Wat vinden jullie...AD - 13 augustus 2010 wrote:VVD wil zuinige auto's niet langer vrijstellen van wegenbelasting
Prius-rijder raakt voordeel kwijt
DEN HAAG • De VVD wil weer wegenbelasting invoeren voor superzuinige auto's als de Toyota Prius en de Fiat 500. Door de Populariteit van dit soort belastingvrije auto's is er volgens VVD-Kamerlid Anne Mulder een gat van tientallen miljoenen in de begroting geslagen.
AXEL VELDHUIJZEN
De VVD vindt dat onverantwoord. "Dit lek moet worden gedicht, ook al is het een teleurstelling voor veel mensen die mi net zo'n auto hebben gekocht." Volgens cijfers van de branchevereniging Bovag is een op de vijf nieuwe auto's op dit moment belastingvrij. Vooral de aanschaf van de onlangs geïntroduceerde superzuinige dieselauto is voordelig. Het voordeel kan daarbij oplopen tot 1000 euro per maand. De zuinige diesels vliegen op dit moment dan ook de showrooms uit.
Bronnen in Den Haag zeggen dat het huidige demissionaire kabinet geen plannen heeft om iets aan de zuinige auto's te doen.
Mulder wil niet vertellen of de VVD de herinvoering van de wegenbelasting aan de orde stelt bij de formatieonderhandelingen met CDA en pvv. "Ik weet dat echt niet, want ik zit er te ver van af. Wat ik wel weet is dat dit een ondoordachte belastingmaatregel is die ons heel veel geld kost.'
De PVV stemde eerder tegen de invoering van de milieumaatregel.
De belastingvrijstelling voor zuinige auto's werd vorig jaar ingevoerd. "Levensgevaarlijk,' noemt Mulder dat soort regelingen. "Belastingen zijn er niet om gedrag te veranderen maar om geld binnen te halen. Want het risico is heel groot dat je met een gat in je begroting komt te zitten als mensen inderdaad hun gedrag gaan veranderen;' Als het aan Mulder ligt, zet het kabinet een rem op alle belastingmaatregelen die gewenst gedrag stimuleren.
Het laatste kabinet Balkenende heeft ervaring met uit de hand gelopen stimuleringsmaatregelen. De royale subsidie voor kinderopvang kostte honderden miljoenen euro's . meer dan begroot. Deze regeling werd al enkele keren versoberd.
Ik ben het er zelf in elk geval volledig mee eens dat iedereen moet betalen voor het gebruik van de weg, het heet niet voor niets wegenbelasting, je belast tenslotte nog steeds het wegdek of je auto nog zuinig is of niet. En er moet tenslotte ergens van het asfalt onderhouden worden.
Wat ik zelf zie gebeuren als die "zuinige" auto's niet mee gaan betalen is dat wegenbelasting van de "onzuinige" rijder fors moet gaan stijgen om het gat op te kunnen vullen.
Van te voren kon je dit gewoon aan zien komen zeker nu er auto's bij zijn die een a-label krijgen omdat ze zo zwaar zijn dat ze in verhouding erg weinig uitstoten.
Wordt wat mij betreft dus gewoon weer tijd dat iedereen gaan betalen in de vorm zoals het was.
Daarbij... als je een zuinige auto koopt, waarom doe je dat dan voor die paar euro wegenbelasting per maand die het scheelt terwijl, als die auto écht zo zuinig is, het dus dik in de brandstofkosten zou moeten schelen.
Als we nou gewoon weer op het oude systeem terug gaan waarbij we betalen naar gewicht dan komen er vanzelf weer kleine auto's die per definitie zuiniger zijn (enkele uitzonderingen daar gelaten) en degene die graag wat zwaarder rijden betalen daar nou eenmaal naar...