Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Heb al een Type 1 linkergordel. Wat dat betreft kan ik weer veilig rijden... 8)

Toch bedankt voor 't aanbod :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ideetje.. ga een eindje verderop staan met een goede camera en film de flat, of het gedeelte van de flat waar het vandaan komt, beeldvullend.. als dr dan weer eieren gegooid worden of wat dan ook, dan kan je precies zien waar het vandaan komt, en dr eens wat aan doen ;)

oh, das trouwens niet helemaal legaal, officieel moet je dan van iedereen in de flat toestemming hebben voordat je daarna wat met die tape mag doen, (ook bewijslast righting politie)...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Al wel eens gespeeld voor nietsvermoedende voorbijganger, met een paar mensen in de straat verderop die dan konden kijken waar 't vandaan kwam. Helaas werd er die keren dat wij het probeerden niet gegooid...

Het gebeurd té sporadisch. Soms drie week niks, dan twee keer op dezelfde dag...

Maargoed, dat zoek ik zelf wel uit...Toch bedankt voor je tip, AlexanderB...Gaan we nu weer over auto's l*llen... 8)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Die-Andere rijdt nog prima. Denk ik. Al een week niet meer gebruikt, ivm met beetje weinig geld en absurde benzineprijzen tegenwoordig... :roll:. Laatste rit was 400 kilometer op en neer naar Amersfoort, en dat deed ze probleemloos (en lekkage vrij...8) )
Kilometerstand is nu iets boven 135000. Familie Bats heeft haar bij 100.000 ongeveer opgeknapt, dus ze heeft er alweer 35.000 opzitten sinds ze van de sloop is gered...

Begin me nu wel een beetje af te vragen of een auto voor een student wel zo handig is. Benzine. Onderhoud. Er moeten allemaal pegels in gestopt worden die ik nu even niet heb. Maarja, zonder zou ik nu niet meer willen. En zolang ze stil staat kost ze ook niet zoveel. Die drie tientjes in de maand vaste lasten kan ik nog wel ophoesten.
Kan haar natuurlijk ook verkopen, maarja: Voor 100 euro vind je later niet zo'n geinig bakkie weer terug. Dus ze gaat niet weg. Ze gaat alleen even op pauze...

Ik was uit verveling (moet met scriptie bezig zijn, maar vind het AX forum net even iets interessanter) wat topics aan het doorlezen.
Toen kwam ik dit topic tegen over het verschil tussen een 4- en 5-bak bij een AX.

Ik had altijd begrepen dat een 4-bak grotere verzetten had, en de 4'de versnelling precies overéénkwam met de 5 van een 5-bak, dat wil zeggen: beide 4000RPM @ 120KM/H?...

Gewoon uit nieuwsgierigheid: Is dat zo?... :) 8)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

euh, ja, dat klopt wel ongeveer ja :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote: Familie Bats heeft haar bij 100.000 ongeveer opgeknapt, dus ze heeft er alweer 35.000 opzitten sinds ze van de sloop is gered...
Er is in die 35.000 km nog wel meer aan opgeknapt dan voor die 35.000 km. Gezien het geld dat er inmiddels inzit zou wegdoen wel érg zonde zijn! Haha

Had ook altijd begrepen dat er weinig verschil zit tussen 4 en 5 versnellingen. Ik vond die 4 versnellingen altijd wel leuk. Ze heeft daardoor een hele lange 2e versnelling en dat is wel lekker.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Ja, meeste 5 bakken doen hetzelfde toerental @ 120kmu als een 4-bak. Maar er zijn ook weer uitzonderingen zoals daar zijn; de 5 bak van een diesel en die van een TGS (waarvan ik het weet).

Hopelijk wordt het een pause->play verhaal. En niet pause-stop-rewind-eject.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Thanks iedereen. Dus inderdaad 't zelfde. Niet dat het wat had uitgemaakt als het niet zo was, want ik ben bijlange na niet technisch genoeg om een vijfde versnelling te monteren, maar nu is mijn nieuwsgierigheid weer bevredigd... 8)

@Degene
Gaat heus niet weg...Ze gaat alleen wat minder (geen) kilometertjes maken deze maand.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Kan iemand deze leek in simpele bewoordingen uitleggen of en hoe je een V-snaar kunt opspannen? :)

Ging zojuist even boodschapjes doen, en er kwam een hoop gegier onder de motorkap vandaan. Zal ook wel van het regenachtige weer en de stilstand komen, denk ik. 't Was na een half minuutje ook weer weg, dus ernstig is 't niet.
Wat denken jullie? Zo laten, of kijken of je die snaar iets kan opspannen? (en zoja, hóe doe je dat dan?...)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ga eerst maar een nieuwe v-snaar halen.
Vertellen we je daarna wel dat hier een howto voor is ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Gheghe, thanks Rio97....Heb de Howto gevonden. Misschien toch die stelbout maar effe een miniteus slagje geven...

Momenteel alleen echt geen geld te makken, dus die V-snaar moet even wachten. Ja, die kost maar 'n tientje, maar nu ik onverwacht geen werk meer heb is een tientje ineens een week vreten geworden. :oops:

Bedacht me trouwens wel: Mirka heeft een gloednieuwe (2 maand gebruikte) V-snaar....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Destijds hebben Michel en ik de dynamo vervangen. Volgens mij ook een nieuwe V-snaar... Weet jij dat nog Michel?

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Punaxio wrote:Destijds hebben Michel en ik de dynamo vervangen. Volgens mij ook een nieuwe V-snaar... Weet jij dat nog Michel?
Ik zou het niet meer weten. :oops: Al staat er mij iets van bij dat we dat juist niet gedaan hadden...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Nouja, hij giert toch echt hoor.... Dat doen nogal veel auto's en de meeste mensen rijden er volgens mij stug mee door. Dus ik maak me er echt niet druk om...Maar gieren deed 'ie gisteren lekker :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ff stukje aantrekken, als t n nieuwe is niks aan de hand. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Komt gewoon door kou en pekel.
Er is een spray voor rumoerige rubber drijfriemen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Als er nog geen scheurtjes etc in zitten kan je hem heus wel wat opspannen hoor. Even de staat controleren dus ;)

- Bout slagje lossen waar ie bovenaan vast mee zit (sleutel 16 denk ik)
- onderaan aan het stelmechanisme hem een beetje verder opspannen (sleuteltje 10)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Thanks! :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Even nagekeken bij de foto's maar ik zie alleen de V-snaar op de grond liggen bij de auto maar geen nieuwe. Lijkt me niet dat deze dus vervangen is..

Image

WD-40 zal wonderen doen! :D

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, om jullie even op de hoogte te houden van het lief en leed van mijn AX'je.

Euh, eens zien. Vorige week knipperlichtje vervangen. Ging stuk. En zojuist achterlicht vervangen. Kleine lampjes zeg. Passen volgens mij zo in een fiets :P. 5 Watt? Echt waar Citroën, dat had iets sterker gemogen. Geen wonder dat ze overdag niet te zien zijn.

ToDo: Massa-stekkertje van de sloop mee en rechterachterlicht aarden, want die knippert nogal.

Nou, dat was 't wel weer qua onderhoud. Die-Andere doet 't gewoon steeds supergoed. :).

In maart/mei, als het weer wat mooier is met roestbestrijding bezig, want er komen steeds meer plekjes op de dorpel.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply