Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Losroyos »

Pgoddijn wrote: ... Hopelijk kan het forum snel weer de foto's resizen zodat ze kloppen. Heb geen zin om ze ook nog eens te gaan verkleinen...

Luilak :twisted:

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Pgoddijn »

Fine, leef je uit... Ik heb eigenlijk betere dingen te doen dan m'n tijd "verspillen" met Photoshop.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Losroyos »

Pgoddijn wrote:Fine, leef je uit... Ik heb eigenlijk betere dingen te doen dan m'n tijd "verspillen" met Photoshop.
hahahaha, dat snap ik. Ik weet niet eens hoe Fotosoep werkt dus ga het niet proberen oke? :oops:

Het ziet er wel goed uit hoor :oops:

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Browny »

Misschien moet je Marc eens lief aankijken of hij geen wit streepje voor je kan maken voor de rechterkant.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Drake »

Oja verdomt, al bijna vergeten dat die mist :oops:

cedderzz
Kroonsteenpiraat
Kroonsteenpiraat
Posts: 662
Joined: WedOct14, 2009 6:06:14 PM
Location: Middelburg (Zeeland)

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by cedderzz »

hoezo verkleinen?? dit is toch DE perfecte fotosize???

ziet er erg mooi uit hoor,, mooi rood is niet lelijk zeggen we maar;)
DuFF: "ceddric de kroonsteen-piraat."

Image Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Pgoddijn »

Ach, tuurlijk! Vandaar dat de rechterkant rooier lijkt :-P.

Foto's zijn totaalplaatjes en het formaat is idd prima, maar de AX staat er niet compleet op...
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by q01z »

is het echt wit Chris?
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Drake »

q01z wrote:is het echt wit Chris?
Wit met zwart :wink: , zijn 2 dunne streepjes en als je die zou kunnen namaken zou dat heel mooi zijn :) (ik kan ze wel even opmeten kwa dikte e.d)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by q01z »

kan ik, als jij het opmeet + fotootje maakt
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Drake »

100ste pagina alweer! merk ik net :D , op naar de 1000 en hoe dat beter te vieren met een flink verhaal :wink:

Vandaag de nieuwe veerpoten gemonteerd/getest om te kijken of dit het zware sturen e.d ging oplossen. Verder hebben we getest hoe de AX reageerde met verschillende aanpassingen van de stabilisatorstangen, het hele verhaal daarvan is onderaan te lezen:

De arm voor de stuurstang was 3cm omlaag geplaatst alsmede de bevestiging voor de stabistang (de droplink is op de foto weggehaald), een modificatie die vooral in de rallyesport e.d word toegepast om bumpsteer te verminderen (alhoewel ik daar niet echt last van heb). Als veren gebruikten we standaard 106 gti veren/dempers om te testen de veerbalans dan is (ook deze is momenteel prima, maar puur om te kijken hoe de auto reageerd met langere veren e.d)

Image

Na het monteren bleken we al tegen een probleem aan te lopen wat deels verwacht was: De stuurarm zit dermate laag dat de stuurstang tegen de carroserie aankomt met volledig uitveren.
De gebruikte dempers waren min of meer te lang en een probleem wat praktisch altijd door kortere dempers opgelost word.
Image

Na alles gemonteerd te hebben was de stand van de armen in rust een hele nette aflopende boog naar beneden, uitstekend en prima zoals verwacht uit de metingen.

De testrit verliep echter vrij anders gezien er amper tot geen verschil was te merken kwa stuurzwaarheid en was deze daarbij noog steeds vrijwel non-linear (na ongeveer 130 graden insturen merk je dat hij enorm zwaar ging sturen). Vrij onverwacht en ik kon wel met zekerheid zeggen dat de verkeerde stand van de armen afgezien van zeer mild bump steer weinig tot geen invloed had op het stuurgedrag.

Zodoende maar eens gekeken wat eventueel invloed kon hebben en voor de ombouw niet gebruikt was (hij stuurde immers met het oude blok/onderstel prima).Al snel begon de vinger te wijzen naar de stabilisatorstang, onder de AX zit een droplink systeem met een behoorlijke dikke 22mm stabilisatorstang wat het overhellen goed tegengaat maar ook enigsinds onderstuur geeft (bij sterk inveren word 1 wiel lichtjes "opgetild").Met de name de manier hoe de krachten worden overgebracht gaf mij twijfels over het systeem en de mate waarop deze het stuurgedrag kon beinvloeden.

Aan 1 kant werd zodoende een droplink weggehaald om te kijken of het eventueel effect heeft. Na de eerste bocht was dit al dramatisch te merken behalve de auto ondanks de stugge 106 gti veren gigantisch overhelde (een eend was er echt niks bij) stuurde hij echter prima en was insturen weer mogenlijk zonder binnen 5 min extreme kramp in de handen te krijgen.

We waren dus nu wel van mening dat behalve een een extreem verschil in overhellen (veel meer dan ik verwacht had) de stabilistatorstang min of meer de schuldige was. Zodoende hebben we eerst de orginele veerpoten weer teruggezet om zo de auto kwa hoogte weer wat lager te plaatsen. Het effect was dat we nu een goed sturende auto hadden maar nog steeds veel overhelllen.

De volgende stap was in de achteras weer een stabilisator te plaatsen (22MM), dit deed ik in eerste instantie liever (nog). De reden hiervoor was dat ik voor de Nurburgring vooral in het geval van een AX met een zeer korte wielbasis liever een wat onderstuurd karakter had (en de achterste stabilistator verwijderd had, deels ook omdat de achterkant zeer licht is en vrij stug). De testrit liep zoals deels verwacht, het overhellen was sterk verminderd maar gezien de voorste stabilistatorstang nog niet vast zat was het oversturen vrij extreem en daarbij bijna continue een 3 wieler :lol: in de bochten (met lomp insturen kon je gewoon voelen dat het binnenste wiel binnen omhoog ging en ook duidelijk weer op het asfalt viel). De auto stuurde nu zeer scherp en wou ook gewoon echt de bocht in maar was door het extreme overstuur zeer listig en had daardoor een leuke maar gevaarlijke balans.

Als laatste uiteraard ook weer de voorste stabilisator aangesloten, het resultaat was dat het nu een zeer mild ondersturende auto is maar op de grens met gas los wil oversturen. Het sturen ging iets zwaarder nu maar was nog acceptabel om b.v op rontondes goed de lijn te kunnen houden, het overhellen was compleet weg en ik kon niet merken dat hij een wieltje optilde (wat hij uiteraard wel zal doen). M.a.w we hadden min of meer een goede balans gevonden waarbij de auto zeer bruikbaar is voor zowel op de weg als het circuit.

Kort samengevat het gedrag van de auto bij de diverse geteste situatie's:
Alleen een voorste stabi: Geen overhellen, zwaar sturen bij insturen in van scherpe bochten, onderstuur op de grens.
Geen stabilisators: Extreem overhellen, stuurgedrag normaal ,mild onderstuur bij ondersturen, mild overstuur bij gas los.
Alleen een achterste stabi: Mild overhellen, stuurgedrag zeer scherp/licht, extreem overstuur bij het insturen van een bocht.
Beide stabilisatoren: Geen overhellen, mild zwaar stuurgedrag bij insturen,mild onderstuur op de grens, overstuur bij gas los.

Verbeterpunten:
Een dunnere stabilisatorstang voor waarbij dit gecompenseerd zal worden door stuggere veren (gevolg is dat de auto lichter stuurt maar de balans hetzelfde blijft). Achter de stabilisator iets (19/20 mm) zodat het overstuur beperkt word tot ik er echt om vraag.

Al met al een leerzaam dagje waarbij ik flink heb kunnen testen met het gedrag/balans van de AX. Waarbij andere auto's vaak niet extreem reageren op het wel/niet plaatsen van een stabilisator is de AX meer een kart waarbij elke kleine wijziging een groot effect heeft (ik heb vandaag min of meer met 4 extreem verschillende auto's gereden in die zin).

Geen gemakkelijke auto om de balans perfect mee te krijgen en zeker niet gezien ik geen caster, camber, of wat dan ook in die zin kan verstellen en beperkt ben tot het aanpassen van de veerbalans en de hoogte ervan (en daarbij in gedachten houdende dat het een auto moet zijn met een acceptabel comfort). Afgezien van dat ben ik vandaag een flinke stap verder gekomen om de auto naar mijn wens te krijgen en durf ik aardig te stellen dat 90% al tevreden zou zijn met de huidige balans :). Het is jammer dat ik met veel moeite een set veerpoten heb gebouwd die amper tot geen verschil gaven, deze zullen waarschijnlijk dan ook in de rally sport belanden gezien ik er zelf geen behoefte (meer) aan heb.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Rio97 »

Interessant verhaal om te lezen!
Zouden jouw ervaringen ook (enigszins) te vergelijken zijn met een standaard type1 GT zoals de mijne?
Gewicht en wielafstand is natuurlijk hetzelfde.

Eigenlijk is de conclusie dus dat een AX vanwege het bijzonder lage gewicht erg kritisch is?
Bij mijn CX van 1300 kg heb ik de indruk dat ongeveer wel goed genoeg is.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Drake »

De manier van toepassen e.d is zeker te vergelijke afgezien dat bij een GT de voorste stabi op de draagarmen zit en zo geen directe invloed heeft in het stuurgedrag (wat een pre is maar ook een beperking).

Een Ax is deels door het gewicht erg kritisch maar ook door de manier kwa wielbasis e.d, de first is ook wel stugger dan de gemiddelde ax kwa vering e.d wat het nog erger maakt ;).

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Drake »

Aha!

Dus daarom had ik soms iets remverschil:
Image


Image

De schijf had opeens wel erg veel roest aan de binnenkant, dus werd het maar tijd voor een inspectie :+ , hoe dit komt... geen idee gezien hij eerst gewoon goed zat.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Drake »

Neusje :) , vandaag de 306 maar eens flink verzorgt e.d
Image

Hij gaat helaas eerdaags de verkoop in, de ax is klaar een daarmee is de 306 niet meer nodig (en met het oog op studeerplannen nog steeds zal ik zoveel mogenlijk moeten besparen).Ik blijf het een enorm fijne auto vinden maar hij gaat als student samen met de ax erbij te duur worden. Nu zal ik pas in sept starten dus tot die tijd heb ik geen haast ermee :)
Last edited by Drake on FriApr22, 2011 5:56:36 PM, edited 1 time in total.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Drake »

dubbel

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Pgoddijn »

:(. Ik begon hem net te waarderen qua uiterlijk...
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Drake »

Ik ben er ook niet blij mee maar het is dit of de Ax weg (de 306 is voor elke dag een stuk prettiger maar ik kan moeilijk de Ax weg doen :wink: ), er kan maar 1 auto blijven tegen die tijd.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Losroyos »

Idd, Ax heb je heel lang aan gewerkt om hem goed te krijgen en al ja dan moet je hem niet weg doen ;)

zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: FriSep11, 2009 7:08:08 PM
Location: midden-beemster

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by zappa66 »

goed verhaal over stabilisatie stangen /veren :)

Waarschijnlijk heb jij voor een 106/saxo 16v stabilisator stang, is dit een aanrader voor het circuit ipv de standaard ax gti stabilisator stang :?:

Op dit moment is helt onze AX met GTI stabilisatorstang nog steeds behoorlijk over.

Post Reply