Bas aka Punaxio - Citroën AX 1.0E / Xantia 1.9TD Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Ceristimo »

Punaxio wrote: Zeer binnenkort de versnellingsbakolie maar is bijvullen aangezien 'ie lekt bij de aandrijfas.
Je bedoelt 'vanmiddag'?... :)

Als je niet dat gewroet onder de auto wilt kan je het ook van bovenaf via de ontluchting op je versnellingsbak bijvullen. Ik zou daar écht niet mee wachten...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote:
Punaxio wrote: Zeer binnenkort de versnellingsbakolie maar is bijvullen aangezien 'ie lekt bij de aandrijfas.
Je bedoelt 'vanmiddag'?... :)

Als je niet dat gewroet onder de auto wilt kan je het ook van bovenaf via de ontluchting op je versnellingsbak bijvullen. Ik zou daar écht niet mee wachten...
waar bedoel je precies?

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Ceristimo »

Uit m'n geheugen, want het vervangen van die aandrijfassen is ook alweer een half jaar geleden, maar bovenop de versnellingsbak zit een (bol) zwart dopje. Die kan je eraf wippen, en daar de olie erin mikken.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

Morgen ga ik proberen de aandrijfaskering of bakoliekering (wat is het nou?) te vervangen aangezien de versnellingsbak van de TGE bakolie lekt bij de linker aandrijfas en ik het vermoeden heb dat de versnellingsbak inmiddels droog staat (Vreemde piepende en schrapende geluiden uit de bak)
Heb zojuist de HOWTO van Rogier doorgelezen en ik denk dat het wel moet gaan lukken. Maar ik wil nog even wat zekerheid dus vraag het hier even:

Wiel los
Naafmoer los
Fuseeboutje los en fusee er uit
Versnellingsbakolie er uit laten lopen (voor zover er nog wat in zit)
Aandrijfas er uit

Maar dan, dan zit er een bakoliekering in de versnellingsbak en die moet er uit en daar moet een nieuwe in. Hoe haal je die het beste er uit? Gewoon met een schroevendraaiertje er uit wippen en nieuwe recht er in plaatsen?
Vervolgens alles terug bouwen en versnellingsbakolie bijvullen totdat 'ie overstroomt.

Alvast bedankt voor de reacties....

gr.
Bas

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by AlexanderB »

Punaxio wrote:Morgen ga ik proberen de aandrijfaskering of bakoliekering (wat is het nou?) te vervangen aangezien de versnellingsbak van de TGE bakolie lekt bij de linker aandrijfas en ik het vermoeden heb dat de versnellingsbak inmiddels droog staat (Vreemde piepende en schrapende geluiden uit de bak)
Heb zojuist de HOWTO van Rogier doorgelezen en ik denk dat het wel moet gaan lukken. Maar ik wil nog even wat zekerheid dus vraag het hier even:

Naafmoer los
Wiel los (ff omgewisseld, met het wiel dr nog aan en op de grond kan je meer kracht zetten op die moer.. tenzei je dat ding sowiso met de luchtsleutel wil losmaken..)

Fuseeboutje los en fusee er uit
Versnellingsbakolie er uit laten lopen (voor zover er nog wat in zit)
Aandrijfas er uit

Maar dan, dan zit er een bakoliekering in de versnellingsbak en die moet er uit en daar moet een nieuwe in. Hoe haal je die het beste er uit? Gewoon met een schroevendraaiertje er uit wippen en nieuwe recht er in plaatsen?
ja, dat moet goed zijn :)
Vervolgens alles terug bouwen en versnellingsbakolie bijvullen totdat 'ie overstroomt.
als je bedoelt uit de vulopening op de zijkant overstroomd, dan ja, dat is dan precies goed. je kan m ook gewoon ff leeg laten lopen, en dan 2 liter dr in, dan zit ie ook precies vol.

succes! :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by degene »

Zou het anders aanpakken, heel eerlijk!

- Tapijtje bij de voeten (van de betreffende kant) los
- Draagarm loshalen en de fusee lekker laten zitten
- Veerpoot met aandrijfas, draagarm en al, naar buiten trekken.
- keerring met een waterpomptang met open bek, eruit wippen
- nieuwe keerring met een stuk hout erover, er kaarsrecht intikken
- aandrijfas er terug insteken
- draagarm op de twee punten weer monteren

Walla!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by AlexanderB »

ben ik het ook wel mee eens, maar tapijt verwijderen vind ik ook niet het meest fantastische klusje..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by degene »

Je hoeft alleen een hoekje weg te vouwen.
Het vervelendst is dan nog om die plastic strip aan de binnenzijde van de dorpel, terug te schroeven zonder dat je de gaatjes voor de schroef ziet omdat het tapijt er tussen moet.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by AlexanderB »

exactly my point ;) dat is gewoon irritant, als je fuseekogel niet te vast zit, heb je die ook zo los.. maargoed, het is n keuze.. t kan beide :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by citrofenwick »

ik zou toch gewoon de fusee losmaken hoor. Met een beunbuis + hamer heb je die meestal zo los.
AX-kopen is verslavend.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

Oké, bedankt mensen. Zal het in eerste instantie proberen met de fusee los, dat is wel makkelijker i.v.m. inderdaad de schroefjes aan de zijkant wat al eerder drama bleek. Mocht het niet lukken is vloerkleed los en draagarm losmaken inderdaad een goed alternatief.

Zal kijken hoe ver ik kom morgen en zal verslag doen.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by raoel »

ook nooit verkeerd om die naafmoer af en toe te lossen.. anders zit ie er straks 20 jaar om, en wil ie ammenooitnie meer los :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Ceristimo »

*doetnetofhijookwatweet...*


Wringijzer+stalen holle buis van anderhalf meter eroverheen geschoven+twee mensen die aan de buis gaan hangen...En dan nog hard trekken...:D

@Punaxio
Wat die draagarm-moeren onder de vloerbedekking betreft...Pijpsleuteltje huren?.... :lol:

Die vloerbedekking heb je zo los en vast. Dat plastic ding over de vloerbedekking is immers flexibel, en als je schroeven met een scherpe punt hebt kan je ze zo door de vloerbedekking drukken. Dus de gaten van de vloerbedekking hoeven dan al niet meer op te lijnen met de gaatjes bij de drempel, en doordat dat plastic ding flexibel is kan je 'm aan de bovenkant naar buiten buigen, zodat je tussen de spleet kunt kijken en de schroefjes zo op kunt lijnen en vast kunt zetten.

Ik heb twee linkerhanden en zelfs ik krijg dat zonder veel frustratie voor elkaar. Moet jou dat toch zeker lukken... :). Die oplegplanken vastmaken vond ik veel erger, maar die heeft een TypeII geloof ik niet meer?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

@ Ceristimo. Neen die heeft een phase2 niet meer.

Maar, goed nieuws! Vandaag is de kering van de versnellingsbak vervangen en zoals het nu lijkt lekt 'ie geen bakolie meer.
Wat is bakolie DUUUUR

Vanavond meer, en foto's!
Ik ga nu nog even het rechterwiel loshalen en remblokken opnieuw monteren. Schijven en remblokken zijn nieuw geplaatst door vorige eigenaar maar bij het remmen trekt 'ie ongelooflijk naar rechts en trilt heel erg. Het rechterwiel draait als enige niet tot weinig rond als je hem ronddraait op de krik dus zal er wel het één en ander aanslijten...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Ceristimo »

Goed bezig, joh :wink:

En inderdaad, bakolie is te duur. Wat heb je ervoor betaald? Euro of 15 per liter?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote:Goed bezig, joh :wink:

En inderdaad, bakolie is te duur. Wat heb je ervoor betaald? Euro of 15 per liter?...
Exact. Althans, 14,95 :lol:

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Punaxio »

Oke, nu de complete update van vandaag!

Vanmorgen vroeg versnellingsbakolie gehaald en de versnellingsbakoliekering. Eerst wat olie in de bak gegoten zodat ik niet zonder bakolie 40 km zou rijden naar een vriend van me in de buurt van Stadskanaal om aan de klus te beginnen.

Daar aangekomen wiel los, naafmoer los en met héél veel geweld fuseekogel los! Die zat echt MUURvast. Vervolgens de bakolie er uit laten lopen wat ongeveer anderhalf liter olie was terwijl ik er vanmorgen een liter ingegoten had.
Aandrijfas er uit en de kering verwijderd, nieuwe kering er in en de boel weer afgewerkt. Het is heel voorspoedig gegaan en achteraf stelde dit klusje dus geen hout voor. Maar al met al wel trots dat het gelukt is en de bak niet meer lekt! :D

Image
AX op de smeerkelder

Image
Nieuwe bakolie van vanmorgen gemengd met de rotzooi die in de bak zat

Image'
Één van de twee aandrijfassen die volgens het onderhoudsboekje in 2007 bij 170.000km zijn vervangen (Huidig: 185.000)

Image

Rest van de foto's met een iPhone4 gemaakt, deze komen later.

Vervolgens in de loop van de middag nog even het injectie + gasklephuis van de Peugeot 205 1.4 Indiana van die vriend gedemonteerd en tot op het laatste boutje gedemonteerd en gereinigd. Het 1.4tje loopt na het reinigen en terugbouwen een stuk beter! :D

Image

Image

Image

En zojuist heb ik thuis het rechterwiel er ook nog even van af gehad om de remblokken opnieuw te monteren. De AX trok erg scheef tijdens remmen en trilde hevig. Het lijkt nu over :D Binnenkort nog wel even opnieuw doen en kopervet gebruiken.

Image

Image

En nu ga ik douchen. Dat is echt wel nodig nu! Stink naar versnellingsbakolie en remmenreiniger!

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Hilko »

Goed bezig!
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Pgoddijn »

Lekker hoor, maar als de aandrijfas 15.000 km geleden vervangen is moet er iets mis zijn met de bakolie of ze hebben de oude terug gegooid :?. Binnenkort voor de grap de rechter keerring vervangen, kijken hoe de bakolie er dan uit komt zetten ;-)
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)

Post by Joost »

Gefeliciteerd met de aanschaf :)
enne het was niet het orginele brandstoffilter die zit niet met een schroefslangeklem.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply