Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

jan, ik ben trots op je :D

maak je voor mij ook een setje pasklaar? ;)
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Gaaf Jan!!!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

q01z wrote:jan, ik ben trots op je :D

maak je voor mij ook een setje pasklaar? ;)
en voor mij ook hahahaha. mooi werk jan. Mijn volgende project. :Thnks
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Lache, leuk projectje en zal mits goed afgesteld best aardig wat winst kunnen geven.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zoals de duitsers zouden zeggen; 'Geil!'

maar had je daar nu echt zolang over moeten doen Jan? :wink:
Mooi dat het erin zit, leuke conversie voor velen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Op mijn gemak 's de foto's bekeken.
Maar erg netjes aangelegd, ingepast en opgelost!
Ben benieuwd naar de rij ervaringen er mee.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

knap leuk werkje!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Of ik er zo lang over had moeten doen? Ik denk het niet, maar dat is een kwestie van (priori)tijd. Daarnaast heeft Hester de auto regelmatig nodig voor haar werk en moet deze het dus wel gewoon doen. Nu de kleine geboren is, heeft ze de auto een tijdje niet nodig en had ik de gelegenheid om het op het gemak in te bouwen. Uiteraard moet het nu wel goed afgesteld gaan worden. Binnenkort maak ik hiervoor een afspraak met de Ringsleutel. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Setjes hiervoor ga ik niet maken. Dat mogen jullie zelf in elkaar gaan hobby-en. Bijna alle benodigde informatie is te vinden op http://www.autosportlabs.org. Daar staat ook de link naar hun internetshop waar je de Megajolt jr. computer kunt kopen (zowel gebouwd als bouwpakket) en de link naar hun forum waar veel informatie te vinden is en waar je met vragen terecht kan. Uiteraard kun je vragen over deze installatie ook aan mij stellen. Ik zal ze dan proberen te beantwoorden.

Eigenlijk is het concept heel simpel. Men neme de onsteking van een Ford :oops: (Edis onsteking). Deze wordt normaal gesproken aangestuurd door de ECU, deze geeft aan welke vervroeging vereist is. De ECU gaan we niet gebruiken en ipv de ECU sluiten we de Megajolt jr. computer aan. Met de bijbehorende software is deze te programmeren. Kijk voor de mogelijkheden eens op de website van Autosportlabs.

Wat heb je nu feiteljik nodig om dit te installeren? De volgende onderdelen:
- Megajolt jr. computer
- Triggerwheel 36-1
- sensor voor het triggerwheel
- Edis-4 module (4 staat voor 4 cylinder)
- DIS bobine

Sensor met Edis module en bobine worden regelmatig als setje aangeboden op eBay, bedoeld voor Megajolt jr. of Megasquirt. Je kunt waarschijnlijk een standaard DIS bobine gebruiken van de AX of zoals ik een vervangend model voor de Ford DIS bobine. Het nadeel van het gebruik van een Ford bobine is dat je nieuwe bougiekabels nodig hebt omdat de bobine andere aansluitingen heeft.

Triggerwheel is ook op veel plekken op het internet te vinden. Ik heb de mijne bij Jeroen Bosma http://bs-autotune.nl vandaan (je weet wel, die van de KDFI installatie in Nigel van Collin). Het gat hierin heb ik aangepast zodat het triggerwheel naast de poelie voor de dynamo op de krukas geplaatst kan worden (wel even wat langere boutjes gebruiken). Bij het aanpassen van het gat dien je rekening te houden met de plek van de sensor, deze moet 90 graden voor de ontbrekende tand staan, wanneer de motor in BDP staat.

Voor het plaatsen van de sensor heb ik zelf een steun gemaakt zoals een stukje terug te zien is in mijn wie-is-wie. Deze heb ik vastgezet met 2 bouten die in 2 tapgaten gedraaid zitten aan de achterkant van het blok. Bij het 1.6 onderblok heb ik andere mogelijkheden gezien voor een steun, je moet dus op je eigen blok kijken wat de mogelijkheden zijn.

Verder dien je alles aan te sluiten op de manier zoals beschreven staat op de wiki van Autosportlabs. Ik gebruik momenteel de minimale installatie, ik heb nog geen temperatuur sensor aangesloten, heb mijn toerenteller niet aangesloten en ook nog geen schakelaar om on the fly te kunnen switchen tussen 2 ontstekingmappings.
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Vandaag weer lekker aan de klus gegaan. Er is nog genoeg te doen en vandaag was een mooie dag om het dashboard eens los te trekken. Eerst maar eens wat lampjes vervangen. Heb nooit verlichting achter het paneeltje van de kachel gehad. De fitting hing ook ergens los. Deze van een lampje voorzien en geplaatst. Daarna de tellerbak voorzien van een paar verse lampjes. Tevens een lampje geplaatst in het gat van het choke waarschuwingslampje. Na ook het kabeltje aan de chokekabel te hebben bevestigd, doet ook deze het.

Omdat het dashboard toch los ligt, maar besloten om te beginnen met het aansluiten van de centrale vergrendeling. De bijbehorende boom zit nu op de bestuurdersdeur aangesloten. Motortjes had ik al eerder geplaatst incl. de draadbomen tot in het interieur.

Nog een paar draden aan de megajolt geklust. Er loopt nu een draad naar de tellerbak voor het toerental signaal. Ook een draad getrokken en een schakelaar geplaatst om te kunnen switchen tussen 2 ontstekingsmappings.

Hopelijk vind ik in de loop vd week nog wat tijd. Dan kan ik de cv verder aansluiten en ook de wideband lambdacontroller netjes aansluiten.
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

lekker met draadjes bezig geweest dus? :D

had je het hele dashboard losgenomen, of alleen het tellerhuis?
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ja, lekker dagje met draadjes klooien.

Ik heb alleen de tellerbak er uitgehaald. Dat gaat best makkelijk, met een deepdish sportstuur 8)
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

De Picasso is nog niet klaar. Dat duurt allemaal wat langer dan oorspronkelijk gepland. De werkzaamheden aan het dashboard viel het schadebedrijf toch wel wat tegen. Dat had ik ze ook wel kunnen vertellen. Het gedeelte waarin de passagiersairbag zit, loopt nl. onder de kastjes (die bovenop het dashboard zitten) helemaal door tot aan de voorruit. Daarnaast had het schadebedrijf de verkeerde koplampen besteld/binnen gekregen. Ze hadden gewone koplampen ipv. xenon koplampen. Hierdoor konden ze de voorkant nog niet afbouwen, aangezien ook zaken als ballasten voor deze lampen nog geplaatst moeten worden. Er is een kleine kans dat hij vandaag klaar is, maar ik verwacht ergens begin volgende week. Wel 1 voordeel, ik krijg de auto weer mooi schoon terug 8)

Aankomend weekend ga ik weer met de AX aan de slag. De afgelopen week daar al het dashboard uitgehaald en toen maar beslist om gelijk de centrale vergrendeling maar eens af te gaan bouwen. Ik had indertijd de motortjes al in de deuren geplaatst en de bekabeling in de deuren aangesloten. Nu dus de kabelboom op deze bekabeling aansluiten, cv-module ergens neerleggen en zorgen dat deze wat stroom krijgt.

Zaterdag op de sloop op zoek naar een geschikte toerenteller. Zien dat ikd at een beetje pas kan maken in het dashboard en misschien nog wat leuks doen met de shiftlight aansluiting op de MegaJolt (en wellicht ook met de andere 4 uitgangen).

Ook heb ik een begin gemaakt om de Wideband Controller verder aan te sluiten. Deze komt op een geschakelde plus. Verder wordt een output hiervan aangesloten op de MegaJolt. Dit zorgt er voor dat bij het dataloggen ook de lambda-waarde gelogd wordt. Hiervoor moet nog wel een kleine aanpassing aan de MegaJolt worden gemaakt. Tot slot nog een plekje zoeken voor het display van de Wideband Controller.

Na deze werkzaamheden ga ik eindelijk de elektriche brandstofpomp plaatsen. Als deze is geïnstalleerd, kan ik het alu-huisje op de kop vervangen voor 1 van een TU met DIS-ontsteking. Daar zit geen gat in voor het ontstekingshuis.

Al met al nog genoeg te doen. Het weekend zal wel weer te kort zijn ;)
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Jan, je bent je er toch wel van bewust dat een weekend maar 2 dagen heeft he..
en dat dit euhmmm 4 dagen werk is?

wel goede planning :D

overigens hoort de CV module 'onder' je dashboardkastje... tussen het dahsboard en het kastje zit een smalle sleuf, met een schuifmechanisme waar je hem in vast kan klikken (als je een originele hebt athans)

jouw Carb wordt echt gewoon GeiL Jan... hij heeft straks zelfs 'geheugen' (http://www.geil.com.tw/ link is veilig om te klikken!)

beetje jaloezie is wel op zijn plaats... ;)
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Aaaahhaaaa, dat verklaard hoe de +-draad in de kabelboom zit. Kabelboom voor de cv moet er dus andersom in. Gelukkig de boom alleen nog maar aan de bestuurderskant aangesloten. Ik heb de originele module, dus dat plekje ga ik eens even opzoeken.

En ja, best jammer dat het weekend maar 2 dagen heeft. Naast klussen aan de auto heb ik ook nog wat andere verplichtingen, dus we zien wel hoe ver we gaan komen.

Aankomende week ook maar vast een afspraak maken met de Ringsleutel om alles goed af te laten stellen. Eigenlijk durf ik niet, straks valt het resultaat tegen. :oops:

Er zit overigens geen geheugen in, voor het dataloggen moet er een pc aan de MegaJolt worden gehangen. Misschien in de toekomst toch maar een plekje gaan zoeken voor het mini-ITX bordje dat nog ergens op zolder rond zwerft. Dan kan ik gelijk de helft uit mijn tellerwinkel slijpen en daar een liliput schermpje plaatsen voor de toerenteller :twisted:

Je mag best een beetje jaloers zijn Marc, ben ik ook op jou als ik die 2 dubbele gasfabrieken zie. :oops:
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Bossie wrote:......
Aankomende week ook maar vast een afspraak maken met de Ringsleutel om alles goed af te laten stellen. Eigenlijk durf ik niet, straks valt het resultaat tegen. :oops:
............

Je mag best een beetje jaloers zijn Marc, ben ik ook op jou als ik die 2 dubbele gasfabrieken zie. :oops:
bij mij was het resultaat toch ook niet om over naar huis te schrijven? :P
(heeft ook geen nut, ik wist het tenslotte al.. dus waarom zou ik het nog in een brief zetten :roll:)
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

leuke klus geweest Jan! Lekker laten afstellen joh, die waardes veranderen je rij-ervaring echt niet, of ze nu mee of tegen vallen.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

@Ivar, afstellen gaat ook echt wel gebeuren. Eerst nog wat andere werkzaamheden afronden en dan ga ik een afspraak maken.

Vandaag het schermpje van de Wideband Controller geplaats. Mooi plekje voor gevonden in de middenconsole waar normaal de schakelaars vd elektrische ramen zitten. Op de plek van de linker raamschakelaar heb ik een schakelaar geplaatst om te kunnen switchen tussen de 2 ontstekingsmappings. De Megajolt heb ik aangepast zodat deze met het signaal van de Wideband Controller overweg kan. Morgen de benodigde aansluiting maken en de lambda waarde kan ook worden gelogd via de Megajolt.
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Het weekend was inderdaad te kort. Maar, ik heb wel een mooi plekje gevonden voor het schermpje van de Wideband Controller. Ook een andere schakelaar geplaatst voor het switchen tussen de 2 mappings. En de Megajolt is nu aangepast om met het signaal van de Wideband Controller overweg te kunnen, nu alleen nog een draadje tussen die 2 leggen.

Ik heb een toerenteller gehaald en die werkt niet zoals ik wil. Ondertussen van MNM een berichtje gehad dat hij me waarschijnlijk aan een oplossing kan helpen. Dat maakt me helemaal happy en dat wachten we dus even af :)

En verder de kabelboom van de cv eruit geknipt zodat die er goed om in kan.

Image

Image

Image
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Is dat een échte AFR van 14,72???

Ben heel benieuwd wat voor log-gegevens je straks hebt. Knap stukje huisvlijt allemaal.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Die 14.72 zet de controller er op zodra deze wordt aangezet. Ik ben ook benieuwd hoe de logging er uit komt te zien :oops:
Image Image Image

Post Reply