Vannmorgen met mn duffe kop de middelste twee kopbouten op 270 graden nagedraaid in plaats van 240 . Ook stom natuurlijk om hier op maandagochtend mee te beginnen.
Wat nu? Zo laten zitten? De twee middelste twee 30 graden terugdraaien? De rest ook 30 graden meer geven?
Last edited by Nico on MonFeb07, 2011 1:19:58 PM, edited 1 time in total.
Is de pakking niet te ver plat gedrukt dan? Ik heb de neiging om het te laten zitten. 30 graden is ook niet zo heel veel, ik vraag me af of het kwaad kan.
Ik heb effe gerekend: bij een spoed van 1,5mm is 30 graden: 1,5/(360/30)=0,125mm dieper.
je kunt er beter af blijven, gezien de pakking nu al wat verder is ingedrukt.
als je de bouten weer los haalt en op de juiste manier vast zet is de kans groot dat de pakking gaat lekken. heb ik gehad met mijn trekker, ook te vast gezet, daarna weer lost gehaald en is toen gaan lekken.
30 graden doordraaien op 240 graden is 12,5 % te ver. als je bedenkt dat de berekeningen voor bouten een aardige veiligheidsfactor hebben is 12,5 % niet te extreem.
het motorblokje zal er niet kapot van gaan.
Hedzer
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
OK bedankt voor je reactie. Ik had ze ondertussen al weer losgehaal en vast gezet. We zien wel of hij het volhoudt. Hij loopt in ieder geval weer netjes nu.
durksz wrote:
als je de bouten weer los haalt en op de juiste manier vast zet is de kans groot dat de pakking gaat lekken. heb ik gehad met mijn trekker, ook te vast gezet, daarna weer lost gehaald en is toen gaan lekken.
De meeste koppakkingen moeten worden nagetrokken als de motor een keer warm is geweest.
Dus gewoon lossen, goed aanhalen en motor starten en ontluchten.
Kan geen kwaad.
durksz wrote:
als je de bouten weer los haalt en op de juiste manier vast zet is de kans groot dat de pakking gaat lekken. heb ik gehad met mijn trekker, ook te vast gezet, daarna weer lost gehaald en is toen gaan lekken.
De meeste koppakkingen moeten worden nagetrokken als de motor een keer warm is geweest.
Dus gewoon lossen, goed aanhalen en motor starten en ontluchten.
Kan geen kwaad.