Nou, we gaan dus inderdaad alles solderen. Methode die we gebruiken is deze:
Één voor één de draden van de stekkers van de originele kabelboom eraf knippen, draad lostrekken uit de boom en kijken in welke stekker die eindigt.
Bij de sloop kabelboom knippen we het draad aan die kant los.
En dan de delen van de sloopkabelboom solderen op de originele kabelboom. Dan zijn de stekkers ook weer goed, want die hebben hier en daar ook een opdonder gehad.
Met deze methode vervangen we dus gelijk alle verbrande stekkers aan het uiteinde van de originele kabelboom voor goeie van de sloopkabelboom.
Sowieso vervang ik ook het zekeringenkastje (heb er nog twee liggen), want omdat één van de kabels naar de zekering wat zwartig is, vertrouw ik eigenlijk 't hele kastje niet meer. Ik wilde ook de ECU vervangen, maar dat is niet nodig, want dat hele gedeelte van de kabelboom is goed.
Eigenlijk is 90 % van de motorkabelboom sowieso nog goed, maarja...vervangen daarvan stelt echt geen fluit voor, dus daar hangen we een compleet nieuwe in. Moet er even één extra draadje tussen gesoldeerd worden als pulsdraad voor de toerenteller, en we kunnen weer rijden.
Nou, foto's dan maar van deze productieve dag waarmee we toch geen drol zijn opgeschoten...
Zo zijn we vanochtend begonnen. Het deurpaneel links ligt er nog steeds af omdat de nieuwe raammotor nog moet worden ingebouwd. Wilde ik dit weekend doen, maarja....Komen we nu niet aan toe. Normaal gesproken zit er een mooi chiq-paneel op die deur...
De massakabeltjes op de accu, of wat daar nog van over is. Met name de dunnere is helemaal weggeschroeid. De dikkere ziet er nog redelijk uit
Zowel aan de kabelboomkant als aan de autokant hebben we alles tot in detail gelabeled. Straks wordt het gewoon stekkers op letter en nummer terugpluggen...Zou dus een eitje moeten zijn
Dashboard is bijna los... Het loshalen an sich is niet eens zo gek veel werk. Het meeste werk is de kabelboom eraf halen, en dan met name de miljoen miljard tiewraps die echt OVERAL zitten...
Lekker doorklussen, en hopla...Nu lijkt het niet eens een auto meer...
Interieurkabelboom er helemaal uit. Eindelijk! We komen ergens...
De kabelboom van Die-Andere. Erg veel extra aanhangsels in vergelijking met een origineel vanwege alle extra elektrische meuk die erin zit, te weten: Mistlampen vóór, ruitenwisser achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en elektrische ramen
Nu dus op weg naar de sloop. Kabelbomen scoren....
Zo...Lekker dashboardje aan puin slaan
Nog meer aan puin slaan...
Lekker slopúúúh!
Het eindresultaat van de sloopauto. Bovenin onder de vooruit zit nog een hele strook dashboard. De rubberen doppen zijn ook niet losgeweest, maar we hebben gewoon 't hele dash losgebroken. Uitbouwen op deze manier kost ongeveer 15 minuten...
Interieurboom eruit
We hebben ook de motorkabelboom, en verlichtingsboom meegenomen. Veel meer stroomdraad zit er ook eigenlijk niet meer in... Ook het Simplex contactslot hebben we meegenomen, want de Valeo die ik uit Mirka haalde is maar een raar ding in vergelijking met de Simplex die al in Die-Andere zat. Uit de Simplex komen twee stekkers, uit die Valeo komen er drie, en sowieso zijn de hele pinnen ook anders. Gek contactslot zat er in Mirka. Krijg het idee dat dat al een vervanger was...
Ter vergelijking. Boven de kabelboom uit Die-Andere, onder de kabelboom zoals hij ooit geweest moet zijn...Een stuk compacter en een stuk simpeler....
Hier kan je goed zien dat de kabelboom uit Die-Andere wel wat frisse nieuwe stukjes nodig heeft...
Uiteindelijk beide bomen in hun lijkzakjes gedaan...Van't weekend maar verder klussen
We rekenen op ongeveer vier uur om de kabelboom te herstellen (eerst nog even leren solderen), en dan nog een uur of drie om alles terug te bouwen.
Al met al valt het best mee, als je het stukje voor stukje doet. Als de kabelboom uit de auto is heb je zo'n "oh shit, waar ben ik in vredesnaam aan begonnen?!" gevoel, maar stukje bij beetje, en met een beetje logisch denken valt het allemaal wel mee.
Het is alleen veel werk, maarja...
(en dan te bedenken dat ik anderhalf jaar geleden serieus niet wist waar ik m'n koelwater moest bijvullen...)