sludge! koppakking?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
sludge! koppakking?
ik kwam vandaag wat sludge tegen in het expansievat
maar toen nog niks op de olie dop. na een paar kilometer rijden dacht ik opeens dat dit mijn koppakking kon zijn. dus ik de auto aan de kant gezet.
en op zoek naar symptomen.
toen vond ik een klein beetje sludge onder mijn oliedop en in het expansievat. maar niks aan mijn oliepijlstok.
ook zat de carterontluchtingslang zaterdag vol met die troep. echter zit er wel een knik/vernauwing in de slang.
alleen witte rook bij koude motor dit verdwijnt zodra hij warm is/
geen olie lekkage op de bekende plek links.
echter wel drukt hij olie langs de oliedop en de bouten van de kleppendeksel( hoge oliedruk????).
echter lees ik op het internet dat sludge kan onstaan door koud weer in combinatie met weinig kms rijden of snel doorschakelen en laag in de toeren rijden.
ik rijd elke dag 150km 80 a 90 km per uur achter de vrachtwagens aan in de vijf. soms trap ik hem even door naar de 110 of 120 als er weinig verkeer is.
de sludge in de expansievat en oliedop is opzich niet heel veel.
dingen die gedaan zijn laatste tijd:
bougies vervangen.
einddemper vervangen.
misschien domme vraag.
veel vermogen terug door de lekke einddemper te hebben vervangen kan dit een bepaalde druk veroorzaken in de motor die alle sludge door de motor heen blaast.
afgelopen zomer raakte de auto wel snel oververhit dus wel iets met koelingprobleem, thermostaat is vervangen zat al enige tijd te denken aan verstopping.
maar toen nog niks op de olie dop. na een paar kilometer rijden dacht ik opeens dat dit mijn koppakking kon zijn. dus ik de auto aan de kant gezet.
en op zoek naar symptomen.
toen vond ik een klein beetje sludge onder mijn oliedop en in het expansievat. maar niks aan mijn oliepijlstok.
ook zat de carterontluchtingslang zaterdag vol met die troep. echter zit er wel een knik/vernauwing in de slang.
alleen witte rook bij koude motor dit verdwijnt zodra hij warm is/
geen olie lekkage op de bekende plek links.
echter wel drukt hij olie langs de oliedop en de bouten van de kleppendeksel( hoge oliedruk????).
echter lees ik op het internet dat sludge kan onstaan door koud weer in combinatie met weinig kms rijden of snel doorschakelen en laag in de toeren rijden.
ik rijd elke dag 150km 80 a 90 km per uur achter de vrachtwagens aan in de vijf. soms trap ik hem even door naar de 110 of 120 als er weinig verkeer is.
de sludge in de expansievat en oliedop is opzich niet heel veel.
dingen die gedaan zijn laatste tijd:
bougies vervangen.
einddemper vervangen.
misschien domme vraag.
veel vermogen terug door de lekke einddemper te hebben vervangen kan dit een bepaalde druk veroorzaken in de motor die alle sludge door de motor heen blaast.
afgelopen zomer raakte de auto wel snel oververhit dus wel iets met koelingprobleem, thermostaat is vervangen zat al enige tijd te denken aan verstopping.
Iel, dat ziet er smerig uit in de radiator hals.
Maar de stukken die je beschrijft klinken niet als korte stukjes.
mjaw, zolang dat als tie goed loopt en niets verbruikt zal het?
Maar de stukken die je beschrijft klinken niet als korte stukjes.
mjaw, zolang dat als tie goed loopt en niets verbruikt zal het?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
nee idd geen kleine stukjes.
zoals ik het las op inet was het of kleine stukjes of snel schakelen en laag in toeren rijden.
dat laatste is meer op mij van toepassing. maar ik denk meer aan kapotte koppakking.
het benzine verbruik is van 1op 17.5 naar 1 op 15.5 gegaan maar dit stijgt alweer sinds de kou weg is. zit nu op 1 op 16.5.
koelvloeistof vebruikt hij bijna niet.
kan ik hier mee door rijden? heb de auto nodig om naar mijn werk te komen.
auto loopt namelijk sinds de nieuwe uitlaat en bougies als een zonnetje.
wat ik me ook bedenk is dat ik sinds ik de auto heb(50.000km mee gereden) nooit de olie en koelvloeistof volledig heb ververst en geen nieuwe oliefilter geplaatst kan dit er wat mee te maken hebben?
zoals ik het las op inet was het of kleine stukjes of snel schakelen en laag in toeren rijden.
dat laatste is meer op mij van toepassing. maar ik denk meer aan kapotte koppakking.
het benzine verbruik is van 1op 17.5 naar 1 op 15.5 gegaan maar dit stijgt alweer sinds de kou weg is. zit nu op 1 op 16.5.
koelvloeistof vebruikt hij bijna niet.
kan ik hier mee door rijden? heb de auto nodig om naar mijn werk te komen.
auto loopt namelijk sinds de nieuwe uitlaat en bougies als een zonnetje.
wat ik me ook bedenk is dat ik sinds ik de auto heb(50.000km mee gereden) nooit de olie en koelvloeistof volledig heb ververst en geen nieuwe oliefilter geplaatst kan dit er wat mee te maken hebben?
Ja het is wel eens handig om vooral het kvs systeem eens even echt goed schoon te spoelen..
Maar als ik eerlijk ben, zou ik geen koppakking vervangen als hij geen olie of KVS verbruikt/lekt en gewoon goed loopt...
Maar als ik eerlijk ben, zou ik geen koppakking vervangen als hij geen olie of KVS verbruikt/lekt en gewoon goed loopt...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ziet eruit als een koppakking die een beetje doorzweet... Kun je nog wel een tijdje mee rijden. Als de vloeistof nog gewoon schoon is is het nog goed. Moet je met een slangetje beetje uit je radiateur zuigen...
Olie verversen doe ik gewoon ieder jaar. Voor de beste kwaliteit. Waarom extra slijtage riskeren als het niet hoeft. Met mijn kilometers per jaar vervang ik dus om de 5000 a 10000km de olie.
Olie verversen doe ik gewoon ieder jaar. Voor de beste kwaliteit. Waarom extra slijtage riskeren als het niet hoeft. Met mijn kilometers per jaar vervang ik dus om de 5000 a 10000km de olie.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Een beetje verontreiniging achtergebleven na een vorige reparatie door een vorige eigenaar?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
dat zou ook kunnen, koelvloeistof is wel is vervangen en bijgevuld maar nooit het systeem doorgespoeld. koelvloeistof is verder nog wel schoon drijft klein beetje troep bovenop maar heel minimaal.
dat word mijn first prioriteit dan maar. kijken of het dan nog terug komt.
direct dan is mijn olie volledig verversen en een nieuw filtertje.
als het dan niet meer terug komt zijn er dan no problemos?
neem aan als er toch iets met de koppakking is dat het snel terugkomt?
dat word mijn first prioriteit dan maar. kijken of het dan nog terug komt.
direct dan is mijn olie volledig verversen en een nieuw filtertje.
als het dan niet meer terug komt zijn er dan no problemos?
neem aan als er toch iets met de koppakking is dat het snel terugkomt?
Tap je koelvloeistof gewoon eens af en demonteer de thermostaat.
Zet een tuinslang op de diverse koelslangen totdat er geen prut meer meekomt, ook de radiateur flushen.
Dan thermostaat monteren, koelvloeistof vullen (ontluchten!) en zien wat het doet.
Mocht de prut terugkomen zal waarschijnlijk je koppakking door zijn.
Zolang je nog niet met een kokende motor hebt te maken gehad hoef je deze niet te vlakken, dus is een pakkingwissel (en D-riem) in een dag te doen.
Wanneer is de volgende P&P??
Zet een tuinslang op de diverse koelslangen totdat er geen prut meer meekomt, ook de radiateur flushen.
Dan thermostaat monteren, koelvloeistof vullen (ontluchten!) en zien wat het doet.
Mocht de prut terugkomen zal waarschijnlijk je koppakking door zijn.
Zolang je nog niet met een kokende motor hebt te maken gehad hoef je deze niet te vlakken, dus is een pakkingwissel (en D-riem) in een dag te doen.
Wanneer is de volgende P&P??
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
Deze zaterdag is de achtertuin weer open vanaf half 4 's middags! Voorzien van wat licht (en de verlichting die je zelf meeneemt, stroompunten aanwezig).
Er zijn zelfs slaapplaatsen, en zondag wil ik ook nog wel door.
Iedereen is uitgenodigd! Romy komt sowieso
(helaas kan het zaterdag niet eerder...)
Ohja, vrijdag ben ik ook vrij, ga ik ook aan de slag (dus rij de tuin maar in als je ook vrij bent ).
Er zijn zelfs slaapplaatsen, en zondag wil ik ook nog wel door.
Iedereen is uitgenodigd! Romy komt sowieso
(helaas kan het zaterdag niet eerder...)
Ohja, vrijdag ben ik ook vrij, ga ik ook aan de slag (dus rij de tuin maar in als je ook vrij bent ).
of je mag naar Emmastraat 310 in Enschede
klik en bedankt voor het inkorten he programmeur
hiero aan de achterkant
(zoek het huis met eend, bx, partytent in de tuin, kleurige gordijnen, ja ik denk dat je aan je neus genoeg hebt )
klik en bedankt voor het inkorten he programmeur
hiero aan de achterkant
(zoek het huis met eend, bx, partytent in de tuin, kleurige gordijnen, ja ik denk dat je aan je neus genoeg hebt )
P&P genoteerd in de agenda,
ik had er Plug & Pray van gemaakt
ik had er Plug & Pray van gemaakt
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).