Hilko aka Hilko en z'n BX 16 TZi 1992 / ZX 1.9 D 1997
Moderator: webmasters
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994
pijlstokken zijn nog te koop, met gele dop, en zijn 'beter' (klemmen dicht)
verschil tussen min-max is 1.4L
verschil tussen min-max is 1.4L
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re:
Wat betreft het remlicht probleem zou ik toch preventief de schakelaar vervangen, iets wat stuk is repareerd zichzelf echt nietHilko wrote:Wel, het remlicht-probleem heeft zichzelf opgelost. Daar hou ik wel van.
De centrale vergrendeling werkt ook, eindelijk. Het enige puntje is dat je de sleutel in positie moet houden bij sluiten of openen, anders wordt de stuur-servo gek. Maar verder werkt het gewoon.
En wat betreft de CV denk ik dat het probleem zit in het deurslotje, als je de sleuteldraai draait beweegt er een lipje dat lipje hoor een vrijeslag te hebben.
Ik zal het proberen uit te leggen, bij op slot draaien gaat het lipje naar beneden en druk de servo in zodat het kontakt omschakeld en alle deuren worden gesloten.
Als je in jouw geval tijdens de aktie "sluiten" de sleutel in de rustpositie zet (vertikaal) gaat waarschijnlijk het lipje mee in de rustpositie en wordt de servo weer uitgetrokken met als gevolg openen van alle deuren.
Het demonteren en de vrije slag van het lipje weer herstellen zal dan ook mogelijk de oplossing zijm.
Succes gewenst.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994
wat een questie is van wat wd40, wat schuurpapier, wat vet en evt een nieuwe c-clip..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994
Dank je wel!AlexanderB wrote:pijlstokken zijn nog te koop, met gele dop, en zijn 'beter' (klemmen dicht)
verschil tussen min-max is 1.4L
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
Re: Re:
Het remlicht probleem zat hem in de schakelaar die losgesukkeld was door de aktie met de snelheidsmeterkabel Weer vastdraaien en klaar was Hilko (en de AX). Vandaar dus zichzelf opgelost, als in: hij was niet stukHenk Bats wrote:Wat betreft het remlicht probleem zou ik toch preventief de schakelaar vervangen, iets wat stuk is repareerd zichzelf echt nietHilko wrote:Wel, het remlicht-probleem heeft zichzelf opgelost. Daar hou ik wel van.
De centrale vergrendeling werkt ook, eindelijk. Het enige puntje is dat je de sleutel in positie moet houden bij sluiten of openen, anders wordt de stuur-servo gek. Maar verder werkt het gewoon.
En wat betreft de CV denk ik dat het probleem zit in het deurslotje, als je de sleuteldraai draait beweegt er een lipje dat lipje hoor een vrijeslag te hebben.
Ik zal het proberen uit te leggen, bij op slot draaien gaat het lipje naar beneden en druk de servo in zodat het kontakt omschakeld en alle deuren worden gesloten.
Als je in jouw geval tijdens de aktie "sluiten" de sleutel in de rustpositie zet (vertikaal) gaat waarschijnlijk het lipje mee in de rustpositie en wordt de servo weer uitgetrokken met als gevolg openen van alle deuren.
Het demonteren en de vrije slag van het lipje weer herstellen zal dan ook mogelijk de oplossing zijm.
Succes gewenst.
Groetjes, Henk
Voor wat betreft het slot: goeie tip. Ik ga het van het weekend eens bekijken, kan ook meteen de AB erop (jawel, een luxe Furore wordt dit nog eens ) Voor de zekerheid heb ik m'n reserve stuurservo er ook maar even bij gezocht, voor je weet maar nooit.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994
Het genuk van de cv zit hem toch echt in de servo, het slot werkt zoals dat zou moeten.
Wat anders: er is vast al wel iemand geweest die een AX met automaat heeft gebouwd. Zo ja, is daar een topic van of anderzins iets van bekend? Ik weet dat de 1600 uit de Saxo met automaat geleverd is, én zou moeten passen in een AX, maar dan ben je er nog niet natuurlijk
Wat anders: er is vast al wel iemand geweest die een AX met automaat heeft gebouwd. Zo ja, is daar een topic van of anderzins iets van bekend? Ik weet dat de 1600 uit de Saxo met automaat geleverd is, én zou moeten passen in een AX, maar dan ben je er nog niet natuurlijk
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994
hoezo niet? enige dat je extra moet doen tov een gewone 1.6 swap is de bedieningshendel van de automaat omzetten..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994
Ja, en dat allemaal pas maken. Of zijn die bodemplaten zó gelijk?
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994
motor en baksteunen, en assen passen zo. alleen de electra en de versnellingspook moet je dan aanpassen.. als t goed is past het dr allemaal verder zo in.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994
Je vergeet een andere pedalenset he, met alleen de bak ben je dr niet, dr zit een mechanisme op waarmee je em niet kunt starten in de D stand, ook daarvoor zal zeer waarschijnlijk de nodige bedrading zittenAlexanderB wrote:hoezo niet? enige dat je extra moet doen tov een gewone 1.6 swap is de bedieningshendel van de automaat omzetten..
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994
hmja, zit wat in je moet inderdaad wat extra draadjes hebben dan.. ff de interieurboom van onder het dash ook meenemen? (en de tellerbak is ook wel leuk, dus...)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994 / ZX 1.9 D 1997
Van die kansen...
Via het welbekende Ci-Fo werd een ZX aangeboden waarvan de eigenaar geen gebruik meer wilde maken, terwijl hij ook niet zeker was van de staat van de auto. Tegen vrijwaring heb ik de auto opgehaald vandaag (bedankt nog!)
Aangezien de APK vrijdag zou verlopen, heb ik een korte check gedaan: verlichting, ruitenwisser en -sproeier, banden, as- en stuurhuishoezen, gordels. De banden nog even opgepompt en toen vol goede moed naar mijn vaste APK-station. Bij afremmen meende ik iets van remverschil te bespeuren. Dat was dus pure suggestie: het apparaat remt zoals het hoort, bleek op de remmenbank. Hoe-dan-ook, een nieuw lampje ( ) later reed ik, met nog nabonzend hart vanwege de roet-test (oei-oei, de distributie... hoe lang zal die riem er al opzitten...) met een verse APK weer naar buiten!
Toen de auto maar eens min of meer gewassen. Dat valt nog niet mee, de lak is aardig verwaarloosd, maar op zich niet iets wat een echte poetsbeurt niet weg kan halen. Daarbij ook de enige roest aan de auto ontdekt: steenslag-schade voor op de motorkap, ter grootte van een dubbeltje.
Ook is me opgevallen dat de achterbanden wat /--\ staan. Dat zal dus wel een as-revisie worden, ooit. Of nooit, auto's hebben bij mij weleens de neiging vlot een andere eigenaar te vinden
In ieder geval wil ik de auto eerst optisch wat netter hebben. Grote mankementen zijn er niet, de kleine onhebbelijkheden in de vorm van niet werkende lampjes en zo nog wat elektrische ongemakken los ik dan gaandeweg wel op.
Enfin, toen moest ik mijn eigen auto nog ophalen daar waar de ZX vandaan kwam. Dus vrouw-lief verrast met haar nieuwe aanwinst (zij zal voornamelijk met de ZX gaan rijden). Na een paar kilometer werd ze erg enthousiast van de auto, vanwege de rust (je hoort die diesel nauwelijks) en de stuurbekrachtiging.
Ook dat verliep dus naar tevredenheid. En het is best aangenaam om weer eens diesel te tanken. Scheelt nogal.
Twee snelle kiekjes:
Via het welbekende Ci-Fo werd een ZX aangeboden waarvan de eigenaar geen gebruik meer wilde maken, terwijl hij ook niet zeker was van de staat van de auto. Tegen vrijwaring heb ik de auto opgehaald vandaag (bedankt nog!)
Aangezien de APK vrijdag zou verlopen, heb ik een korte check gedaan: verlichting, ruitenwisser en -sproeier, banden, as- en stuurhuishoezen, gordels. De banden nog even opgepompt en toen vol goede moed naar mijn vaste APK-station. Bij afremmen meende ik iets van remverschil te bespeuren. Dat was dus pure suggestie: het apparaat remt zoals het hoort, bleek op de remmenbank. Hoe-dan-ook, een nieuw lampje ( ) later reed ik, met nog nabonzend hart vanwege de roet-test (oei-oei, de distributie... hoe lang zal die riem er al opzitten...) met een verse APK weer naar buiten!
Toen de auto maar eens min of meer gewassen. Dat valt nog niet mee, de lak is aardig verwaarloosd, maar op zich niet iets wat een echte poetsbeurt niet weg kan halen. Daarbij ook de enige roest aan de auto ontdekt: steenslag-schade voor op de motorkap, ter grootte van een dubbeltje.
Ook is me opgevallen dat de achterbanden wat /--\ staan. Dat zal dus wel een as-revisie worden, ooit. Of nooit, auto's hebben bij mij weleens de neiging vlot een andere eigenaar te vinden
In ieder geval wil ik de auto eerst optisch wat netter hebben. Grote mankementen zijn er niet, de kleine onhebbelijkheden in de vorm van niet werkende lampjes en zo nog wat elektrische ongemakken los ik dan gaandeweg wel op.
Enfin, toen moest ik mijn eigen auto nog ophalen daar waar de ZX vandaan kwam. Dus vrouw-lief verrast met haar nieuwe aanwinst (zij zal voornamelijk met de ZX gaan rijden). Na een paar kilometer werd ze erg enthousiast van de auto, vanwege de rust (je hoort die diesel nauwelijks) en de stuurbekrachtiging.
Ook dat verliep dus naar tevredenheid. En het is best aangenaam om weer eens diesel te tanken. Scheelt nogal.
Twee snelle kiekjes:
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994 / ZX 1.9 D 1997
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en de apk.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994 / ZX 1.9 D 1997
ZX, heerlijke auto met prima wegligging. Een grote AX eigenlijk...
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994 / ZX 1.9 D 1997
Mijn BX16 TZi Automatic in Gris Dolmen. Zeg maar een Chic, maar dan met automaat
Dit is 'm:
Daar zit fijne audio in:
Headunit is een JVC KDR-312 4 X 52 Watt CD/MP3 speler, zowaar weer eens een met een groen display.
Bassen komen van een Caliber 13" subwoofer, aangestuurd door een Alpine 320 Watt (bridged) versterker.
Lawaai achter komt verder van 2 X 150 Watt Kenwood 6 X 9 " 3 weg speakers.
En voor een setje van de Praxis, 2 X 100 Watt 2 weg speakers.
To do qua geluid is nog een compo-set voor en een extra versterker achter voor de Kenwoods. En de zooi wat netter wegbouwen, maar voorlopig zal het nog wel een paar keer los moeten.
Vandaag wat tijd over, en het was lekker weer.
Dus eerst maar eens de BX uitgebreid gewassen. Daar knapte die lekker van op.
Daarna wat irritaties verholpen. De eerste was de verlichting van het dashboard-kastje. Deze is bij mijn auto aan constante plus gehangen. En dat is niet handig als je ‘s nachts het kastje open wil laten staan ivm gespuis dat graag wil weten of er iets van waarde in je auto ligt. Ik heb hem nu aangesloten via de geschakelde plus van het lampje achter het klokje…
Verder deed de aansteker-plug het niet, en dat is erg lastig in deze multi-media tijden. Dus paneel eraf, plug eruit en gezien dat de stekker helemaal los hing. Vreemd. Meten: geen 12V. Zekeringkast los: zekering goed. Ook vreemd. Zekeringkast maar even uit de beugels gehaald, zodat ik er goed achter kon kijken. Hé, een losse stekker. Zou dat…? Even doormeten (handig, zo’n circuit-tester met lampje én geluids-signaal) Aha, dat is de stekker voor de aansteker. Hoe kan die nou los zitten… en waar hoort die? Op de zekeringkast! Prik, en er zij prik.
Daarna de portierbekleding van het LV portier eraf gehaald, teneinde de deurpin te wisselen en uit te vinden waarom het deur-open signaal niet werkt. Die deurpin was zo gepiept, maar ik heb een ander slot-dinges nodig want de micro-switch die daarin huist is kapot. Niet op kunnen lossen dus, maar weet wel wat eraan te doen.
Als laatste de spoiler opnieuw vastgezet. Iemand had daar aan beide kanten een houtdraad-bout en twee houtschroeven ingezet, maar dat gaat natuurlijk niet goed op het kunststof van de spoiler. Een definitieve oplossing heb ik nog niet (nou ja, een andere spoiler…) maar gezien de voor hout bedoelde oplossingen heb ik er nu maar even… pluggen ingezet. En het houdt nog ook!
Inmiddels zitten er weer andere velgen onder, mooie Fondmetals die lekker smoelen bij de auto. verder heb ik de spoiler er afgehaald en ook die draak van een reflector. Krijgt de auto meer standing van, zeg maar. Ook (eindelijk) de BX-Club kph gemonteerd
Tenslotte weer eens lekker gewassen, mag die morgen mee op reis naar Deutschland.
Kiekjes:
Dit is 'm:
Daar zit fijne audio in:
Headunit is een JVC KDR-312 4 X 52 Watt CD/MP3 speler, zowaar weer eens een met een groen display.
Bassen komen van een Caliber 13" subwoofer, aangestuurd door een Alpine 320 Watt (bridged) versterker.
Lawaai achter komt verder van 2 X 150 Watt Kenwood 6 X 9 " 3 weg speakers.
En voor een setje van de Praxis, 2 X 100 Watt 2 weg speakers.
To do qua geluid is nog een compo-set voor en een extra versterker achter voor de Kenwoods. En de zooi wat netter wegbouwen, maar voorlopig zal het nog wel een paar keer los moeten.
Vandaag wat tijd over, en het was lekker weer.
Dus eerst maar eens de BX uitgebreid gewassen. Daar knapte die lekker van op.
Daarna wat irritaties verholpen. De eerste was de verlichting van het dashboard-kastje. Deze is bij mijn auto aan constante plus gehangen. En dat is niet handig als je ‘s nachts het kastje open wil laten staan ivm gespuis dat graag wil weten of er iets van waarde in je auto ligt. Ik heb hem nu aangesloten via de geschakelde plus van het lampje achter het klokje…
Verder deed de aansteker-plug het niet, en dat is erg lastig in deze multi-media tijden. Dus paneel eraf, plug eruit en gezien dat de stekker helemaal los hing. Vreemd. Meten: geen 12V. Zekeringkast los: zekering goed. Ook vreemd. Zekeringkast maar even uit de beugels gehaald, zodat ik er goed achter kon kijken. Hé, een losse stekker. Zou dat…? Even doormeten (handig, zo’n circuit-tester met lampje én geluids-signaal) Aha, dat is de stekker voor de aansteker. Hoe kan die nou los zitten… en waar hoort die? Op de zekeringkast! Prik, en er zij prik.
Daarna de portierbekleding van het LV portier eraf gehaald, teneinde de deurpin te wisselen en uit te vinden waarom het deur-open signaal niet werkt. Die deurpin was zo gepiept, maar ik heb een ander slot-dinges nodig want de micro-switch die daarin huist is kapot. Niet op kunnen lossen dus, maar weet wel wat eraan te doen.
Als laatste de spoiler opnieuw vastgezet. Iemand had daar aan beide kanten een houtdraad-bout en twee houtschroeven ingezet, maar dat gaat natuurlijk niet goed op het kunststof van de spoiler. Een definitieve oplossing heb ik nog niet (nou ja, een andere spoiler…) maar gezien de voor hout bedoelde oplossingen heb ik er nu maar even… pluggen ingezet. En het houdt nog ook!
Inmiddels zitten er weer andere velgen onder, mooie Fondmetals die lekker smoelen bij de auto. verder heb ik de spoiler er afgehaald en ook die draak van een reflector. Krijgt de auto meer standing van, zeg maar. Ook (eindelijk) de BX-Club kph gemonteerd
Tenslotte weer eens lekker gewassen, mag die morgen mee op reis naar Deutschland.
Kiekjes:
Last edited by Hilko on SunMay01, 2011 5:53:35 PM, edited 1 time in total.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
Re: Hilko aka Hilko en z'n BX 16 TZi 1992 / ZX 1.9 D 1997
De AX is verkocht. Dat betekent niet dat ik nooit meer een AX zal hebben, want ik ben als een blok gevallen voor de charmes van deze auto. Een volgende moet alleen wel een stukkie spannender worden dan een 1.0
Ik denk aan tenminste 16 kleppen en zo nog wel het een en ander.
Voorlopig de BX voor de hobby en de ZX voor de dagelijkse kilometers.
Ik denk aan tenminste 16 kleppen en zo nog wel het een en ander.
Voorlopig de BX voor de hobby en de ZX voor de dagelijkse kilometers.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Hilko aka Hilko en z'n BX 16 TZi 1992 / ZX 1.9 D 1997
Vind het jammer van het 1.6i automaat project, dat had ik graag gevolgd!!
BX is een knappe, zo op de foto's!
BX is een knappe, zo op de foto's!
Re: Hilko aka Hilko en z'n BX 16 TZi 1992 / ZX 1.9 D 1997
AX automaat met een 16 klepper kan natuurlijk ook...
Eerst maar eens gaan sparen.
Eerst maar eens gaan sparen.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
Re: Hilko aka Hilko en z'n BX 16 TZi 1992 / ZX 1.9 D 1997
De BX is meegeweest op een korte vakantie naar de Eifel. Helemaal geweldig. We zaten in het stadje Adenau, hetgeen aan de Nürburgring ligt. Uiteraard heb ik daar een bezoekje aan gebracht:
Ik ben niet zelf op de Ring geweest. Er waren meerdere track-days, en die jongens bleven ook op de "Turist-Fahrt-Tage" hun rondjes rijden. Dan rij ik ze met m'n automaatje alleen maar in de weg... Maar mijn zoon is wel een rondje mee geweest:
Die is in 8.31 minuut de Ring rondgeslingerd en vond dat "vet cool"
Ergens was ik wel een beetje jaloers op 'm natuurlijk... :red:
De BX heeft me zeer aangenaam verrast onderweg, met name in de brandstof-consumptie: ongeveer 1:13,5
Natuurlijk heb je geen haast en rij je voornamelijk binnenwegen, maar de hellings-percentages daar in de buurt liegen er niet om. Al met al vond ik het keurig netjes. Nog leuker is dat het ding echt geen krimp gegeven heeft. Zonder slag of stoot bult op en bult af, zonder maar een drupje lekkage van wat dan ook. Hulde voor deze dame dus.
Nu staat ze weer een beetje voor de deur te suffen, omdat ze inmiddels concurrentie heeft gekregen van een ZX Diesel. Die is voor de dagelijkse zaken: de BX zal min-of-meer alleen nog voor club-evenementen en de betere zondags-ritjes worden gebruikt. Wat mij betreft mag ze op die manier nog jaren mijn hobby-auto blijven
Ik ben niet zelf op de Ring geweest. Er waren meerdere track-days, en die jongens bleven ook op de "Turist-Fahrt-Tage" hun rondjes rijden. Dan rij ik ze met m'n automaatje alleen maar in de weg... Maar mijn zoon is wel een rondje mee geweest:
Die is in 8.31 minuut de Ring rondgeslingerd en vond dat "vet cool"
Ergens was ik wel een beetje jaloers op 'm natuurlijk... :red:
De BX heeft me zeer aangenaam verrast onderweg, met name in de brandstof-consumptie: ongeveer 1:13,5
Natuurlijk heb je geen haast en rij je voornamelijk binnenwegen, maar de hellings-percentages daar in de buurt liegen er niet om. Al met al vond ik het keurig netjes. Nog leuker is dat het ding echt geen krimp gegeven heeft. Zonder slag of stoot bult op en bult af, zonder maar een drupje lekkage van wat dan ook. Hulde voor deze dame dus.
Nu staat ze weer een beetje voor de deur te suffen, omdat ze inmiddels concurrentie heeft gekregen van een ZX Diesel. Die is voor de dagelijkse zaken: de BX zal min-of-meer alleen nog voor club-evenementen en de betere zondags-ritjes worden gebruikt. Wat mij betreft mag ze op die manier nog jaren mijn hobby-auto blijven
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
Re: Hilko aka Hilko en z'n BX 16 TZi 1992 / ZX 1.9 D 1997
Grote klasse dat je je zoon zo'n ervaring meegeeft terwijl je het zelf evengoed zou willen mee maken.
En de theorie achter zo'n mooie benzine consumptie is geloof ik dat motoren in de bergen een beter rendement draaien. Klinkt een beetje als een cirkel redenering maar is het niet
En ETB is de mooiste kleur die je op een wagen kan wensen B)
Ja toch niet dan?
En de theorie achter zo'n mooie benzine consumptie is geloof ik dat motoren in de bergen een beter rendement draaien. Klinkt een beetje als een cirkel redenering maar is het niet
En ETB is de mooiste kleur die je op een wagen kan wensen B)
Ja toch niet dan?