
Bas aka Punaxio - Citroën AX 1.0E / Xantia 1.9TD Break
Moderator: webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Heb allang niks meer van me laten horen wat betreft de BX!
Bij deze even een update voor de geïnteresseerden..
De dorpels van de BX waren lang niet zo mooi meer als dat ze fabrieksaf waren, er kwam namelijk witte lak door en dat zag er niet uit. Een tijdje geleden heb ik dat bewerkt door de dorpels met Tectyl in te spuiten.
Hier foto's van het resultaat:
Zoals het was:

Resultaat:




Daarnaast was al bekend dat de voorbumper van de BX erg lelijk was, aan de rechterkant bladderde de witte lak er van af. Duidelijk dat de auto een kleine schade heeft gehad en dat de bumper er slecht gespoten is.
Via via had ik een nieuwe witte bumper gevonden en ik besloot die te monteren. Helaas bleek deze bij daglicht nog lelijker
Maar wilde in ieder geval weten wat er onder de bumper vandaan zou komen. En .. ja, de BX heeft ooit is een trekhaakje of een paaltje geraakt:

Bumperbalk is rechtgetrokken en bewerkt met tectyl




De 'nieuwe' bumper heeft ieder geval een leuke oude kentekenplaat!:D
Nu is de bedoeling dat ik de 'nieuwe' bumper is ga spuiten en er dan voor ga hangen.
Bij deze even een update voor de geïnteresseerden..
De dorpels van de BX waren lang niet zo mooi meer als dat ze fabrieksaf waren, er kwam namelijk witte lak door en dat zag er niet uit. Een tijdje geleden heb ik dat bewerkt door de dorpels met Tectyl in te spuiten.
Hier foto's van het resultaat:
Zoals het was:

Resultaat:
Daarnaast was al bekend dat de voorbumper van de BX erg lelijk was, aan de rechterkant bladderde de witte lak er van af. Duidelijk dat de auto een kleine schade heeft gehad en dat de bumper er slecht gespoten is.
Via via had ik een nieuwe witte bumper gevonden en ik besloot die te monteren. Helaas bleek deze bij daglicht nog lelijker

Maar wilde in ieder geval weten wat er onder de bumper vandaan zou komen. En .. ja, de BX heeft ooit is een trekhaakje of een paaltje geraakt:

Bumperbalk is rechtgetrokken en bewerkt met tectyl




De 'nieuwe' bumper heeft ieder geval een leuke oude kentekenplaat!:D
Nu is de bedoeling dat ik de 'nieuwe' bumper is ga spuiten en er dan voor ga hangen.
Inderdaad! Gewoon updates hier posten hoorPunaxio wrote:Heb allang niks meer van me laten horen wat betreft de BX!

Dorpels: netjes (goed idee trouwens), Bumperbalk moet je aan de achterkant ook in de gaten gaan houden zie ik (doe daar ook meteen iets van Owatrol/Novorox/Fertan op ofzo)....
Poetsen niet verleerd zie ik, hij is nog steeds knetterwit

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Zo! Dat was nodig zeg! Afgelopen weekend heb ik de remblokken van de BX vervangen en dat was nodig ook. Daar zat totaal geen vlees meer op!
En REMMEN dat ze nu doet!
Ben van plan om achter blokken én schijven te vervangen. Op de schijven achter zit een dikke roestlaag en omdat de remmerij voor nu extreem goed remt duikt 't neusje ook in tijdens het remmen.
Van de remmerij slechts een enkele telefoonfoto, geen goede kwaliteit dus:

Nieuwe blokken rechts


Schijven lijken me nog voldoende

Overgebleven remblok
En nog wat zonnige foto's van afgelopen weekend:





Nu nog de trilling tijdens het rijden uit de auto halen! Ongelooflijk irritant dat op de snelweg bij 120/130 het stuur trilt en gewoon in de stad stuitert de BX achter vooral en trilt 'ie ook.
Banden heb ik alle 4 al gebalanceerd en ook voor naar achter gegooid maar dat helpt weinig.
Naast nieuwe veerbollen iemand nog een idee waar het vandaan kan komen? Ondanks dat het geen AX is hebben jullie vast goede ideeën.
En REMMEN dat ze nu doet!

