maar toen nog niks op de olie dop. na een paar kilometer rijden dacht ik opeens dat dit mijn koppakking kon zijn. dus ik de auto aan de kant gezet.
en op zoek naar symptomen.
toen vond ik een klein beetje sludge onder mijn oliedop en in het expansievat. maar niks aan mijn oliepijlstok.
ook zat de carterontluchtingslang zaterdag vol met die troep. echter zit er wel een knik/vernauwing in de slang.
alleen witte rook bij koude motor dit verdwijnt zodra hij warm is/
geen olie lekkage op de bekende plek links.
echter wel drukt hij olie langs de oliedop en de bouten van de kleppendeksel( hoge oliedruk????).
echter lees ik op het internet dat sludge kan onstaan door koud weer in combinatie met weinig kms rijden of snel doorschakelen en laag in de toeren rijden.
ik rijd elke dag 150km 80 a 90 km per uur achter de vrachtwagens aan in de vijf. soms trap ik hem even door naar de 110 of 120 als er weinig verkeer is.
de sludge in de expansievat en oliedop is opzich niet heel veel.
dingen die gedaan zijn laatste tijd:
bougies vervangen.
einddemper vervangen.
misschien domme vraag.
veel vermogen terug door de lekke einddemper te hebben vervangen kan dit een bepaalde druk veroorzaken in de motor die alle sludge door de motor heen blaast.
afgelopen zomer raakte de auto wel snel oververhit dus wel iets met koelingprobleem, thermostaat is vervangen zat al enige tijd te denken aan verstopping.