Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Das wel gaaf zon oude brug :D

Wel mooi dat zoiets het dan nog doet, En waarom kunne andere dat niet dan schroef draad in dat brons maken?

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

http://link.marktplaats.nl/380898324 Wellicht kun je hier wat mee? :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

@Roy: er zullen vast wel bedrijven zijn die een spindle kunnen maken uit een blok brons maar dan moeten ze dat ook nog tegen een fatsoenlijke prijs doen én ze moeten brons in huis hebben....

Bleek overigens dat de afmeting van deze schroefdraad nogal bijzonder was. Waarschijnlijk is dat expres gedaan door de fabrikant (een duits bedrijf dat geen bruggen o.i.d. meer maakt) om het namaken van onderdelen lastig te maken. Zo hoopten ze wellicht klanten extra aan zich te binden door ook de delen voor zichzelf te houden.
De machinefabriek die nu dit bronzen spindle blok heeft gemaakt moest dus speciaal hiervoor de machine helemaal op maat instellen en controleren. Als je dat in uren gaat doorberekenen vliegt de prijs omhoog.
Gelukkig vonden zij het wel leuk dat iemand met zo'n vreemd klusje aankwam en hebben het dus min of meer voor de lol gedaan.

@TTF: is wel erg weinig info in die advertentie, lijkt een 16v te zijn.
Maar is kennelijk gereserveerd en is te kort dag voor mijn maand afwezigheid om achteraan te gaan. Een 16v blok zorgt weer voor hele andere uitdagingen in de inbouw....
Bedankt voor melding!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

zo das snelgegaan, vanochtend stond ie nog voor 100euro

een 16v kop schijnt op een 1.6 8v onderblok te passen, wellicht past een 1.3 kop dan ook op een 16v onderblok :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Dat klopt, dat dat past. Je moet alleen wel wat aanpassingen maken voor de spanrol(len).
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Dus....
Eindelijk eens een auto verkocht, weer een hele zorg minder. En mooi nog gelukt voordat ik 5 weken lang weg ben. Denk niet dat het verkopen van CX'en tot de grootste hobby's van Grietje behoort...
Flodder is uiteindelijk naar een in nederland wonende duitser gegaan die al 2 CX'en bezat. Die andere 2 zijn op duits kenteken en het leek hem makkelijker een NL CX erbij te kopen dan zijn exemplaren te gaan exporteren. Bedoeling is dus om na het opknappen Flodder als dagelijkse auto in te zetten.
Tot 8 november zit ik in Pegairolles de Bueges, dat is een gehucht op zo'n 100km ten noorden van Montpellier, waar ik iemand op vrijwillige basis in ruil voor kost en inwoning ga assisteren bij alle voorkomende klusjes in en om zijn huis.
Die man heeft tevens een restaurantje dus mochten er clubbers toevallig langsrijden... in het weekend (het is laagseizoen) geopend voor vers gebakken brood, superverse pizza's, salades en gerookte forel allemaal bereid in een gerestaureerde oven uit de 15e eeuw. Restaurant vinden kan niet moeilijk zijn, het dorp heeft hooguit 50 inwoners en maar 1 doorgaande weg... kan niet missen dus.

Project Nigel moet dus een maandje wachten op verdere inspiratie. Heb wel hier nog naar dat zelf-samenstellen van een motorblok zitten kijken. Meen dat dat Folkert was, die een 1.4 alu blok gebruikt, een 1.6 krukas erin en dan de 1.4 zuigers afdraaien om in de kop te laten vallen voor verhoogde compressie. Dat is een interessante optie! Afdraaien moet in de draaibank van Renard geen probleem zijn...
Benieuwd of ome Nard dat soort avonturen ook ziet zitten.... kan altijd handig zijn als de Renard motorenafdeling ergens enthousiast over is :wink: .
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

2Black wrote:Dus....
Eindelijk eens een auto verkocht, weer een hele zorg minder. En mooi nog gelukt voordat ik 5 weken lang weg ben. Denk niet dat het verkopen van CX'en tot de grootste hobby's van Grietje behoort...
Flodder is uiteindelijk naar een in nederland wonende duitser gegaan die al 2 CX'en bezat. Die andere 2 zijn op duits kenteken en het leek hem makkelijker een NL CX erbij te kopen dan zijn exemplaren te gaan exporteren. Bedoeling is dus om na het opknappen Flodder als dagelijkse auto in te zetten.
Tot 8 november zit ik in Pegairolles de Bueges, dat is een gehucht op zo'n 100km ten noorden van Montpellier, waar ik iemand op vrijwillige basis in ruil voor kost en inwoning ga assisteren bij alle voorkomende klusjes in en om zijn huis.
Die man heeft tevens een restaurantje dus mochten er clubbers toevallig langsrijden... in het weekend (het is laagseizoen) geopend voor vers gebakken brood, superverse pizza's, salades en gerookte forel allemaal bereid in een gerestaureerde oven uit de 15e eeuw. Restaurant vinden kan niet moeilijk zijn, het dorp heeft hooguit 50 inwoners en maar 1 doorgaande weg... kan niet missen dus.

