Of ik er zo lang over had moeten doen? Ik denk het niet, maar dat is een kwestie van (priori)tijd. Daarnaast heeft Hester de auto regelmatig nodig voor haar werk en moet deze het dus wel gewoon doen. Nu de kleine geboren is, heeft ze de auto een tijdje niet nodig en had ik de gelegenheid om het op het gemak in te bouwen. Uiteraard moet het nu wel goed afgesteld gaan worden. Binnenkort maak ik hiervoor een afspraak met de Ringsleutel. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
Setjes hiervoor ga ik niet maken. Dat mogen jullie zelf in elkaar gaan hobby-en. Bijna alle benodigde informatie is te vinden op
http://www.autosportlabs.org. Daar staat ook de link naar hun internetshop waar je de Megajolt jr. computer kunt kopen (zowel gebouwd als bouwpakket) en de link naar hun forum waar veel informatie te vinden is en waar je met vragen terecht kan. Uiteraard kun je vragen over deze installatie ook aan mij stellen. Ik zal ze dan proberen te beantwoorden.
Eigenlijk is het concept heel simpel. Men neme de onsteking van een Ford

(Edis onsteking). Deze wordt normaal gesproken aangestuurd door de ECU, deze geeft aan welke vervroeging vereist is. De ECU gaan we niet gebruiken en ipv de ECU sluiten we de Megajolt jr. computer aan. Met de bijbehorende software is deze te programmeren. Kijk voor de mogelijkheden eens op de website van Autosportlabs.
Wat heb je nu feiteljik nodig om dit te installeren? De volgende onderdelen:
- Megajolt jr. computer
- Triggerwheel 36-1
- sensor voor het triggerwheel
- Edis-4 module (4 staat voor 4 cylinder)
- DIS bobine
Sensor met Edis module en bobine worden regelmatig als setje aangeboden op eBay, bedoeld voor Megajolt jr. of Megasquirt. Je kunt waarschijnlijk een standaard DIS bobine gebruiken van de AX of zoals ik een vervangend model voor de Ford DIS bobine. Het nadeel van het gebruik van een Ford bobine is dat je nieuwe bougiekabels nodig hebt omdat de bobine andere aansluitingen heeft.
Triggerwheel is ook op veel plekken op het internet te vinden. Ik heb de mijne bij Jeroen Bosma
http://bs-autotune.nl vandaan (je weet wel, die van de KDFI installatie in Nigel van Collin). Het gat hierin heb ik aangepast zodat het triggerwheel naast de poelie voor de dynamo op de krukas geplaatst kan worden (wel even wat langere boutjes gebruiken). Bij het aanpassen van het gat dien je rekening te houden met de plek van de sensor, deze moet 90 graden voor de ontbrekende tand staan, wanneer de motor in BDP staat.
Voor het plaatsen van de sensor heb ik zelf een steun gemaakt zoals een stukje terug te zien is in mijn wie-is-wie. Deze heb ik vastgezet met 2 bouten die in 2 tapgaten gedraaid zitten aan de achterkant van het blok. Bij het 1.6 onderblok heb ik andere mogelijkheden gezien voor een steun, je moet dus op je eigen blok kijken wat de mogelijkheden zijn.
Verder dien je alles aan te sluiten op de manier zoals beschreven staat op de wiki van Autosportlabs. Ik gebruik momenteel de minimale installatie, ik heb nog geen temperatuur sensor aangesloten, heb mijn toerenteller niet aangesloten en ook nog geen schakelaar om on the fly te kunnen switchen tussen 2 ontstekingmappings.