Vandaag de draagarmen vervangen samen met Punaxio.. Zitten nou weer frisse gloedjenieuwe fuseekogels onder Die-Andere. Geen gebonk en geklapper meer als je over drempels rijdt, én ik heb het idee dat hij nou veel strakker stuurt. Maar dat kan ook een placebo-effect zijn.
Maar wat een rotdag. Alles wat kon tegenzitten zat ook tegen. Eerste draagarm los en er dan achter komen dat de dop 16 niet past om de moer van de draagarm bevestiging onder de vloerbedekking, omdat de bout er te ver doorsteekt.
Punaxio naar de Gamma om 'n pijpsleutel te halen. Daarmee lukt het wel. Die pijpsleutel scheurde later overigens, zodat we een tweede nodig hadden, en omdat het bonnetje niet bewaard was gebleven konden we het rotding niet omruilen via de garantie. Heb dus twee keer zo'n ding moeten kopen.
Na het wisselen van de draagarmen vervolgens een hoop gemier met de stabi-stang. Na een poos klooien bedacht ik me ineens dat ik nog een koevoet achterin had liggen. Daarmee zat alles zo weer op z'n plek.
Vervolgens bleek de fusee-bout verrot. Moest dus een nieuwe in. Wij naar de Gamma, standaard M8 boutjes gekocht, die erin gezet. Brak dus mooi zo af.
Blijkt dat een fuseebout niet zomaar een boutje is. Hij heeft maar schroefdraad tot halverwege en is veel sterker dan een standaard Gamma-boutje.
Wij naar de Citroën dealer. Nou, die kon ze mooi niet meer leveren. "Daar kan Citroën geen eer meer aan behalen". M10 boutjes had 'ie wel, want die zitten onder een Type II. Maarja, ik rij in zo'n ellendige niet-standaard Type 1 waar nooit wat voor te krijgen valt.
Peugeout dealer geprobeerd, die had het ook niet. Naar Kroon geweest. Had ze ook niet. Uiteindelijk toch bij een winkel de juiste bout gevonden.
Nou, toen zat de boel zo weer in elkaar, maar waren we mooi flink tijd kwijt. Tijdens het vastdraaien dus de pijpsleutel gemold.Was echt een prutding die de 6 euro amper waard was
Nou, andere kant ook gelijk maar.
Los was geen probleem. Vast ging ook vrij prima, alleen wéér die ellendige stabi-stang. Daar staat zo ellendig veel kracht op. Kan je nog wel een assteun eronder zetten en de auto erop laten zakken, maar dat gaat ook niet helemaal lekker en voelt wat akelig.
Enfin, uiteindelijk alles wel weer in elkaar gekregen.
Tijd om het ashoesje nog even te fixen. Was ook afkeur. Ashoes was wel goed, maar er lekte aan beide kanten vet uit, omdat aan beide kanten een tiewrap zat die niet strak genoeg was aangetrokken. Homokineetvet hadden we 's ochtends al gehaald.
Nou, ouwe tiewraps eraf, ashoes aan de kant geschoven en dan erachter komen dat daar helemaal geen vet meer in zat. 'k Was dus niks te laat. Vet ertussen knijpen, ashoes terug, nieuwe tiewrap erom. En die paste dus niet. Ik had hele lange bij me, maar hij moest nog net een centimeterje langer zijn.
Hup, voor de zoveelste keer richting Gamma om langere tiewraps te halen.
Uiteindelijk zijn we toch de hele middag kwijt geweest aan het gesleutel. We begonnen rond 12 uur, en om 6 uur was 't klaar (wel pauzes tussendoor en het naar de winkel gaan kost erg veel tijd)...
Maargoed, alle drie de afkeurpunten zijn nu aangepakt (fusee's, roest bodem en ashoes) dus hopelijk fietst Die-Andere donderdag met gemak weer door de APK-keuring.
Enne, Punaxio. Nog bedankt voor de koffie en het ritje in de BX. Was weer gezellig...
EDIT:
Ohja, nog een leuke. Ik rij dus moe en lichtelijk chagrijnig vanwege alle tegenslagen weer terug naar huis, zet de radio aan: Één van mijn JBL's in de hoedenplanken begint toch een hoop storend geluid te geven. Eerste gedachte was dat ook díe eindtrap in de radio naar z'n grootje was, maar het klonk toch heel anders. Het klonk als een opgeblazen speaker.
GGGGVVVRRRDRRIE...'t Zal toch niet? Dat een stuk gereedschap in de kofferbak omhoog stak en van onderen door de speaker heeft geprikt? Zat alles qua sleutelen al zo tegen, en dan ook die dure speakers nog gemold? Ik was nu echt goed chagrijnig. Zo snel mogelijk de auto aan de kant gezet om eens beter naar de speakers te kunnen kijken.
Speaker lijkt onbeschadigd. Maar toch kraakt het basgeluid alsof hij opgeblazen is.
Goed inspecteren....
Aaah...Pfew...Opluchting. Er zat een boomblaadje op de conus mee te stuiteren. De kofferbak heeft de hele dag open gestaan en er stond veel wind. Was best veel gruis de auto ingeblazen, en kennelijk ook op de speaker.
Blaadje eruit geschud, en geluid weer prima. Nou kijk, dát was dan tenminste nog een meevaller...
