Joop - AX Allure '95, 1.1i

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

*Heeft em voor minder*

Ik zou het ook lekker zelf doen.
Met s'werelds beste ax vraagbaak aan je zijde moet het wel lukken.
Om nog maar te zwijgen over de handige handjes van Johannus die voor jou natuurlijk altijd paraat staan :D

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Scheelt t nog steeds veel euro's als je m naar eindhoven opstuurt? :wink: Zal zaterdag 'n poging wagen, ns kijken of die doe-het-zelf-garages de moeite zijn. En anders is volgende week stufi+salaris binnen en mag een monteur het proberen 8)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Scheelt 4 euro :P
Maar als die van de garage nieuw is, (denk het niet), zou ik dat natuurlijk doen.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

kleine update:

auto staat (sinterklaascadeau) op nieuwe (2e hands maar nog goeie) michelin winter-pootjes
remblokskes bleken versleten tot op het metaal, er zitten nieuwe op
de even versnellingen doen het ook weer

Dat alles voor 390E, een mooie prijs dacht 'k zo :)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Vooruit, nog n update-je.

Uiteraard moest ik even kijken of het nou veel scheelt met grip, zo'n winterband. En waar kan je dat nou beter testen dan binnendoor naar Nederwetten, over de met mos bezaaide kinderkopjes.... wie mij kent weet dat ik niet schuw ben van een beetje vol gas ondersturend scheuren in de bocht, maar ditkeer zo hard als ik durfde wilde hij niet gaan schuiven :D En aan 't stoplicht moest ik aardig wat moeite doen voor een streepje rubber.

Wist niet dat 't zoveel uit kon maken, zo zie je maar weer. :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Tja tis niet voor niets uitgevonden. Maar goed. wel mooi dat het allemaal goed is gegaan dan.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Wat-staat-ze-lief-in-de-sneeuw
Image

En deze was ik nog vergeten te posten (bij de garage van de winterbandjes kwam ik 'm tegen)

Image
Image
Image

Ik durfde niet te kijken of er een spoor kwijl lag van de balie tot rond die auto, had zomaar gekunne :wink:

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ben bij deze minder te spreken over de kleur. maar wat een ding is het om te zien he 8)

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Exact hetzelfde apparaat heeft mijn oom ook :D Zelfde kleur met een Maserati V6 blok erin, geweldige auto!

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Ik krijg geen genoeg van die kleur blauw in de sneeuw :D

Image
Image

Ik ga ns uitzoeken of je met een beetje gemak spiegelverwarming kan maken, 't schijnt dat je her en der kant en klaar folie kan halen met dezelfde werking als je achterruitverwarming, wel aardig om ns te proberen natuurlijk.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Hey

laatste post is alweer even geleden, maar ik heb dit weekend de auto zelf een beurt gegeven :) Dat wierp wel enige vraagjes op:

Volgens het werkplaatshandboek moet je de KVS vervangen met het thermocontact eraf en dan verder gaan met een drainplug op het blok waar een nieuwe pakkingring op moet. Nou had ik die pakkingring niet, en de automaterialenhandel had m ook niet op voorraad dus we hebben de slang onderop de radiateur eraf getrokken. 1 teiltje was wat krapjes om die waterval te stoppen, moeder natuur zal nou wel tamelijk boos op me zijn.

De vloeistof was wat rood/bruin terwijl de condens op de dop altijd blauw is. Huh? 'T spul heeft er 60D km ingezeten, is dat kleurtje dan normaal door een beetje roest ofzo? En hoeveel liter gaat er uberhaupt in? Ik kon er ong. 4L in kwijt

Verder wou er niks uit de ontluchtingsnippel komen boven bij de radiateur maar hij was afgevuld tot het randje van de dop (oops). Dus maar gelaten voor wat het was en dat ding weer dicht gedraaid.

M.a.w. heb ik de KVS gefixt of vernaaid? :P

Had ook nog het injectiehuis uit elkaar gehaald en afgespoten met remreiniger, hij loopt nou wel wat beter en als je het gas los laat remt t allemaal wat minder hard af.

:)

Binnenkort nog eens:
- wat schakelstangetjes vervangen want t schakelen lijkt nou echt nergens meer op
- de verdroogde benzine slangen verwisselen voor versche
- Nieuwe klepdekselpakking halen en kleppen stellen

Genoeg te doen maar ik heb weer genoeg naar benzine gestonken dit weekend, binnenkort gaan we weer verder.

EDIT:

bonusvraag: er staat dat je om de 30.000km de bouten van het onderstel op moment moet na trekken, doet de garage dat echt of gebeurd dat bijna nooit?

bonusklus: remvloeistof verversen. Heb 1 liter van het spul, is dat genoeg?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

bouten later aanhalen.. dunno, waarschijnlijk niet.. alleen maar zodat ze niet los rammelen iig.. ;)

verder kvs ontlucht met de motor draaiend?

klepdekselpakking hoef je alleen te vervangen als ie lekt, als ie gewoon nog prima is, kan je m laten zitten, is gewoon n rubberen rand. :)

let ff op de spatplaat en blokjes onder die deksel, en kijk uit voor de politie! :roll: :roll: :roll: als de blokjes (net als bij mij) puree zijn, dan kun je de plaat dr ook gewoon uit laten.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Ok, zal dr op letten. Het rubber lekt niet maar is wel gescheurd dus als ik de klepjes dan toch wil stellen kan er net zo goed meteen een nieuwe op.

KVS ontlucht zonder draaiende motor, en dan meteen na het vullen starten met kachel op warm. Is dat heel erg? Ontlucht dat systeem zichzelf verder niet als je een eindje rijdt?

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Vanzelf ontluchten, nee dat zou mooi zijn.
Als je de motor niet draaiend hebt bij het bijvullen, heb je inderdaad dat het totaan de dop vol staat, maar het aan de andere kant van de radiator niet uit de ontluctings plug wil komen.
Dus gewoon zometeen even die 3 punten open maken, motor continue laten draaien en zogauw een nipple overstroomt, dicht draaien en wachten tot de volgende overloopt.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

roger that. En kan iemand me iets zinnigs over de kleur vertellen.. er moest blauw uit komen maar dat was het niet echt:p.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

meh, dat bruine is gewoon roest enzo wat in t water opgelost is in de afgelopen jaren.. n keer goed doorspoelen zou helpen, maar tis niet heel erg volgens mij.. als ie maar koelt :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Ik kon vanochtend het water door de kachel horen stromen dus maar meteen verder ontlucht. 'T wou nog steeds niet door die 3e nippel heen.. is dat echt nodig?

De bovenste slang werd iig warm en van binnen was het een sauna.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

was t niet zo dat de 3e pas wil als de thermostaat open staat (/de motor op bedrijfstemperatuur is)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

volgens mij niet, gewoon bij blijven vullen tot het rijkelijk uit de ontluchtdopjes stroomt, en niet klotst, dit kan wijzen op dat er nog een luchtbel in het systeem zit.

ze moeten alle 3 overlopen, dopje erop, en klaar. vergeet niet de radiateur weer terug in zijn 2 klemmen te klikken.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Ok, dan nog maar ns overdoen. Maar kan het dan 10 min duren ofzo voor 't eruit komt bij de 3e?

En ff voor de duidelijkheid, dat knopje bovenop moet je een kwartslag draaien en ergens komt het er dan uitgelopen? Of heb ik het lekker fout gedaan?

Hoor bij koude motor het water nog steeds door de kachel stromen, dus er moet nog een belletje zitten. Kan wel veilig naar mn ouders rijden (100km) als ik met stadverkeer nog geen problemen heb gehad neem ik aan? Bij mn ouders heb ik iets meer discreet een plekje om koelwater te morsen, hier op de Boschdijk komt me net iets teveel politie langs :wink:
vergeet niet de radiateur weer terug in zijn 2 klemmen te klikken.
Moest ik hem eruit halen dan?[/b]

Post Reply