Joop - AX Allure '95, 1.1i

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Dat verklaard een hoop, lijkt me indd ook nogal een karwei.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Je kunt ook een universele hoes nemen, deze zijn wat minder stug en wat rekbaarder. Hierdoor kun je deze om een 'tapse koker' heenschuiven...
Meerdere malen gedaan, lekker klusje, lekker vet... ;) Verder heel goed te doen!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Mastenhose wrote:Je kunt ook een universele hoes nemen, deze zijn wat minder stug en wat rekbaarder. Hierdoor kun je deze om een 'tapse koker' heenschuiven...
Meerdere malen gedaan, lekker klusje, lekker vet... ;) Verder heel goed te doen!
juist, asje los maar kan ik de bak blijven.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Had al zo iets begrepen bij de keuring van die Citroën dealer bij aankoop. Ik ben benieuwd wat ze precies voor die 60E doen maar dat hoor ik dan morgenochtend wel. Als het daarna maar gefixt is, da's 't belangrijkst :)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Kiekt 'm eens staan bij de chevron-beauty-salon
Image
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wow wat een leuk rijtje Xantia's!
waar staan die? :)
Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Die staan, samen met evenzoveel bx'en en hele goedkope xm'en bij hegru bv in veldhoven. Auto was alweer klaar, heel snel. Op naar heel veel zorgeloze kilometers!

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Ten overvloede, voor 60 euro is er een universeel hoesje omheen gedaan + vet bijgevuld.

Nu duurt het nog 4000km voor er weer iets aan moet gebeuren 8)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Vandaag een leuke AX gehad! Een collega van Johannus had er 1 gekocht die niet wilde starten en al een jaar stond, maar verder 17 jaar in 1 familie is gebleven met weinig km. Dus Johan en ik dachten: die krijgen we wel gestart. En zo geschiedde :) .

We hebben de startmotor ter plekke vervangen en later nog de accu + enkele details. Verder bij die AX en de mijne de koppeling afgesteld. Wat foto's:

Heel stoer met 3 AX'en op de oprit
Image
creatief met paraplu tijdens de aanwezigheid van startkabels en de afwezigheid van een motorkapsteun
Image
niet gelukt op de normale manier, toen maar even aangeduwd om het blok 'los' te maken
Image
toen wilde hij nog steeds niet, ook niet met kabels, dus Johan trekt de startmotor eruit
Image
Bij hegru een andere gehaald, even kwijlen
Image
Image
De nieuwe erin
Image
En toen alles klaar was en we vonden dat we andermans oprit wel voldoende hadden misbruikt
Image

En daalijk lekker scheuren over de A58 8)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

met dank aan de telefonische helpdesk :)
en er staat nog een mooie motorkap voor je klaar (met stokje)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

joop wrote:. Hij lekt in ieder geval ergens bij de radiator, de koppeling maakt af en toe rare geluidjes bij het wegrijden.
de radiateur was/is goed en je koppeling was al een keer vernieuwd. hij zag er als nieuw uit.
Henk Bats wrote:Motorcode staat op een aluminium plaatje aan de voorzijde onderkant vlakbij de opening waar het vliegwiel te zien is.
Verder nog het volgende in het werkplaatshandboek gevonden:

- Vanaf modeljaar '96 zijn de eerste Images 1.4i geleverd (fase 2)
- Code RDW is ZA-DE (terug te vinden in het chassisnummer, klopt heb ik gezien op de foto van het kentekenbewijs)
- Motor type TU3FMC/ZL (alleen geleverd in NL en CH en in de Politie uitvoering in F)
- Typeplaatje KDX
- Versnellingsbak serie / type is 20CC38 / MA5

In '96 zijn alleen 4X4's geleverd met het motortype KDY

Ik kwam nog wat speciaaltjes tegen:

Traagheidsschakelaar in het motorcompartiment. De traagheidsschakelaar onderbreekt de brandstoftoevoer bij een botsing.
Lambda sonde met enkele steker i.p.v. een dubbele.
Montage van een anti-lekklep op de brandstoftank (beveiliging tegen brand bij over de kop slaan van de auto).
Geen gecombineerd lampje op het dashboard remvloeistofniveau en handrem.
Montage van een elektrisch bediende tachometer i.p.v. een mechanisch bediende.

Groetjes, Henk
en de speciale dingen van henk kloppen inderdaad.lambda met 1 stekker en een brandstof onderbreker.
Het was een gietijzer blokje
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Joost verdient een prijs in mijn wie is wie.

