Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

...Gelukkig maar, was al bijna bang dat er weer een PLAISIR op de sloop zou terecht komen! :(

Maar die remmen gaan we inderdaad gewoon samen doen! En die koppakking kunnen we beter bij jou in de buurt doen, blijft mijn auto tenminste rijden en kan ik naar huis als t niet in 1 dag af komt.. :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Geen gek idee, inderdaad. Kléin nadeeltje:

Ik woon in een studentenflat, en ik kan je nu al verzekeren dat de halve flat grijnzend staat toe te kijken als we die koppakking gaan doen. Als ik m'n oliepijl sta op te meten krijg ik al goedbedoelde adviezen en opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd van één van de verdiepingen variërend van: "hey joh, leuke skelter", tot "Ik heb nog wel 'n fiets voor je. Die doet het wél altijd".

Misschien maar effe straatje verderop gaan staan, dan... 8)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ik reed een constante snelheid van 40 in zijn drie, toen voelde ik een kort schokje, en vervolgens brandde er een rood waarschuwingslampje.:(

Ik kon van 't lampje geen foto maken, omdat het zo donker was, dus ik heb met mijn vette Paintskillz effe een plaatje getekend ter verduidelijking.

Het lampje zit direct links van het richtingaanwijzerlampje en het lampje brandt ook altijd nog een seconde of vijf nádat de motor is gestart.

Image

Auto reed overigens gewoon nog goed nadat het lampje brandde, maar ik vond het wel irritant staan. Heb de motor afgezet en weer gestart en toen brandde hij ook niet meer.

Iemand enig idee wat het betekend? Ik las in het boekje van de AX iets over de katalysator? Maar op een andere website las ik weer dat dat lampje een algemene motorstoring betekend?
Wie weet 't? :|

En zou dit probleem ook te maken kunnen hebben met het schokken wat ie soms doet bij koude motor? Dan stoekt ie soms in z'n eerste versnelling zo erg dat je niet echt kunt wegrijden. Ik trap dan altijd de koppeling af, hij slaat dan af, ik start 'm opnieuw en dan rijdt 'ie prima. Dat probleem leek opgelost te zijn nadat het stekkertje op 't injectiehuis was schoongemaakt, maar hij schokt nog af en toe bij wegrijden na starten. En aangezien ik een schokje voelde en exact op dat moment ook dat lampje ging branden....1+1=2?

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Lees je ECU eens uit... KLIK

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Iets uitgebreider:

Ja het is een teken van een katalysator maaaaaar europese axjes hebben helemaal geen sensor in die katalysator. Dus dat lampje zat er voor nop.

Nu heb je hier in NL alleen type 1 AXjes met injectie, omdat de emissie eisen hier veel hoger liggen. Een injectie heeft een rijcomputer (ECU) en er moest een lampje zijn die aangaf dat er een computer storing is..

Gezien het kat lampje er toch voor nop zat hebben ze dat lampje ervoor gebruikt ;)
Dus bij een fase 1 betekent dat lampje ECU storing, en als je michel's link volgt kan je idd zien hoe je die uitleest. Hij geeft dan een code, en met die sensor is er dan iets 'mis'
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Eenvoudiger kan je de ECU resetten door de kabel van de minpool van de accu los te halen.
Na een paar minuten weer aansluiten en vervolgens de motor een tijdje (10 minuten ofzo) stationair laten draaien tot hij op temperatuur is en alle sensors opnieuw zijn ingelezen.

Met deze methode weet je natuurlijk niets van foutcodes en defecte sensors.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

jk wrote:Eenvoudiger kan je de ECU resetten door de kabel van de minpool van de accu los te halen.
Na een paar minuten weer aansluiten en vervolgens de motor een tijdje (10 minuten ofzo) stationair laten draaien tot hij op temperatuur is en alle sensors opnieuw zijn ingelezen.

Met deze methode weet je natuurlijk niets van foutcodes en defecte sensors.
Ik zou de minpool niet loshalen omdat alles (radio, klokjes) zich ook resetten :P Als je de stekker van de ecu losmaakt heb je alleen de ecu te pakken.


Maar ik zou hem nu eerst even uitlezen, als je nu reset weet je dus niet meer welke sensor er nu fout is geweest.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Grappig, ben dus niet de enige.

Paar weken geleden heb ik dit zelfde ook heel even gehad. Klein schokje en dat lampje brandde. Daarna heb ik het NOOIT weer gezien.. Ik had het vermoeden van een los contactje of iets dergelijks.

Enne... Zulke opmerkingen blijf je houden als je een AX rijdt, ik word hier ook altijd uitgelachen en er wordt gezegd dat het een koekblik is maar dat bouw je een schild voor. :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Na het uitgebreide gourmetten van deze avond, met een volgevreten pens, de ECU maar 'ns gaan uitlezen.

Benodigdheden: 1 draadje van twee meter.

Draai een punt aan het ene eind, prop dat in die stekker, andere eind via 't linker raampje naar binnen en tegen de rand van de sigarettenaansteker drukken. Geen schakelaars of dergelijke nodig 8)

Hij gaf drie foutcodes weer (ook in onderstaande volgorde), te weten:

41 - Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor
13 - Temperatuursensor luchtinlaat
33 - <<--dit kan dus zijn óf "Gaskleppositiesensor Bosch Mono-Jetronic A2.2" óf Sensor absolute druk inlaatspruitstuk Behalve Bosch Mono-Jetronic A2.2

Ik heb geen idee of ik zo'n Bosch Jetronic heb of niet....En ik heb geen idee wat die foutcodes vertellen. Kan één van die codes het schokken verklaren?

En hoe reset ik die ECU? Voor 't zelfde geldt zijn dit codes van 10 jaar geleden? Ik las in dat topic dat je dan 20 seconden lang de knop ingedruk moet houden (of draadje op sigarettenaansteker), maar dit werkt bij mij dus niet.
Ook na een minuut nog geen reset

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

33 is in jouw geval de gasklep potentiometer... dit zou het schokken ook verklaren...

Op de zijkant (rechts) van je gasklephuis zit een zwart (of als ie al eens vervangen is, bruin) blok met aan de binnenkant weerstandbaantjes. Grote kans dat deze zijn ingesleten.

Probeer deze eens te demonteren (let op hij is ooit geijkt dus plaats hem zo terug als dat hij er vanaf komt! je kan als je de schroefjes iets oploste em heen en weer draaien) en te kijken hoe deze er vanbinnen uitziet. Maak ook gelijk even een foto voor op het forum.

En nog wat, bij het terugplaatsen van dat weerstandblok voorzichtig te werk gaan anders help je de 4 pootjes krom welke over de weerstandsspoortjes heen moeten lopen.

wat betreft de andere meldingen...

41 wordt in de Werkplaatshandboeken beschreven als "Informatie bobine (Onbelangrijk)"... echter kan ik mij uit latere medelingen herinneren dat het niet zo onbelangrijk was... zal kijken of ik dat nog kan vinden.

13 "Luchtemperatuursonde" weet ik zelf even zo gauw niet meer welke dat was. Was dat niet degene in het injectie huis naast/boven de injector?

ECU reset je het makkelijkst door even de grote stekker onder op de ECU los te trekken en een 20 seconden zo laten hangen en daarna weer vast drukken... let wel de auto zal opnieuw ingeregeld moeten worden. Doe dit met een koude motor en later de AX net zo lang draaien tot de koelfan aanslaat, zet de motor af en rijdt daarna even een rondje om te kijken of ie goed rijdt...

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

fout 41 is niet van toepassing op verdeler klopt! (en ik maakte de opmerking over de dis bobine waar het dan wel van toepassing is)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dank voor de snelle antwoorden :)

Geen idee waar het gasklephuis zit, maar zal morgen eens gaan koekeloeren. Als iemand foto'tje heeft, dan alvast bedankt: Heb er net op gegoogled, maar kan 't niet vinden.

Enige dat ik wel las is dat het héééél belangrijk is die sensor op EXACT dezelfde wijze terug te plaatsen, en dat als die sensor stuk is je het hele gasklephuis moet vervangen. Nu eerst maar 'ns ontdekken wáár ie zit... :P

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Image

Wat je hier in het midden ziet in je injectie huis, direct eronder zit je gasklephuis met daaronder je inlaatspruitstuk.

Injectiehuis en gasklephuis is eigenlijk 1 maar zijn van elkaar te scheiden met het indrukkan van 2 zwarte weerhaakjes.

Om ze eruit te halen moet je het volgende losmaken,
stekker rechts op het gasklephuis (potmeter)
stekker links op de stappenmotor welke op het gasklephuis zit
stekker voorop het injectiehuis van de injector en temperatuursonde
gaskabel links op het gasklephuis
kleine vacuüm slang achtop het gasklephuis
grote vacuüm slang achtop het gasklephuis
toevoer benzine slang rechtsvoor op het injectiehuis
retour benzine slang rechtsvoor op het injectiehuis

Meestal staat er een pijl op de slangen (zie foto) en anders kun je het er zelf even opzetten met een type-ex pen ofzo wat je toevoer en retour leiding is. Dichtstbij de voorkant van de auto is in elk geval de toevoer en de achterste de retour leiding...

En uiteraard je luchtfilter spulletje maar dat wijst zichzelf opzicht wel...

Benodigd gereedschap
Dopje 7 voor de slangklemmen
Torx 25 voor de bouten in het injectiehuis

En als je het injectiehuis er toch af hebt liggen... KLIK

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dank je wel, MBa@NL.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik een beetje bang wordt bij de gedachte aan de motor te gaan lopen schroeven. Ik ben bang dat ik 't zaakje er niet meer goed op kan krijgen, of aan het einde van de rit een hand vol schroeven over houdt.

Aan de andere kant: Ik kan jullie wel eeuwig aan de kop blijven zeuren met die auto van mij, maar zolang ik zelf niks doe gaan die problemen zich ook niet oplossen, hè?

Dus, niet langer meer zeuren, en gewoon eens ergens een dopsleutel opzetten en 'maar zien waar het schip strandt'.

Ik ben deze zaterdag vrij, ik ga vóór die tijd dopsleutels en dergelijke regelen en dan maar 'ns zien hoe 't gaat.
Ik was al best trots op mezelf dat ik het voor elkaar kreeg de ECU uit te lezen...dat gevoel moet ik vasthouden, en gewoon eens beginnen iets uit elkaar te draaien 8).
't Wordt geloof ik toch 'ns tijd dat ik eens wat meer ga leren, dan alleen m'n koelwater bij te vullen. En dan moet je ergens beginnen, dus waarom niet hiermee? 8)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Foto's zijn genoeg beschikbaar dus hoe het moet zitten is altijd terug te vinden ;)

Het is gewoon een kwestie van een keertje beginnen... En neem in het achterhoofd dat zolang je het weer teug zat als dat het zat en niks forceert en eigenlijk weinig mis kan gaan... Wat dat betreft is een AX een heerlijke auto om mee te leren sleutel, alle basis principes zijn aanwezig en als je het wilt kan iedereen het leren.

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

nog een tip:

Als je iets losgehaald hebt (boutje/moertje), probeer dit zsm weer terug te draaien/plaatsen in het gedemonteerde onderdeel, dan heb je bij het monteren altijd de juiste boutjes/moertjes op de juiste plek.

Zo voorkom je vaak dat je met een bakje vol moeren overblijft als jij denkt dat alles teruggeplaatst is :D

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

En neem altijd foto's wanneer je iets uit elkaar haalt! Dan kan je weer precies zien hoe het in elkaar moet.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Dat hele gasklephuis is ook een leuk punt om mee te beginnen, er gebeurt namelijk best veel daar als je rijdt :)


Als je de gaskleppotentiometer losmaakt: echt heel goed markeren, 2 milimeter verkeerd kan je auto wel eens heel slecht van gaan lopen...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Grrrrrrr!! Ellendige, rottige %^*$%$** AX!

't Is me niet gegund geloof ik. Hij rijdt alwéér niet. Ik heb het Paasweekend bij mijn ouders gevierd. Op de terugweg naar mijn huis ging ik nog even bij een vriend van me langs. Toen deed ie 't nog goed.
Na 't bezoek reed ik weg, en na een kilometer of twee, toen ik stilstond en de motor stationair draaide, ging er weer een trilling door de auto heen, motorlampje ging branden en hij liep van het ene op 't andere moment weer gigantisch beroerd stationair. En op dat moment kon ik de motor ook niet meer belasten. Als ik probeerde weg te rijden begon de auto ontiegelijk te schokken en te bokken.
Paar keer motor afgezet en gestart, maar niks hoor: Hij bleef bagger lopen. Dus, auto aan de kant geduwd, vriend gebeld en gevraagd of hij mij naar m'n ouders kon terugrijden.
En uiteraard, op 't moment dat m'n kameraad aan komt rijden proberen ik de Plaisir nog één keer te starten, en ja hoor: Hij doet het weer uitstekend. Geen pijl op te trekken.

Ik had zoiets van: Nou, zolang ie 't doet zonder storing maar proberen thuis te komen.
Ik had 't inmiddels wel een beetje gehad met die auto, en 't was inmiddels erg laat, dus toen deed ik iets heel doms: Ik ging vol gas op de snelweg.
Het moet gezegd: Dat deed ze uiteraard weer uitstekend.
Image

En nu is dus m'n uitlaat achter lek...!!Image

Maargoed, op de ringweg vlak bij mijn huis reed ik weer netjes 70, en kilometer of vijf voor m'n huis: Ja hoor, ik voel weer een duidelijke schok door de auto en 't lampje brandt wéér.
"Gelukkig' gebeurde het nu onder het rijden, dus kon nog thuis komen. De auto heeft géén trekkracht meer als dat lampje brandt. Als ik m'n gas ook maar íetsje verder intrapte remde hij gelijk op de motor af. Deed me denken aan BruinWitje als ik de choke te vroeg dichtduwde. Die deed dan 't zelfde.

Enfin, ik kreeg de Plaisir nog wel de parkeerplaats op, en daar staat 'ie nu. Grote kans overigens dat als ik hem over een paar dagen weer start hij het natuurlijk weer twee dagen uitstekend doet, maar betrouwbaar issie écht niet meer.
Filmpje ter verduidelijking (kan je ook de motor horen):
http://www.youtube.com/watch?v=1kZ8y8bPNBI
-------------

Nouja, ik had beloofd niet meer té negatief over de auto te zijn, dus ik blijf hoopvol en heb onze grote vriend Google eens ingeschakeld.

En op 't Citroën-forum vond ik iemand met EXACT hetzelfde probleem (alleen heeft hij een ZX). Bericht staat hierrr.

Dus, mijn vraag is nu:
Als ik komende zaterdag het gasklephuis eraf haal om te bekijken hoe die sensor eruit ziet, lost dat nog niks op. Is het mogelijk om dat gasklephuis ook schoon te maken?
Of doe ik er verstandiger aan zaterdag éérst langs de sloop te rijden om te zien of daar niet ergens zo'n gasklephuis te krijgen is van een AX met minder kilometers dan de mijne?
Gebasseerd op de symptomen die mijn auto vertoond kunnen we volgens mij toch al bijna met zekerheid zeggen dat bij mij die sensor stuk is? :|

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Jeej, Punaxio komt me zaterdag helpen.... :lol: :D

Post Reply