Grrrrrrr!! Ellendige, rottige %^*$%$** AX!
't Is me niet gegund geloof ik. Hij rijdt alwéér niet. Ik heb het Paasweekend bij mijn ouders gevierd. Op de terugweg naar mijn huis ging ik nog even bij een vriend van me langs. Toen deed ie 't nog goed.
Na 't bezoek reed ik weg, en na een kilometer of twee, toen ik stilstond en de motor stationair draaide, ging er weer een trilling door de auto heen, motorlampje ging branden en hij liep van het ene op 't andere moment weer gigantisch beroerd stationair. En op dat moment kon ik de motor ook niet meer belasten. Als ik probeerde weg te rijden begon de auto ontiegelijk te schokken en te bokken.
Paar keer motor afgezet en gestart, maar niks hoor: Hij bleef bagger lopen. Dus, auto aan de kant geduwd, vriend gebeld en gevraagd of hij mij naar m'n ouders kon terugrijden.
En uiteraard, op 't moment dat m'n kameraad aan komt rijden proberen ik de Plaisir nog één keer te starten, en ja hoor: Hij doet het weer uitstekend. Geen pijl op te trekken.
Ik had zoiets van: Nou, zolang ie 't doet zonder storing maar proberen thuis te komen.
Ik had 't inmiddels wel een beetje gehad met die auto, en 't was inmiddels erg laat, dus toen deed ik iets heel doms: Ik ging vol gas op de snelweg.
Het moet gezegd: Dat deed ze uiteraard weer uitstekend.
En nu is dus m'n uitlaat achter lek...!!
Maargoed, op de ringweg vlak bij mijn huis reed ik weer netjes 70, en kilometer of vijf voor m'n huis: Ja hoor, ik voel weer een duidelijke schok door de auto en 't lampje brandt wéér.
"Gelukkig' gebeurde het nu onder het rijden, dus kon nog thuis komen. De auto heeft géén trekkracht meer als dat lampje brandt. Als ik m'n gas ook maar íetsje verder intrapte remde hij gelijk op de motor af. Deed me denken aan BruinWitje als ik de choke te vroeg dichtduwde. Die deed dan 't zelfde.
Enfin, ik kreeg de Plaisir nog wel de parkeerplaats op, en daar staat 'ie nu. Grote kans overigens dat als ik hem over een paar dagen weer start hij het natuurlijk weer twee dagen uitstekend doet, maar betrouwbaar issie écht niet meer.
Filmpje ter verduidelijking (kan je ook de motor horen):
http://www.youtube.com/watch?v=1kZ8y8bPNBI
-------------
Nouja, ik had beloofd niet meer té negatief over de auto te zijn, dus ik blijf hoopvol en heb onze grote vriend Google eens ingeschakeld.
En op 't Citroën-forum vond ik iemand met EXACT hetzelfde probleem (alleen heeft hij een ZX). Bericht staat
hierrr.
Dus, mijn vraag is nu:
Als ik komende zaterdag het gasklephuis eraf haal om te bekijken hoe die sensor eruit ziet, lost dat nog niks op. Is het mogelijk om dat gasklephuis ook schoon te maken?
Of doe ik er verstandiger aan zaterdag éérst langs de sloop te rijden om te zien of daar niet ergens zo'n gasklephuis te krijgen is van een AX met minder kilometers dan de mijne?
Gebasseerd op de symptomen die mijn auto vertoond kunnen we volgens mij toch al bijna met zekerheid zeggen dat bij mij die sensor stuk is?
