Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001
Moderator: webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
Aan de andere kant wordt je nu wel gedwongen om aan een klus te beginnen, waar je normaal nooit aan zou beginnen. Op deze manier voel je je, indien het lukt, veel zekerder als je voor je gevoel lastige klussen op moet pakken...
Als het lukt, ga je het nog leuk vinden ook!
Als het lukt, ga je het nog leuk vinden ook!
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
Failure is not an option....Dit MOET gewoon werken...
Net gebeld. Kabelboom zelf loshalen kost 20 euro. We gaan het hele dash kapotslaan om onze frustratie te botvieren, dus hopelijk lukt het in 2 uurtjes...
Net gebeld. Kabelboom zelf loshalen kost 20 euro. We gaan het hele dash kapotslaan om onze frustratie te botvieren, dus hopelijk lukt het in 2 uurtjes...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
Sla dan het dashboard van een andere merk/type auto stuk.
Dat lucht veel meer op!
Dat lucht veel meer op!
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
Type 1 injectie gevonden, maar is wel 5 deurs...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
Het enige wat ie kan hebben is kabeltjes naar de achterdeuren voor CV maar voor de rest zal die kabelboom hetzelfde zijn... Succes.
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
en electrische ramen natuurlijk...
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
een 5drs heeft toch achter geen electrischre ramen, of wel?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
ik heb in mijn (zelf ingebouwde) GT Chic dashboard 4 relaisblokjes op rij zitten... en het is niet de CV Dus ik had een sterk vermoeden dat het misschien daarvoor was..
Maargoed, dan nog: je kunt beter teveel kabels hebben dan te weinig
Maargoed, dan nog: je kunt beter teveel kabels hebben dan te weinig
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
hm, geen idee, zou kunnen
en inderdaad, behalve als t gaat om 3 sets audiobedrading, waarvan er 2 sets stuk zijn
en inderdaad, behalve als t gaat om 3 sets audiobedrading, waarvan er 2 sets stuk zijn
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
Dashboard aan gruzelementen slaan, 15 minuten. Interierdraadboom los uurtje. Complete motorkabelboom half uurtje.
Interierkabelboom, motorkabelboom en contactslot meegenomen voor 30 euro.
Deze kabelboom lijkt geen aansluitingen voor wisser achter en cv en elektriche ramen te hebben. Misschien valt er wat uit te wisselen...
Interierkabelboom, motorkabelboom en contactslot meegenomen voor 30 euro.
Deze kabelboom lijkt geen aansluitingen voor wisser achter en cv en elektriche ramen te hebben. Misschien valt er wat uit te wisselen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
Operatie kabelboom gaat van start. Er is zoveel aan deze kabelboom bijgebouwd dat herstellen minder werk is dan de nieuwe kabelboom op dezelfde wijze uit te bouwen....here goes nothing....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
We zien door de draden de kabelboom niet meer. We stoppen er voor vandaag mee. Alle kabelbomen zijn uitgebouwd. Schade is erger dan gedacht. Veel omliggende kabels zijn mee verbrand, maar schade heeft zich beperkt tot alleen het voorste deel. 6 volledige stekkers, 24 kabels moeten vervangen.
Nu soldeer bout regelen en draad voor draad vervangen met stekkers en draden van de kabelboom van de sloop.
Wordt nog een lekkere kutklus. En wij nog zo optimistisch te denken dat de auto vanavond rijden zou. En dat was goed mogelijk, als deze kabelboom niet zo gigantisch was uitgebouwd. Als hij standaard was geweest en we de oude boom niet hoefden te herstellen, dan reden we nu alweer.
Bottomline: Moeilijk is het niet. Maar gewoon ontiegelijk veel puzzelwerk.
Nu soldeer bout regelen en draad voor draad vervangen met stekkers en draden van de kabelboom van de sloop.
Wordt nog een lekkere kutklus. En wij nog zo optimistisch te denken dat de auto vanavond rijden zou. En dat was goed mogelijk, als deze kabelboom niet zo gigantisch was uitgebouwd. Als hij standaard was geweest en we de oude boom niet hoefden te herstellen, dan reden we nu alweer.
Bottomline: Moeilijk is het niet. Maar gewoon ontiegelijk veel puzzelwerk.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
Nou, we gaan dus inderdaad alles solderen. Methode die we gebruiken is deze:
Één voor één de draden van de stekkers van de originele kabelboom eraf knippen, draad lostrekken uit de boom en kijken in welke stekker die eindigt.
Bij de sloop kabelboom knippen we het draad aan die kant los.
En dan de delen van de sloopkabelboom solderen op de originele kabelboom. Dan zijn de stekkers ook weer goed, want die hebben hier en daar ook een opdonder gehad.
Met deze methode vervangen we dus gelijk alle verbrande stekkers aan het uiteinde van de originele kabelboom voor goeie van de sloopkabelboom.
Sowieso vervang ik ook het zekeringenkastje (heb er nog twee liggen), want omdat één van de kabels naar de zekering wat zwartig is, vertrouw ik eigenlijk 't hele kastje niet meer. Ik wilde ook de ECU vervangen, maar dat is niet nodig, want dat hele gedeelte van de kabelboom is goed.
Eigenlijk is 90 % van de motorkabelboom sowieso nog goed, maarja...vervangen daarvan stelt echt geen fluit voor, dus daar hangen we een compleet nieuwe in. Moet er even één extra draadje tussen gesoldeerd worden als pulsdraad voor de toerenteller, en we kunnen weer rijden.
Nou, foto's dan maar van deze productieve dag waarmee we toch geen drol zijn opgeschoten...
Zo zijn we vanochtend begonnen. Het deurpaneel links ligt er nog steeds af omdat de nieuwe raammotor nog moet worden ingebouwd. Wilde ik dit weekend doen, maarja....Komen we nu niet aan toe. Normaal gesproken zit er een mooi chiq-paneel op die deur...
De massakabeltjes op de accu, of wat daar nog van over is. Met name de dunnere is helemaal weggeschroeid. De dikkere ziet er nog redelijk uit
Zowel aan de kabelboomkant als aan de autokant hebben we alles tot in detail gelabeled. Straks wordt het gewoon stekkers op letter en nummer terugpluggen...Zou dus een eitje moeten zijn
Dashboard is bijna los... Het loshalen an sich is niet eens zo gek veel werk. Het meeste werk is de kabelboom eraf halen, en dan met name de miljoen miljard tiewraps die echt OVERAL zitten...
Lekker doorklussen, en hopla...Nu lijkt het niet eens een auto meer...
Interieurkabelboom er helemaal uit. Eindelijk! We komen ergens...
De kabelboom van Die-Andere. Erg veel extra aanhangsels in vergelijking met een origineel vanwege alle extra elektrische meuk die erin zit, te weten: Mistlampen vóór, ruitenwisser achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en elektrische ramen
Nu dus op weg naar de sloop. Kabelbomen scoren....
Zo...Lekker dashboardje aan puin slaan
Nog meer aan puin slaan...
Lekker slopúúúh!
Het eindresultaat van de sloopauto. Bovenin onder de vooruit zit nog een hele strook dashboard. De rubberen doppen zijn ook niet losgeweest, maar we hebben gewoon 't hele dash losgebroken. Uitbouwen op deze manier kost ongeveer 15 minuten...
Interieurboom eruit
We hebben ook de motorkabelboom, en verlichtingsboom meegenomen. Veel meer stroomdraad zit er ook eigenlijk niet meer in... Ook het Simplex contactslot hebben we meegenomen, want de Valeo die ik uit Mirka haalde is maar een raar ding in vergelijking met de Simplex die al in Die-Andere zat. Uit de Simplex komen twee stekkers, uit die Valeo komen er drie, en sowieso zijn de hele pinnen ook anders. Gek contactslot zat er in Mirka. Krijg het idee dat dat al een vervanger was...
Ter vergelijking. Boven de kabelboom uit Die-Andere, onder de kabelboom zoals hij ooit geweest moet zijn...Een stuk compacter en een stuk simpeler....
Hier kan je goed zien dat de kabelboom uit Die-Andere wel wat frisse nieuwe stukjes nodig heeft...
Uiteindelijk beide bomen in hun lijkzakjes gedaan...Van't weekend maar verder klussen
We rekenen op ongeveer vier uur om de kabelboom te herstellen (eerst nog even leren solderen), en dan nog een uur of drie om alles terug te bouwen.
Al met al valt het best mee, als je het stukje voor stukje doet. Als de kabelboom uit de auto is heb je zo'n "oh shit, waar ben ik in vredesnaam aan begonnen?!" gevoel, maar stukje bij beetje, en met een beetje logisch denken valt het allemaal wel mee.
Het is alleen veel werk, maarja...
(en dan te bedenken dat ik anderhalf jaar geleden serieus niet wist waar ik m'n koelwater moest bijvullen...)
Één voor één de draden van de stekkers van de originele kabelboom eraf knippen, draad lostrekken uit de boom en kijken in welke stekker die eindigt.
Bij de sloop kabelboom knippen we het draad aan die kant los.
En dan de delen van de sloopkabelboom solderen op de originele kabelboom. Dan zijn de stekkers ook weer goed, want die hebben hier en daar ook een opdonder gehad.
Met deze methode vervangen we dus gelijk alle verbrande stekkers aan het uiteinde van de originele kabelboom voor goeie van de sloopkabelboom.
Sowieso vervang ik ook het zekeringenkastje (heb er nog twee liggen), want omdat één van de kabels naar de zekering wat zwartig is, vertrouw ik eigenlijk 't hele kastje niet meer. Ik wilde ook de ECU vervangen, maar dat is niet nodig, want dat hele gedeelte van de kabelboom is goed.
Eigenlijk is 90 % van de motorkabelboom sowieso nog goed, maarja...vervangen daarvan stelt echt geen fluit voor, dus daar hangen we een compleet nieuwe in. Moet er even één extra draadje tussen gesoldeerd worden als pulsdraad voor de toerenteller, en we kunnen weer rijden.
Nou, foto's dan maar van deze productieve dag waarmee we toch geen drol zijn opgeschoten...
Zo zijn we vanochtend begonnen. Het deurpaneel links ligt er nog steeds af omdat de nieuwe raammotor nog moet worden ingebouwd. Wilde ik dit weekend doen, maarja....Komen we nu niet aan toe. Normaal gesproken zit er een mooi chiq-paneel op die deur...
De massakabeltjes op de accu, of wat daar nog van over is. Met name de dunnere is helemaal weggeschroeid. De dikkere ziet er nog redelijk uit
Zowel aan de kabelboomkant als aan de autokant hebben we alles tot in detail gelabeled. Straks wordt het gewoon stekkers op letter en nummer terugpluggen...Zou dus een eitje moeten zijn
Dashboard is bijna los... Het loshalen an sich is niet eens zo gek veel werk. Het meeste werk is de kabelboom eraf halen, en dan met name de miljoen miljard tiewraps die echt OVERAL zitten...
Lekker doorklussen, en hopla...Nu lijkt het niet eens een auto meer...
Interieurkabelboom er helemaal uit. Eindelijk! We komen ergens...
De kabelboom van Die-Andere. Erg veel extra aanhangsels in vergelijking met een origineel vanwege alle extra elektrische meuk die erin zit, te weten: Mistlampen vóór, ruitenwisser achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en elektrische ramen
Nu dus op weg naar de sloop. Kabelbomen scoren....
Zo...Lekker dashboardje aan puin slaan
Nog meer aan puin slaan...
Lekker slopúúúh!
Het eindresultaat van de sloopauto. Bovenin onder de vooruit zit nog een hele strook dashboard. De rubberen doppen zijn ook niet losgeweest, maar we hebben gewoon 't hele dash losgebroken. Uitbouwen op deze manier kost ongeveer 15 minuten...
Interieurboom eruit
We hebben ook de motorkabelboom, en verlichtingsboom meegenomen. Veel meer stroomdraad zit er ook eigenlijk niet meer in... Ook het Simplex contactslot hebben we meegenomen, want de Valeo die ik uit Mirka haalde is maar een raar ding in vergelijking met de Simplex die al in Die-Andere zat. Uit de Simplex komen twee stekkers, uit die Valeo komen er drie, en sowieso zijn de hele pinnen ook anders. Gek contactslot zat er in Mirka. Krijg het idee dat dat al een vervanger was...
Ter vergelijking. Boven de kabelboom uit Die-Andere, onder de kabelboom zoals hij ooit geweest moet zijn...Een stuk compacter en een stuk simpeler....
Hier kan je goed zien dat de kabelboom uit Die-Andere wel wat frisse nieuwe stukjes nodig heeft...
Uiteindelijk beide bomen in hun lijkzakjes gedaan...Van't weekend maar verder klussen
We rekenen op ongeveer vier uur om de kabelboom te herstellen (eerst nog even leren solderen), en dan nog een uur of drie om alles terug te bouwen.
Al met al valt het best mee, als je het stukje voor stukje doet. Als de kabelboom uit de auto is heb je zo'n "oh shit, waar ben ik in vredesnaam aan begonnen?!" gevoel, maar stukje bij beetje, en met een beetje logisch denken valt het allemaal wel mee.
Het is alleen veel werk, maarja...
(en dan te bedenken dat ik anderhalf jaar geleden serieus niet wist waar ik m'n koelwater moest bijvullen...)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
Zo dan! Dat zijn nog eens rasse schreden van vorderingen!
Respect dat je het dash er zo makkelijk uit hebt kunnen krijgen.
Hoop morgen op de update waarin we te lezen krijgen hoe fijn het wagentje weer rijdt
Respect dat je het dash er zo makkelijk uit hebt kunnen krijgen.
Hoop morgen op de update waarin we te lezen krijgen hoe fijn het wagentje weer rijdt
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
In je eentje lijkt dat dash me een helse klus en zou ik er niet aan willen beginnen. Met twee man echter is het prima te doen. Die doppen vormen ook geen probleem meer. Degene buiten de auto zet de groots beschikbare platte schroevendraaier erop en duwt zo hard mogelijk, en degene ín de auto trekt vanuit de auto aan die kant aan het dashboard. Dan is het echt zo *plop* los.
Deze week hebben we verder geen tijd meer, dus hopelijk kunnen we zaterdag verder klussen. Voorlopig staat 'ie nog even stil, maar als we nog een volledige dag kunnen vinden voor 't klussen dan moet de boel hopelijk weer rijden Ik zie het weer wat zonniger in allemaal.
Deze week hebben we verder geen tijd meer, dus hopelijk kunnen we zaterdag verder klussen. Voorlopig staat 'ie nog even stil, maar als we nog een volledige dag kunnen vinden voor 't klussen dan moet de boel hopelijk weer rijden Ik zie het weer wat zonniger in allemaal.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
In je eentje lijkt dat dash me een helse klus en zou ik er niet aan willen beginnen. Met twee man echter is het prima te doen. Die doppen vormen ook geen probleem meer. Degene buiten de auto zet de groots beschikbare platte schroevendraaier erop en duwt zo hard mogelijk, en degene ín de auto trekt vanuit de auto aan die kant aan het dashboard. Dan is het echt zo *plop* los.
Deze week hebben we verder geen tijd meer, dus hopelijk kunnen we zaterdag verder klussen. Voorlopig staat 'ie nog even stil, maar als we nog een volledige dag kunnen vinden voor 't klussen dan moet de boel hopelijk weer rijden Ik zie het weer wat zonniger in allemaal.
Deze week hebben we verder geen tijd meer, dus hopelijk kunnen we zaterdag verder klussen. Voorlopig staat 'ie nog even stil, maar als we nog een volledige dag kunnen vinden voor 't klussen dan moet de boel hopelijk weer rijden Ik zie het weer wat zonniger in allemaal.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe
Wauw, goed zeg..
En eigenlijk is het allemaal niet heel erg moeilijk... Ik vond zelf mijn dashboard-wissel lastiger dan bijvoorbeeld het vervangen van een koppakking
En eigenlijk is het allemaal niet heel erg moeilijk... Ik vond zelf mijn dashboard-wissel lastiger dan bijvoorbeeld het vervangen van een koppakking
-
- Vlotte starter
- Posts: 24
- Joined: WedJun01, 2011 7:06:03 PM
Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell
Zo, soldeerbout en soldeerpen (hele fijne soldeerbout) zijn geregeld. Nu nog een paar meter krimpkousjes en soldeertin en we kunnen hopelijk van start deze zaterdag.
Vosje (mijn kameraad) en ik kunnen dus allebei niet solderen. Of in elk geval, we hebben het beide nooit gedaan. Maarja, wat moet, moet. En hoe moeilijk kan het zijn?
Ik heb nog wel stroomdraad in de kofferbak liggen, dus daar kunnen we eerst eens op proefdraaien, en als we denken het aan te kunnen dan aan de draadboom beginnen.
Het valt opzich wel mee, want het zijn 'maar' 25 draadjes. Dus met 25 keer solderen moeten we er al zijn. Ik ben benieuwd hoe 't gaat. Hopelijk kunnen we deze zaterdag aan de slag, want ik begin m'n auto toch wel behoorlijk te missen. De fiets en bus/trein is gewoon niet altijd handig.
En ik wil mijn auto niet te lang in deze staat op een openbare parkeerplaats hebben staan. Het is als je er langs loopt direct duidelijk dat het ding niet rijden wil, en ik vrees er toch wel voor dat als hij daar te lang staat, mensen ermee gaan ouwehoeren.
Vosje (mijn kameraad) en ik kunnen dus allebei niet solderen. Of in elk geval, we hebben het beide nooit gedaan. Maarja, wat moet, moet. En hoe moeilijk kan het zijn?
Ik heb nog wel stroomdraad in de kofferbak liggen, dus daar kunnen we eerst eens op proefdraaien, en als we denken het aan te kunnen dan aan de draadboom beginnen.
Het valt opzich wel mee, want het zijn 'maar' 25 draadjes. Dus met 25 keer solderen moeten we er al zijn. Ik ben benieuwd hoe 't gaat. Hopelijk kunnen we deze zaterdag aan de slag, want ik begin m'n auto toch wel behoorlijk te missen. De fiets en bus/trein is gewoon niet altijd handig.
En ik wil mijn auto niet te lang in deze staat op een openbare parkeerplaats hebben staan. Het is als je er langs loopt direct duidelijk dat het ding niet rijden wil, en ik vrees er toch wel voor dat als hij daar te lang staat, mensen ermee gaan ouwehoeren.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Ceristimo - Kabelbomen zijn eruit. Nu begin het herstell
"solderen" op youtube geeft gewoon mooie filmpjes hoe het moet
en tip: als de 2 draadjes vast zitten, kom je er altijd achter dat het krimpkousje er eerst om moest. Dus doe die gewoon eerst erom
en tip: als de 2 draadjes vast zitten, kom je er altijd achter dat het krimpkousje er eerst om moest. Dus doe die gewoon eerst erom