draadbreuk
Moderators: vtspower, webmasters
Vandaag een van de contacten eraf geknipt, bleek een kabelschoen te zijn... niet geisoleerd.
Pas de 3e automaterialenhandel had kabelschoenen (?? wat is dit, 1920?), *iets* te groot maar dat kon ik bijbuigen.
In no-time was links klaar (knippers voor + koplamp), getest: werkt.
Rechts bijna klaar, toen ging het plenzen. Toen het droog was weer verder, maar hij doet helemaal niks?
Ik heb gecheckt: er lijkt wel signaal te komen (beetje moeilijk, hij knippert daar heeft de multimeter het moeilijk mee), maar het lampje brandt niet (gecheckt: lampje is ok).
Omdat het niet te meten is (hij knippert) vermoed ik toch dat het signaal niet goed is.
Lampje rechstreeks op signaal aangesloten, niks.
Zekering gecheckt: is ok.
Ipv alarm-lichten de rechterknipper gebruikt: ook niks.
Vermoeden: toen het plotseling ging regenen heb ik misschien ergens kortsluiting gehad, ipv een zekering die doorging is er ergens anders iets doorgebrand.
Morgen ff met de haynes in de hand kijken hoe ver het signaal komt (leuke klus, ik wil het dashboard er zo lang mogelijk in laten ).
Pas de 3e automaterialenhandel had kabelschoenen (?? wat is dit, 1920?), *iets* te groot maar dat kon ik bijbuigen.
In no-time was links klaar (knippers voor + koplamp), getest: werkt.
Rechts bijna klaar, toen ging het plenzen. Toen het droog was weer verder, maar hij doet helemaal niks?
Ik heb gecheckt: er lijkt wel signaal te komen (beetje moeilijk, hij knippert daar heeft de multimeter het moeilijk mee), maar het lampje brandt niet (gecheckt: lampje is ok).
Omdat het niet te meten is (hij knippert) vermoed ik toch dat het signaal niet goed is.
Lampje rechstreeks op signaal aangesloten, niks.
Zekering gecheckt: is ok.
Ipv alarm-lichten de rechterknipper gebruikt: ook niks.
Vermoeden: toen het plotseling ging regenen heb ik misschien ergens kortsluiting gehad, ipv een zekering die doorging is er ergens anders iets doorgebrand.
Morgen ff met de haynes in de hand kijken hoe ver het signaal komt (leuke klus, ik wil het dashboard er zo lang mogelijk in laten ).
Wat kom ik tegen in de haynes, tussen het contactslot, het knipperlicht, en aarde:
570 - hazard warning switch
145 - hazard indicator switch
145 - direction indicator unit
260 - direction indicator switch
811 - RH side repeater
481 - knipper
Heeft iemand misschien een technisch woordenboek?
Ik dacht altijd dat er een knipper-relais was, welke unit of switch is dit?
Verder kun je de alarmverlichting aanzetten zonder contact (verstandig) maar dit haal ik niet uit de Haynes.
Help?!?!?
570 - hazard warning switch
145 - hazard indicator switch
145 - direction indicator unit
260 - direction indicator switch
811 - RH side repeater
481 - knipper
Heeft iemand misschien een technisch woordenboek?
Ik dacht altijd dat er een knipper-relais was, welke unit of switch is dit?
Verder kun je de alarmverlichting aanzetten zonder contact (verstandig) maar dit haal ik niet uit de Haynes.
Help?!?!?
570 - hazard warning switch = alarmknipperlichtschakelaar
145 - hazard indicator unit = alarmknipperlicht unit (-automaat, -relais)
145 - direction indicator unit = richtingaanwijzerunit (-automaat, -relais)
260 - direction indicator switch = richtingaanwijzerschakelaar
811 - RH side repeater = rechter zijknipper-/verklikkerlicht in spatbord
481 - RH front direction indicator = RV richtingaanwijzerlamp
145 - hazard indicator unit = alarmknipperlicht unit (-automaat, -relais)
145 - direction indicator unit = richtingaanwijzerunit (-automaat, -relais)
260 - direction indicator switch = richtingaanwijzerschakelaar
811 - RH side repeater = rechter zijknipper-/verklikkerlicht in spatbord
481 - RH front direction indicator = RV richtingaanwijzerlamp
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
met "-automaat -relais" bedoel je dat het relais daar zit?jk wrote:570 - hazard warning switch = alarmknipperlichtschakelaar
145 - hazard indicator unit = alarmknipperlicht unit (-automaat, -relais)
145 - direction indicator unit = richtingaanwijzerunit (-automaat, -relais)
260 - direction indicator switch = richtingaanwijzerschakelaar
811 - RH side repeater = rechter zijknipper-/verklikkerlicht in spatbord
481 - RH front direction indicator = RV richtingaanwijzerlamp
260 en 570 zijn dus de dingen die je bedient?
811 is dus het blokje met contacten welke ik vandaag gereviseerd heb? die hangt boven de wielkasten?
sowieso bedankt voor de toelichting
Volgens de gebruikelijke Engelse terminologie, en met raadpleging van mijn Haynes:raoel wrote:met "-automaat -relais" bedoel je dat het relais daar zit?jk wrote:570 - hazard warning switch = alarmknipperlichtschakelaar
145 - hazard indicator unit = alarmknipperlicht unit (-automaat, -relais)
145 - direction indicator unit = richtingaanwijzerunit (-automaat, -relais)
260 - direction indicator switch = richtingaanwijzerschakelaar
811 - RH side repeater = rechter zijknipper-/verklikkerlicht in spatbord
481 - RH front direction indicator = RV richtingaanwijzerlamp
260 en 570 zijn dus de dingen die je bedient?
811 is dus het blokje met contacten welke ik vandaag gereviseerd heb? die hangt boven de wielkasten?
sowieso bedankt voor de toelichting
260 en 570 zijn de schakelaars resp. aan de stuurkolom en in het dashboard, en die bedien je.
811 is volgens mij het vierkante oranje verklikkerlampje dat in je spatbord zit aan de zijkant van je auto vlakbij het scharnier van de voordeur.
Met 'Unit' bedoelt men het relais zelf (dat je hoort tikken als de richtingaanwijzer resp. de alarmlichten knippert/knipperen).
Op pag. 194 (van mijn Haynes) staan de kleurcodes (B t/m V) van de draden en hiermee kan je afleiden welke connector (ik neem aan dat je aan het blokje met stekkertjes hebt gewerkt) het betreft.
Ik neem aan dat de T-symbooltjes en de dwarsstreepjes in de lijnen in de bedradingsschema's de stekkerverbindingen aanduiden.
(In dit soort schema's staan niet noodzakelijke alle verbindingen die in één connectorblokje zitten ook naast elkaar op tekening, om een warboel op die tekening te vermijden).
Op dezelfde pagina 194 zie je links de Wiring Harness code oftewel de code die in de schema's wordt gebruikt voor de diverse kabelbomen.
(Ik heb vroeger veel teveel Engelse autoblaadjes zoals 'Cars & Car Conversions' gelezen en soms komt mij dat toch weer van pas; en ik kende het Autobooks sleutelhandboek voor mijn Mini (1969) zo'n beetje uit mijn hoofd ).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
In mijn Haynes op p.173 staat afb. 12.6A "Richtingaanwijzerrelais (gemonteerd aan onderzijde dashboard bij de zekeringkast)" (vertaald).raoel wrote:dus ik moet het knipperrelais vinden....
in 't dashboard ergens??
Ik neem aan dat als dit relais werkt, je kan horen/voelen aan het klikken welke het is, en anders kan je het zien aan de draadkleuren (zie schema en zie bovengenoemde lijst).
N.B. Een handige site voor vertalingen is www.mijnwoordenboek.nl
Deze site verwijst ook naar technische woordenboeken en encyclopedieën etc.
Last edited by jk on SunMar21, 2010 1:31:58 PM, edited 1 time in total.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Relais, ik hoorde 'm, maar zag 'm niet. Volgens Romy was 't een grijze, en er was een ander relais, als ik 'm vasthield voelde ik 'm klikken, maar als ik 'm loshaalde ging het knipperen gewoon door.
.. zit ik er al een kwartier naar te kijken, hij was alleen ingepakt in van dat bruine schuim...
goed, ben met de haynes erbij gaan kijken, alle onderdelen geidentificeerd.. inclusief de aarde van de knippers die ik, vooruitziend als ik was, alvast losgemaakt had....
volgens mij heb ik de oorzaak te pakken
.. zit ik er al een kwartier naar te kijken, hij was alleen ingepakt in van dat bruine schuim...
goed, ben met de haynes erbij gaan kijken, alle onderdelen geidentificeerd.. inclusief de aarde van de knippers die ik, vooruitziend als ik was, alvast losgemaakt had....
volgens mij heb ik de oorzaak te pakken
even voor als iemand nog op dit onderwerp terecht komt via de zoekfunctie:
Draadbreuk herstel je door de aansluitingen te knippen en nieuwe verbindingen te monteren. Je kunt contactspray gebruiken, maar dat is beunen.
Wat je nodig hebt heten "contacten" of "connector" de gemiddelde automaterialenzaak hebben deze vaak wel, misschien de Action ook wel, maar er zijn veel verschillende soorten en maten. Meestal zijn ze bedeeld met een gemiddelde voorraad waar de jouwe net niet bij zit.
Je hebt 3 meetpunten:
- Draad. Je hebt 3 kleuren, van klein naar groot: rood, blauw, geel, van klein naar groot (rood is veelgebruikt voor signaal, geel is voor dikke draden zoals bv de startmotor. Niemand gebruikt blauw. Toch is het er).
- aansluiting: de stekker. Die kan verschillende formaten hebben, als hij precies past is het makkelijk. Anders kan je de boel wel buigen als de verschillen niet te groot zijn. Werkt.
- klik-dingetje: sommige aansluitingen hebben een metaaltje dat iets uitsteekt. Ff geen plaatje voorhanden, maar dit metaaltje zorgt ervoor dat ie op zijn plaats blijft. De meeste AX-stekkers hebben zo'n metaaltje dus als je vervangt is het handig als je vervanging ook zo'n metaaltje heeft.
Verder had de materialenzaak deze voor me, kun je H4 lampen op aansluiten:
Zeer simpel en makkelijk.
Alles goed schoonmaken, daarna insmeren met witvet (zonder zuur, lees de verpakking) waardoor vocht er slecht bij kan, blijft het jaren goed
Draadbreuk herstel je door de aansluitingen te knippen en nieuwe verbindingen te monteren. Je kunt contactspray gebruiken, maar dat is beunen.
Wat je nodig hebt heten "contacten" of "connector" de gemiddelde automaterialenzaak hebben deze vaak wel, misschien de Action ook wel, maar er zijn veel verschillende soorten en maten. Meestal zijn ze bedeeld met een gemiddelde voorraad waar de jouwe net niet bij zit.
Je hebt 3 meetpunten:
- Draad. Je hebt 3 kleuren, van klein naar groot: rood, blauw, geel, van klein naar groot (rood is veelgebruikt voor signaal, geel is voor dikke draden zoals bv de startmotor. Niemand gebruikt blauw. Toch is het er).
- aansluiting: de stekker. Die kan verschillende formaten hebben, als hij precies past is het makkelijk. Anders kan je de boel wel buigen als de verschillen niet te groot zijn. Werkt.
- klik-dingetje: sommige aansluitingen hebben een metaaltje dat iets uitsteekt. Ff geen plaatje voorhanden, maar dit metaaltje zorgt ervoor dat ie op zijn plaats blijft. De meeste AX-stekkers hebben zo'n metaaltje dus als je vervangt is het handig als je vervanging ook zo'n metaaltje heeft.
Verder had de materialenzaak deze voor me, kun je H4 lampen op aansluiten:
Zeer simpel en makkelijk.
Alles goed schoonmaken, daarna insmeren met witvet (zonder zuur, lees de verpakking) waardoor vocht er slecht bij kan, blijft het jaren goed
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Bij deze, aangenaam... mijn naam is dan dus Niemand.raoel wrote:- Draad. Je hebt 3 kleuren, van klein naar groot: rood, blauw, geel, van klein naar groot (rood is veelgebruikt voor signaal, geel is voor dikke draden zoals bv de startmotor. Niemand gebruikt blauw. Toch is het er).
In verhouding (en ik gebruik ze nog wel eens, liggen niet voor niets op voorraad) maak ik meer gebruik van blauwe AMPjes als van rode of gele.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
De rode vind ik vaak wat aan de kleine kant eerlijk gezegd...MBa@NL wrote:Bij deze, aangenaam... mijn naam is dan dus Niemand.raoel wrote:- Draad. Je hebt 3 kleuren, van klein naar groot: rood, blauw, geel, van klein naar groot (rood is veelgebruikt voor signaal, geel is voor dikke draden zoals bv de startmotor. Niemand gebruikt blauw. Toch is het er).
In verhouding (en ik gebruik ze nog wel eens, liggen niet voor niets op voorraad) maak ik meer gebruik van blauwe AMPjes als van rode of gele.
Blauw en geel zijn in mijn geval 't meest gebruikt...
Moet alleen wel zeggen dat ik ze (meestal) soldeer i.p.v. knijp...
Marco, ben wel benieuwd hoe het gesoldeerde eruit ziet.
Verder probeer ik altijd zo precies mogelijk te passen, wel eens geel gebruikt waar rood nodig is, en dan ga je serieus aan het prutsen. Maargoed, als Michel graag blauw gebruikt ga ik 'm natuurlijk niet tegenhouden.. Je staat niet bekend om half werk ofzo
Verder probeer ik altijd zo precies mogelijk te passen, wel eens geel gebruikt waar rood nodig is, en dan ga je serieus aan het prutsen. Maargoed, als Michel graag blauw gebruikt ga ik 'm natuurlijk niet tegenhouden.. Je staat niet bekend om half werk ofzo
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Ik gebruik standaard blauw en alleen waar nodig rood (dunnere draad) of geel (dikkere draad).MBa@NL wrote:Bij deze, aangenaam... mijn naam is dan dus Niemand.raoel wrote:- Draad. Je hebt 3 kleuren, van klein naar groot: rood, blauw, geel, van klein naar groot (rood is veelgebruikt voor signaal, geel is voor dikke draden zoals bv de startmotor. Niemand gebruikt blauw. Toch is het er).
In verhouding (en ik gebruik ze nog wel eens, liggen niet voor niets op voorraad) maak ik meer gebruik van blauwe AMPjes als van rode of gele.
Wat soms ook handig is zijn de geïsoleerde buisvormige exemplaren waarmee je twee draden aan elkaar kan zetten; ook zijn er de platte stekkers met een zijflapje waarop je een 'zijstekker' kan aansluiten, en de snijklemmen waarmee je eveneens gemakkelijk een aftakking kan maken vooral ook op moeilijk toegankelijke plaatsen.
Ik soldeer nooit maar zorg wel dat de isolatie over voldoende lengte is verwijderd en dat ik de draad goed in elkaar draai en dat ik de klem voldoende vastknijp.
In het uiterste geval kan je ook kroonsteentjes gebruiken natuurlijk.
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Zelfs in uiterste gevallen zou ik die nog altijd mijden... Probleem met kroonstenen is dat je met de schroef altijd je kern zit te beschadigen. Kroonstenen zijn leuk om tijdelijk een lampje op te hangen als je bezig bent met verhuizen maar verder zou je ze toch eigenlijk gewoon moeten vergeten zéker bij auto's.jk wrote:In het uiterste geval kan je ook kroonsteentjes gebruiken natuurlijk.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Wel grappig overigens dat zo'n beetje álle lampen voor rondom 't huis geleverd worden met een kroonsteentje...MBa@NL wrote:Zelfs in uiterste gevallen zou ik die nog altijd mijden... Probleem met kroonstenen is dat je met de schroef altijd je kern zit te beschadigen. Kroonstenen zijn leuk om tijdelijk een lampje op te hangen als je bezig bent met verhuizen maar verder zou je ze toch eigenlijk gewoon moeten vergeten zéker bij auto's.jk wrote:In het uiterste geval kan je ook kroonsteentjes gebruiken natuurlijk.
Voor in de auto vind ik 't overigens nix, veel te groot en lomp, maar als tussenoplossing voordat je 't netjes kunt solderen is 't niet verkeerd... (Zie 't als thuiskomertje...)
ff een oud topic bovengehaald:
nadeel van kroonstenen is dat ze open verbinding met de buitenlucht hebben, dat gaat roesten...
Dit weekend ga ik ff solderen, ik wil de stekkers gaan vervangen.
Ik zie 2 soorten draden bij het electrisch systeem, bruin/groen is vrij dun en wat dikkere gele.
Op conrad zie ik van 1.0mm en (0.14mm kern), 1.2mm (0.22 kern), 2mm (0.75 kern).
Ben de electronica winkels in Enschede al langsgegaan met wat afgeknipte draadjes maar... men verkoopt tegenwoordig geen draden meer ofzo (armoede hier).
Weet iemand misschien, grofweg, welke doorsnede ik moet hebben? Iets ernaast kan vast geen kwaad, maar het moet wel blijven zitten natuurlijk!
nadeel van kroonstenen is dat ze open verbinding met de buitenlucht hebben, dat gaat roesten...
Dit weekend ga ik ff solderen, ik wil de stekkers gaan vervangen.
Ik zie 2 soorten draden bij het electrisch systeem, bruin/groen is vrij dun en wat dikkere gele.
Op conrad zie ik van 1.0mm en (0.14mm kern), 1.2mm (0.22 kern), 2mm (0.75 kern).
Ben de electronica winkels in Enschede al langsgegaan met wat afgeknipte draadjes maar... men verkoopt tegenwoordig geen draden meer ofzo (armoede hier).
Weet iemand misschien, grofweg, welke doorsnede ik moet hebben? Iets ernaast kan vast geen kwaad, maar het moet wel blijven zitten natuurlijk!
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Ga maar de sloop en haal en dashboard kabelboom van een AX dan heb je allerlei doorsnedes en kleuren draad en je hebt gelijk veel soorten stekkers voor de andere restauratie werken.raoel wrote:ff een oud topic bovengehaald:
nadeel van kroonstenen is dat ze open verbinding met de buitenlucht hebben, dat gaat roesten...
Dit weekend ga ik ff solderen, ik wil de stekkers gaan vervangen.
Ik zie 2 soorten draden bij het electrisch systeem, bruin/groen is vrij dun en wat dikkere gele.
Op conrad zie ik van 1.0mm en (0.14mm kern), 1.2mm (0.22 kern), 2mm (0.75 kern).
Ben de electronica winkels in Enschede al langsgegaan met wat afgeknipte draadjes maar... men verkoopt tegenwoordig geen draden meer ofzo (armoede hier).
Weet iemand misschien, grofweg, welke doorsnede ik moet hebben? Iets ernaast kan vast geen kwaad, maar het moet wel blijven zitten natuurlijk!
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl