AX GTI U9 Multipoint '92, geen vonk & geen benzine
Moderators: denny, vtspower, webmasters
AX GTI U9 Multipoint '92, geen vonk & geen benzine
Helaas zit ik met een probleem waar ik niet verder mee kom. Ik hoop sterk dat er iemand is die me een gouden tip kan geven!
Sinds een week of 2 start mijn GTI niet meer. Dit gebeurde van de een op de andere dag. 'S avond reed ie nog en zomaar de volgende dag niet meer. Het motorstoring lampje(Oranje) lichte ook niet op bij het op contact zetten. De accu heeft zat puf om de motor rond te draaien. (ook al een andere geprobeerd)
Na het reinigen van de ecu stekker & het grote rood/bruine relais gaat het lampje wel weer branden. Helaas geven de bougies geen vonk en krijgt ie ook geen benzine.
Onderhand heb ik wat getest door een aantal onderdelen te verwisselen met die van een rijdende GTI:
- ontstekingsmodule
- bobine
- ecu mp3.1
-rood/bruin relais (van m'n 1.1i first)
Helaas maakt het allemaal geen verschil... De symptomen blijven het zelfde.
Enkele eigenaardigheden die opvallen zijn: dat bij het proberen te starten de toerenteller soms spastisch richting de 3000 toeren vliegt, of hoger, zonder dat er ontbranding plaat vind. Ook gaat het motorstoring lampje knipperen bij het starten en lijkt de benzine pomp niet te reageren.
Ik weet niet meer wat ik er mee aan moet...?! Alle tips zijn welkom!
Pluim
Sinds een week of 2 start mijn GTI niet meer. Dit gebeurde van de een op de andere dag. 'S avond reed ie nog en zomaar de volgende dag niet meer. Het motorstoring lampje(Oranje) lichte ook niet op bij het op contact zetten. De accu heeft zat puf om de motor rond te draaien. (ook al een andere geprobeerd)
Na het reinigen van de ecu stekker & het grote rood/bruine relais gaat het lampje wel weer branden. Helaas geven de bougies geen vonk en krijgt ie ook geen benzine.
Onderhand heb ik wat getest door een aantal onderdelen te verwisselen met die van een rijdende GTI:
- ontstekingsmodule
- bobine
- ecu mp3.1
-rood/bruin relais (van m'n 1.1i first)
Helaas maakt het allemaal geen verschil... De symptomen blijven het zelfde.
Enkele eigenaardigheden die opvallen zijn: dat bij het proberen te starten de toerenteller soms spastisch richting de 3000 toeren vliegt, of hoger, zonder dat er ontbranding plaat vind. Ook gaat het motorstoring lampje knipperen bij het starten en lijkt de benzine pomp niet te reageren.
Ik weet niet meer wat ik er mee aan moet...?! Alle tips zijn welkom!
Pluim
Bedankt voor het meedenken beek3762,beek3762 wrote:Heeft een AX ook een BDP sensor? Dan is dat de boosdoener.
Zit ergens op de versnellingsbak gemonteerd.
De AX heeft een BDPsensor, ik heb die van m'n 1.1i geplaatst en getest. Dit maakt helaas geen verschil. Ook niet op de spastische toerenteller.
Weet iemand of een startonderbreker deze problemen kan veroorzaken? Of een belangrijk relais?
Heey Drake,Drake wrote:controleer alle massapunten en het klinkt anders deels dat de ecu niet meer wilt.
Gister heb ik alle massa punten langsgelopen met de multimeter, lijken allemaal in orde.
Ik dacht in eerste instantie ook dat het de computer was, daarom heb ik er gister één geprobeerd die het zeker wel moet doen. Helaas maakt dit geen verschil.
Gister heb ik zoveel mogelijk relais langsgelopen, en zoveel mogelijk bedrading gecheckt.
Meet even de volgende punten na:
Op de stekker van het startrelais (die grote bruine):
- op de pinnen 8, 11 en 15 moet je sowieso 12V meten (ongeacht de stand van het contactslot).
- Op pin 14 moet 12V staan als je het contactslot op de stand 'M' zet. (Het motormanagement lampje moet dan al gaan branden.)
Op de stekker van de DIS-bobine:
- op pin 3 moet even 12V staan als het contactslot op de stand 'M' staat. Na ongeveer 2 seconden moet deze spanning weer wegvallen. (De brandstofpomp moet dan even gaan zoemen om druk op te bouwen in de brandstofleiding en drukregelaar.)
Op de stekker van het startrelais (die grote bruine):
- op de pinnen 8, 11 en 15 moet je sowieso 12V meten (ongeacht de stand van het contactslot).
