (iig op de foto) 100% overeen met de "raceland" spaghetti, en die heb ik ook gezien, 170 euro right?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply