Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

Bodem is gelast. :D

Rotte stuk eruit geflexed, plaatje gelast, gekit en vol in de roestvrije mening. Dat blijft hopelijk weer een poosje zitten...

Image

Image

Vanavond ga ik 't interieur weer terugbouwen, zodat 'ie dinsdag naar Punaxio kan zodat we de draagarmen kunnen vervangen. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

Gaat weer lekker zeg. Blaas ik vanmiddag m'n autoradio naar z'n gallemiezen...

In mijn AX zit een goedkope autoradio van Medion (da's natuurlijk al wat vragen om problemen), maar hij deed het altijd redelijk prima en hij heeft een AUX-aansluiting. Je kunt er zo je MP3-speler op prikken. En da's wel fijn. Vermogen volgens het boekje moet 4x45 Watt zijn.

Verder zitten er in de AX vier speakers. In de speakerbakken bij de achterkant een set Pioneers (iets van 35 watt ofzo geloof ik), en in de hoedenplank een set JBL T696's Limited Edition. 150 watt nominaal en 600 watt piek. Die dingen kunnen echt ontiegelijk hard. Een stuk harder dan de autoradio, want zelf met loudness aan en de bass op 10 ging bij volume 90 van de 100 de autoradio kraken, en niet die JBL-speakers. Fade stond altijd iets meer op de JBL's dan de Pioneer's, om de Pioneer-speakers niet te overspelen.

Ik was vanmiddag lekker aan het toeren. Raampjes open, Skyradio aan op een zacht volume. En toen ineens kwam Queen's 'Somebody to Love' erop. Er zijn ergere nummers om je als autoradio stuk op te spelen. Somebody to Love, dat moet je nou eenmaal knoeterhard aanzetten. Dus ik pomp het volume op naar 90. Dat is op het randje van wanneer de radio begin te clippen.
Enfin, ik lekker zo hard en vals als een kraai meeblèren met de muziek. Op ongeveer driekwart van het nummer valt de band stil en hoor je alleen nog Freddy Mercury zingen ('somebody tóóóóóóó....looohoohoohoohoohooooohooooove.....') en dan knalt de band er weer in...

Ik kan me zo voorstellen dat op het moment dat de drum en de bas-gitaar er ineens weer inspringen en de woofers weer flink moeten bewegen, er ineens een boel vermogen van de versterker wordt gevraagd. En dat was schijnbaar iets teveel van het goede voor dat arme ding want die dacht op dat moment: "en nou zing je maar lekker alleen verder" en gaf er de brui aan. Een hoop gekraak, en dat was het dan.
Gelukkig niet de speakers die stuk zijn.

Maar nu komt het gekke. Als ik de fade instel op alleen de JBL's, dan doet het geluid het prima. Zet ik de fade op 0 dus alle vier de speakers, dan kraakt alles gigantisch zodra er ook maar een klein beetje bas (dus vermogen) van de versterker gevraagd wordt. Tot aan volume 40 is er niks aan de hand, daarboven is het waardeloos.
Stel ik de fade in op alleen de kleine Pioneer speakers, dan kraakt alles, tenzij ik de balans helemaal naar links gooi.

Het lijkt er dus op dat er één aansluiting is opgeblazen, namelijk die van rechtsvoor. Kan dat? Heeft zo'n autoradio vier aparte eindtrap-versterkers?
En zou ik nou alle speakers gewoon op de Rear-aansluiting kunnen hangen, of blaas je die dan ook binnen de korste keren om vanwege te veel weerstand?

Ik heb gelukkig nog wel een reserveradio, maar die heeft helaas geen AUX-aansluiting en CD's gebruik ik niet meer.
Last edited by Ceristimo on MonApr11, 2011 1:10:26 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by AlexanderB »

die blaas je dan op wegens te weinig weerstand ja. je kan wel gewoon die 2 pioneers niet aansluiten, dat is dan jammer.. maar dan is t ff opgelost :)

en ja, ding heeft 4 aparte eindtrappen ja :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Terminal »

En toch durf ik wel te zeggen dat het prima kan :)
Wel afhankelijk van je speakers, als zowel de JBL's als de pioneer's 8Ohm zijn kan het prima.
4Ohm moet ook nog wel lukken, maar zou ik niet aan durfen met die medion rommel.

8+8ohm=4Ohm ( heel logisch hea? ;) ) namelijk, en dat trekt je versterker prima :).
4+4Ohm=2Ohm Dat zou je versterker wel kunnen trekken, maar ik ben bang dat die het alles behalve fijn gaat vinden.

Die JBL's vinden het ook wel fijn een losse versterker... autoradio heeft eigenlijk net te weinig vermogen voor het laag erbij.
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

Geen idee hoeveel ohm die Pioneers zijn. Staat er niet op. Die JBL's zijn 4 ohm. Als die Pioneers dan 8 zijn resulteert dat in 6 ohm als je ze samenknoopt, toch?
Dat zou dan opzich wel kunnen, maar als die Pioneers 4 ohm zijn, dan wordt het een beetje een kiele-kiele verhaal. En aangezien er al één eindtrap de geest heeft gegeven...Ik durf het niet meer aan.

Heb de Pioneers nu uitgeschakeld en nu loopt de autoradio prima, maar ik vertrouw het hele ding niet meer. Heb al een bod op Marktplaats gedaan voor een mooie Kenwood met AUX-aansluiting voor twee tientjes. Lijkt me een prima vervanger.

Tot die tijd de Medion maar niet meer te hard aanzetten. Want wellicht neem 'ie volgende keer wél de speakers mee, en dat wil ik echt niet hebben.

Ik weet dat die JBL's veel baat zouden hebben bij een losse versterker, maarja: die zijn ook alles behalve gratis, en momenteel heb ik daar het geld niet voor.

EDIT:
Nu ik er bij nadenk: Die Medion is nooit fris geweest. De rechter Pioneer speelde altijd al wat zachter dan de andere drie speakers. Heb dat altijd wat raar gevonden, maar er nooit iets achter gezocht.
Nu snap ik dat er altijd al wat mis moet zijn geweest met dat ding. Och nouja, gelukkig is het geen zwaar verlies...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by AlexanderB »

nee, dat word 2.7 ohm.
formule paralelle weerstanden: 1/(¼+1/8)=
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

Vandaag de draagarmen vervangen samen met Punaxio.. Zitten nou weer frisse gloedjenieuwe fuseekogels onder Die-Andere. Geen gebonk en geklapper meer als je over drempels rijdt, én ik heb het idee dat hij nou veel strakker stuurt. Maar dat kan ook een placebo-effect zijn.

Maar wat een rotdag. Alles wat kon tegenzitten zat ook tegen. Eerste draagarm los en er dan achter komen dat de dop 16 niet past om de moer van de draagarm bevestiging onder de vloerbedekking, omdat de bout er te ver doorsteekt.

Punaxio naar de Gamma om 'n pijpsleutel te halen. Daarmee lukt het wel. Die pijpsleutel scheurde later overigens, zodat we een tweede nodig hadden, en omdat het bonnetje niet bewaard was gebleven konden we het rotding niet omruilen via de garantie. Heb dus twee keer zo'n ding moeten kopen.

Na het wisselen van de draagarmen vervolgens een hoop gemier met de stabi-stang. Na een poos klooien bedacht ik me ineens dat ik nog een koevoet achterin had liggen. Daarmee zat alles zo weer op z'n plek.
Vervolgens bleek de fusee-bout verrot. Moest dus een nieuwe in. Wij naar de Gamma, standaard M8 boutjes gekocht, die erin gezet. Brak dus mooi zo af.
Blijkt dat een fuseebout niet zomaar een boutje is. Hij heeft maar schroefdraad tot halverwege en is veel sterker dan een standaard Gamma-boutje.
Wij naar de Citroën dealer. Nou, die kon ze mooi niet meer leveren. "Daar kan Citroën geen eer meer aan behalen". M10 boutjes had 'ie wel, want die zitten onder een Type II. Maarja, ik rij in zo'n ellendige niet-standaard Type 1 waar nooit wat voor te krijgen valt.
Peugeout dealer geprobeerd, die had het ook niet. Naar Kroon geweest. Had ze ook niet. Uiteindelijk toch bij een winkel de juiste bout gevonden.
Nou, toen zat de boel zo weer in elkaar, maar waren we mooi flink tijd kwijt. Tijdens het vastdraaien dus de pijpsleutel gemold.Was echt een prutding die de 6 euro amper waard was

Nou, andere kant ook gelijk maar.
Los was geen probleem. Vast ging ook vrij prima, alleen wéér die ellendige stabi-stang. Daar staat zo ellendig veel kracht op. Kan je nog wel een assteun eronder zetten en de auto erop laten zakken, maar dat gaat ook niet helemaal lekker en voelt wat akelig.
Enfin, uiteindelijk alles wel weer in elkaar gekregen.

Tijd om het ashoesje nog even te fixen. Was ook afkeur. Ashoes was wel goed, maar er lekte aan beide kanten vet uit, omdat aan beide kanten een tiewrap zat die niet strak genoeg was aangetrokken. Homokineetvet hadden we 's ochtends al gehaald.
Nou, ouwe tiewraps eraf, ashoes aan de kant geschoven en dan erachter komen dat daar helemaal geen vet meer in zat. 'k Was dus niks te laat. Vet ertussen knijpen, ashoes terug, nieuwe tiewrap erom. En die paste dus niet. Ik had hele lange bij me, maar hij moest nog net een centimeterje langer zijn.
Hup, voor de zoveelste keer richting Gamma om langere tiewraps te halen.

Uiteindelijk zijn we toch de hele middag kwijt geweest aan het gesleutel. We begonnen rond 12 uur, en om 6 uur was 't klaar (wel pauzes tussendoor en het naar de winkel gaan kost erg veel tijd)...

Maargoed, alle drie de afkeurpunten zijn nu aangepakt (fusee's, roest bodem en ashoes) dus hopelijk fietst Die-Andere donderdag met gemak weer door de APK-keuring.

Enne, Punaxio. Nog bedankt voor de koffie en het ritje in de BX. Was weer gezellig... :)

EDIT:
Ohja, nog een leuke. Ik rij dus moe en lichtelijk chagrijnig vanwege alle tegenslagen weer terug naar huis, zet de radio aan: Één van mijn JBL's in de hoedenplanken begint toch een hoop storend geluid te geven. Eerste gedachte was dat ook díe eindtrap in de radio naar z'n grootje was, maar het klonk toch heel anders. Het klonk als een opgeblazen speaker.
GGGGVVVRRRDRRIE...'t Zal toch niet? Dat een stuk gereedschap in de kofferbak omhoog stak en van onderen door de speaker heeft geprikt? Zat alles qua sleutelen al zo tegen, en dan ook die dure speakers nog gemold? Ik was nu echt goed chagrijnig. Zo snel mogelijk de auto aan de kant gezet om eens beter naar de speakers te kunnen kijken.
Speaker lijkt onbeschadigd. Maar toch kraakt het basgeluid alsof hij opgeblazen is.

Goed inspecteren....

Aaah...Pfew...Opluchting. Er zat een boomblaadje op de conus mee te stuiteren. De kofferbak heeft de hele dag open gestaan en er stond veel wind. Was best veel gruis de auto ingeblazen, en kennelijk ook op de speaker.
Blaadje eruit geschud, en geluid weer prima. Nou kijk, dát was dan tenminste nog een meevaller...:D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by 2Black »

Eigenlijk moet je puur op je radio alleen gewoon nooit écht hard muziek draaien, daar is het nu eenmaal niet voor gemaakt.
90 op een schaal van 100 is ook wel erg veel... dat hoef ik thuis met m'n versterker ook niet te proberen, dan klinkt het gewoon niet meer, de reserves zijn dan weg en alles overstuurd.
In een set-up als de jouwe kun je dan nog beter een simpel 2-kanaals versterkertje aan die JBL's hangen en de 2 kleine speakertjes gewoon via je radio voor wat extra ruimtelijkheid. Je stelt de versterker in op een bepaald maximum zodat je het nooit kunt overbelasten en de radio heeft het sowieso véél makkelijker.
Vermogens op de doos zeggen helemaal niets over het algemeen.
Heb nog wel een versterkertje liggen, gewoon een klein ding met goed geluid, 2x75 watt. Kopen?




Ennuh... succes met de APK!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by AlexanderB »

Ceristimo wrote: Punaxio naar de Gamma om 'n pijpsleutel te halen. Daarmee lukt het wel. Die pijpsleutel scheurde later overigens, zodat we een tweede nodig hadden, en omdat het bonnetje niet bewaard was gebleven konden we het rotding niet omruilen via de garantie. Heb dus twee keer zo'n ding moeten kopen.
strakke actie, niet toevallig afgerekend met gamma klantenpas dr bij? dan kunnen ze het bonnetje zo opvragen en opnieuw uitprinten. /tip-van-de-week.

succes met de apk verder :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

@2Black
Momenteel een beetje krap bij kas, maar als hij bij jou alleen maar op de plank ligt...Misschien dat ik er volgende maand geld voor heb? Wat moet zo'n versterkertje kosten? :)

@AlexanderB
Thanks. Achteraf had ik op m'n telefoon in moeten loggen op mijnING.nl, en ze de pagina met transacties onder de neus drukken...Maarja, dat is achteraf.
Ik ga in elk geval met het garantiebewijs van de nieuwe pijpsleutel die oude morgen ofzo bij de Gamma hier inleveren en kijken of ik er contant voor terug kan krijgen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

Zit nog eens wat te lezen op laswerk met de APK keuring. Ik ga zwaar twijfelen of wat wij zaterdag gedaan hebben nu wel goedgekeurd wordt.

Het plaatje zit over het gat gelast, maar dat mag volgens mij wel. Je kunt als je onder de auto kijkt duidelijk zien, dát er gelast is. Plaatje zit er immers overheen, en niet 'er in'.
En we hebben het al volledig afgewerkt. Antiroest, afgekit en getectyleerd. En je schijnt de reparatie schoon aan te moeten bieden, zodat ze het kunnen beoordelen. Had die APK-keurmeester wel even mogen zeggen, want dat wist ik niet.

Hmmm...Ik hoop dat ze het goed vinden. Zul je zien dat 'ie op laswerk wordt afgekeurd...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Terminal »

Dat je er overheen geschilderd hebt boeit niet zo, gaan ze niet moeilijk over doen, zolang die maar weer hard is.
Maar je hebt een plaat over het rotte deel heen gelast? Je kan veel beter een plaat erin lassen, wand als er nu vocht tussen kom rot het nog harder weg als eerst doordat er vocht tussen blijft hangen.
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

Ik hoop toch dat het feit dat het gekit en getectyleerd is ervoor gaat zorgen dat er geen vocht blijft hangen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Punaxio »

Wat foto's van de draagarm met nieuwe fusee wissel van gisteren. Het heeft inderdaad wat tegengezeten maar dat mag ook wel met twee amateurs waarvan er eentje het een paar week geleden bij Raôul voor het eerst gezien heeft en ander het een keer een vriend heeft laten doen.....

Ook erg leuk om mijn oude autootje weer is terug te zien! Wat rijdt dat .... anders .. dan een BX! En je vergist je er in hoe klein het is. Het voelde nu als een véél kleiner autootje dan vroeger. Wel erg gaaf, kreeg spontaan heimwee.

Foto's...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Image
De afgebroken, net nieuw gekochte, pijpsleutel

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

Ik zie alleen mijn rug en hand, dus bedank dat je me niet met m'n kop op het forum hebt gezet ;).

DIe-Andere rijdt weer helemaal prima nu, dus bedankt voor je hulp! :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Terminal »

Ceristimo wrote:Ik hoop toch dat het feit dat het gekit en getectyleerd is ervoor gaat zorgen dat er geen vocht blijft hangen...

Er gaat vocht tussen de 2 delen komen, dat je de bovenkant netjes dicht gekit hebt betekent niet dat er in de dorpel geen vocht komt hea ;)

Verder goed bezig, en voorlopig heb je daar nog geen last van roest maar een tip voor de volgende keer, altijd een plaat erin lassen.
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

Bedankt voor de tip!

Nou, als volgend jaar de andere kant gelast moet worden, dan kan deze rechterkant weer mooi mee dan denk ik?...:( Nouja, hopelijk rijden we morgen in elk geval weer voor een jaar...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Losroyos »

Ziet er goed uit jongens :D

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Hilko »

Als je nog eens zo'n klus hebt, koop dan een lange dop. Dat kan wat beter tegen wat kracht dan zo'n pruts-pijpsleutel :D
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Terminal »

Inderdaad, lange doppen zijn soms onmisbaar.
Trouwens, bougiesleutels zijn ook vaak 16mm ;) die kosten ook geen fluit
AX 11TRE 1988

Post Reply