Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Volgende keer kruip ik achterin! Ben ik niet gewend (wanneer was de laatste keer dat ik achterin heb gezeten eigenlijk..?) maar heb het er absoluut voor over :-)
Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

'Odd-fire'
Leg eens uit svp?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

jk wrote:'Odd-fire'
Leg eens uit svp?
Wikipedia :wink:

http://en.wikipedia.org/wiki/V6_engine
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Henk Bats wrote:
jk wrote:'Odd-fire'
Leg eens uit svp?
Wikipedia :wink:

http://en.wikipedia.org/wiki/V6_engine
Dank je!
Het verschijnsel ken ik, de benaming niet, laat staan dit Wikipedia item.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Dus als ik het goed begrijp is de SM niet zo soepel als je zou denken, je zou er zelfs mogelijkerwijs een rollenbank mee kunnen slopen? :-P
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Pgoddijn wrote:Dus als ik het goed begrijp is de SM niet zo soepel als je zou denken, je zou er zelfs mogelijkerwijs een rollenbank mee kunnen slopen? :-P
Met KDFi/MegaSquirt is het opmerkelijk soepel... :lol:
Maar ik ben bang dat menig SM de rollenbank niet zou overleven vanwege koelingsproblemen of een zich schamende eigenaar die al jaren weigert te erkennen geen geld over te hebben voor professioneel af-(laten) stellen.
De rollenbank overleeft het wel...

Gewoon proberen een rondje Nard te regelen... zijn SM heeft zeker 20pk meer dan standaard en een eigenaar die graag hard rijdt. Dan snap je waarom vergelijkingen met de C6 een belediging zijn.
Die odd-fire roffel... daar draait het om! En dan met 140 over een verkeersdrempel natuurlijk!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

SM injection electronique
Rechtsboven de koplampen ligt het originele bestelformulier van de vele bij Cyril Sars bestelde revisiedelen.
Image

KDFi bedrading ligt klaar, motor is al af. Inclusief tot triggerwheel aangepast vliegwiel.
Uiteraard heeft deze SM een Rootselaar Ontsteking... :wink: (even reclame maken....)
Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Komt dat kenteken omhoog als je rijdt ofzo, die mag toch niet zo liggen?

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Heel opmerkzaam van je Roy :) .
Hele neus is eraf geweest, wordt vast nog allemaal vastgezet voordat het hok weer de weg opgaat!
Als ik het zo zie op de foto zijn de meedraaiende koplampen ook nog niet aangesloten/afgesteld.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ow,, ik dacht al.

Binnekort verloop de APK had ik al gezien, 25-07

2.7 liter 6 cylinder. Bouwjaar '72

Gaaf autotje , Vind deze niet echt mooi, Alleen wel heel speciaal.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Bij voldoende interesse wil ik best wel eens een bezichtigingsdagje MegaSquirt SM / CX Familiale GTi T2 Exclusive / D-Crosser proberen te organiseren hoor.
Plus uitleg hydraulica en wellicht een ritje door het Land van Maas en Waal.

Bij Renard in de straat zit ook nog De Vos Autodemontage en Jaguar specialist Kolvenbach, iets verderop Carrosseriebedrijf Romijnders, Erpa Porsches... genoeg te doen en zien.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

dus dit vind jij niet mooi Roy??

Image

Met dit interieur?

Image


Pff... :oops:
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ook interessant deze week was hoe Peter begon aan wat 'standaard' renovatiewerk aan een Mini.
Je zag hier eigenlijk niets van toto het rechtervoorscherm eraf was gebeiteld. Dat scherm was wel een beetje aangetast overigens maar het leek nog wel mee te vallen.
Een AX is behoorlijk roestarm vergeleken met de Mini.

Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Nou, Het heeft wel wat.

Vin het niet mooi vin het niet lelijk, Ik vin hem alleen super appart, Alleen Citroën kan zon gedrurfde auto op de markt brengen, Ik vin het meer uit de hand gelopen prototype van de CX :P

Tis meer een stukje kunst dan auto, Hoe verzin je die voorkant met al dat glas. net of het kenteken in de vitrine hangt :P

Tis zo niet allerdaags, En weet niet hoe dat in 72 was, maar deze auto hoor je niet dagelijks tegen te komen, dan word die lelijk, zo af en toe eentje zien blijft die mooi.

Beetje rare uitspraken, Maarja leer mij mezelf kenne. :P

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Rare en rake uitspraken door elkaar Roy.

Een SM is wat mij betreft kunst op wielen.
Maar lelijk wordt ie nooit, hoeveel ik er ook tegen zou komen......


Zo'n bezichtigingsdag zie ik absoluut wel zitten Colin! :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Met 'super apart' heb ik geen moeite hoor... :D
Dat is ook wat het is, apart en (zeker in die tijd) futuristisch.
6 koplampen, waarvan 2 meedraaiend met de wielen. Een 2 deurs coupé met de lengte van een Mercedes 560 8) , hydraulische DiRaVi stuurbekrachtiging, hydraulische remmen en natuurlijk het hydraulisch veersysteem (en bij sommigen inmiddels hydraulische kettingspanners voor de nokkenassen).
Allemaal met onmogelijke lijnen ontworpen door Robert Opron, inderdaad ook de ontwerper van de CX maar ook van bijvoorbeeld de Renault Fuego.

Maar je moet erin gereden hebben (haha.. lucky me!) om het echt te begrijpen!

Overigens zijn er nu meer SM's in Nederland dan er ooit hier verkocht zijn.
Tussen 1970 en 1974 zijn er hier hooguit zo'n 100 op kenteken gezet (waaronder 2 van Johan Cruijff, 1tje als 'lease' van een sponsor en 1tje privé die hij volgens sommigen legendes nog steeds in Barcelona in de schuur heeft staan..),
In totaal zijn er net iets meer dan 12.000 van gebouwd, de overblijvende voorraad carrosserieën schijnt gesloopt te zijn. De oliecrisis van 1973 deed de SM met z'n niet bepaald economisch verantwoorde verbruik de das om (hoewel Nard met de MegaSquirt SM nu gemiddeld 1:12 blijkt te halen).
Last edited by 2Black on FriJul23, 2010 1:46:32 AM, edited 1 time in total.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Eigenlijk was dit toender tijd de Maybach onder de auto's.

Ziek spul hoor, Maar was er voor deze auto wel markt dan, want 1972 is volgens mij niet echt een tijd waar mensen extreem veel geld hadden.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Losroyos wrote:....
Ziek spul hoor, Maar was er voor deze auto wel markt dan, want 1972 is volgens mij niet echt een tijd waar mensen extreem veel geld hadden.
Meeste SM's zijn naar de V.S., Italië en Duitsland gegaan.
Ook voor die tijd was het duur natuurlijk, maar veel goedkoper dan een Mercedes 500, Rolls-Royce, Bentley en net zo duur als een JaguarXJ-S.
Inflatie is een mooi ding... mijn vaders Golf Gti MkI in 1978 kostte 24.000 gulden meen ik me te herinneren..... Dat is dus zo'n €11.000
Koop je nu een C1 met alle opties voor.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Wikipedia wrote:...An odd-fire V6, on the other hand, shows highly irregular torque variations of 200% above and 175% below mean torque, which is significantly worse than an even-fire V6, and in addition the power delivery shows large harmonic vibrations that have been known to destroy the dynamometer.
Dit dus met de rollenbank. Hoe dan ook, ik ga me een keer te goed doen aan een proefrit, kan ik meteen kijken hoe echte roest wordt aangepakt (dus goed of niet ;-)). Ben altijd fan van Mini's, zal er ooit nog een bijkomen... En dan een met een klein blokje, heb genoeg benzinevreters staan (GTI is niet superzuinig, Peus zal een slokje lusten en de RO80 drinkt meer op economy-modus dan de andere op power-modus :-P). Maar 1:12 voor een SM? Wow! Ben benieuwd wat dat systeem dan zou doen voor de AX!

En Roy, het is inderdaad kunst, maar wel even iets meer ;-)
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Pgoddijn wrote:....Maar 1:12 voor een SM? Wow! Ben benieuwd wat dat systeem dan zou doen voor de AX!
euhmm.... mijn AX met KDFi haalt met heel veel moeite misschien 1:10 :? , maar dat ligt aan de compressie en niet aan de KDFi...
Het is bij de SM vooral omdat zo'n ouderwets analoog injectiesysteem eigenlijk maar lukraak met benzine gooit, er werd nauwelijks iets gemeten of gecalibreerd. Gaat bij elke oude Bosch injectie voor ca. 1980 zo, zit weinig controle op.

Hoe dan ook, daarom zal Nards' CX Familiale T2 rond de 230km/u kunnen halen bij lager verbruik dan de originele T2 sedan.
De KDFi kan ook de turbodruk regelen terwijl het optimaal lpg-inspuiting én ontsteking bijstelt.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply