Mooi issie al, daar heeft ie geen succes voor nodigBossie wrote:Hey Tijmen, succes met je nieuwe aanwinst. Maak er wat moois van.


Thijmen: Leuk he!!!

Moderator: webmasters
Mooi issie al, daar heeft ie geen succes voor nodigBossie wrote:Hey Tijmen, succes met je nieuwe aanwinst. Maak er wat moois van.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik gebruikte vroeger voot het afstellen van de SU van mijn Mini (1969 en 1976) een (Gunson) Colortune.q01z wrote:dat is onzin naar mijn mening.. de dubbeltraps is doodeenvoudig (op gevoel/gehoor) goed af te stellen en door de positie en montage van de stelschroeven verloopt deze eigenlijk niet!2Black wrote: Maar het is wel afstelgevoelig zo'n GT Carburateur, dat is wat ikzelf beu werd.
de truuk is alleen om hem tijdens het afstellen niet helemaal op max te zetten.. maar er iets onder te blijven, waardoor de carb ook bij wisselende temperatuurs-/weersomstandigheden goed blijft lopen..
deze carb van thijmen is overigens nooit door mij afgesteld...
Voor dat doel heb ik een wideband lambda controller ingebouwd. Voordeel hiermee is dat gelogd kan worden hoe het mengsel is tijdens het rijden en dus onder belasting. Iets wat je anders enkel op een rollenbank kan.jk wrote:Ik gebruikte vroeger voot het afstellen van de SU van mijn Mini (1969 en 1976) een (Gunson) Colortune.q01z wrote:dat is onzin naar mijn mening.. de dubbeltraps is doodeenvoudig (op gevoel/gehoor) goed af te stellen en door de positie en montage van de stelschroeven verloopt deze eigenlijk niet!2Black wrote: Maar het is wel afstelgevoelig zo'n GT Carburateur, dat is wat ikzelf beu werd.
de truuk is alleen om hem tijdens het afstellen niet helemaal op max te zetten.. maar er iets onder te blijven, waardoor de carb ook bij wisselende temperatuurs-/weersomstandigheden goed blijft lopen..
deze carb van thijmen is overigens nooit door mij afgesteld...
Dat is een bougie met kwartsglas waarmee je de kleur van de verbranding in de cilinder kan zien en daarmee of het mengsel rijk of arm staat.
Dat gebruikt hebbend kan je de carburateur gemakkelijker afstellen op het gehoor, omdat je weet hoe de motor ongeveer loopt bij welk soort mengsel, en welke geluiden/knallen de uitlaat dan produceert bij gasgeven en plotseling gas loslaten.
Ook de maat van de diverse sproeiers speelt vanzelfsprekend een rol.
Wideband controllers RULE!!!!Bossie wrote: Voor dat doel heb ik een wideband lambda controller ingebouwd. Voordeel hiermee is dat gelogd kan worden hoe het mengsel is tijdens het rijden en dus onder belasting. Iets wat je anders enkel op een rollenbank kan.
Ik moet de installatie nog wel afmaken, maar dat moet je niet verder vertellen2Black wrote:Wideband controllers RULE!!!!Bossie wrote: Voor dat doel heb ik een wideband lambda controller ingebouwd. Voordeel hiermee is dat gelogd kan worden hoe het mengsel is tijdens het rijden en dus onder belasting. Iets wat je anders enkel op een rollenbank kan.![]()
Mijn opmerking over afstelgevoeligheid had geen betrekking op verlopen van stelschroeven etc.
Bedoelde enkel dat er voor een echt mooi lopende GT carb wel echt aan de 4-gastester en met stroboscoop in de hand door iemand met verstand van zaken afgesteld moet worden.
Maakt verder allemaal niet uit hoor, maar het is gewoon nooit zo precies als iets dat minutieus electronisch continue gemeten wordt.
En dat is het mooie van de WBL, Bossie kan dus altijd zien wat z'n verbranding doet. Bij stationair, bij vollast, bij deellast, bij afremmen op de motor... altijd.
Ik denk dat menig carburateur rijder verbaasd zou zijn bij wat 'ie dan ziet.... oftewel een waarde die zelden een A(ir)F(uel)R(atio) van 14,7:1 is.
Gelukkig is dit een privé conversatie per PB...Bossie wrote: Ik moet de installatie nog wel afmaken, maar dat moet je niet verder vertellen![]()
Bij mij zit er maar 1 carb in, dus in principe toereikend. Met 2 dubbele carbs moet je dan het originele spruitstuk met de 4 gaten voor lambda sensors hebben. Kun je 4 controllers tegelijk laten metendenny wrote:wideband heeft een nadeel. gaat niet per cilinder. als er een cilinder teveel geeft en 1 te weinig kan hij het mengsel toch als goed beschouwen. dat gaat dus alleen goed als 1 carburateur alle 4 de cilinders voorziet. bij mij dus niet.
Bij biesheuvel staat bij de aanbiedingen trouwens nog een speciaal k&N filter te koop. volgens mij met grotere sproeier.
gr
Dat zou ik inderdaad elke GT carb eigenaar ogenblikkelijk aanraden...Bossie wrote: Ik zie bij Biesheuvel bij de aanbiedingen alleen het Pipercross filter speciaal voor de Carb. Niet de K&N. Mocht die er wel zijn, kan ik maar 1 ding zeggen, direct bestellen!
Niet helemaal waar, dat is niet het nadeel van wideband...denny wrote:wideband heeft een nadeel. gaat niet per cilinder. als er een cilinder teveel geeft en 1 te weinig kan hij het mengsel toch als goed beschouwen. dat gaat dus alleen goed als 1 carburateur alle 4 de cilinders voorziet. bij mij dus niet.
Hmmm ideetje.... wat zou zo'n ding ongeveer kosten?2Black wrote:Dat zou ik inderdaad elke GT carb eigenaar ogenblikkelijk aanraden...Bossie wrote: Ik zie bij Biesheuvel bij de aanbiedingen alleen het Pipercross filter speciaal voor de Carb. Niet de K&N. Mocht die er wel zijn, kan ik maar 1 ding zeggen, direct bestellen!![]()
K&N RC-9150 http://www.knfilters.com/search/product ... od=RC-9150
Gewoon zeer aandringend bestellen bij de Brezan, zij kunnen K&N leveren.
Desnoods gaan ze protesteren, maar het is gewoon te bestellen.
Of rechtstreeks bij EFKAImport proberen.
Volgens mij was dat tussen de 100 en 125 euro. Ik heb hem toen proberen te bestellen, maar hij was in Europa en in de USA niet op voorraad.Tijmen wrote:Hmmm ideetje.... wat zou zo'n ding ongeveer kosten?2Black wrote:Dat zou ik inderdaad elke GT carb eigenaar ogenblikkelijk aanraden...Bossie wrote: Ik zie bij Biesheuvel bij de aanbiedingen alleen het Pipercross filter speciaal voor de Carb. Niet de K&N. Mocht die er wel zijn, kan ik maar 1 ding zeggen, direct bestellen!![]()
K&N RC-9150 http://www.knfilters.com/search/product ... od=RC-9150
Gewoon zeer aandringend bestellen bij de Brezan, zij kunnen K&N leveren.
Desnoods gaan ze protesteren, maar het is gewoon te bestellen.
Of rechtstreeks bij EFKAImport proberen.
klopt. was ook al een tijdje geleden dat ik hem zag. maar wellicht zit hier ook een betere sproeier bij. gewoon bellen. Pipercross is ook geen kleine naam nlBossie wrote: Ik zie bij Biesheuvel bij de aanbiedingen alleen het Pipercross filter speciaal voor de Carb. Niet de K&N. Mocht die er wel zijn, kan ik maar 1 ding zeggen, direct bestellen!