Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Sprak vanochtend even met Grietje op MSN, en inderdaad:

Waterpomp en spanrol ook maar gelijk vervangen. Anders zul je zien dat dat later een keer vastloopt, en dan heb je de boel alsnog stuk.

Kleppendekselpakking en V-snaar (V-snaar is ook totaal versleten, dus die pakken we dan ook gelijk maar mee) zijn in elk geval binnen, en tesamen met het schoongemaakte stekkertje op het injectiehuis betekend dat dat de auto straks weer rijdbaar moet zijn. Kan 'ie in elk geval zonder te duwen de oprit op en af.

Dan nog de krukaskeering en bijkomende rommel. Jippie... :(

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, Witje doet 't weer. Of althans, start goed en loopt goed.

De oude kleppendekselpakking verkruimelde zo'n beetje, dus die nieuwe was wel nodig.

Vacuumslangetje van het luchtfilter (voor die vacuumklepdinges) was waarschijnlijk ook niet goed aangesloten (moet toch op het metaalkleurige pieletje, en niet op de zwarte?) en het slangetje van de carterontluchting is ook kapoet. Ach ja...

Enfin, ze strooit de olie nog steeds kwistig over 't asfalt maar ze kan weer op eigen kracht van de oprit afkomen. Scheelt in elk geval weer duwen...

Leuk man,zo'n knutselproject :evil: :(

Ik hernoem Witje hierbij officieel naar "Het Wrak". Veel passender. :roll:

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Pff, hoop werk, ben je wel een dagje mee bezig denk ik... Vind het wel zonde hoor, denk je een leuk en mooi karretje te hebben, ben je nog 24/7 bezig met sleutelen. Dat kan leuk zijn, maar je hebt vast genoeg andere dingen te doen :-(.

Sterkte!
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dank je. :) 't Is inderdaad een beetje kl*te, allemaal.

Tsja, als ik er nu drie tientjes voor had betaald had ik het wat minder erg gevonden, maar ik heb er de prijs voor een goed werkende AX voor betaald, en kan er nu weer een behoorlijk bedrag tegenaan lopen gooien. Niet precies wat ik in gedachten had inderdaad. Plus dat ik nu zonder auto zit.

Nouja, om te relativeren: "Als dat de enige tegenslag in je leven is, valt het allemaal weer reuze mee"... :roll:

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ceristimo wrote:"Als dat de enige tegenslag in je leven is, valt het allemaal weer reuze mee"... :roll:
Mee eens, en laten we er maar op hopen, alhoewel geen enkele tegenslag in je leven ook niet leuk is hoor. Leer je ook weer minder door...
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, zojuist gebeld. Uiteindelijk is het toch de koppakking, niet de krukaskeering. :(

Enfin, degene bij wie ' ie nu staat heeft eigenlijk geen tijd om een koppakking te gaan vervangen, ik heb de sleutelervaring niet, en een garage kan ik niet betalen.
Ik haal 'm een dezer dagen op, dus hij staat binnenkort weer bij mij op de parkeerplaats en dan ga ik me eens bezinnen op wat ik ermee doe.

Er was hier geloof ik nog iemand die een Plaisir zocht voor plaatwerk? Als ik niets kan regelen m.b.t. die koppakking, dan heeft diegene denk ik mazzel.

Ga ik ondertussen de band van m'n fiets maar eens plakken, want voorlopig kan ik toch niet meer rijden.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Ceristimo wrote:Er was hier geloof ik nog iemand die een Plaisir zocht voor plaatwerk? Als ik niets kan regelen m.b.t. die koppakking, dan heeft diegene denk ik mazzel.
Die is ondertussen al voorzien... (Punaxio was dat)

Maar als ik het goed begrijp... naar de sloop gaat ie toch... waarom dat niet de kop eraf tillen en kijken hoever je komt... als je het echt low budget wil doen heb je voor nog geen 100 euro je materiaal...

Je zal dan dus alleen nog wat gereedschap moeten lenen (als je dat zelf niet hebt tenminste?).

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MBa@NL wrote:
Maar als ik het goed begrijp... naar de sloop gaat ie toch... waarom dat niet de kop eraf tillen en kijken hoever je komt... als je het echt low budget wil doen heb je voor nog geen 100 euro je materiaal...

Je zal dan dus alleen nog wat gereedschap moeten lenen (als je dat zelf niet hebt tenminste?).
inderdaad...

Op ebay heb je voor 23 euro een koppakkingset met alle pakkingen en keeringen en voor 25 euro een driemset incl spanrol en voor nog eens 12 euro een waterpomp....

Elsje heeft ooit een prachtig stappenplan geschreven, en ergens zijn vast ook wel fotos. Anders zal ik eens kijken of ik die kan maken van de GT (koppakking gaat dit weekend gebeuren..)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Grietje
Zo goedkoop? Hmmm...

Ik haal dat witte wrak morgen op, en dan ga ik gelijk even op zoek naar een beunhaas die die rommel er voor mij op kan zetten. Heb al wat adresjes, ga morgen wat telefoontjes plegen.

Nu heb ik totaal geen ervaring op Ebay, maar heb al even gezocht op termen als 'Headgasket' en dergelijke, maar ik zie dan door de bomen het bos niet meer.
Kan iemand mij misschien de goede richting op wijzen? Als ik de onderdelen goedkoop heb, hoef ik alleen nog iemand te vinden die dat voor mij kan doen. Zelf heb ik geen gereedschap, en simpelweg geen tijd.

Héél misschien valt het allemaal dus nog wel mee. Nog een keer 100 á 150 euro er tegenaan gooien moet wel lukken denk ik. Liever dat, dan naar de sloop. Dan heb ik namelijk twee dagen in dat ding gereden, en als ik dan de prijs per gereden kilometer ga uitrekenen word je daar niet vrolijk van...

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Ceristimo wrote:Kan iemand mij misschien de goede richting op wijzen?
Bij deze: KLIK

Als de ad is verlopen even zoeken op "AX head" en dan zoeken naar de gebruiker "trechii".

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@MBa@NL
Thanks! 8)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, heb de auto sinds vrijdag terug, inmiddels 250 kilometer gereden. De kop is er nu net íetsje strakker opgedraaid (ietsje zwaarder aanhaalmoment dan volgens 't boekje) en het lekken is een stuk minder. Er liggen wel druppels onder de auto, maar met die 250 kilometer is het oliepijl niet meetbaar gezakt.
Ik kan in elk geval weer rijden, en heb nu effe ietsje meer tijd om rustig op zoek te gaan naar iemand die die koppakking voor mij kan vervangen.

Hagelnieuw V-snaartje en kleppendekselpakkinkje zitten er in elk geval op. Distributieriem zag er ook gloednieuw uit en lijkt vrij recent vervangen te zijn. Beetje jammer dat dat dan wéér moet voor die koppakking, maar dat is niet anders.

Oh, en die dampretourslang moet echt ook heel snel, want soms moet het dakraampje even open om te voorkomen dat je koppijn krijgt van die brandstoflucht... :evil:

Gezien ik vrijdag even de beschikking had over een momentsleutel ook de wielbouten maar eens goed erop gedraaid. Ik wilde namelijk de band linksachter omwisselen (waarbij ik er ook achterkwam dat de krik, die volgens de verkoper aanwezig was, er dus niet is. Ik had toen wel effe snel gechecked en zag de verpakking in de band liggen, maar daar blijkt de krik niet in te zitten *zucht*), maar ik kon de wielbouten met geen mogelijkheid loskrijgen. Met behulp van een buis van anderhalf meter waar je vervolgens nog aan moest hangen gingen ze moeizaam los. Ik denk dat meneer de beunhaas met zijn vrienden op de sleutel heeft staan springen toen hij die bouten aandraaide.
Enfin, ze zitten nu weer vast zoals 't hoort.

Ouwe speakers uit de hoedenplank gesloopt, aangezien die toch alleen maar kraakten. Weg met die ouwe rommel. De zware houten plank die ónder de hoedenplank was geschroefd ter ondersteuning van die speakers er ook maar afgedraaid. Hoedenplank is 5 kilo lichter, en rammelt en kraakt nu in elk geval niet meer als ik over een klinkerpad rijd.
Maarja, dan zit je met ovale gaten, dus de roosters van de speakers maar over de gaten op de hoedenplank geplakt. Lijkt het net of die speakers er nog inzitten, staat een stuk mooier dan die lelijke gaten.

En met de koppakking ook maar de schijfremmen mee, want die zijn zo dik als een a4-velletje. Milimeter of 6. Dat lijkt me toch echt te dun. Dat zal 't zacht schrapende geluid als ik rem ook wel veroorzaken, denk ik.
Echt, ik vraag me af hoe dit ding door de APK is gekomen, want bij een snelle inspectie zie ik, als enorme autoleek, al meerdere afkeurpunten. Nouja, het rijdt, zullen we maar zeggen en ik heb nog tot februari volgend jaar om 't op te lossen. :roll:
Maar ik twijfel wel of ik nog met deze auto door wil gaan. 'k Heb weinig plezier van de Plaisir. Maarja, zolang 't rijdt...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

'k Heb linksachter de reserveband er weer omliggen. 'k Weet nu dus waarom de auto op de foto linksachter op die zwarte velg staat. De reserveband is in prima staat, en de band om de lichtmetalen velg is compleet uitgedroogd. Effe kijken of ik dat van de week om kan wisselen, dan heb ik weer vier prima bandjes, want de andere drie zien er goed uit.

Overigens, nu ik toch een boel rommel ga bestellen voor de motor wil ik de portemonnee gelijk maar flink pijn doen en ook de remmen direct bestellen. Dat vind ik haast nog belangrijker dan die koppakking, want die slechte remmen hebben te maken met veiligheid. Olie lekken is tot daar aan toe, maar ik wil wel veilig kunnen rijden. :) Ik schrok een beetje toen ik gisteren een noodstop moest maken voor een overstekende kat...En nee, ik heb de kat niet geraakt, maar met goede remmen had ik veel eerder stil gestaan. :P

Is deze advertentie op Ebay wat ik nodig heb? Klikkerdeklik

'k Heb er verder niet veel verstand van, maar dat lijkt me een complete set toch? En volgens mij is dat redelijk goedkoop, of weet iemand goedkopere adresjes?

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Je kunt remmerij ook bij Joost bestellen.
Veel goedkoper dan ergens anders, ik heb ook remschijven bij hem besteld voor 4 tientjes.
Bij ebay komt er nog verzendkosten bij en dat zal meer zijn dan 40 euro.

Kan je niet helpen bij het vervangen van de koppakking (hoewel we wel een poging kunnen wagen??)
maar als je hulp nodig bent bij het vervangen van de remmen kan ik je wel helpen.
Ga dit bij mijn eigen auto ook zelf doen en dat moet wel gaan lukken.

Woon dichter bij jou in de buurt dan andere clubleden...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Thanks voor je aanbod, Punaxio :) Ik heb 'waarschijnlijk' al iemand gevonden die dat spul er voor mij onder kan zetten, maar moet diegene nog even bellen.

Overigens, moeten bij nieuwe remschijven ook geen nieuwe remblokken?
Joost gewoon een PB'tje sturen?

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Remblokken is wel verstandig natuurlijk, maar als die net nieuw zijn zou dat beetje zonde zijn.

Ja, PB is genoeg..

Succes! :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nouja, net nieuw....Zo op 't gezicht lijken ze vrij recent vervangen inderdaad. 'k Zal Joost eens een PB'tje sturen.
'k Stuur jou er trouwens ook één.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Heel verstandig gedacht: Een auto die niet remt is gevaarlijk, een auto die niet rijdt is gewoon lastig maar eigenlijk niet gevaarlijk ;-).

Vind het wel naar voor je dat je zo ver uit de buurt van iedereen woont. Dat maakt het er allemaal niet makkelijker op. Misschien dat je iets kunt regelen als je alle materialen in huis hebt? Rij je in een weekend naar iemand toe die alle gereedschappen in huis heeft.

Ach, het lijkt nu moeilijk en een hele grote klus, maar als je er eenmaal mee bent begonnen valt het allemaal wel mee. En zeker als je klaar bent, voel je je meteen alsof de rest van de auto alleen maar makkelijker is :-D.

Zorg dat je de materialen in huis hebt en dat het klussen achter de rug is, kun je eindelijk genieten van je mooie bakkie ;-). Wanneer moet ie trouwens door de apk?
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Pgoddijn
Precies. Remmen moet 'ie gewoon kunnen.

Opzoek naar de laagst mogelijke prijs kwam ik de website www.mobilityparts.nl tegen. Iemand ervaring met die website?

Als ik mijn kenteken daar intik en vervolgens kijk bij het kopje 'Remmen', kom ik er twee tegen: Klikkerdeklik.

Volgens mij zijn het allebei dezelfde remschijven, alleen het ene artikel is twee euro goedkoper dan de andere. Ene set schijven kost 19,-, die andere 21,-.

Zijn dat de schijven die ik hebben moet?... :) Zoja, dan is dat wel érrug goedkoop, zeg.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

238 mm, die moet je hebben ja..

Ik bestel mn remzooi altijd bij www.autopartsonline.nl
Daarvan weet ik dat het goed is ;)

Maar die site die jij hebt gevonden is nog goedkoper.

Tip, bestel die stokjes en veertjes (montage set) er ook bij gezien je die verukte dingen vaak kapot mept :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply