Geen benzine, geen ECU-lampje en dus niet starten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Geen benzine, geen ECU-lampje en dus niet starten

Post by Pgoddijn »

Zo, het is weer zover...

Gisteren was de TGE naar Almere gereden. Gezellig, misschien een misfire of 3 maar verder niets. Na het shoppen in Almere weer naar de auto... Wil niet starten:

ECU lampje brand dus niet.
Brandstofpomp draait ook niet.

Brandstofpomp doet het WEL, 12V werkt gewoon. Maar daarmee wil ie nog niet starten.

Waar kan het nou weer aan liggen? De ECU kan ik dus ook niet meer uitlezen (vorige week ging het nog prima). Wat is er in de parkeergarage gestorven?
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dubbelrelais dood?
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Had er nog een gepakt die nog aan m'n GTI kabelboom zat (Nolte-blok, nooit getest). Zelfde resultaat. Misschien maar eens een goeie uit een werkende AX pakken?
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Of beginnen met de zekeringen te controleren? ;)

(Om vervolgens, aan de hand van de Haynes schema's, na te kijken of je op de nodige pinnen van het dubbelrelais wel 12V hebt.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nah, ik zou eerst idd zekering checken, dan dubbelrelais..
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

MNM(tm) wrote:Of beginnen met de zekeringen te controleren? ;)

(Om vervolgens, aan de hand van de Haynes schema's, na te kijken of je op de nodige pinnen van het dubbelrelais wel 12V hebt.)
Ik was niet degene die in de auto reedt trouwens, ik mocht komen slepen :-P. Maar ik had wel een zooitje zekeringen meegenomen, maar geen kapot gebeuren gezien. Dubbelrelais vond ik de meest voor de hand liggen, maar zal zodirect deze uit m'n eigen GTI pakken.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ook altijd contacten nakijken, voor je 't weet gooi je een goed relais weg vanwege een beetje corrosie
(een relais schijnt moeilijk kapot te gaan, maar iets te weinig stuurstroom (+ en - erop) en hij doet niks...)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Zal er zo eens naar kijken. Waar verder mijn Haynes gebleven is weet ik niet, schema's heb ik gelukkig wel liggen :-).

Wel alle zekeringen doorgemeten. Niets aan de hand. Ook al de bedrading onder het dashboard bekeken, niets aan de hand.

Ik ga eens de connector van het dubbelrelais controleren...
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ok, sommige aansluitingen van de connector van het dubbelrelais hebben 12v, sommige 5 (en sommige natuurlijk niets zonder het relais).

Ik zal zo ff een notatie maken per pin, misschien wat duidelijker...
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

De meetresultaten:
  • 01: 0.27 0
    02: 12.30 0
    03: 0 0
    04: 0 0
    05: 0 0
    06: 0 0
    07: 0 0
    08: 5.07 12.30
    09: 0 0
    10: 0 0
    11: 5.07 12.3
    12: 0 0
    13: 0 0
    14: 12.30 12.30
    15: 5.07 12.30
Klopt niet helemaal of juist wel?

-EDIT-

Klopt dus niet.
In het rood de waarnemingen bij de GTI (ongeveer, alleen 2 was 0)...
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Zit de + wel goed op je zekeringenkastje? Op pin 8 en 11 moet je gewoon 12v hebben en komen volgens mij van het zekeringenkastje onder de kap vandaan.
Altijd meer PK's dan jou!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

lijkt idd op een slecht contact, ofwel de + ofwel de aarde?
Image

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Draadbreuk in je constante plus?
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

@Bas: Lijkt er wel op, heb voor de grap een veerpootbrug gemonteerd, maar da's ook weer 2 weken geleden. Daarmee moet dat kastje iets verplaatst worden. Zal die bekabeling eens doormeten, maar weet nu ongeveer waar ik moet zoeken.

Trouwens, massa kon het sowieso niet zijn, had de minkabel van de meter op de massa gezet. Ik neem ook eigenlijk aan dat de kabel zo dicht mogelijk bij de massa zelf uitkomt?

Straks ga ik uitsluitsel geven, ben niet thuis :?
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Goed, het was dus niet het zekeringenkastje :-). Alles 5 keer doorgemeten, controle deed niets. Kastje zelf losgehaald, opengemaakt en schoongemaakt, niets.


Oplossing:

Blauwe kabel van de witte, 3-polige stekker was de boosdoener! Nou ja, dat wil zeggen: de stekker...

Foto's voor de volgende gelukkige probleemeigenaar:


Image
Hieronder zit de stekker die voor problemen zorgt

Image
Hier de stekker zelf, de blauwe is hier al gedaan

Image
En hier het hele werk, gewoon voor de zekerheid. Bij voorkeur nog intapen met isolatietape voor elektra ;-).

Dank voor de hulp mensen, de TGE werkt weer zoals het hoort!
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

En wie heeft dat weer voor je op afstand opgelost? :wink:

Alleen die knijp-stekkertjes zijn zo'n beun oplossing :lol:
Altijd meer PK's dan jou!

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Bas_S wrote:En wie heeft dat weer voor je op afstand opgelost? :wink:

Alleen die knijp-stekkertjes zijn zo'n beun oplossing :lol:
Erkenning krijg je in m'n wie-is-wie, evenals Chris ;-)

Knijp-stekkers zijn op zich prima, maar solderen in de regen is niet grappig. Daarnaast beweegt het daar eigenlijk niet. En met solderen moet het zooitje weer worden doorgeknipt als de motor eruit moet ;-).
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Pgoddijn wrote:Knijp-stekkers zijn op zich prima, maar..........
Behalve dan dat de tang waar ze mee gekrompen zijn, en de wijze van krimpen met die tang is niet helemaal correct.

De tang die gebruikt is heeft geen vergrendeling bij onvoldoende krimpen en verder als nadeel dat er 2 keer gekrompen dient te worden de eerste voor de koperverbinding en de tweede voor de isolatie.

Een krimptang van AMP, Klaucke of dergelijke merken in de duurdere uitvoering hebben wel een vergrendeling tegen onvolledig krimpen maar deze zijn voor amateur gebruik veel te duur, om met een goedkope tang een klein beetje goed en netjes te krimpen dan wel 2 keer zoals hierboven beschreven.

Groetjes, Henk

PS
trouwens wel lekker dat het probleem opgelost is
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply