100ste pagina alweer! merk ik net

, op naar de 1000 en hoe dat beter te vieren met een flink verhaal
Vandaag de nieuwe veerpoten gemonteerd/getest om te kijken of dit het zware sturen e.d ging oplossen. Verder hebben we getest hoe de AX reageerde met verschillende aanpassingen van de stabilisatorstangen, het hele verhaal daarvan is onderaan te lezen:
De arm voor de stuurstang was 3cm omlaag geplaatst alsmede de bevestiging voor de stabistang (de droplink is op de foto weggehaald), een modificatie die vooral in de rallyesport e.d word toegepast om bumpsteer te verminderen (alhoewel ik daar niet echt last van heb). Als veren gebruikten we standaard 106 gti veren/dempers om te testen de veerbalans dan is (ook deze is momenteel prima, maar puur om te kijken hoe de auto reageerd met langere veren e.d)
Na het monteren bleken we al tegen een probleem aan te lopen wat deels verwacht was: De stuurarm zit dermate laag dat de stuurstang tegen de carroserie aankomt met volledig uitveren.
De gebruikte dempers waren min of meer te lang en een probleem wat praktisch altijd door kortere dempers opgelost word.
Na alles gemonteerd te hebben was de stand van de armen in rust een hele nette aflopende boog naar beneden, uitstekend en prima zoals verwacht uit de metingen.
De testrit verliep echter vrij anders gezien er amper tot geen verschil was te merken kwa stuurzwaarheid en was deze daarbij noog steeds vrijwel non-linear (na ongeveer 130 graden insturen merk je dat hij enorm zwaar ging sturen). Vrij onverwacht en ik kon wel met zekerheid zeggen dat de verkeerde stand van de armen afgezien van zeer mild bump steer weinig tot geen invloed had op het stuurgedrag.
Zodoende maar eens gekeken wat eventueel invloed kon hebben en voor de ombouw niet gebruikt was (hij stuurde immers met het oude blok/onderstel prima).Al snel begon de vinger te wijzen naar de stabilisatorstang, onder de AX zit een droplink systeem met een behoorlijke dikke 22mm stabilisatorstang wat het overhellen goed tegengaat maar ook enigsinds onderstuur geeft (bij sterk inveren word 1 wiel lichtjes "opgetild").Met de name de manier hoe de krachten worden overgebracht gaf mij twijfels over het systeem en de mate waarop deze het stuurgedrag kon beinvloeden.
Aan 1 kant werd zodoende een droplink weggehaald om te kijken of het eventueel effect heeft. Na de eerste bocht was dit al dramatisch te merken behalve de auto ondanks de stugge 106 gti veren gigantisch overhelde (een eend was er echt niks bij) stuurde hij echter prima en was insturen weer mogenlijk zonder binnen 5 min extreme kramp in de handen te krijgen.
We waren dus nu wel van mening dat behalve een een extreem verschil in overhellen (veel meer dan ik verwacht had) de stabilistatorstang min of meer de schuldige was. Zodoende hebben we eerst de orginele veerpoten weer teruggezet om zo de auto kwa hoogte weer wat lager te plaatsen. Het effect was dat we nu een goed sturende auto hadden maar nog steeds veel overhelllen.
De volgende stap was in de achteras weer een stabilisator te plaatsen (22MM), dit deed ik in eerste instantie liever (nog). De reden hiervoor was dat ik voor de Nurburgring vooral in het geval van een AX met een zeer korte wielbasis liever een wat onderstuurd karakter had (en de achterste stabilistator verwijderd had, deels ook omdat de achterkant zeer licht is en vrij stug). De testrit liep zoals deels verwacht, het overhellen was sterk verminderd maar gezien de voorste stabilistatorstang nog niet vast zat was het oversturen vrij extreem en daarbij bijna continue een 3 wieler

in de bochten (met lomp insturen kon je gewoon voelen dat het binnenste wiel binnen omhoog ging en ook duidelijk weer op het asfalt viel). De auto stuurde nu zeer scherp en wou ook gewoon echt de bocht in maar was door het extreme overstuur zeer listig en had daardoor een leuke maar gevaarlijke balans.
Als laatste uiteraard ook weer de voorste stabilisator aangesloten, het resultaat was dat het nu een zeer mild ondersturende auto is maar op de grens met gas los wil oversturen. Het sturen ging iets zwaarder nu maar was nog acceptabel om b.v op rontondes goed de lijn te kunnen houden, het overhellen was compleet weg en ik kon niet merken dat hij een wieltje optilde (wat hij uiteraard wel zal doen). M.a.w we hadden min of meer een goede balans gevonden waarbij de auto zeer bruikbaar is voor zowel op de weg als het circuit.
Kort samengevat het gedrag van de auto bij de diverse geteste situatie's:
Alleen een voorste stabi: Geen overhellen, zwaar sturen bij insturen in van scherpe bochten, onderstuur op de grens.
Geen stabilisators: Extreem overhellen, stuurgedrag normaal ,mild onderstuur bij ondersturen, mild overstuur bij gas los.
Alleen een achterste stabi: Mild overhellen, stuurgedrag zeer scherp/licht, extreem overstuur bij het insturen van een bocht.
Beide stabilisatoren: Geen overhellen, mild zwaar stuurgedrag bij insturen,mild onderstuur op de grens, overstuur bij gas los.
Verbeterpunten:
Een dunnere stabilisatorstang voor waarbij dit gecompenseerd zal worden door stuggere veren (gevolg is dat de auto lichter stuurt maar de balans hetzelfde blijft). Achter de stabilisator iets (19/20 mm) zodat het overstuur beperkt word tot ik er echt om vraag.
Al met al een leerzaam dagje waarbij ik flink heb kunnen testen met het gedrag/balans van de AX. Waarbij andere auto's vaak niet extreem reageren op het wel/niet plaatsen van een stabilisator is de AX meer een kart waarbij elke kleine wijziging een groot effect heeft (ik heb vandaag min of meer met 4 extreem verschillende auto's gereden in die zin).
Geen gemakkelijke auto om de balans perfect mee te krijgen en zeker niet gezien ik geen caster, camber, of wat dan ook in die zin kan verstellen en beperkt ben tot het aanpassen van de veerbalans en de hoogte ervan (en daarbij in gedachten houdende dat het een auto moet zijn met een acceptabel comfort). Afgezien van dat ben ik vandaag een flinke stap verder gekomen om de auto naar mijn wens te krijgen en durf ik aardig te stellen dat 90% al tevreden zou zijn met de huidige balans

. Het is jammer dat ik met veel moeite een set veerpoten heb gebouwd die amper tot geen verschil gaven, deze zullen waarschijnlijk dan ook in de rally sport belanden gezien ik er zelf geen behoefte (meer) aan heb.