Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

AlexanderB wrote:en anders koop je voor 25 euro een andere kop, en kan je alsnog een distriset + koppakking dr op plakken (dat is dan het dure deel)...
Ja, dat kan ik dus niet....Mijn beide duimen zitten rechts... :evil:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

kan je leren ;) en *dan* is een goed moment ;) alle benodigde tools kan je evt wel lenen, knutselmeeting? ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Prima. Als mijn D-riem ooit knapt gaan wij knutselen...;)

Trouwens, nieuwe fusees... Moet ik de auto dan officieel laten uitlijnen? Hij gaat wel gewoon rechtdoor als ik m'n stuur los laat. Betekent dit dat hij wel goed is uitgelijnd, of moet je het altijd laten doen bij nieuwe fusees?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Terminal »

Kan, zolang die lekker spoort en de banden niet raar slijten lekker zo laten ;)

Meestal vervang je de d-riem voor dat die knapt... scheelt een compleet blok overbouwen ;)
Daarbij, riem setje met spanrol kost je 60e en even wat werk dus voor het geld hoef je het niet te laten.
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

das ook waar, scheelt een hoop gedoe :) (en complete blok overbouwen? meh, blok is dan nog wel goed, alleen minstens 2 kleppen zijn dan krom, en een donorkop is zowat goedkoper ;))
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Waarschijnlijk heb ik donderdag tijd om de olie te verversen. Zal voor die tijd even zo'n nieuw ringetje halen en een oliefilter.

Ook wil ik dan eens uitgebreid naar dat linkerachterwiel gaan kijken, want ik word er knettergek van dat dat steeds aanloopt. Of in elk geval, het klínkt alsof daar steeds wat aanloop bij bochten naar rechts of iemand achterin, maar de band lijkt in de wielkast voldoende ruimte te hebben. Ik kan nergens zien dat 'ie aanloopt.

En omdat mijn huidige radio behoorlijk naar z'n grootje is heb ik een nieuwe autoradio gekocht.

Image
Deze autoradio heeft:
USB-aansluiting
AUX-aansluiting
Memorycard aansluiting
Afstandsbediening
Ingebouwde bluetooth-headset voor de telefoon.
CD-speler
4x45 watt

En wat kost dat dan?....*ahum* 15 hele eurootjes nieuw op Ebay...

Nou zou ik ook iedereen voor gek verslijten die zo'n radio koopt. Over dit model vind je op internet vrij weinig. Webshops die hem te koop aanbieden hebben een prijs variërend van tussen de 80 en 120 dollar. Het merk is Salamander, en daar vind je hier en daar wel reviews van (niet dit specifieke model), maar die reviews zijn toch lang niet slecht.

Dus ik dacht, voor die prijs durf ik de gok wel te wagen... Ben benieuwd wanneer ik hem binnen krijg.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

goede deal! ik heb iets vergelijkbaars, van JVC, maar dan zonder usb en blauwe tanden, voor 65 euro bij de MM gekocht. maar als je zegt dat ie normaal 80-120 kost, dan snap ik het wel..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

650 KM op de dagteller, en kon 36 liter in de tank proppen.

Dat betekent dus eindelijk dat de magische 1:18 met de AX dan eindelijk gehaald is.

Wel moet je bijzonder anticiperend rijden, vroeg op schakelen (35 km/h in z'n 4 wil prima...), alleen maar langere ritten rijden en op de snelweg niet over de 105 KM/h...

Maar dan rij je wel supertjeszuinig, zeg. Nouja, nu de benzine inmiddels verworden is tot vloeibaar goud rij je sowieso nooit meer erg goedkoop, maar veel goedkoper dan een AX kan toch haast niet...

EDIT:
Zit ik even op het Citroën-forum te lezen, beweert men daar toch altijd met gemak 1:17 te halen in de AX, en gewoon rustig 130 op de snelweg te trappen.
Ik heb voor deze 1:18 echt gigantisch veel moeite moet doen. Als ik normaal rij (vlotjes optrekken, en 120 op de snelweg) zit ik op 1:13,5. :wall
Ik ga er maar vanuit dat iedereen beweert gemakkelijk 1:17 te halen maar wat uit z'n nek kletst. Dat, of er mankeert wat aan de mijne...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Terminal »

Oftewel, als je rijd als de gemiddelde bejaarde op zondag kun je ongeveer een paar euro per tank besparen :)
Nee rijd liever door, de tijd die je daar mee bespaard is meer waard als die paar euro.
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Ik vind het eerlijk gezegd nogal een verschil of ik 450 kilometer op een tank doe of 650. En qua tijd maakt het eigenlijk geen bal uit.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Rio97 »

Rij je veel stadsverkeer?
Veel optrekken en afremmen beïnvloedt het verbruik negatiever dan je met het "nieuwe rijden" goed kan maken.

Ik zal het verbruik van mijn ouwe witte plaisir in de zomer met voornamelijk snelweg maar niet noemen.
(1:17 was het verbruik in de winter.)

Wellicht ook even controleren of de remmen niet wat aanlopen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Nou nee, dit zijn allemaal snelwegritten.
's Winters rij ik ook 1:13 ongeveer.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Na een paar bochten naar rechts was ik er vanavond toch flauw van. Dat schurende geluid linksachter. Dus heb de auto aan de kant gezet en nog eens goed gekeken.

De spatlappen achter zitten met tie-wraps vast, waarvan het uitstekende deel niet is afgeknipt. En die zat wel érg dicht op de band linksachter. 'k Heb dat er dus afgeknipt (altijd handig, een schaar en mesje in je gereedschapskoffer). Met de hand de band langsgevoeld, en geconstateerd dat er minder dan een halve centimeter ruimte is tussen zijkant band en wielkast. Dus met de hand nog effe wat aan de wielkast wezen trekken.
En, het slijt niet meer aan. Of het nu de tie-wrap is geweest of de wielkast of een combinatie van beide weet ik niet, maar 't lijkt opgelost.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

ik denk dat er toch wat mis is met je ax dan, zelfs met de 1.4 (GT) kan ik met lekker maximum rijden op de gps op de snelweg 1:14-1:15 halen, stadsverkeer keldert inderdaad vrij hard naar de 1:12, met een 1.1 moet er inderdaad redelijk makkelijk 2 liter de kilometer verder te komen zijn op de snelweg, ik denk echt dat er wat technisch loos is dan.. (net als die van Terminal, die zuipt ook 1:10, ongeacht of ie als n bejaarde rijd, of alsof ie net van n bankoverval afkomt :P maar volgens mij is dat nu net opgelost..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Tja. Nouja, ik zou niet weten waar ik moet beginnen met zoeken. Alhoewel, een kapotte temperatuursensor kan toch ook veroorzaken dat je onzuiniger rijdt?

En bij mij is dat ding waarschijnlijk wel stuk, ook gecombineerd met het hoge stationair toerental wat ik bij koude motor heb. Ik weet wel wáár die temperatuursensor zit (die blauwe stekker):
Image

Ik weet niet wat je allemaal van de motor moet lostrekken om daarbij te kunnen komen. :P. 'k Heb het wel eens geprobeerd, maar vond het toen te 'eng' en heb het opgegeven.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

de inlaatbuis van de luchtfilter, en dat was t wel zo'n beetje, dan moet je met n beetje friemelen dr bij kunnen.
dat is wel de sensor voor het dashbord he? ;) die voor de motor heeft n groene stekker en zit op het thermomstaathuis, die is supermakkelijk te vinden.

verhoogd stationair bij koude motor klopt, zolang ie na n paar minuten teruggaat naar 750 of 1000, dan werkt die sensor nog..

wat het precies is weet ik ook niet, het kan vanalles zijn. iets wat ik zelf net heb opgelost is de achterremmen/remkabels die bleven hangen, waardoor bijvoorbeeld de auto, met de handrem dr af en in zn vrij, alsnog heel lastig te duwen was (en zodoende het hele aanduw-debacle toen, ik weet zeker dat het me nu wel in mn eentje lukt,) hij rolt een stuk makkelijker, wat het doet voor mn brandstofverbruik heb ik nog niet kunnen testen.

maar dat is maar 1 van de opties, misschien rij jij wel altijd met je ramen open, zijn je banden wat zachter, is je uitlijning niet optimaal, heb je te dikke motorolie, is je ecu van mening dat er gewoon meer benzine in moet, heb je een andere versnellingsbakverie dan de meesten, of misschien wel al het bovenstaande.

ik hoopte ook op 1:17, maar dat kan dus niet met een 1.4i, dan genieten we maar van de auto, en nog valt het verbruik me alleszinds mee (1:13.7 gemiddeld over 8000 km), dus des de meer vind ik het.. jammer voor je, dat die van jou zo veel zuipt, hopelijk heb je de oplossing snel gevonden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Echt? Ik dacht dat het die blauwe was. Eeh, waar zit het thermostaathuis? ... (voel me zo dom soms...)

En verhoogd stationair. Ik heb het over 2200 toeren. Dat lijkt me niet normaal.

Remmen ga ik controleren! Tijd om weer even een krik te regelen...

Mijn elektrische ramen zijn stuk, gaan dus niet open. Mijn banden staan op 2.2 bar en controleer ik iedere twee week. Uitlijning?..Tja, geen idee. Mijn motorolie is inderdaad wel aan vervanging toe. Versnellingsbak is voor zover ik weet gewoon een normale vier-bak die 4000 toeren doet @ 120KM/h, en waar een half jaar geleden nog frisse nieuwe olie in is gekomen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

thermostaathuis zit (als je ervoor staat) vooraan aan de bestuurderskant, vlakbij de ontsteking. volg de dikke slang van je radiator, zegmaar :P

2200 toeren is inderdaad nogal.. veel :|

nouja, als de uitlijning niet goed was, dan sleten je banden ook wel heel snel, daarbij had je dan nu die 1:18 ook niet gehaald, dan is je verbruik gewoon altijd hoog, ondanks rijstijl. laatmaar dus :oops: motorolie.. meer dat t te dik kan zijn, maar zoveel verschil zou dat niet moeten maken. versnellingsbak is min of meer dezelfde als de mijne, das n 5-bak met 4000 toeren op 120.

hm, ik weet t niet.. als ik zelf ga terugrekenen van 1.4i naar 1.1i, dan heb ik 27% meer motorinhoud, 25% meer vermogen, en vanaf 1:17 ook 24% meer brandstofverbruik, en ja, ik rij inderdaad lekker vlot door, en overal de maximumsnelheid op de gps of heel ietsje dr overheen.

nu ik dr over nadenk.. eigenlijk al die dingen die ik noem zouden amper invloed moeten hebben ten gevolge van de rijstijl, het zit dus of in de motor, of in de rijstijl die je normaal hebt, maar dat laatste klinkt niet echt aannemelijk, dus blijft de motor(/ecu/sensoren/bekabeling) over.. :/
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Thanks! En die sensor kan je eruit draaien? Want zo'n sensor zit natuurlijk ook in Mirka, dus dan kan ik die eens omwisselen. Moet de boel dan ook ontlucht worden?

2200 toeren stationair als hij koud is (de eerste 5 minuten zeg maar) zou ook aan de stappenmotor kunnen liggen had ik begrepen, dus ga ook het injectiehuis eens omwisselen met een andere (schone) Bosch die ik nog heb liggen. Misschien lost dat ook wel iets op...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

die sensor kan je dr uitdraaien, en ja, dan moet je dr weer wat nieuwe kvs in gooien en ontluchten ja, want die zit gewoon met het andere eind in het water. :)

injectiehuis omwisselen is misschien ook een goed idee, check ook gelijk ff of je luchtfilter nog fris is, en geef je ecu een reset (en dan gewoon lekker 20 minuten n krantje lezen, auto op de handrem en in zn vrij, lekker laten draaien tot de fan onder de motorkap aangaat. (wel eerst goed ontluchten enzo he ;))
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply