Roy Aka Losroyos - Citroen ZX 1.6 Image

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by Drake »

Losroyos wrote:als ik een volcane moet kopen dan moet ik eerst 2 jaar sparen als ik hier zou blijven wonen. naja we zien wel eerst maar is even kijken of mij tom tom de weg naar dromenland nog weet.
Maar waar komt dat geld voor een Polo dan vandaan?, ik blijf het vreemd vinden roy maar je moet het zelf weten en ook leren.Ik kan niet meer dan tips geven om het jezelf makkelijker te maken maar dan zal je toch echt andermans advies moeten vertrouwen. Ik mag denk gerust zeggen dat ik meer dan genoeg ervaring heb met het ombouwen van ax'jes en weet wat wel en niet makkelijk is.

Bedenk dat een type 1 ombouwen ook niet gratis is en de extra tijd die je kwijt bent zal ook ten koste moeten gaan van andere zaken. Het beste is een goede basis te nemen en hoewel ik niks tegen een type 1 heb zijn ze een stuk roestgevoeliger door hun leeftijd (en ik durf te wedden dat er al een stuk of 4 plekken zijn waar ik bij de witte zo doorheen ga prikken :wink: , alleen zijn het plekken waar 9 van de 10 mensen niet naar kijken bij het kopen van een ax e.d).

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by Losroyos »

Geld van de polo is uit een bufferpot van het spaargeld dat vrij kwam vanaf me 18de. Daar is ook de inboedel van het huis van betaald. tja as het geen ph1 word dan lijkt het me leuk om een GTi 5drs te maken. Van een first of andere 5 deurs ax.

Naja ik ga der wel is gewoon overnadenken. we zien wel. er word nog niks bevestigd. heb zoiezo nog een jaar voor dat de GTI weg moet zijn, Al zullen ze hier wel eerder verzeoeken hem op te laten halen. komt wel weer goed denk ik.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by Ceristimo »

@drake
Dat vraag ik me af, of je plekken vind waar je doorheen kan prikken. Dat denk ik niet:). Maargoed, da's niet de discussie, natuurlijk.
@Roy
Misschien toch wat anders zoeken?...Zoveel verstand heb ik er allemaal niet van, maar Drake schijnbaar wel en hij heeft wel een punt als hij zegt dat je misschien eens naar anderen hun raad moet luisteren.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by raoel »

Leuk, de volgende AX is al bijna gekocht :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by Ceristimo »

Ik hoor daar toch een zeker sarcasme...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by Losroyos »

raoel wrote:Leuk, de volgende AX is al bijna gekocht :)
Haha, nouja bijna gekocht.

Kijk Als onderstel en blok niet te moeilijk over te zetten is ja idd dan is hij bijna gekocht. Maar waren moet die roestplekken zitten dan Drake? Miss kan Cerstimo dat even na lopen.

Kijk ik weet niet hoelastig het gaat zijn om dat GTI blok in een PH1 te bouwen is. Wil ook wel is weten hoe andere mede leden daar over denken.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by raoel »

Ligt er ook een beetje aan hoe handig je bent met auto's, en vooral electrische schema's lijken me interessant in dit geval :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by Losroyos »

Ja daar heb je wel gelijk in of je moet gewoon alles over gaan zetten hele ph2 kabelboom in de ph1 verwerken. Hmm lastig.

Hmm drake, Ja miss toch gelijk doe maar keer verstadig, Als ik aan een PH1 begin dan is het wel zo dat alles maar dan ook echt elk draade bekeken moet worden of dat het nog nut heeft en waarvoor die is bla bla bla.
had nog niet aan alle kabels enzo gedacht.

Ja dat doen we wel even ik ga rustig gewoon me kans afwachten tot er iets leuks te koop staat. en dan zien we wel veder.

Eerst de gti maar is veder strippen.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by Punaxio »

:withstupid:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by Ceristimo »

*zucht* :P

Nou, dan maar proberen Mirka aan iemand anders te slijten. Nee gekheid, Roy. Ik denk dat je er misschien toch wel goed aan doet niet aan Mirka te beginnen.Ze is inderdaad een Type1, en een bijzonder wispelturige...

Iemand anders nog belang bij een Type1 koets?...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by Punaxio »

Meende dat die Plaisirs een type2 koets hadden met onerdelen van een type1 ?

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by citrofenwick »

Ik heb ook al wel wat ervaring met dat soort zaken, en kan je toch wel zeggen dat het idd een stuk makkelijker is om direct een ph2 te nemen. Moest je meer ervaring hebben zou je het kunnen overwegen, want het kan zeker wel. En zeker als je je GTI er naast hebt staan.

Maar dan moet je ook de gehele kabelboom + dash + achteras + vorenste remleidingen (denk ik) + voorpoten + interieur + triangels + stabilisatorstang + aandrijfassen etc omwisselen.

Vraagt best wat ervaring :)

De kabelboom van een ph2 loopt ook helemaal anders. Echt alles moet omgewisseld worden.

ig succes, en ga zeker niet overhaast te werk met een keuze maken
AX-kopen is verslavend.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by MBa@NL »

Drake wrote:Doe jezelf een plezier een koop een type2 voor de ombouw :wink: , een type heeft al een paar andere bevestigingspunten voor het dashboard en de kabelboom is vrijwel compleet anders.
Qua carosserie is een '91er AX al een AX van de nieuwe generatie te noemen... In mijn Plaisir heb ik een hele berg gaten zitten die voor een oude generatie AX nooit gebruikt worden/zijn maar specifiek voor de nieuwe generatie bedoelt zijn... In mijn 14TRS ('90) kom ik die gaten bijvoorbeeld weer niet tegen.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by Losroyos »

Polo vanmiddag opgehaald. Rijdt minder lekker dan de ax.

Stoelen vallen me echt tegen heb alweer zon 100km gereden iedereen hem laten zien enzo., Ja dan zit ik toch liever in een ax. Niks te klagen over de rijeigenschappen. Als ik rustig rij denk ik zelf lager vebruik te kunnen halen dan met de ax.

Kofferbak is wel een eind diep. Komen binnekort 4 nieuwe sloffen onder.

Ben al wel een beetje ingebrugert. Net als vele polo en vw rijders mistlampen aan met stadlicht overdag :P

Foto's volgen later als ik hem een keer netje gepoets heb en gestofzogen.

Mis de ax wel :(

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by MBa@NL »

Losroyos wrote:Mis de AX wel :(
Een AX is nou eenmaal gewoon meer als alleen maar een vervoersmiddel. ;)

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by Punaxio »

MBa@NL wrote:
Losroyos wrote:Mis de AX wel :(
Een AX is nou eenmaal gewoon meer als alleen maar een vervoersmiddel. ;)
Eens AX...... Ben ik ook een goed voorbeeld van, haha.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by citrofenwick »

MBa@NL wrote:
Drake wrote:Doe jezelf een plezier een koop een type2 voor de ombouw :wink: , een type heeft al een paar andere bevestigingspunten voor het dashboard en de kabelboom is vrijwel compleet anders.
Qua carosserie is een '91er AX al een AX van de nieuwe generatie te noemen... In mijn Plaisir heb ik een hele berg gaten zitten die voor een oude generatie AX nooit gebruikt worden/zijn maar specifiek voor de nieuwe generatie bedoelt zijn... In mijn 14TRS ('90) kom ik die gaten bijvoorbeeld weer niet tegen.
Dat klopt inderdaad. Dat heb ik goed kunnen merken toen ik mn carbje omgebouwd heb naar injectie.

Als je tijd en zin hebt in een serieus project, en die koets is het idd nog waard. Dan kan je het overwegen, want het kan wel.
Hier staat een 88'er sloop-ax met volledige ph2 GTI elektriciteit + dash.

Tbeste is volgens mij om ALLE bedrading er uit te halen en te vervangen door die van je GTI.

Ff kort samengevat wat je zou moeten ombouwen:

ph2 (volcane) basis:
- benzinepomp
- veerpoten + achteras
- eventueel stabistang vooraan (als je die omwisselt, sowieso ook de draagarmen.)
- eventueel draagarmen (ik zou beiden sowieso omwisselen)
- hoofdremcilinder + bekrachtiger
- ik denk remleidingen vooraan omdat de veerpoten anders aan kunnen lopen tegen de remleiding (bij dat koppelstukje geloof ik)
- motorsteun inlassen (niet iedereen doet het denk ik, maar ik zou het doen )
- eventueel skirts kitten indien geen volcane
- bedrading is niet moeilijk
- aandrijfassen
- vbak
- motor
- complete uitlaatlijn

ph1 injectie basis:
- benzinepomp
- veerpoten + achteras
- draagarmen en stabistang vooraan sowieso ivm fusees
- hrc + bekrachtiger
- remleidingen vooraan + achteraan want een plaisir heeft denk ik een lastafhankelijke remdrukregelaar waardoor ze anders lopen
- motorsteun inlassen
- wielkasten rondzagen + skirts kitten
- alle bedrading in motorruim verwijderen en vervangen door ph2
- dashboard swappen + bedrading
- aandrijfassen
- vbak
- motor
- complete uitlaatlijn

En bij de ph1 met GTI-dash die ik heb staan was ook de stuurkolom + stuurhuis omgewisseld. Een GTI-stuurhuis is iig ook anders. Of de kolom ook uitgewisseld MOET worden weet ik niet zeker.

Het grootste verschil zit hem dus in de bedrading + dash. Beiden zijn niet te onderschatten :)
Last edited by citrofenwick on WedApr27, 2011 8:58:32 PM, edited 1 time in total.
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by AlexanderB »

stuurhuis moet niet, is wel leuker (stuurt sportiever), kolom is hetzelfde..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by citrofenwick »

AlexanderB wrote:stuurhuis moet niet, is wel leuker (stuurt sportiever), kolom is hetzelfde..
Een GTI-stuurhuis is opmerkelijk langer, dus dat gaat niet echt op. Ik twijfel om een GT stuurhuis in mn GTI te steken.
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Roy Aka Losroyos - AX 1.4 GTI '92 & Vw Polo 6N 1.6 '99

Post by AlexanderB »

...heb je gelijk in, :oops: andersom dus, GT stuurhuis is sportiever (korter) dan gti.. hoe het met de "gewone" modellen zit weet ik niet, iemand die dat weet? (zou kunen dat die t zelfde zijn als van de GT..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply