benzinegeur

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

benzinegeur

Post by v.andriessen »

Ik heb sinds gisteren mijn openluchtfilter geplaatst en een AAdrink flesje over mijn caterontluchting geschoven.

MAAR, daar komt een beetje benzineachtig geurtje vanaf.... klopt dat?
(en ja ik weet het verschil tussen benzinegeur en oliegeur)
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ja, overal in je motor hangt een beetje benzinedamp doordat je zuigerveren niet 100% afdichten (anders kon je motor niet draaien :D ) en als je veel korte ritten maakt nog meer doordat bij koude starts het verrijkte mengsel consendeert op de cilinderwanden en langs de zuigerveren naar beneden sijpelt, in het carter. Als de motor nooit goed warm wordt (minimaal 10km rijden) dan krijg je dat.
Goede motorolie kan daar tegen.

Bij meer slijtage hebben de zuigerveren natuurlijk nog meer speling.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

jk wrote:Ja, overal in je motor hangt een beetje benzinedamp doordat je zuigerveren niet 100% afdichten (anders kon je motor niet draaien :D ) en als je veel korte ritten maakt nog meer doordat bij koude starts het verrijkte mengsel consendeert op de cilinderwanden en langs de zuigerveren naar beneden sijpelt, in het carter. Als de motor nooit goed warm wordt (minimaal 10km rijden) dan krijg je dat.
Goede motorolie kan daar tegen.

Bij meer slijtage hebben de zuigerveren natuurlijk nog meer speling.
thanks! (y) 't was idd bij een koude motor...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

euhm je hebt wel gaatjes in dat flesje gemaakt zodat ie zijn lucht kwijt kan?

en carterontluchting stinkt idd.. dat is het nadeel van met een open carterontluchting rijden :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

TTF wrote:euhm je hebt wel gaatjes in dat flesje gemaakt zodat ie zijn lucht kwijt kan?

en carterontluchting stinkt idd.. dat is het nadeel van met een open carterontluchting rijden :)
tuurlijk zitten er gaatjes in en ik heb er zelfs een stukje katoen over heen gespannen, zodat ook de nog niet gecondenseerde olie binnen blijf.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

v.andriessen wrote:
TTF wrote:euhm je hebt wel gaatjes in dat flesje gemaakt zodat ie zijn lucht kwijt kan?

en carterontluchting stinkt idd.. dat is het nadeel van met een open carterontluchting rijden :)
tuurlijk zitten er gaatjes in en ik heb er zelfs een stukje katoen over heen gespannen, zodat ook de nog niet gecondenseerde olie binnen blijf.
Ik zou hem helemaal afdichten om van dampen af te zijn.
Dan luchtdicht een slang van het carter de fles in (slang raakt niet de bodem van de fles).
Luchtdicht een tweede slang (die ook niet de bodem van de fles raakt maar bijvoorbeeld op halve hoogte hangt ivm eventuele vloeistof) die de dampen afvoert naar een plek ergens onder de auto (waar de dampen geen kwaad kunnen dus weg van de uitlaat en weg van openingen naar het interieur).
Op die manier vang je oliedamp op en kan de olie vloeibaar in het flesje achterblijven, en voer je benzinedampen af maar word je niet "bedwelmd".
Als flesje kan je een ergens in de motorruimte passend ruitesproeierreservoir van de sloop halen bijvoorbeeld.
Diameter slang ergens tussen benzineslang en tuinslang, oliebestendig.
Slang vastzetten met tie-wraps oid.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Of, om het ècht goed te doen: de tweede slang die jij lekker onder je auto vandaan laat komen, netjes weer terug aansluiten op de oorspronkelijke aansluiting van de luchtinlaatbuis! Da's wel zo milieu-vriendelijk! (Slang los laten hangen is trouwens APK afkeur!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

MNM(tm) wrote:Of, om het ècht goed te doen: de tweede slang die jij lekker onder je auto vandaan laat komen, netjes weer terug aansluiten op de oorspronkelijke aansluiting van de luchtinlaatbuis! Da's wel zo milieu-vriendelijk! (Slang los laten hangen is trouwens APK afkeur!)
Groot gelijk, maar waarom zou je de carterventilatie überhaupt onklaar maken op een standaard auto voor de openbare weg?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mwa, omdat de olie(-damp) die uit het carter komt nogal een zooitje maakt van 't injectiehuis?! (En daarvan is inmiddels ook wel bekend dat dat de prestaties en 4-gas meting niet ten goede komt!)
Een oil-catch tank, waar jouw beschreven constructie sterk op lijkt, is dan een mooie oplossing: de olie slaat neer in de tank, terwijl de nog ècht vluchtige dampen wel gewoon naar het injectiehuis geleid worden en zo deelnemen aan de verbranding.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply