Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

ik ben fan :D
leuk om dit alles te zien, ik ga hier nog veel van leren.
jullie inhalen lukt spijtig genoeg niet meer :evil:
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Al tijd genoeg gehad denk ik zo :D

thx for the comments!

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Mooi hoor!
Lekker bezig, ben erg benieuwd naar het eindresultaat. :)
Image
Auke aka Kick-it (AX GTI '92 - BX Sport '86)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

stukje tekst:

Gisteren de AX maar eens naar de schuur gesleept om hem te voorzien van een nieuwe aandrijfas. Ik had dit een beetje uitgesteld omdat mijn projectje voorang heeft, maar ik wil terug ax kunnen rijden ook natuurlijk :)

Ik had dus de gebroken aandrijfas verwijderd en had 2 doorgeslepen aandrijfashomokineten mee om het wiellager te sparen.
Het juiste type wilde er écht niet in (snap het niet), dus moest ik maar de verkeerde monteren met als risico een kapot wiellager. De ax moest daar dringend weg, dus het kon niet anders.
Ik had hem wel opgespannen, dus het was wel min of meer 'ok'.

Maargoed, na demontage bleek er nu dus toch wat speling op de wiellager te zitten, dus heb ik maar de veerpoot gedemonteerd om er voor de zekerheid een nieuw lager in te steken. (misschien was het al kapot, ik weet het niet. Het heeft iig nooit lawaai gemaakt, zelfs niet op sleep)

Ik had ook al wat speling opgemerkt ergens in mijn veerpoot, maar kon het moeilijk localiseren. Ik had al alles opgespannen etc. Ik heb dit ook nog eens beter bekeken, en nu weet ik zeker dat het van de dempers zelf komt.
Allebei de Bilstein B8 zijn dus aan revisie toe. Dus, de andere veerpoot heb ik dan ook maar gedemonteerd.

Om toch terug asap te kunnen rijden ga ik de veerpoten van het rallyprojectje monteren met de Bilstein Group-N dempers en zwarte een beetje-verlagingsveren die ik al heb. Zo raak ik volgende maand gekeurd en kan ik ondertussen die veerpoten terug in orde zetten.

(en kan ik die dempers al eens uitproberen :twisted: )

Ondertussen ga ik ook de rembekrachtiger trachten te vervangen door een GTI-exemplaar (heb ik) en de blokken worden ook vervangen door ds2500 blokken. (heb ik ook)
Zo kan hij er terug ff tegen :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Netjes, Klinkt allemaal wel goed. 8)

Kijken hoelang deze as het volhoudt :oops:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

fenwick!

wat ik van Kristoff begreep is dat hun de bilstein's KROM rijden op de cross.. doordat deze buis dunner is en dus niet echt stijf vast zit in de veerpoot.. hun hebben geloof ik hulzen laten maken om het preciezer te laten passen..
moet je ff PB-en anders naar ax_crosser

verder wel vaag van je naaf dat die niet paste???
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Zodra de aandrijfassen niet meer in het wiellager/de naaf steken, heb je speling op je lager. Het wiellager sluit dit namelijk op. Dit probleem had ik ook bij mijn AX toen ik hem net gekocht had. Bij mij kon de aandrijfas niet vergenoeg in het gat door de schuine rand. Hierdoor kon het lager niet goed opgesloten worden en zat er teveel speling op om door de APK te komen.

Een aangepaste as
Image

en een niet aangepaste om te vergelijken
Image
Image Image Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

q01z wrote:fenwick!

wat ik van Kristoff begreep is dat hun de bilstein's KROM rijden op de cross.. doordat deze buis dunner is en dus niet echt stijf vast zit in de veerpoot.. hun hebben geloof ik hulzen laten maken om het preciezer te laten passen..
moet je ff PB-en anders naar ax_crosser

verder wel vaag van je naaf dat die niet paste???
Het verhaal van kromme Bilsteins heb ik wel al eens vaker gehoord eigenlijk. Ik heb ook al gehoord dat ze bovenaan bij de toplager krom durven zijn.

Dat van die hulzen had ik wel nog nooit gehoord. Ik zal het zeker even bekijken.

Maar eerst maar es ff mijn huidige bilsteins verwijderen en kijken wat er juist fout mee is. Hopelijk zijn ze niet helemaal kapot en dus nog te reviseren.

En nog ff over die aandrijfas; Deze heb ik vorige zomer ff gehad, en toen heb ik ook problemen gehad om ze er volledig in te krijgen. Ze spande enorm in de naaf. Het was wel een GTI-as met ABSring, en ik heb mij toen laten vertellen dat dit de reden kon zijn, maar daar geloof ik niet in.
Die is dus ondertussen ook al gesneuveld, en vandaar dat ik de kop mee had om het wiellager mee op te spannen. Ik was ff vergeten dat het die kop was die nogal klemde. Ahja...

Vanavond had ik wel geen zin om te gaan beunen. Beetje last van maagzuur enzo :P Tzal voor zaterdag zijn. Zaterdagmiddag hebben we onzelf trouwens al uitgenodigd om te gaan eten bij de nieuwe buurvrouw van de schuur, hehe lekker makkelijk :D (ik kende ze wel al, maargoed)

Bossie wrote:Zodra de aandrijfassen niet meer in het wiellager/de naaf steken, heb je speling op je lager. Het wiellager sluit dit namelijk op. Dit probleem had ik ook bij mijn AX toen ik hem net gekocht had. Bij mij kon de aandrijfas niet vergenoeg in het gat door de schuine rand. Hierdoor kon het lager niet goed opgesloten worden en zat er teveel speling op om door de APK te komen.

Een aangepaste as
[imdg]http://www.janbos.com/AX/P1000571.JPG[/img]

en een niet aangepaste om te vergelijken
[idmg]http://www.janbos.com/AX/P1000572.JPG[/img]
Yups, ik weet het :) Helaas was het toen de enige mogelijkheid om de ax weg te slepen. En toen kon het mij echt niet zoveel schelen, want ik was behoorlijk kwaad aan het worden. Ik kreeg bijna zin om met me voet ... ;)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Goed dat je jezelf hebt ingehouden.

Hoef je achteraf ook geen topic in Gezocht aan te maken voor nieuw plaatwerk ;)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

degene wrote:Goed dat je jezelf hebt ingehouden.

Hoef je achteraf ook geen topic in Gezocht aan te maken voor nieuw plaatwerk ;)
lol :D
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Afgelopen weekend heeft stino een plaat gemaakt om het dak mee dicht te maken. Omdat lassen op een dakplaat moeilijk is omdat ze sowieso gaat vervormen hebben we besloten om ze te revetteren. érg mooi is het zo ook niet, maar wel de makkelijkste oplossing. De enige manier om het perfect te hebben is een nieuwe dakplaat, en daar hadden we geen zin in : p Als het tegenvalt kunnen we het dak nog altijd wrappen.

pic:
Image
Er komt ook nog één of ander product tussen om het dicht te maken.
Om de vorm van het dak te behouden hebben we dakplaat genomen uit de donor-GT. Met vlak plaatwerk zou het kunnen dat het dak wat 'invalt' en platter zal zijn.

Die begint meer en meer op een pickup te lijken. Voor de fun hebben we er de ijzerzaag nog eens extra in gezet :P
Image
Image
Het wiel aan de voorkant is er gewoon bijgezet, want die veerpoten zijn er al uit.
Leuk hé ^^

Ondertussen heb ik nog wat verder gewerkt aan mijn GT.
Ik was ook erg benieuwd naar de verschillen tussen een GTI-stuurhuis en het stuurhuis dat er in zat, dus het stuurhuis heb ik ook ff verwijderd om ze goed te kunnen vergelijken.
Ze zien er ongeveer hetzelfde uit:
Image
Op de aansluiting naar de stuurkolom na:
Image

Vreemd genoeg bleek een GT-stuurhuis ook korter te zijn dan een GTI-stuurhuis. Om van volledig links naar rechts te gaan is bij een GTI-huis een halve slag aan het stuur meer nodig. (misschien interessant voor het projectje)
Daarom heb ik het GT-stuurhuis dus terug gemonteerd. De reden dat een GTI een langer stuurhuis heeft is wellicht omdat GTI's standaard bredere banden hebben.

Ik heb wel wat tijd verloren aan het demonteren van de remdrukbekrachtiger. Met de motor er in krijg je die er precies toch minder makkelijk uit. Maargoed, das dan toch gelukt, en nu weet ik hoe je het vrij snel kan doen. Ik had eerst gepoogd met pedalen erbij, maar dat hoefde niet *-)

Op de foto hierboven zie je de beide naast elkaar liggen. Je ziet ook dat deze van een GTI een stuk groter is.
gemonteerd:
Wel nog niet alles er rond is aangesloten :)
Image

Ik heb ook veerpoten verlaagd die uiteindelijk onder de rally-GTI moeten. Nu mogen ze tijdelijk onder de GT tot de juiste poten terug in orde zijn.
Zo zagen de poten er 2.5jaar geleden uit toen ik ze vernieuwd had:
Image
Image

En zo zien ze er nu uit:
(de rechtse. De linkse is een 'nieuwe'.)
Image

Serieus aangetast door roest dus. Ik ga nochtans regelmatig met een hogedrukspuit door mijn wielkasten. Zout... :(

Van de nieuwe poten heb ik dus alles gedemonteerd:
Image

Om dempers te demonteren heb ik een speciaal dingetje. Let op het merk :)
Image
Werkt helaas enkel voor standaarddempers en niet voor bilsteindempers. Ze zijn namelijk oa wat dikker en hebben andere inkepingen waardoor dit stukje niet past.

Standaard vs Bilstein Motorsport Gr-N demper:
Image

En nog een overzichtfotootje van momenteel ...
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Wát een werkplaats!!! :love7: :love7: :love7: :love7:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

en wat een werk.... :D

super bezig :_
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Dit is tenminste een fatsoenlijke garage :D . Zou het dak ook 'ff afkitten voordat je 'm dichtpopnagelt. Anders kan er vocht tussenkomen en de boel kan gaan roesten.
Altijd meer PK's dan jou!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Dankjewel :D

Vandaag heb ik nog wat verder gebeund aan de GT. Deze week heb ik weinig tijd gehad ivm werk, en het zal voorlopig ook de laatste zaterdag zijn dat ik kan sleutelen door mn werk.

De GT rijdt nu dus inmiddels terug. Wel wat probleempjes gehad met het tussenlager dat zich niet zo makkelijk liet monteren.

Hij rijdt terug helemaal goed op het remmen na. Hij zuigt valse lucht tussen de hrc en de rembekrachtiger. Dat deed hij vooraf ook al een beetje, maar nu is het echt erg. Zelfs in die mate dat het stationair er onder lijdt en hij beroerd remt. Maargoed, dat lossen we wel op :)

De Bilstein Motorsport dempers rijden echt helemaal anders dan de B8 dempers. In combinatie met een semislick is dit eigenlijk al niet meer aan te raden voor een daily.

Hij stuurt opzich erg lekker, maar ik heb het idee dat hij wat springerig en zoekerig is. Gevaarlijk om van de baan te gaan bij hoge snelheden. Zeker op hobbelige wegen. (en dat zijn ze hier bijna allemaal wel een beetje/veel)
Aan de achterkant zitten nog de B8-dempers, maar die ga ik ook nog omwisselen denk ik. Je voelt toch dat de kont een stuk zachter afgeveerd staat.

Ik ga toch binnenkort eens 13" proberen ook. Ik ben benieuwd hoe dat rijdt icm die dempers :)

Wat er nu gebeurd is:

- ds2500 remblokken
- stuurhuis ging ik vervangen, maar heb ik gewoon teruggeplaatst :P (GT > GTI wat dat betreft)
- grotere rembekrachtiger
- andere 4-gaats poten met Bilstein Motorsport dempers + zwarte verlagingsveren die ik niet ken (ivm keuring)
- de semislicks er terug op
- 16V aandrijfas en tussenlager gemonteerd
- schakelstangen herafgesteld



Aan de GTI heeft stino vanmiddag gewerkt. Hij heeft het dak afgewerkt. Later meer hierover + pics :)

jb
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 724
Joined: ThuApr09, 2009 3:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Post by jb »

ben gisteren eens gaan kijken aangezien het zijn laatste zaterdag is dat hij nog vrij had wegens de drukte op zijn werk
moet zeggen dat hij er erg keurig uitziet
zal zeker een goeie basis worden
jullie hebben goed werk geleverd , en de laswerken van stino zien er heel goed uit (y)
het dak vind ik ook wel speciaal , mishien dat je daar een txt van the tank of de revetterally ofzo inzet hahaha :wink:
nu was leuk de vooruitgang eens live te zien :)

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Gaaf bezig, erg tof als je de middelen hiervoor hebt!

Die velgen onder die donor ax, die 5 spaaks, welk merk/type is dat eigenlijk? Zijn wel heel erg gaaf kwijl
AX 11TRE 1988

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Compomotive.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Idd, compomotive. Zaten op die GT toen ik hem kocht :)

Wellicht gaan ze naar Stuart.


Gisteren wel veel bezoek gehad in de schuur. Altijd leuk :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Zonet een stukje door veldweggetjes gaan knallen met de nieuwe Bilsteins.

WAAUW, wat een verschil zeg :D Dit rijdt echt stukken beter dan B8-dempers. Je moet wel het stuur enorm goed vasthouden of je bent em kwijt. Beetje mede door gebrek aan caster denk ik. (heeft ie echt weinig)

Wel nog een klein beetje overstuurgevoelig, maar dat komt wellicht door de B8 dempers achteraan. En vooraan heb ik semislicks, en achteraan niet.

Aan die remmen moet ik ook nog iets doen, want boven de 100 per uur kan ik nog niet op de limiet van de semi's afremmen.

Wat een fantastisch karretje, die GT :love7:

Post Reply