Van de remmerij slechts een enkele telefoonfoto, geen goede kwaliteit dus:

Nieuwe blokken rechts


Schijven lijken me nog voldoende

Overgebleven remblok
En nog wat zonnige foto's van afgelopen weekend:





Nu nog de trilling tijdens het rijden uit de auto halen! Ongelooflijk irritant dat op de snelweg bij 120/130 het stuur trilt en gewoon in de stad stuitert de BX achter vooral en trilt 'ie ook.
Banden heb ik alle 4 al gebalanceerd en ook voor naar achter gegooid maar dat helpt weinig.
Naast nieuwe veerbollen iemand nog een idee waar het vandaan kan komen? Ondanks dat het geen AX is hebben jullie vast goede ideeën.
Voor wat betreft trillingen: ik zie bij BX-en (ook bij vrijwel nieuwe destijds) dat vaak de wieldoppen niet precies in het midden zitten en dus slingeren.
Samen met de inmiddels ontstane spelingen in de wielophanging/lagers kan dat een bron van trillingen zijn?
Balanceren van wielen gebeurt immers zonder wieldoppen.
Maar daartegen pleit weer dat de wieldoppen van een BX zeer licht van gewicht zijn.
Eens proberen door zonder wieldoppen te rijden?
Verder zou je eens de motorsteunen kunnen zontroleren.
Dempen de silentblocs de trillingen nog zoals dat bedoeld was?
Hetzelfde geldt voor andere ophangingsrubbers.
Samen met de inmiddels ontstane spelingen in de wielophanging/lagers kan dat een bron van trillingen zijn?
Balanceren van wielen gebeurt immers zonder wieldoppen.
Maar daartegen pleit weer dat de wieldoppen van een BX zeer licht van gewicht zijn.
Eens proberen door zonder wieldoppen te rijden?
Verder zou je eens de motorsteunen kunnen zontroleren.
Dempen de silentblocs de trillingen nog zoals dat bedoeld was?
Hetzelfde geldt voor andere ophangingsrubbers.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Kan ook, dat had de C5 die ik vorig jaar kocht.Joost wrote:geblokte banden...
Achterbanden leken wel tractorbanden qua trillingen..
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Sta je dan met een BX in de berm die 't niet meer doet op de ring van Zwolle terwijl je eigenlijk op school had moeten zitten.
' ging zo:
Voor school moet ik 2 x per week naar Zwolle en zo ook vandaag. Kwam vanmorgen op de A28 in de file (zoals altijd) en toen deed de koppeling van de BX erg vreemd. De slag van het pedaal was ERG klein en als ik hem vol intrapte was de motor niet ontkoppeld waardoor ik de auto niet meer in een andere versnelling kreeg.
Alleen met het volle gewicht van mijn linkerbeen op 't pedaal stampen zorgde ervoor dat ik met enige moeite de auto in een andere versnelling kon krijgen.
Toen ik eenmaal weer 120 km/u kon rijden was er niks aan de hand en heb school kunnen halen!
Ik wilde in de pauze even naar een garage om even met een expert te kijken maar had al het gevoel dat de koppelingskkabel op het punt van breken stond of de hevel gebroken was en dat bleek ook. De koppelingshevel was helemaal krom. (Al een keer gelast geweest zoals ik in een rekening van de vorige eigenaar zag)
Hij adviseerde mij om gewoon terug naar Emmen te rijden en het daar te repareren.
Zo gezegd zo...... kwam ik met pech in de berm terecht..
op de ring van Zwolle onderweg terug naar school lag het pedaal letterlijk op de grond en kon ik niet meer koppelen of ontkoppelen en dus niet rijden. Met de startmotor de auto in de berm kunnen krijgen. Met alle frustraties van dien het bedrijf gebeld en die zijn me komen helpen. Hij lostte het op met een boutje er tussen zodat ik naar hun garage kon rijden waar hij het ook tijdelijk gerepareerd heeft door het met een ijzerdraadje vast te zetten. Gewoon té simpel maar zo kon ik in ieder geval naar Emmen rijden.
Moet wel zeggen dat de BX nu véél beter schakelt! Denk dat het met die lasreparatie nooit goed geweest is en dat ze er een te klein boutje in gezet hebben (Zie foto's)
Maar goed, conclusie: Er moet een nieuwe hevel in en dus de versnellingsbak los!



Dit was los van elkaar gebroken, boutje lijkt ook te klein waardoor de bak nooit lekker vrijkwam en dus slecht schakelde

Bij de garage die er een boutje tussengedraaid hebben en vastgezet met ijzerdraad
Foto van de tijdelijke reparatie zal ik nog uploaden.
' ging zo:
Voor school moet ik 2 x per week naar Zwolle en zo ook vandaag. Kwam vanmorgen op de A28 in de file (zoals altijd) en toen deed de koppeling van de BX erg vreemd. De slag van het pedaal was ERG klein en als ik hem vol intrapte was de motor niet ontkoppeld waardoor ik de auto niet meer in een andere versnelling kreeg.
Alleen met het volle gewicht van mijn linkerbeen op 't pedaal stampen zorgde ervoor dat ik met enige moeite de auto in een andere versnelling kon krijgen.
Toen ik eenmaal weer 120 km/u kon rijden was er niks aan de hand en heb school kunnen halen!
Ik wilde in de pauze even naar een garage om even met een expert te kijken maar had al het gevoel dat de koppelingskkabel op het punt van breken stond of de hevel gebroken was en dat bleek ook. De koppelingshevel was helemaal krom. (Al een keer gelast geweest zoals ik in een rekening van de vorige eigenaar zag)
Hij adviseerde mij om gewoon terug naar Emmen te rijden en het daar te repareren.
Zo gezegd zo...... kwam ik met pech in de berm terecht..

Moet wel zeggen dat de BX nu véél beter schakelt! Denk dat het met die lasreparatie nooit goed geweest is en dat ze er een te klein boutje in gezet hebben (Zie foto's)
Maar goed, conclusie: Er moet een nieuwe hevel in en dus de versnellingsbak los!




Dit was los van elkaar gebroken, boutje lijkt ook te klein waardoor de bak nooit lekker vrijkwam en dus slecht schakelde

Bij de garage die er een boutje tussengedraaid hebben en vastgezet met ijzerdraad
Foto van de tijdelijke reparatie zal ik nog uploaden.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Volgens mij kun je de hevel gewoon wisslelen zonder de bak te demonteren, want deze zit met een spline-vertanding op de gevorkte as waarmee je het druklager tegen het diafragma drukt om te ontkoppelen...
Moe-'k efkes goed nadenken hoor: is dit een 1.6 TU (nog) of is dit al een 1.6 XU?
Ik zag dat je het één-na-laatste bouwjaar BiX hebt, als ik het kenteken aanhoudt...
Mocht de bak toch gedemonteerd moeten worden, pak dan meteen alles aan (drukgroep, keerringetjes etc).
Wat trillen betreft: er kan ook een onbalans in de aandrijfassen zitten.
Veel auto's hebben rond de 110-120 km/u een resonantiegebied overigens.
Moe-'k efkes goed nadenken hoor: is dit een 1.6 TU (nog) of is dit al een 1.6 XU?
Ik zag dat je het één-na-laatste bouwjaar BiX hebt, als ik het kenteken aanhoudt...
Mocht de bak toch gedemonteerd moeten worden, pak dan meteen alles aan (drukgroep, keerringetjes etc).
Wat trillen betreft: er kan ook een onbalans in de aandrijfassen zitten.
Veel auto's hebben rond de 110-120 km/u een resonantiegebied overigens.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Hey bas,
Vervelend dat je stil bent komen te staan met de BX
Maar in ieder geval succes met de reparatie.
Verder goed bezig met de BX! andere bumper klaarliggen zie ik
hij krijgt dus net zoveel liefde als je ax altijd kreeg.
Ben inderdaad ook wel benieuwd wat er met je wieldoppen gebeurd is, die stonden hem erg goed!
Vervelend dat je stil bent komen te staan met de BX

Verder goed bezig met de BX! andere bumper klaarliggen zie ik

Ben inderdaad ook wel benieuwd wat er met je wieldoppen gebeurd is, die stonden hem erg goed!
De wieldoppen zorgden voor onbalans in de wielen. Daarmee was er helemaal niet te rijden met 120 km/u
En Marco, dat deukje heeft er altijd al gezeten!
Heb ergens nog een kortingsbon voor 'uitdeuken zonder spuiten' dus die ga ik daar nog wel is voor gebruiken.
Maar je hebt gelijk Pascal, vandaag even goed naar gekeken en via wat informatie van CiFo is een heleboel verhelderd. Waarschijnlijk mis ik alleen een stiftje tussen kabel en de hevel.
Dit is de tijdelijke oplossing van de vrienden van de Citroën dealer in Zwolle:

Filmpje van hoe en waar 'ie los zit:
http://www.youtube.com/watch?v=4EEtzSmKVfY
En Marco, dat deukje heeft er altijd al gezeten!

Maar je hebt gelijk Pascal, vandaag even goed naar gekeken en via wat informatie van CiFo is een heleboel verhelderd. Waarschijnlijk mis ik alleen een stiftje tussen kabel en de hevel.
Dit is de tijdelijke oplossing van de vrienden van de Citroën dealer in Zwolle:

Filmpje van hoe en waar 'ie los zit:
http://www.youtube.com/watch?v=4EEtzSmKVfY
Oh dat is een naar stiftje inderdaad! Als ik er 1 op een sloper tegenkom neem ik 'm mee, je kunt die dingen maar beter op reserve hebben.... Naast schakelstangen in mijn parafaanbak.
(eigenlijk zou er 1 aan vast gelast moeten worden ofzo, maar er is vast een goede reden dat ze dat niet al in de fabriek gedaan hebben...)
(eigenlijk zou er 1 aan vast gelast moeten worden ofzo, maar er is vast een goede reden dat ze dat niet al in de fabriek gedaan hebben...)