Tijmen AX GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Bossie wrote:Hey Tijmen, succes met je nieuwe aanwinst. Maak er wat moois van.
Mooi issie al, daar heeft ie geen succes voor nodig ;) Nu nog wat sneller :twisted:


Thijmen: Leuk he!!! :lol:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

q01z wrote:
deze carb van th?ijmen is overigens nooit door mij afgesteld...
In dat geval nodig ik je uit om dat een keer te doen op een meeting ofzo, mocht dat nodig zijn :D Op zich loopt ie zo prima, maar als het beter kan is nooit weg.

Op z'n nieuwe plekkie:
Image

Image

Lekker stuiteren hoor!
AX GTI '91

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

q01z wrote:
2Black wrote: Maar het is wel afstelgevoelig zo'n GT Carburateur, dat is wat ikzelf beu werd.
dat is onzin naar mijn mening.. de dubbeltraps is doodeenvoudig (op gevoel/gehoor) goed af te stellen en door de positie en montage van de stelschroeven verloopt deze eigenlijk niet!
de truuk is alleen om hem tijdens het afstellen niet helemaal op max te zetten.. maar er iets onder te blijven, waardoor de carb ook bij wisselende temperatuurs-/weersomstandigheden goed blijft lopen..

deze carb van thijmen is overigens nooit door mij afgesteld...
Ik gebruikte vroeger voot het afstellen van de SU van mijn Mini (1969 en 1976) een (Gunson) Colortune.
Dat is een bougie met kwartsglas waarmee je de kleur van de verbranding in de cilinder kan zien en daarmee of het mengsel rijk of arm staat.
Dat gebruikt hebbend kan je de carburateur gemakkelijker afstellen op het gehoor, omdat je weet hoe de motor ongeveer loopt bij welk soort mengsel, en welke geluiden/knallen de uitlaat dan produceert bij gasgeven en plotseling gas loslaten.

Ook de maat van de diverse sproeiers speelt vanzelfsprekend een rol.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

jk wrote:
q01z wrote:
2Black wrote: Maar het is wel afstelgevoelig zo'n GT Carburateur, dat is wat ikzelf beu werd.
dat is onzin naar mijn mening.. de dubbeltraps is doodeenvoudig (op gevoel/gehoor) goed af te stellen en door de positie en montage van de stelschroeven verloopt deze eigenlijk niet!
de truuk is alleen om hem tijdens het afstellen niet helemaal op max te zetten.. maar er iets onder te blijven, waardoor de carb ook bij wisselende temperatuurs-/weersomstandigheden goed blijft lopen..

deze carb van thijmen is overigens nooit door mij afgesteld...
Ik gebruikte vroeger voot het afstellen van de SU van mijn Mini (1969 en 1976) een (Gunson) Colortune.
Dat is een bougie met kwartsglas waarmee je de kleur van de verbranding in de cilinder kan zien en daarmee of het mengsel rijk of arm staat.
Dat gebruikt hebbend kan je de carburateur gemakkelijker afstellen op het gehoor, omdat je weet hoe de motor ongeveer loopt bij welk soort mengsel, en welke geluiden/knallen de uitlaat dan produceert bij gasgeven en plotseling gas loslaten.

Ook de maat van de diverse sproeiers speelt vanzelfsprekend een rol.
Voor dat doel heb ik een wideband lambda controller ingebouwd. Voordeel hiermee is dat gelogd kan worden hoe het mengsel is tijdens het rijden en dus onder belasting. Iets wat je anders enkel op een rollenbank kan.
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Bossie wrote: Voor dat doel heb ik een wideband lambda controller ingebouwd. Voordeel hiermee is dat gelogd kan worden hoe het mengsel is tijdens het rijden en dus onder belasting. Iets wat je anders enkel op een rollenbank kan.
Wideband controllers RULE!!!! :music


Mijn opmerking over afstelgevoeligheid had geen betrekking op verlopen van stelschroeven etc.
Bedoelde enkel dat er voor een echt mooi lopende GT carb wel echt aan de 4-gastester en met stroboscoop in de hand door iemand met verstand van zaken afgesteld moet worden.
Maakt verder allemaal niet uit hoor, maar het is gewoon nooit zo precies als iets dat minutieus electronisch continue gemeten wordt.
En dat is het mooie van de WBL, Bossie kan dus altijd zien wat z'n verbranding doet. Bij stationair, bij vollast, bij deellast, bij afremmen op de motor... altijd.
Ik denk dat menig carburateur rijder verbaasd zou zijn bij wat 'ie dan ziet.... oftewel een waarde die zelden een A(ir)F(uel)R(atio) van 14,7:1 is.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

2Black wrote:
Bossie wrote: Voor dat doel heb ik een wideband lambda controller ingebouwd. Voordeel hiermee is dat gelogd kan worden hoe het mengsel is tijdens het rijden en dus onder belasting. Iets wat je anders enkel op een rollenbank kan.
Wideband controllers RULE!!!! :music


Mijn opmerking over afstelgevoeligheid had geen betrekking op verlopen van stelschroeven etc.
Bedoelde enkel dat er voor een echt mooi lopende GT carb wel echt aan de 4-gastester en met stroboscoop in de hand door iemand met verstand van zaken afgesteld moet worden.
Maakt verder allemaal niet uit hoor, maar het is gewoon nooit zo precies als iets dat minutieus electronisch continue gemeten wordt.
En dat is het mooie van de WBL, Bossie kan dus altijd zien wat z'n verbranding doet. Bij stationair, bij vollast, bij deellast, bij afremmen op de motor... altijd.
Ik denk dat menig carburateur rijder verbaasd zou zijn bij wat 'ie dan ziet.... oftewel een waarde die zelden een A(ir)F(uel)R(atio) van 14,7:1 is.
Ik moet de installatie nog wel afmaken, maar dat moet je niet verder vertellen :oops:

;)
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Bossie wrote: Ik moet de installatie nog wel afmaken, maar dat moet je niet verder vertellen :oops:

;)
Gelukkig is dit een privé conversatie per PB...
Dus mij zul je er zeker niets horen doorvertellen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

2Black wrote:Ik denk dat menig carburateur rijder verbaasd zou zijn bij wat 'ie dan ziet.... oftewel een waarde die zelden een A(ir)F(uel)R(atio) van 14,7:1 is.
Dat wil je ook niet :lol:
Altijd meer PK's dan jou!

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

wideband heeft een nadeel. gaat niet per cilinder. als er een cilinder teveel geeft en 1 te weinig kan hij het mengsel toch als goed beschouwen. dat gaat dus alleen goed als 1 carburateur alle 4 de cilinders voorziet. bij mij dus niet.

Bij biesheuvel staat bij de aanbiedingen trouwens nog een speciaal k&N filter te koop. volgens mij met grotere sproeier.

gr
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

denny wrote:wideband heeft een nadeel. gaat niet per cilinder. als er een cilinder teveel geeft en 1 te weinig kan hij het mengsel toch als goed beschouwen. dat gaat dus alleen goed als 1 carburateur alle 4 de cilinders voorziet. bij mij dus niet.

Bij biesheuvel staat bij de aanbiedingen trouwens nog een speciaal k&N filter te koop. volgens mij met grotere sproeier.

gr
Bij mij zit er maar 1 carb in, dus in principe toereikend. Met 2 dubbele carbs moet je dan het originele spruitstuk met de 4 gaten voor lambda sensors hebben. Kun je 4 controllers tegelijk laten meten :D

Ik zie bij Biesheuvel bij de aanbiedingen alleen het Pipercross filter speciaal voor de Carb. Niet de K&N. Mocht die er wel zijn, kan ik maar 1 ding zeggen, direct bestellen!
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Bossie wrote: Ik zie bij Biesheuvel bij de aanbiedingen alleen het Pipercross filter speciaal voor de Carb. Niet de K&N. Mocht die er wel zijn, kan ik maar 1 ding zeggen, direct bestellen!
Dat zou ik inderdaad elke GT carb eigenaar ogenblikkelijk aanraden... :D

K&N RC-9150 http://www.knfilters.com/search/product ... od=RC-9150
Image

Gewoon zeer aandringend bestellen bij de Brezan, zij kunnen K&N leveren.
Desnoods gaan ze protesteren, maar het is gewoon te bestellen.
Of rechtstreeks bij EFKAImport proberen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

denny wrote:wideband heeft een nadeel. gaat niet per cilinder. als er een cilinder teveel geeft en 1 te weinig kan hij het mengsel toch als goed beschouwen. dat gaat dus alleen goed als 1 carburateur alle 4 de cilinders voorziet. bij mij dus niet.
Niet helemaal waar, dat is niet het nadeel van wideband...
Dat is het nadeel van dubbele carburateurs die allebei iets verschillends doen!
Maar je kunt op zich best (zeker met een 4-2-1 uitlaatspruitstuk) gesplitst lambdawaarden kijken per carburateur (niet per cilinder nee...).
Hoe dan ook, het zien van wat voor waarde dan ook is een voordeel ten opzichte van het zien van geen enkele waarde.

Gaat natuurlijk over veel meer dan alleen afstellen.
Heeft vooral ook gevolgen voor lange termijn motorbehoud. Olievervuiling door wegspoelen van overtollige benzine langs de zuiger/cilinder wanden bijvoorbeeld maar ook andersom het versneld verouderen door te hoge temperaturen en te weinig smering door te arm mengsel.
Een goede carburateurafstelling ten allen tijde (en ook de ontsteking natuurlijk) is belangrijk voor meer dan alleen het vermogen en moet dus regelmatig gebeuren. Een wideband-lambdacontroller kan daarbij erg handig zijn, zeker omdat je hem altijd bij je hebt.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

2Black wrote:
Bossie wrote: Ik zie bij Biesheuvel bij de aanbiedingen alleen het Pipercross filter speciaal voor de Carb. Niet de K&N. Mocht die er wel zijn, kan ik maar 1 ding zeggen, direct bestellen!
Dat zou ik inderdaad elke GT carb eigenaar ogenblikkelijk aanraden... :D

K&N RC-9150 http://www.knfilters.com/search/product ... od=RC-9150
Image

Gewoon zeer aandringend bestellen bij de Brezan, zij kunnen K&N leveren.
Desnoods gaan ze protesteren, maar het is gewoon te bestellen.
Of rechtstreeks bij EFKAImport proberen.
Hmmm ideetje.... wat zou zo'n ding ongeveer kosten?
AX GTI '91

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Tijmen wrote:
2Black wrote:
Bossie wrote: Ik zie bij Biesheuvel bij de aanbiedingen alleen het Pipercross filter speciaal voor de Carb. Niet de K&N. Mocht die er wel zijn, kan ik maar 1 ding zeggen, direct bestellen!
Dat zou ik inderdaad elke GT carb eigenaar ogenblikkelijk aanraden... :D

K&N RC-9150 http://www.knfilters.com/search/product ... od=RC-9150
Image

Gewoon zeer aandringend bestellen bij de Brezan, zij kunnen K&N leveren.
Desnoods gaan ze protesteren, maar het is gewoon te bestellen.
Of rechtstreeks bij EFKAImport proberen.
Hmmm ideetje.... wat zou zo'n ding ongeveer kosten?
Volgens mij was dat tussen de 100 en 125 euro. Ik heb hem toen proberen te bestellen, maar hij was in Europa en in de USA niet op voorraad.
Image Image Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ja nog 10 beschikbaar in Engeland ;) 8) Geen dank.
het verzendbedrag is belachelijk, maar dan zit je wel gauw rond de 120 euro ja..
Spreken is goud, Ductape is zilver.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Bossie wrote: Ik zie bij Biesheuvel bij de aanbiedingen alleen het Pipercross filter speciaal voor de Carb. Niet de K&N. Mocht die er wel zijn, kan ik maar 1 ding zeggen, direct bestellen!
klopt. was ook al een tijdje geleden dat ik hem zag. maar wellicht zit hier ook een betere sproeier bij. gewoon bellen. Pipercross is ook geen kleine naam nl ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ik heb'm destijds via Renard bij Brezan besteld.
Dat had 2 voordelen:
1) de Brezan kon het niet afwimpelen omdat het 'lastig' was om te bestellen
2) de prijs ging naar beneden (kwam meen ik neer op €90 incl.BTW)

Dus geïnteresseerden met een goede verstandhouding met een garagehouder zou ik aanraden het op die manier te proberen.
Heb er trouwens ook wel lang op moeten wachten, duurde een week of 6 omdat het inderdaad van ver moest komen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Thijmen, haal wel die levensgevaarlijke zwarte achterlichten eraf aub!

een type 1 heeft al zo'n zwak licht als achterlicht/remlicht.. als ze dan zoals deze zwartgespoten zijn is dat echt levensgevaarlijk, de auto's achter je zien bij regen echt niet waar je rijdt en of je remt.. ook niet als er ipv 5watt 10watt achterlichtjes in gezet zijn (wat ik overigens iedereen aanraad..)
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Staat er netjes bij, Lijkt wel en vakantie park daar :O Lekker rustgevend in het bos, tot jij je AX start warschijnlijk :lol:

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Zo zwart zijn ze nog niet eens ..

Post Reply