Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Nu weet ik niet hoe dat bij jou allemaal zit hoor. Ik werk zelf met megatune 2.25.

Je gaat naar tuning en dan naar warmup Enrichments of te wel koude start verrijking. Die loopt standaard van -40 graden naar +80 graden uit mijn hoofd gezegt met diverse tussen stappen. Daarin vul je het aantal % wat die rijker moet lopen tenopzichte van je VE tabel.

Hier ben ik ook nog steeds mee aan het spelen, moet daar weer eens wat aandacht aanschenken nu de ochtende kouder worden :)
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Rooney, leuk dat je reageert!

Ook ik heb nog steeds MegaTune 2.25, niet dat het wat uitmaakt omdat dit soort functies al heel lang hetzelfde zijn.
Mijn opwarmings verrijking is wel o.k. daar zit het probleem niet echt. Het probleem ontstaat juist wanneer de boel al warm is en dus niet wordt teruggevallen op die warmup-instelling.

Waarschijnlijk heb ik gewoon mijn inspuittabellen te arm staan bij de lage toerengebieden en moet ik een tijdje gecontroleerd rondrijden met AutoTune aan om de basistabel automatisch te laten bijstellen.
Als je gas loslaat heeft K-DFi (en VEMS net zo) eigenlijk wat bijregelproblemen omdat het de hele tijd niet alleen die VE-tabel gebruikt maar ook de Lambda-target probeert te halen. En omdat ik mijn brandstoftabel nog extreem zuinig heb staan bij 0% MAP-signaal krijgt de motor waarschijnlijk héél even idioot weinig benzine als ineens zowel de MAP als de toeren wegvallen of extreem schommelen. Dat krijgt'ie zelf in dat korte tijdsbestek niet bijgesteld.
Dat stukje toerengebied is lastig omdat je daar met Autotune eigenlijk niet komt, of vooral niet lang genoeg komt. AutoTune heeft een tijdgebonden instelling aan de hand waarvan het corrigeert en die is vrij lang. Dat is logisch want anders zou het voor elk piekje de inspuiting veranderen en kan het nooit een mooie instelling genereren over een normaal gebruiksbereik.

Lukt vast wel....
Dat MegaTune geknutsel is erg leuk :D


p.s. bij mij wordt alles nog eens erger door de te lage compressie, daardoor heb ik een 'vuile' verbranding
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Op terugweg van MegaTune afstelrondje...

Páffff.... acculampje gaat branden. Zal wel.
Thuisgekomen even onder de motorkap gekeken en ja hoor... ligt m'n Gates 6261MC V-snaar geheel doormidden.
Vreemd, ding is hooguit 5dkm oud. Meen dat ik die nieuw heb geplaatst met de motor, dan is het dus nog minder km geleden.
Morgen nieuwe halen.

Verder voel ik me weer heel even 20... zoveel adrenaline bij stilstand al! Geen comfort, bakken herrie, geen stuurbekrachtiging en gaan als de brandweer. Weet alweer waarom ik dat hok had... :)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Pfff, balen zeg, van die problemen met de CX :(

Maar wel goed nieuws dat je Nigel weer onder het stof vandaan hebt gehaald (Y) Kun je tenminste weer lekker spelen :)
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Bossie wrote:Maar wel goed nieuws dat je Nigel weer onder het stof vandaan hebt gehaald (Y)
Lag niet eens al te veel stof op Jan!:wink:
Nigel had de luxe van Elsje's afdekhoes.... Witje past daar namelijk helaas niet onder.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Nu moet ik dus eigenlijk op zoek naar een TU5J2/L3 onderblok.... voor weinig.
Dan gaan we dat eens fijn reviseren/bijwerken en dan organiseer ik een mini-AX-Club meeting waarbij jullie, de liefhebbers van sleutelen, dat in Nigel mogen bouwen. Daarna K-DFi weer aansluiten en hopla!
Natuurlijk regel ik wat frikandellen en broodjes.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Gelukkig zit er bij mij op de hoek een Automaterialenhandel (tevens MG-specialist, Weusthof voor als iemand nog een mooie MG-F zoekt..) en dus ben ik daar vanmorgen een V-snaar gaan halen.