Bedankt voor:
De instructies ter verwijdering van de startmotor
Mijn cadeautjes
De info over mijn oude ax.

Verder:

Vandaag net 175 op de teller aangetikt voor ik moest remmen voor ander verkeer, terugweg niet boven 170. Echt goed voor een 1.1 :)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Joost verdient een prijs in mijn wie is wie.

Bedankt voor:
De instructies ter verwijdering van de startmotor
Mijn cadeautjes
De info over mijn oude ax.

Verder:

Vandaag net 175 op de teller aangetikt voor ik moest remmen voor ander verkeer, terugweg niet boven 170. Echt goed voor een 1.1 :)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Vandaag heb ik even mijn sound system herzien. Eindelijk weer mp3's uit de radio met speakers die het geweld aankunnen. Dat betekend dat ik een hoop zooi overheb, dus als je nog een radio zoekt met prima geluid voor graties, of wat speakertjes, klik ff hier.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Met de audio aan het prutsen geweest, ik had echt geluk vandaag :) Ik had van Johan 2 speakerts gekocht die in de hoedenplank pasten die ik dezelfde dag van de sloop had getrokken. Ik ging naar de audio-winkel voor kabels, ligt daar een set zelfde diameter speakers, 3 weg, 200Wrms en begint bij 25Hz te knallen. Voor 35E. Dus ik voelde me verplicht om ze mee te nemen natuurlijk :)
Was daarna ff prutsen met de speakers-connector omdat er alleen pennetjes in zaten voor de voorste speakers, dus moest m eraf knippen en nieuwe erop zetten en de hele mikmak solderen, in de auto, verlengkabel gemaakt van 4 stekkerdozen zo over het fietspad van de boschdijk door de voordeur naar binnen :P Gelukkig was er (dank U Here) precies een parkeerplek vrij voor mijn huis, een unieke situatie.

foto's:
Image
Image
iemand anders was al haat wezen zaaien met de decoupeerzaag, heel handig
Image
achterbank eruit is een moeizaam proces voor alle betrokkenen (ok ik ben gewoon een prutser)
Image
gelukkig was alles droog hier, ook geen roest te zien. Kabeltjes door de zijkant weggewerkt onder al het plastiek
Image
toen ik de kabels achter het dashboardkastje langs wilde halen kwam ik enkele dingen tegen uit een tijd waar ze nog met guldens betaalden
Image
zit geen flitser op mn telefoon, maar hier ff kieken met kroonsteentjes of het wel werkt voor ik alles ga solderen en terugschroeven
Image
inbraakgevoelige methode om cd's te luisteren
Image

Met als resultaat joy de vivre als nooit tevoor :D Net als Johan dus lekker tijd aan het verdoen na de tentamens.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

En verder heeftie gele koplampen, heel fijn, en dankzij Joost morgen ook weer een prikker voor onder de motorkap.

Hij is gewoon bijna compleet!

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

De speakers hebben het eerste onderdeel eraf getrilt. Komt dit vaak voor?
Image
Morgen ns kijken in 't gapende gat, al lijkt het op 't eerste gezicht niet alsof er iets gebroken is... maar krijg nu mooi mn kofferbak niet meer open.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Hmm ik had indertijd echt aardig wat klank in me koffer zitten en daar is nooit niets mee misgelopen :P

Bij mijn GTI was het bij aankoop ook kapot. Maak eens voorzichtig het paneeltje los dat aan de binnenkant vd achterklep zit. Misschien kan je dan zien wat er is misgelopen. Normaal blijft het slot geloof ik aan de binnenkant op zijn plek zitten met een soort van borgringetje dat je over het asje moet schuiven (geen idee hoe het heet).
Om dat paneel los te krijgen moet je waar het vast hangt die middenste 'staafjes' doordrukken met een dunne schroevendraaier.

Als je nadien voorzichtig het paneel er af neemt kan je ze terugvinden (en eventuele losgekomen dingetjes van het achterklepslot)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Ik ga 't proberen, ben benieuwd. Hij staat nu officieel in eindhoven - woensel west en dat is geen goeie plek om te staan zonder degelijk slot :wink: . Mijn vorige ax had als ik me niet vergis ook een andere sleutel voor de kofferbak. Veel voorkomend kwaaltje?..

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik heb het nog maar 1 keer gezien. Volgens mij niet zo heel vaak.

ohja. De klep maak je makkelijkst open door de 2 boutjes los te maken van de beugel waar het kofferslot op valt. Gewoon ff via de achterbank :P

Post Reply