Bas aka Punaxio - Citroën AX 1.0E / Xantia 1.9TD Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Punaxio wrote:Nu tijd om te slapen, morgen weer lekker werken!
Ach Bas, je weet waar je 't voor doet hè?! (Y)
Dat is 't voordeel van werken, je krijgt er een 'beloning' voor... (Die is overigens nooit hoog genoeg, maargoed...).
Nogmaals, geniet van de BX, qua comfort heerlijke auto's! Vind een BX altijd een aparte verschijning. Ik vind 't mooie auto's!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Enneh, lekker gezwoven gisteren? ;-)

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Ja! Fantastisch :D Hele fijne reisauto, zo'n BX!
Vandaag wat LHM van mn werk meegenomen en bijgevuld vanavond, peil stond erg laag. Duidelijk nog meer veercomfort! :D

Michel heeft nog wat foto's gemaakt:

Image

Image

Image

Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

staat je goed, die BX :)

binnenkort eens een dagje plannen, wil wel eens vergelijken met de mijne qua geluid, vering; motorkap open en kijken, etc :)

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

raoel wrote:staat je goed, die BX :)

binnenkort eens een dagje plannen, wil wel eens vergelijken met de mijne qua geluid, vering; motorkap open en kijken, etc :)
Vergelijken wil ik inderdaad ook wel ff. Vooral remmen ben ik wel benieuwd naar hoe jouw BX dat doet. Blijft een apart gevoel, dat remmen. En tikt jouw pomp ook om de zoveel seconde even?

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

stoer ! die 1e en laatste foto zijn super !
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

en ik weet waar ze gemaakt zijn 8)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Punaxio wrote:
raoel wrote:staat je goed, die BX :)

binnenkort eens een dagje plannen, wil wel eens vergelijken met de mijne qua geluid, vering; motorkap open en kijken, etc :)
Vergelijken wil ik inderdaad ook wel ff. Vooral remmen ben ik wel benieuwd naar hoe jouw BX dat doet. Blijft een apart gevoel, dat remmen. En tikt jouw pomp ook om de zoveel seconde even?
die van mij tikt constant, of nee, hij doet pfft, maar een bx met stuurbekrachtiging doet pff, zonder doet tik.

Liefst heb je die tik om de 30 seconden ofzo, een nieuwe voorraadbol doet vaak soms wonderen (al hielp het bij mij niet, veerpoten waarschijnlijk lek).

Remmen: beetje indrukken doet bij mij niks, maar als je iets doordrukt sta je behoorlijk goed en snel stil. Die van mij is natuurlijk weer lek, dus die borrelt wat (of slecht ontlucht).

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Ga idd achter een nieuwe voorraadbol aan, wordt me op CiFo ook aangeraden omdat de BX meerdere achtereenvolgende tikken laat horen.
Mijn BX doet ook 'pff', met de motor uit als 'ie naar beneden zakt! :lol:

Over dat remmen, hoef er nog maar naar te kijken en 't remt als een gek! Ook als je hem zachtjes indrukt, vandaar dat ik me afvroeg of dat klopt. Maar begin er wel steeds meer aan te wennen en kan er steeds beter mee omgaan.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Dat remmen zou inderdaad gewoon instant stilstaan moeten betekenen ;-). Even wennen, en soms wat gevaarlijk in het begin (vooral met klevende achterliggers enzo) maar goed.

Als je er nog een keer een 1.9 van zou willen maken, heb nog eventueel een blok liggen? Moet hem alleen even opknappen.

Leuk model verder, ben benieuwd op een meeting!
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Hij blijft er erg gaaf uitzien:D

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

@peter: heb jij een 1.9 blok over? daar ben ik al een tijd (passief) naar op zoek.. enig idee waar ie uit komt? Naja, als Bas niet wil dan...

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Vanmiddag ligt ie klaar, 't is wel een blok zonder bak of kabelboom. Wel een kunststof inlaatspruitstuk (ipv aluminium). Moet wel een koppakking gedaan worden en meteen even vlakken. Misschien beter om op zoek te gaan naar een completer blok die goed is?
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

als ie uit een TZI-achtige komt is het plug en play hoor :)

en zaken als kop vlakken was ik met mijn bestaande motor al van plan...

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Mooie TGi!

Ik heb ook tijden zitten kijken voor een mooie BX GTi in plaats van de AX GTi, blijven echt toffe wagens!
Eigenlijk wil ik nog een BX 4x4, maar die zijn nog best prijzig.

Veel plezier met je BX!
Last edited by kick-it on ThuJul15, 2010 3:23:55 AM, edited 1 time in total.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Cool! Een witte 1.6 TGi!

Prima karretje en véél zuiniger dan een 1.9!
BX is de enige hatchback die ik ken waar je exact een volledige mdf-plaat vlak in kunt vervoeren. Gigantische laadruimte!
Ikzelf ben 2x met een BX 14TE naar Spanje geweest... perfect!

Heeft'ie stuurbekrachtiging? Zo niet wordt het onderhoud alweer een stuk goedkoper mocht je ooit een nieuwe koppeling o.i.d. nodig hebben. Scheelt uren werk.

Bolletjes een keer oppompen, als 'ie inderdaad erg vaak 'tikt' gelijk de centraalbol vervangen, hoogteregelaars goed invetten en paar keer 'gymnastieken' (hoogste-laagste stand en vice-versa), LHM ook een keer helemaal vervangen (liefst met blauwe olie...) en de achterremmen ontluchten.
Onderhoud aan een BX is helemaal niet persé duurder dan aan een AX, bovendien roesten BX'en eigenlijk nooit. Onderdelen zijn, zeker bij de 1.6, niet duur en nog steeds goed te krijgen.
Het is zoals met alles, voorkomen is beter dan genezen.

Welkom bij de veerbollenclub!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

@ Peter. Dit 1.6 blokje heeft nog geen ton gelopen! Zonde om een ander sneller/onzuiniger blokje in te leggen.

@ Collin. Heeft geen stuurbekrachtiging en dat mis ik alleen tijdens het parkeren.
Denk dat ik haar binnenkort even wegbreng om dr helemaal na te laten kijken. Wil 't ook gelijk goed hebben :P:D

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Punaxio wrote:@ Peter. Dit 1.6 blokje heeft nog geen ton gelopen! Zonde om een ander sneller/onzuiniger blokje in te leggen.
Is ook zonde, maar misschien wel leuk :-). Naja, met een BX heeft het misschien niet zoveel zin eigenlijk. Maar goed. Misschien wat voor Raoel dan maar? Het is een DKZ en komt uit een 205GTI ;-)
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Pgoddijn wrote:
Punaxio wrote:@ Peter. Dit 1.6 blokje heeft nog geen ton gelopen! Zonde om een ander sneller/onzuiniger blokje in te leggen.
Is ook zonde, maar misschien wel leuk :-). Naja, met een BX heeft het misschien niet zoveel zin eigenlijk. Maar goed. Misschien wat voor Raoel dan maar? Het is een DKZ en komt uit een 205GTI ;-)
Hm, da's multipoint of niet? dan moet er een kabelboom bij, alles opnieuw uitzoeken, eeeuh.. DKZ = Bosch, en ik heb magnetti marelli,

Ik sla even over :) Maar toch bedankt :D

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Geeft niet, maar het zou wel een uitdaging zijn ;). Maar als je een echte uitdaging wilt, waarom dan niet meteen een MI1 6:D!
Image

Post Reply