- Op pin 14 moet 12V staan als je het contactslot op de stand 'M' zet. (Het motormanagement lampje moet dan al gaan branden.)
Op de stekker van de DIS-bobine:
- op pin 3 moet even 12V staan als het contactslot op de stand 'M' staat. Na ongeveer 2 seconden moet deze spanning weer wegvallen. (De brandstofpomp moet dan even gaan zoemen om druk op te bouwen in de brandstofleiding en drukregelaar.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Bedankt MNM,
Ga ik meteen even doen!
Dit topic doet me ook denken aan mijn problemen: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... sc&start=0
Ik laat het weten wanneer ik meer info heb
Ga ik meteen even doen!
Dit topic doet me ook denken aan mijn problemen: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... sc&start=0
Ik laat het weten wanneer ik meer info heb
Dit weekend het start relais en een deel van de kabelboom doorgemeten. Beide startrelais reageren naar behoren. Echter lag er wel een deel los van de isolatie van de kabel naar de startmotor. Dus grotendeels de motorkabelboom losgehaald en waarnodig weer gerepareerd. Terug geplaatst en getest.
Alle bedrading en relais werken naar behoren, ook de benzinepomp hebben we testset en werkt. Maar wanneer ik het Contact op M zet bouwd de benzine pomp geen druk op. Ook ontstaat er nog steeds geen vonk.
Ik ben ook nog een Gemini 7049 alarmsysteem tegen gekomen. Maar deze lijkt alleen aangesloten als centrale deurvergrendeling.
Ik ben met stomheid geslagen.... Heb geen idee meer waar ik het probleem moet zoeken...
Is er misschien iemand met een rijdende GTI bij wie ik m'n computer, ontstekingsmodule en bobine zou mogen testen?
Pluim
Alle bedrading en relais werken naar behoren, ook de benzinepomp hebben we testset en werkt. Maar wanneer ik het Contact op M zet bouwd de benzine pomp geen druk op. Ook ontstaat er nog steeds geen vonk.
Ik ben ook nog een Gemini 7049 alarmsysteem tegen gekomen. Maar deze lijkt alleen aangesloten als centrale deurvergrendeling.
Ik ben met stomheid geslagen.... Heb geen idee meer waar ik het probleem moet zoeken...
Is er misschien iemand met een rijdende GTI bij wie ik m'n computer, ontstekingsmodule en bobine zou mogen testen?
Pluim
Een positieve update!
Na een bezoek van Kick-it, was het zeker dat ik een werkend setje electronica in huis heb.
Vandaag na het openschroeven van de ecu-stekker ben ik er achter dat de ecu net geen 12v krijgt. Na direct een draad van de plus naar pin18 op de ecu te leggen en de sleutel om te draaien kwam de GTI weer tot leven! Eindelijk!
Nu denk ik dus dat het probleem ergens in de draad zit die vanaf het zekeringkastje in de motorruimte naar binnen achter het dashboard gaat waar deze ergens overgaat in een grijze draad, welke weer door het schutbord gaat en via de kabelboom uiteindelijk bij de Ecu terecht komt.
Word dus een leuk klusje om uit te zoeken waar het precies zit...
Na een bezoek van Kick-it, was het zeker dat ik een werkend setje electronica in huis heb.
Vandaag na het openschroeven van de ecu-stekker ben ik er achter dat de ecu net geen 12v krijgt. Na direct een draad van de plus naar pin18 op de ecu te leggen en de sleutel om te draaien kwam de GTI weer tot leven! Eindelijk!
Nu denk ik dus dat het probleem ergens in de draad zit die vanaf het zekeringkastje in de motorruimte naar binnen achter het dashboard gaat waar deze ergens overgaat in een grijze draad, welke weer door het schutbord gaat en via de kabelboom uiteindelijk bij de Ecu terecht komt.
Word dus een leuk klusje om uit te zoeken waar het precies zit...
JeeeeeeJ!!!!
Mystery solved
Gelukkig liep de draad niet de auto in foutje
Het was de (dikke) blauwe draad die van het zekeringskastje in de motorruimte, via de voorbumper&zijschermen, naar de ECU loopt.
draad vervangen, orgineelluchtfilter geplaatst en het beestje start, loopt en blaast hem stukken beter dan ie ooit heeft gedaan!
Thanx voor het mee denken!
hier kan een op
Mystery solved
Gelukkig liep de draad niet de auto in foutje
Het was de (dikke) blauwe draad die van het zekeringskastje in de motorruimte, via de voorbumper&zijschermen, naar de ECU loopt.
draad vervangen, orgineelluchtfilter geplaatst en het beestje start, loopt en blaast hem stukken beter dan ie ooit heeft gedaan!
Thanx voor het mee denken!
hier kan een op