Ik ben ten einde raad en heb een probleem met mijn AX. Wat is het probleem?
De auto:
Citroën AX 1.1 TGE Injection uit 1991
Onsteking: Bosch / Magneti marelli
Voor drie weken terug werd mijn AX te warm en verloor deze koelvloeistof. Ik ben toen een keer stil komen te staan en de auto wou toen voor een paar minuten niet meer starten. Later reedt ik naar huis en eenmaal thuis sloeg de motor af bij stationair draaien en wou vervolgens niet meer starten.
Bij het afdraaien van de radiateurdop merkte ik op dat de motor druk op bouwde in de radiateur bij het starten van de motor. Dus ik dacht dat is de koppakking. Vervolgens koppakking en rekbouten gehaald en het blok gedemonteerd. Alles gereinigd, gevlakt, pakking er tussen en in omgekeerde volgorde inelkaar gezet.
Vervolgens wou de auto nogsteeds niet starten, dus ik denk iets met inspuiting of ontsteking. Wat gezocht op het forum en gegoogled en uiteindelijk kwamen we tot de ontdekking dat de bobine niet fonkt. Rotor en verdelerkap ook al los gehad en dat is allemaal goed na doormeten.
Toen kwam iemand met het idee de ontstekingsmodule te vervangen. Dus ik naar de sloopt een module ophalen, er op gezet maar zonder resultaat. Het kan natuurlijk zijn dat die module niet goed is die ik gekregen heb dus nog maar één gehaald, maar ook zonder resultaat.
Volgens via via heb ik te horen gekregen dat het blok niet inspuit als de ontstekingsmodule defect is. Na controleren zijn we er achter gekomen dat hij inderdaad niet inspuit en niet vonkt tijdens het starten maar na drie modules zou je toch denken dat het iets anders moet zijn...
We hebben de computer ook nog uitgelezen d.m.v. het lampje systeem, deze geeft een storing op de krukas sensor. Nu kon ik deze krukas sensor niet vinden en heb ik na wat googlen de conclusie getrokken dat deze serie mogelijk geen krukas sensor heeft. Omdat deze "Sleep" computer ook in Fiats gebruikt wordt welke de sensor wel heeft geeft hij standaard deze melding. Klopt dit?!?
Hebben jullie nog suggesties of iemand die ook eens zo'n vreemdsoortig raadsel gehad heeft? Alle bekabeling is aangesloten zoals het moet, keurig netjes gemarkeerd bij het demonteren en netjes terug gezet.
Ben een beetje ten einde raad