Vannmorgen met mn duffe kop de middelste twee kopbouten op 270 graden nagedraaid in plaats van 240 . Ook stom natuurlijk om hier op maandagochtend mee te beginnen.
Wat nu? Zo laten zitten? De twee middelste twee 30 graden terugdraaien? De rest ook 30 graden meer geven?
Kopbouten 30 graden te ver
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kopbouten 30 graden te ver
Last edited by Nico on MonFeb07, 2011 1:19:58 PM, edited 1 time in total.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
- Location: Vegelinsoord
- Contact:
die 30 graden is jammer maar helaas.
je kunt er beter af blijven, gezien de pakking nu al wat verder is ingedrukt.
als je de bouten weer los haalt en op de juiste manier vast zet is de kans groot dat de pakking gaat lekken. heb ik gehad met mijn trekker, ook te vast gezet, daarna weer lost gehaald en is toen gaan lekken.
30 graden doordraaien op 240 graden is 12,5 % te ver. als je bedenkt dat de berekeningen voor bouten een aardige veiligheidsfactor hebben is 12,5 % niet te extreem.
het motorblokje zal er niet kapot van gaan.
Hedzer
je kunt er beter af blijven, gezien de pakking nu al wat verder is ingedrukt.
als je de bouten weer los haalt en op de juiste manier vast zet is de kans groot dat de pakking gaat lekken. heb ik gehad met mijn trekker, ook te vast gezet, daarna weer lost gehaald en is toen gaan lekken.
30 graden doordraaien op 240 graden is 12,5 % te ver. als je bedenkt dat de berekeningen voor bouten een aardige veiligheidsfactor hebben is 12,5 % niet te extreem.
het motorblokje zal er niet kapot van gaan.
Hedzer
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
gelijkmatigheid is belangrijker dan te hard. Dus of je draait ze allemaal 30 graden vaster of je lost ze en draait ze op moment vast.
Nu staan er verschillende spanningen op je kop wat vooral heel bevorderlijk is als je je kop krom of de pakking ertussen uit wilt hebben.
Nu staan er verschillende spanningen op je kop wat vooral heel bevorderlijk is als je je kop krom of de pakking ertussen uit wilt hebben.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
De meeste koppakkingen moeten worden nagetrokken als de motor een keer warm is geweest.durksz wrote: als je de bouten weer los haalt en op de juiste manier vast zet is de kans groot dat de pakking gaat lekken. heb ik gehad met mijn trekker, ook te vast gezet, daarna weer lost gehaald en is toen gaan lekken.
Dus gewoon lossen, goed aanhalen en motor starten en ontluchten.
Kan geen kwaad.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Lol.. bij welke auto's dan?Pascal wrote:De meeste koppakkingen moeten worden nagetrokken als de motor een keer warm is geweest.durksz wrote: als je de bouten weer los haalt en op de juiste manier vast zet is de kans groot dat de pakking gaat lekken. heb ik gehad met mijn trekker, ook te vast gezet, daarna weer lost gehaald en is toen gaan lekken.
Dus gewoon lossen, goed aanhalen en motor starten en ontluchten.
Kan geen kwaad.