Gates 6261 had hij niet maar op z'n matentabel vond hij wel dat de Gates 6209 vrijwel dezelfde maat heeft en die heb ik dan maar meegenomen.
Inderdaad, past prima, ruimte genoeg om af te stellen.
Kortom, Nigel heeft weer laadspanning.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

2Black wrote:........ voor als iemand nog een mooie MG-F zoekt...
Persooonlijk loop ik niet warm voor een MG-F als het nu een A, B of een C was geweest.

De ouder modellen hadden nog een karakter (ook veel problemen) en zijn daarom, weer mijn personlijk mening, veel leuker.

Maar verder Collin leuk dat Nigel weer loopt en "Making plans for Nigel "van XTC maar weer is beluisterd KLIK HIER voor de cultuurbarbaren onder ons niet nog niet weten waar we het over hebben.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

pfoe.... heb ik ff een leesachterstand op het forum...

Nigel loopt weer!

Gefeliciteerd Collin :D
AX GTI '91

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Henk Bats wrote:
2Black wrote:........ voor als iemand nog een mooie MG-F zoekt...
Persooonlijk loop ik niet warm voor een MG-F als het nu een A, B of een C was geweest.

De ouder modellen hadden nog een karakter (ook veel problemen) en zijn daarom, weer mijn personlijk mening, veel leuker.

Maar verder Collin leuk dat Nigel weer loopt en "Making plans for Nigel "van XTC maar weer is beluisterd KLIK HIER voor de cultuurbarbaren onder ons niet nog niet weten waar we het over hebben.

Groetjes, Henk
* Bossie mijmert weg bij de gedachte aan een mooie gerestaureerde donker groene MG A met een creme leren interieur en mooie spaakwielen :sleep
Image Image Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Bossie wrote:* Bossie mijmert weg bij de gedachte aan een mooie gerestaureerde donker groene MG A met een creme leren interieur en mooie spaakwielen :sleep
Ik mijmer ook al de halve dag over zo'n Morris Garage apparaat van de eertste generaties.

Mijmer, mijmer, mijmer ...................... :oops:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Sorry:

Image
Image Image Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Bossie wrote:Sorry:

Image
Stoppen Jan, dit word me te veel.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

De Twin Cam is zeldzaam en de gesloten versie zie je ook niet veel.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Jullie mijmeren maar een eind weg...
Ik zie die hokken (inclusief een Morris Minor Woodie...) regelmatig bij MiniMania :D

@Tijmen: thx!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Als ik het echt niet meer hou, dan duik ik wel even de garage in ;)

Image

Image
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Gaap... ja Jan... die heb je al een keer meegenomen naar Nieuwegein toch :wink:

Niemand belangstelling voor zoiets als dit?
Kost maar €5000, alles erop en eraan inclusief rechtse-besturing. Zag hem vanmorgen staan en dat is toch wel erg mooi hoor.,


Image
Last edited by 2Black on SatSep11, 2010 12:57:04 AM, edited 1 time in total.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

De Twin Cam is zeldzaam en de gesloten versie zie je ook niet veel.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

jk wrote:De Twin Cam is zeldzaam en de gesloten versie zie je ook niet veel.
Welke Twin Cam? Gesloten versie van wat? De MG-F?
Geen idee waar je het over hebt JK!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

2Black wrote:
jk wrote:De Twin Cam is zeldzaam en de gesloten versie zie je ook niet veel.
Welke Twin Cam? Gesloten versie van wat? De MG-F?
Geen idee waar je het over hebt JK!
MG A.
Op de foto.

MG PA & PB zijn ook heel aardige auto's.

De TF is mij wat te modern voor een doorontwikkelde TA-TB-TC-TD.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Post Reply