Project Nigel moet dus een maandje wachten op verdere inspiratie. Heb wel hier nog naar dat zelf-samenstellen van een motorblok zitten kijken. Meen dat dat Folkert was, die een 1.4 alu blok gebruikt, een 1.6 krukas erin en dan de 1.4 zuigers afdraaien om in de kop te laten vallen voor verhoogde compressie. Dat is een interessante optie! Afdraaien moet in de draaibank van Renard geen probleem zijn...
Benieuwd of ome Nard dat soort avonturen ook ziet zitten.... kan altijd handig zijn als de Renard motorenafdeling ergens enthousiast over is :wink: .
Klopt! Folkert heeft al eens wat 1600 onderdelen bij mij gekocht. Die ben ik toen nog in Sneek wezen afgeven. Folkert crosst en houdt met de 1400 incl. 1600 onderdelen (ben vergeten wat hij precies wel en niet gebruikte) de vtecjes bij. Schijnt erg hard te lopen...
Freude am Fahren.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Folkert beschrijft dat gebeuren HIER.
Is wel een interessante optie misschien... :)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Trouwens, als ik 5 weken in zuid-frankrijk door gehuchtjes wandel...
Moet ik nog uitkijken naar leuke oude autotjes? Om te kopen?
Peugeotjes 304, Renault 4 en 5, Ami misschien? Je weet nooit wat je tegenkomt in dat soort verlaten streken.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Mocht je nog een roestvrije besteleend vinden (liefst van het bouwjaar 77), in niet-courante kleur, waar je geen oplegger voor nodig hebt (zo naar huis rijden) voor een lage prijs,

dan houd ik me aanbevolen :P

(dromen mag he? ;-) ).

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Grapjas... een AK400 voor weinig vinden lijkt me niet echt makkelijk.
Ennuh... wat is dat dan? Weinig?
En je wilt een 2CV neus dus, absoluut geen Dyane neus.

Als ik dat zou tegenkomen 'voor weinig' dan koop ik'm wel voor mezelf...
K-DFi erin en hopla... party!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Hmm, een 504 coupe manuelle uit de jaren 70 waarvan de lak nog gaaf is.... kwijl
(Ik mag graag ook even dagdromen.)

Mooi dat er weer een auto en zorg minder is.
En veel plezier in het zuiden van Frankrijk.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

@Rogier: ennuh... wat mag die 504 Coupe handgeschakeld kosten?
Heb je ook nog een bepaalde kleur in je hoofd? Je weet nooit daar in Zuid-Frankrijk.

Jij veel plezier, nogmaals, in the U.S. of A.!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zojuist een formele datum-afspraak gemaakt voor de AX-Club Motormanagements meeting by Renard Automobiles.

Beoogde dag is zaterdag 27 november!
Heb ook zojuist Rio97 hiervan op de hoogte gesteld. Hij zou de Club-coordinator hiervoor zijn.

Zaterdag is voor Nard het handigst, heeft hij toch nog de zondag gewoon vrij... . Als er belangrijke redenen voor zijn is zondag 28 overigens nog wel mogelijk.... Maar je moet op een gegeven moment een dag prikken nietwaar.
Exacte invulling niet geheel bekend, daar is nog tijd genoeg voor. Aangezien ikzelf voor 5 weken in Frankrijk zit leek het me wel handig dit nog even op de valreep te regelen.

In ieder geval aanwezig zijn Nards' eigen SM en CX 25 GTi Turbo 2 Familiale Exclusive (MegaSquirt, K-DFi-lpg) een DS21 (MegaSquirt en bijzondere 5-bak half-automaat) die nog qua carrosserie in aanbouw is, AX GT (Nigel, K-DFi) en nog wel iets denk ik. Probeer ook de D-Crosser te laten komen, overigens krijgt ook die binnenkort K-DFi om in ieder geval de turboboost aan te sturen en voor datalogging.

Voor nu is dit het enige dat ik ervan weet en heb geregeld.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

staat genoteerd in de agenda!

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Goed bezig Collin (y) , tot die tijd blijft de 1.6 hier staan :wink:

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Staat ook bij mij in de agenda.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Rogier plaatst de formele aankondiging en maakt er hopelijk een duidelijk verhaal van. Geloof dat hij dat voor morgen in de planning heeft gezet.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

En ook nog even een D-Crosser update....

De D-Crosser is vorige week op proefrit geweest in de bossen nabij Hardenberg.
Het goede nieuws is dat de D-Crosser in dat soort terrein vrij gemakkelijk de Bowlers kon bijhouden..., hoewel René nu weet dat hij nog heel wat ervaring op moet doen om een serieuze rally-coureur te worden want dit is toch wel iets anders als een beetje trial-rijden of een bospad doorploegen :) .
Het slechte nieuws is dat de motor deels naar de kl*te is...:? of althans de turbo is total-loss. Waarschijnlijk doordat de motor-tuner-kerel de (variabele)turbo heeft opengemaakt en wellicht e.e.a. te strak had aangedraaid. Een schoepenwiel heeft zichzelf door die te grote druk vast en kapot gedraaid/gevreten.
Andere turbo is inmiddels binnen.

Vanwege dit gebeuren is men nu van plan K-DFi in de D-Crosser te bouwen om daarmee turbodruk te kunnen controleren en ook real-time e.e.a. aan data-logging te kunnen doen. In later stadium misschien ook nog iets van lpg-injectie erbij.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

tja de eerste praktijktesten geven vaak ellende (lees uitdagingen) in de rally
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply