Rijden zonder Lambdasonde

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Rijden zonder Lambdasonde

Post by Pgoddijn »

Zo, weer tijd voor een technische vraag...

Heb momenteel dus een Devil op m'n blok zitten zonder gat voor een Lambda-sonde. Leuk, maar dan moet ik binnenkort eens kijken of iemand zin heeft om een gaatje met schroefdraad te lassen.

In de tussentijd, wat kan ik het beste doen met de lambda? Deze zit dus niet gemonteerd maar is wel aangesloten via de stekkers.

Lostrekken? De waardes die de ECU nu krijgt zullen niet bepaald kloppen (verse lucht :-P).

Overigens zit er nu wel een Group-N chip in (de Drake-versie :-)).
Image

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Die chip doet niks met de waardes van de lamda dus je zou hem zo kunnen afkoppelen.

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by saxo100 »

Stuk verwarmingsbuis, aan een kant dichtmaken en aan andere kant schroefdraad tappen waar die in kan. Meet ie altijd schone dus goed waardes.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

saxo100 wrote:Stuk verwarmingsbuis, aan een kant dichtmaken en aan andere kant schroefdraad tappen waar die in kan. Meet ie altijd schone dus goed waardes.
Dat gaat voor een lambda sonde niet werken. Die meet de verhouding brandstof in de lucht. Een ECU regelt daar op bij. Met deze oplossing zal een ECU het signaal krijgen dat het mengsel heel arm is waardoor de ECU meer brandstof in laat spuiten. Gevolg zal zijn dat het blok veel te rijk gaat lopen.
Image Image Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Pgoddijn »

Tja, het is wel een ander blok, maar je ruikt ook wel dat er meer benzine doorheen gaat :-P.

Voor de rest geen rare dingen tegengekomen zoals inhouden of hoog stationair. Deze zit gewoon rond de 1000 rpm :-).

Ik zal het rustig laten zitten zoals het zit, totdat er een goeie aansluiting op de pijp zit. Dan kan ik in mei of juni weer door de APK :-P
Image

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by saxo100 »

Bossie wrote:
saxo100 wrote:Stuk verwarmingsbuis, aan een kant dichtmaken en aan andere kant schroefdraad tappen waar die in kan. Meet ie altijd schone dus goed waardes.
Dat gaat voor een lambda sonde niet werken. Die meet de verhouding brandstof in de lucht. Een ECU regelt daar op bij. Met deze oplossing zal een ECU het signaal krijgen dat het mengsel heel arm is waardoor de ECU meer brandstof in laat spuiten. Gevolg zal zijn dat het blok veel te rijk gaat lopen.
Niet mee eens Jan. De lambda zit in de uitlaat en dan is de brandstof als het goed is al uit de lucht want die is verbrand.
In mijn Saxo tijd hadden veel deze oplossing die zijn kat had verwijderd of een ander spruitstuk had gemonteerd en dat werkte perfect ook bij de co meting voor de apk.
Nu had de Saxo twee lambdasondes(voor en na de kat), misschien dat daar het verschil in zit tov de AX.

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Rooney »

Daar zit het grote verschil!

De 1e lambda is voor de ecu en de 2e is ervoor om te checken of je kat nog werkt.
AX Soupapes 16 8)