Beste forum leden,
Ik ben ten einde raad en heb een probleem met mijn AX. Wat is het probleem?
De auto:
Citroën AX 1.1 TGE Injection uit 1991
Onsteking: Bosch / Magneti marelli
Voor drie weken terug werd mijn AX te warm en verloor deze koelvloeistof. Ik ben toen een keer stil komen te staan en de auto wou toen voor een paar minuten niet meer starten. Later reedt ik naar huis en eenmaal thuis sloeg de motor af bij stationair draaien en wou vervolgens niet meer starten.
Bij het afdraaien van de radiateurdop merkte ik op dat de motor druk op bouwde in de radiateur bij het starten van de motor. Dus ik dacht dat is de koppakking. Vervolgens koppakking en rekbouten gehaald en het blok gedemonteerd. Alles gereinigd, gevlakt, pakking er tussen en in omgekeerde volgorde inelkaar gezet.
Vervolgens wou de auto nogsteeds niet starten, dus ik denk iets met inspuiting of ontsteking. Wat gezocht op het forum en gegoogled en uiteindelijk kwamen we tot de ontdekking dat de bobine niet fonkt. Rotor en verdelerkap ook al los gehad en dat is allemaal goed na doormeten.
Toen kwam iemand met het idee de ontstekingsmodule te vervangen. Dus ik naar de sloopt een module ophalen, er op gezet maar zonder resultaat. Het kan natuurlijk zijn dat die module niet goed is die ik gekregen heb dus nog maar één gehaald, maar ook zonder resultaat.
Volgens via via heb ik te horen gekregen dat het blok niet inspuit als de ontstekingsmodule defect is. Na controleren zijn we er achter gekomen dat hij inderdaad niet inspuit en niet vonkt tijdens het starten maar na drie modules zou je toch denken dat het iets anders moet zijn...
We hebben de computer ook nog uitgelezen d.m.v. het lampje systeem, deze geeft een storing op de krukas sensor. Nu kon ik deze krukas sensor niet vinden en heb ik na wat googlen de conclusie getrokken dat deze serie mogelijk geen krukas sensor heeft. Omdat deze "Sleep" computer ook in Fiats gebruikt wordt welke de sensor wel heeft geeft hij standaard deze melding. Klopt dit?!?
Hebben jullie nog suggesties of iemand die ook eens zo'n vreemdsoortig raadsel gehad heeft? Alle bekabeling is aangesloten zoals het moet, keurig netjes gemarkeerd bij het demonteren en netjes terug gezet.
Ben een beetje ten einde raad
Ontstekingsraadsel AX
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Okee, 't type ontsteking is dus Bosch, want je spreekt over verdeelkap en bobine. Magneti Marelli kun je dus weg strepen.
In het ontstekingshuis zit een spoel die een signaal afgeeft naar de ontstekingsmodule. Deze module versterkt het signaal en stuurt de bobine aan en geeft tevens een signaal door naar de ECU.
Indirect is de spoel in het ontstekingshuis dus wel degelijk een soort krukas-positiesensor.
Controleer eerst eens of de ontstekingsmodule wel spanning krijgt. Op pin 3 van de stekker moet 12V staan. Controleer ook of de bobine spanning krijgt op pin 3.
Heb je trouwens bij de ECU 1 groot relais of twee kleine?
In het ontstekingshuis zit een spoel die een signaal afgeeft naar de ontstekingsmodule. Deze module versterkt het signaal en stuurt de bobine aan en geeft tevens een signaal door naar de ECU.
Indirect is de spoel in het ontstekingshuis dus wel degelijk een soort krukas-positiesensor.
Controleer eerst eens of de ontstekingsmodule wel spanning krijgt. Op pin 3 van de stekker moet 12V staan. Controleer ook of de bobine spanning krijgt op pin 3.
Heb je trouwens bij de ECU 1 groot relais of twee kleine?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ja nouja er zat een Bosch op, van de sloop kreeg ik een Magneti Marelli onstekingsmodule. Lijken exact hetzelfde en passen allebei.MNM(tm) wrote:Okee, 't type ontsteking is dus Bosch, want je spreekt over verdeelkap en bobine. Magneti Marelli kun je dus weg strepen.
In het ontstekingshuis zit een spoel die een signaal afgeeft naar de ontstekingsmodule. Deze module versterkt het signaal en stuurt de bobine aan en geeft tevens een signaal door naar de ECU.
Indirect is de spoel in het ontstekingshuis dus wel degelijk een soort krukas-positiesensor.
Controleer eerst eens of de ontstekingsmodule wel spanning krijgt. Op pin 3 van de stekker moet 12V staan. Controleer ook of de bobine spanning krijgt op pin 3.
Heb je trouwens bij de ECU 1 groot relais of twee kleine?
De spoel in het ontstekingshuis wisseld keurig netjes van weerstand als je er aan draaid. Ik zal inderdaad even kijken of de relais goed zijn, waar kan ik deze vinden? Er staat wel spanning op de draden naar de onstekingsmodule en de bobine (iig stekker er naar toe) staat ook spanning op.
Maar als ik jou goed begrijp kan die fout code van Krukas sensor wel iets hier meer te maken hebben? Als de computer de spoel in het ontstekingshuis gebruikt als positie bepaling zou ik hier die fout in moeten zoeken?
Logischerwijs zou hij niet weten wanneer hij moet ontsteken als hij de positie van de krukas niet kan bepalen. Maar die relais vind ik ook wel interressant om te controleren.
Met Bosch of Magneti Marelli onstekingssysteem bedoel ik het hele motormanagement systeem.
TGE is -als ik juist ben- een phase 1 AX.
Als het goed is, zitten er dan twee losse relais onder de ECU-tafel (de metalen plaat waar de ECU op gemonteerd zit).
Die hoef je niet verder meer te controleren, want je hebt al bevestigd dat je voedingsspanning naar de ontstekingsmodule en de bobine hebt.
De werking van de sensor in het ontstekingshuis heb je ook al gecontroleerd (prima denkwerk!), en die lijkt ook in orde. (overigens moet je daar geen weerstand maar spanning meten. )
Heb je al gecontroleerd of je ècht geen vonk hebt? (dus door een bougie-dop los te trekken, er een dikke spijker of kleine schroevendraaier in te steken en dan het andere uiteinde bij dus niet tegen een metalen deel van het motorblok te houden, terwijl iemand anders probeert te starten?)
TGE is -als ik juist ben- een phase 1 AX.
Als het goed is, zitten er dan twee losse relais onder de ECU-tafel (de metalen plaat waar de ECU op gemonteerd zit).
Die hoef je niet verder meer te controleren, want je hebt al bevestigd dat je voedingsspanning naar de ontstekingsmodule en de bobine hebt.
De werking van de sensor in het ontstekingshuis heb je ook al gecontroleerd (prima denkwerk!), en die lijkt ook in orde. (overigens moet je daar geen weerstand maar spanning meten. )
Heb je al gecontroleerd of je ècht geen vonk hebt? (dus door een bougie-dop los te trekken, er een dikke spijker of kleine schroevendraaier in te steken en dan het andere uiteinde bij dus niet tegen een metalen deel van het motorblok te houden, terwijl iemand anders probeert te starten?)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ja sorry, maar had het spul compleet gedemonteerd om te zien of het vuil was, vandaar dat ik de spoel doorgemeten heb. Vandaar dat ik zei het veranderen van weestandswaarden (sinus effect). We hebben bekeken of hij vonkt door een bougie in de bougiekabel te plaatsen en aan de massa te leggen. Hier vonkte de bougie niet, dus een andere bougie gepakt maar dit mocht ook niet baten. We hebben de bougies stuk voor stuk toen direct tegen de bobine aangehouden om te zien of hij hier wel vonkt, tevens geen resultaat.MNM(tm) wrote:Met Bosch of Magneti Marelli onstekingssysteem bedoel ik het hele motormanagement systeem.
TGE is -als ik juist ben- een phase 1 AX.
Als het goed is, zitten er dan twee losse relais onder de ECU-tafel (de metalen plaat waar de ECU op gemonteerd zit).
Die hoef je niet verder meer te controleren, want je hebt al bevestigd dat je voedingsspanning naar de ontstekingsmodule en de bobine hebt.
De werking van de sensor in het ontstekingshuis heb je ook al gecontroleerd (prima denkwerk!), en die lijkt ook in orde. (overigens moet je daar geen weerstand maar spanning meten. )
Heb je al gecontroleerd of je ècht geen vonk hebt? (dus door een bougie-dop los te trekken, er een dikke spijker of kleine schroevendraaier in te steken en dan het andere uiteinde bij dus niet tegen een metalen deel van het motorblok te houden, terwijl iemand anders probeert te starten?)
Nu is het probleem dus dat hij niet vonkt maar ook niet inspuit. Klopt het dat als de onstekingsmodule niet correct functioneerd of correct signaal geeft aan de computer dat het systeem dan niet inspuit?
Het probleem is echter dat we al drie ontstekingsmodules geprobeerd hebben zonder resultaat en mijn vermoeden is daarom ook dat het probleem zich elders bevindt.
Xo-Drive wrote:Nu is het probleem dus dat hij niet vonkt maar ook niet inspuit. Klopt het dat als de onstekingsmodule niet correct functioneerd of correct signaal geeft aan de computer dat het systeem dan niet inspuit?
Is het ontstekingshuis ook los geweest?MNM(tm) wrote:In het ontstekingshuis zit een spoel die een signaal afgeeft naar de ontstekingsmodule. Deze module versterkt het signaal en stuurt de bobine aan en geeft tevens een signaal door naar de ECU.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ja klopt die is los geweest. Maar wel pas na dat het apparaat niet meer wou starten. We hebben een markering gemaakt om hem weer op de juiste manier te monteren, of bedoel je dit niet?MNM(tm) wrote:Xo-Drive wrote:Nu is het probleem dus dat hij niet vonkt maar ook niet inspuit. Klopt het dat als de onstekingsmodule niet correct functioneerd of correct signaal geeft aan de computer dat het systeem dan niet inspuit?Is het ontstekingshuis ook los geweest?MNM(tm) wrote:In het ontstekingshuis zit een spoel die een signaal afgeeft naar de ontstekingsmodule. Deze module versterkt het signaal en stuurt de bobine aan en geeft tevens een signaal door naar de ECU.