Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Weet je wat je de volgende keer moet doen :P Gewoon net voor sluitings tijd en blijven tot iedereen weg is whaha.

Maar spoilertje ziet er inderdaad netjes uit.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Geniaal!!! :D

Dus dat is de truc, blijven tot ze zelf verdwenen zijn, hahah!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

grietje wrote:Geniaal!!! :D

Dus dat is de truc, blijven tot ze zelf verdwenen zijn, hahah!
Sommige slopers laten zo'n valse bouvier los. 8)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Gwoon een zak frollic mee nemen ;)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik blijven liever ook niet achter bij dat soort schattige hondjes.
Maar als het terrein groot genoeg is :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

:evil:

Hee, we zouden toch ruilen? :P Ik die rode en jij mijn witte?
Hoe dan ook moet ie bij mij ook nog rood i.c.m. rode spiegels, gril en tankdop.

Staat wel leuk verder!

:wink:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Punaxio wrote::evil:

Hee, we zouden toch ruilen? :P Ik die rode en jij mijn witte?
Hoe dan ook moet ie bij mij ook nog rood i.c.m. rode spiegels, gril en tankdop.

Staat wel leuk verder!

:wink:
Tuurlijk joh, dat hadden we elkaar beloofd. Maar wacht eerst maar tot je het spoilertje ziet, hij is in het echt iets minder netjes dan hij op de foto oogt. Enneh, zo'n spoilertje wissel je in een minuutje, dus dat kan altijd nog als we binnenkort de remmetjes wisselen en jij er nog belang bij hebt :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Even iets anders:

Ik heb inmiddels de remmen bij Joost besteld. Punaxio neemt ze voor me mee vanuit Parijs, en dan zouden in principe over twee weekjes de nieuwe remmetjes eronder kunnen. Lijkt me ook wel fijn om normaal te remmen zonder een stuur wat uit je klauwen trilt, en velgjes die niet meer knijterheet worden als je een stukje over de snelweg toert...'t Zal het brandstofverbruik ook wel een beetje ten goede komen als 't niet meer aanslijt... 8)

Ik heb besloten om de Plaisir op de weg proberen te houden. Tenzij er nog een boel extra ellende onder weg gaat komen, want de liefde voor de Plaisir kent z'n grens, maar zolang het blijft bij remmen, druklager en koppakking denk ik dat het nog wel meevalt, toch?
Dat druklager kan volgens mij nog wel een poos mee, aangezien het lawaai wel meevalt. Ik heb me aangeleerd om nooit meer met de koppeling ingedrukt stil te staan, en als ik op een stoplicht afkom tik ik de pook vaak uit de versnelling zonder de koppeling te gebruiken. Als je dat doet terwijl je op een vaste snelheid rijdt, óf totdat je zover op de motor bent afgeremd dat 'ie stationair loopt, dan gaat dat heel soepel. En het scheelt weer een keer de koppeling te gebruiken...

Probleempje waar ik wél meezit is die ellendige koppakking. 'k Heb het er met Punaxio al wel over gehad, en we zijn beide wel bereid het te proberen, maar ík heb geen sleutelervaring en Punaxio heeft lichte twijfels over of het wel allemaal goed zal gaan. De kop van de motor verwijderen en de pakking zelf vervangen lijkt me nog niet eens het meest ingewikkelde, maar de distributieriem+waterpomp en het hele gezeur van 'op tijd zetten' baart me zorgen.
Mijn vraag is dus: Zou er iemand binnen de club bereid zijn om (tegen betaling) die koppakking te willen helpen vervangen? Ik zou daarvoor ook best naar het zuiden van het land willen rijden hoor, geen probleem. Die koppakking zal dan ook pas over een maand, misschien pas twee maand kunnen (moet natuurlijk wel geld hebben), maar als iemand met ervaring het zou kunnen doen (of wil helpen), dan héél graag.
Nouja, denk er eens over na zou ik zeggen.

Ik kan natuurlijk óók besluiten om gewoon met lekke koppakking door te rijden, maar ik reed gisteren achter een Peugeot 106 die ENORME blauwe rookwalmen liep uit te kotsen (je zag niets meer als je erachter reed) en ik wil toch niet dat het met mijn Plaisirtje zover komt. Die olielekkage kan ik nog mee leven, (al is het wel vervelend dat al die olie over de dynamo zeikt, want dat kan ook nooit gezond zijn) maar het zal natuurlijk steeds erger worden, dus dat moet wel gefixed worden.

En dat druklager?...Nouja, verzin ik wel wat op. Daar kan ik voorlopig nog wel mee doorrijden.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

dubbele post...

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Kan wel zeggen ik help maar bij mij was het ook niet zo goed gegaan. Ik heb het nu wel geleerd hoe het niet moet. en spreek vannuit ervaring dat het wel makelijker zal zijn als je iemand met ervaring erbij hebt, die je wel gewoon het werk laat doen, want als hij het voor je gaat doen leer je er nog niks van.

Ik hoop voor je dat het hier bij blijft en dat er niet nogmeer kapot gaat/is. Te lang doorrijden met een lekke koppaking is ook niet echt uitstekend voor het blok.

Veel succes en Keep witje alive ;)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

We kunnen er bijna een AXclub-koppakkingsleutelsessie van maken, want ik heb binnenkort een koppakking te vervangen van een 1.1i, en 'firstaxfirst' ook.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 111#305111

Zijn er nog meer kandidaten?
En heeft iemand een voorstel?

Het is misschien verstandig om als toch alles losgaat tegelijkertijd de distributieriem en de spanrol te vervangen?

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

jk wrote:Het is misschien verstandig om als toch alles losgaat tegelijkertijd de distributieriem en de spanrol te vervangen?
Volgens wat Citroën voorschrijft MOET de d-riem vervangen worden bij het lichten van de kop. Spanrol is niet onverstandig om ook te doen... het blijft een lager die aan slijtage onderhevig is en een vastslaand lager staat bijna altijd gelijk aan een riem die afbreekt. Waterpomp is overigens ook niet onverstandig maar niet noodzakelijk

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Mba@NL
Ja, precies. Ik heb zoiets van, op het moment dat ik die koppakking (zou laten) vervang(en), dan moet het ook gelijk GOED gebeuren. Want met het doen van zo'n grote klus verplicht ik me automatisch om een lange tijd in de Plaisir door te blijven rijden. Wat volgens mij ook goed mogelijk is, helemaal als er ook binnen niet al te lange tijd een nieuwe koppeling onder komt.

Ik wil alleen niet dat het fout gaat :|. Een koppakkings-sleutelsessie klinkt helemaal niet als een gek idee!

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Zie je het voor je, 10 AX-en op een rij en zonder cilinderkop?

Wie wordt de Supervisor voor dit project?

De uitvoering geschiedt natuurlijk door de AX-eigenaar zelf.

Aanwijzingen komen van de Supervisor.

De AX-eigenaar koopt de benodigde onderdelen ruim op tijd in en gebruikt zijn eigen gereedschap.

Ruim van tevoren staat op dit forum een lijst van benodigde onderdelen/vloeistoffen en een lijst van benodigd gereedschap alsmede links naar HOWTO's etc.

Is dit een goed plan?

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Ja

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Klinkt als een verdraaid goed plan!

AX'je houdt zich 'redelijk'. Liet me vandaag weer twee keer staan met motorstoringslampje, maar voor de rest deed ie 't prima.
Vannacht 3-uur durend toertochtje gemaakt door het Groninger platteland. M'n kameraad die achter mij reed viel het op dat mijn remlichten niet meer werkten.
Maarja, half drie 's nachts langs de kant van de weg kan je ook niet veel. Standaard dingetjes gechecked, zoals de zekeringen en de lampjes zelf.
Is allemaal in orde. Weer op weg naar huis gegaan en spontaan deden ze het na een poosje weer.
Iemand enig idee waar ik die fout zou moeten zoeken?....'t Is niet prettig te weten dat m'n remlichten spontaan kunnen uitvallen.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Het ging om alle remlichten tegelijkertijd?

Dan is de schakelaar die op het rempedaal zit aan het overlijden.
Helemaal bovenaan het rempedaal zit een zelfde soort schakelaar als ook in koelkasten zit; het lampje gaat branden als de koelkastdeur wordt geopend of in dit geval de rem wordt ingetrapt.
Het is een beetje pielen om erbij te komen maar niet overdreven moeilijk.

Gewoon weer even om kwart voor drie naar de lokale sloop gaan om een andere schakelaar te scoren :lol:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Rio97
Ja, beide remlichten tegelijkertijd. Ik vermoedde inderdaad ook al 'een' schakelaar. Maar nu weet ik waar 'ie zit.
Thanks! :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Houdt het dan serieus nooit op? Net nu je denkt alle problemen gehad te hebben, afspraakje hebt gemaakt voor het fixen van de gaskleppositiesensor, remmetjes hebt besteld en plannen voor de koppakking begint dat ellendige wrak wéér moeilijk te doen!

De Plaisir doet niets meer. Startmotor draait, maar motor gaat meestal niet lopen. Spelen met het gas zorgt ervoor dat ie (soms) uiterst moeilijk aanslaat. Als 'ie dan uiteindelijk loopt slaat ie nét niet af stationair. Gas dieper dan een kwart intrappen resulteert in afslaan.
Er komt een hard sis-geluid bij de motor vandaan die ik niet kan plaatsen.
Op het luchtfilterhuis, dat buisje direct naast de carterontluchting (links van de carterontluchting als je vóór de auto staat) zag ik een sliertje rook uitkomen. Leek op sigarettenrook, kwam er ook met die kracht uit. Het sijpelde bij vlagen er een beetje langs.
Auto een paar seconden laten lopen zonder luchtfilter om goed het injectiehuis te kunnen zien, maar geen rook meer gezien.
Twee witte draden naar de injector toe vertonen wel beide bloot liggend koper.
ECU uitgelezen: Storing in krukaspositiesensor en (uiteraard) gaskleppositiesensor.

Nou, roept u maar.... :wink: Waar kan die rook vandaan komen, wat kan een sisgeluid veroorzaken en waarom wil dat ellendige ding nu met geen mogelijkheid meer lopen, terwijl ik er gisteravond drie uur lang probleemloos mee heb rondgetoerd!?

Hele injectiegedoetje wat spontaan de geest heeft gegeven? Injectiebarrel ophalen bij de sloop?...Wat is nu wijsheid?

AAARGH! K*utauto! Kom er maar in met die shredder *pletterdeplet*...

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Als donorauto gebruiken voor je volgende AX?

Post Reply