Ik heb sinds gisteren mijn openluchtfilter geplaatst en een AAdrink flesje over mijn caterontluchting geschoven.
MAAR, daar komt een beetje benzineachtig geurtje vanaf.... klopt dat?
(en ja ik weet het verschil tussen benzinegeur en oliegeur)
benzinegeur
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
benzinegeur
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Ja, overal in je motor hangt een beetje benzinedamp doordat je zuigerveren niet 100% afdichten (anders kon je motor niet draaien ) en als je veel korte ritten maakt nog meer doordat bij koude starts het verrijkte mengsel consendeert op de cilinderwanden en langs de zuigerveren naar beneden sijpelt, in het carter. Als de motor nooit goed warm wordt (minimaal 10km rijden) dan krijg je dat.
Goede motorolie kan daar tegen.
Bij meer slijtage hebben de zuigerveren natuurlijk nog meer speling.
Goede motorolie kan daar tegen.
Bij meer slijtage hebben de zuigerveren natuurlijk nog meer speling.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
thanks! 't was idd bij een koude motor...jk wrote:Ja, overal in je motor hangt een beetje benzinedamp doordat je zuigerveren niet 100% afdichten (anders kon je motor niet draaien ) en als je veel korte ritten maakt nog meer doordat bij koude starts het verrijkte mengsel consendeert op de cilinderwanden en langs de zuigerveren naar beneden sijpelt, in het carter. Als de motor nooit goed warm wordt (minimaal 10km rijden) dan krijg je dat.
Goede motorolie kan daar tegen.
Bij meer slijtage hebben de zuigerveren natuurlijk nog meer speling.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
tuurlijk zitten er gaatjes in en ik heb er zelfs een stukje katoen over heen gespannen, zodat ook de nog niet gecondenseerde olie binnen blijf.TTF wrote:euhm je hebt wel gaatjes in dat flesje gemaakt zodat ie zijn lucht kwijt kan?
en carterontluchting stinkt idd.. dat is het nadeel van met een open carterontluchting rijden
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Ik zou hem helemaal afdichten om van dampen af te zijn.v.andriessen wrote:tuurlijk zitten er gaatjes in en ik heb er zelfs een stukje katoen over heen gespannen, zodat ook de nog niet gecondenseerde olie binnen blijf.TTF wrote:euhm je hebt wel gaatjes in dat flesje gemaakt zodat ie zijn lucht kwijt kan?
en carterontluchting stinkt idd.. dat is het nadeel van met een open carterontluchting rijden
Dan luchtdicht een slang van het carter de fles in (slang raakt niet de bodem van de fles).
Luchtdicht een tweede slang (die ook niet de bodem van de fles raakt maar bijvoorbeeld op halve hoogte hangt ivm eventuele vloeistof) die de dampen afvoert naar een plek ergens onder de auto (waar de dampen geen kwaad kunnen dus weg van de uitlaat en weg van openingen naar het interieur).
Op die manier vang je oliedamp op en kan de olie vloeibaar in het flesje achterblijven, en voer je benzinedampen af maar word je niet "bedwelmd".
Als flesje kan je een ergens in de motorruimte passend ruitesproeierreservoir van de sloop halen bijvoorbeeld.
Diameter slang ergens tussen benzineslang en tuinslang, oliebestendig.
Slang vastzetten met tie-wraps oid.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Of, om het ècht goed te doen: de tweede slang die jij lekker onder je auto vandaan laat komen, netjes weer terug aansluiten op de oorspronkelijke aansluiting van de luchtinlaatbuis! Da's wel zo milieu-vriendelijk! (Slang los laten hangen is trouwens APK afkeur!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Groot gelijk, maar waarom zou je de carterventilatie überhaupt onklaar maken op een standaard auto voor de openbare weg?MNM(tm) wrote:Of, om het ècht goed te doen: de tweede slang die jij lekker onder je auto vandaan laat komen, netjes weer terug aansluiten op de oorspronkelijke aansluiting van de luchtinlaatbuis! Da's wel zo milieu-vriendelijk! (Slang los laten hangen is trouwens APK afkeur!)
Mwa, omdat de olie(-damp) die uit het carter komt nogal een zooitje maakt van 't injectiehuis?! (En daarvan is inmiddels ook wel bekend dat dat de prestaties en 4-gas meting niet ten goede komt!)
Een oil-catch tank, waar jouw beschreven constructie sterk op lijkt, is dan een mooie oplossing: de olie slaat neer in de tank, terwijl de nog ècht vluchtige dampen wel gewoon naar het injectiehuis geleid worden en zo deelnemen aan de verbranding.
Een oil-catch tank, waar jouw beschreven constructie sterk op lijkt, is dan een mooie oplossing: de olie slaat neer in de tank, terwijl de nog ècht vluchtige dampen wel gewoon naar het injectiehuis geleid worden en zo deelnemen aan de verbranding.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!