Ten einde raad: Remmen...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Ten einde raad: Remmen...
Oke,
wat betreft 1.0 zijn we nu echt ten einde raad...
Ook de garage komt er niet uit, waarom dat ding niet remt.
Riedeltje is weer hetzelfde. Je ontlucht (lang want er komt veeeel lucht uit).
Dan heb je remdruk, tot je de motor start, dan is het in 1x weg.
Als je de rembekrachtiger eraf haalt (slang eraf trekken en de slang afdoppen)
Lijk je wel remdruk te blijven houden met lopende motor.
Tot je gaat rijden, bij de eerste keer remmen zakt het pedaal helemaal weg. Als je pompt komt het pedaal wel iets hoger.
Dan ga je weer ontluchten en dan lijkt het allemaal weer goed, totdat je weer gaat rijden.
Als ie remt (na pompen zonder bekrachtiger) remt ie ook HARD, blokkeren zonder problemen.
RV klauw blijft wel beetje vast zitten. (ik zoek dus ook weer 2 238 klauwen! help?)
Systeem lekt nergens (nu al door meerdere personen bevestigd, 2 bar op t systeem gezet meerdere keren)
Meer ontluchten is 't niet, zit nu al bijna 24 uur ontlucht tijd in die auto
Achterwielremcilinders zijn niet lek
HRC is vervangen, problemen blijven exact gelijk.
Begon na het verwisselen van de klauwen, met deze heeft ie het nog nooit goed gedaan.
Hij heeft een achteras verdeler.
En wat mij heel erg opvalt:
Als je ontlucht met een druk systeem (eezibleed bijv, die constant 2 bar op het systeem zet zonder dat je t pedaal hoeft aante raken)
Krijg je hem lucht vrij en dan heb je dus ook remdruk.
Ontlucht je met 2 personen met trappen op t pedaal dan krijg je hem never de nooit lucht vrij. 3/4 liter verder en er komt alleeeeen maar lucht uit RV en LA...
wat betreft 1.0 zijn we nu echt ten einde raad...
Ook de garage komt er niet uit, waarom dat ding niet remt.
Riedeltje is weer hetzelfde. Je ontlucht (lang want er komt veeeel lucht uit).
Dan heb je remdruk, tot je de motor start, dan is het in 1x weg.
Als je de rembekrachtiger eraf haalt (slang eraf trekken en de slang afdoppen)
Lijk je wel remdruk te blijven houden met lopende motor.
Tot je gaat rijden, bij de eerste keer remmen zakt het pedaal helemaal weg. Als je pompt komt het pedaal wel iets hoger.
Dan ga je weer ontluchten en dan lijkt het allemaal weer goed, totdat je weer gaat rijden.
Als ie remt (na pompen zonder bekrachtiger) remt ie ook HARD, blokkeren zonder problemen.
RV klauw blijft wel beetje vast zitten. (ik zoek dus ook weer 2 238 klauwen! help?)
Systeem lekt nergens (nu al door meerdere personen bevestigd, 2 bar op t systeem gezet meerdere keren)
Meer ontluchten is 't niet, zit nu al bijna 24 uur ontlucht tijd in die auto
Achterwielremcilinders zijn niet lek
HRC is vervangen, problemen blijven exact gelijk.
Begon na het verwisselen van de klauwen, met deze heeft ie het nog nooit goed gedaan.
Hij heeft een achteras verdeler.
En wat mij heel erg opvalt:
Als je ontlucht met een druk systeem (eezibleed bijv, die constant 2 bar op het systeem zet zonder dat je t pedaal hoeft aante raken)
Krijg je hem lucht vrij en dan heb je dus ook remdruk.
Ontlucht je met 2 personen met trappen op t pedaal dan krijg je hem never de nooit lucht vrij. 3/4 liter verder en er komt alleeeeen maar lucht uit RV en LA...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 88
- Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
- Location: Midden Limburg
Re: Ten einde raad: Remmen...
Tijdens dit opnieuw ontluchten, komt er dan ook weer lucht vrij? Zoja, waar?grietje wrote:Oke,
..............
Dan ga je weer ontluchten en dan lijkt het allemaal weer goed, totdat je weer gaat rijden.
...
Zijn de remslangen voor en/of achter ooit vervangen?
Re: Ten einde raad: Remmen...
Ja dan zitten de leidingen RV en LA ineens weer vol met luchtmini_mouse wrote:Tijdens dit opnieuw ontluchten, komt er dan ook weer lucht vrij? Zoja, waar?grietje wrote:Oke,
..............
Dan ga je weer ontluchten en dan lijkt het allemaal weer goed, totdat je weer gaat rijden.
...
Zijn de remslangen voor en/of achter ooit vervangen?
Zojuist de HRC en booster vervangen in de garage, zij gaan morgen weer ontluchten.
Remslangetjes zijn nog niet zo oud en RV heb ik vorige week een nieuwe opgezet, dat maakte geen verschil.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 88
- Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
- Location: Midden Limburg
Die RV klauw die blijft hangen is natuurlijk zoiezo niet goed -> reviseren/vervangen.
Overige verdachten:
-slang LA (niet zo oud wil nog niet zeggen dat het niet kapot kan)
-remdrukbegrensor
-HRC (ja ik weet het, is al vervangen, maar toch)
-beschadigde leiding
Heb je met ontluchten de auto achter met de wielen van de grond gehad? Dit omdat de rendruk begrenzer dan in de meest begrenzende stand staat. Zoja, probeer eens te onluchten als ie op zijn sloffen staat.
Overige verdachten:
-slang LA (niet zo oud wil nog niet zeggen dat het niet kapot kan)
-remdrukbegrensor
-HRC (ja ik weet het, is al vervangen, maar toch)
-beschadigde leiding
Heb je met ontluchten de auto achter met de wielen van de grond gehad? Dit omdat de rendruk begrenzer dan in de meest begrenzende stand staat. Zoja, probeer eens te onluchten als ie op zijn sloffen staat.
Ik heb ooit eens zoiets gehad met een Peugeot 304 die ik samen met een maat na restauratie weer in elkaar aan het zetten was.
Het bleek dat je bij die auto de remklauwen kon verwisselen, dus de linker kon je rechts monteren en vice versa.
Je zag er, behalve de plaats van de ontluchtingsnippel, geen verschil in maar het remsysteem was niet op druk te krijgen.
Na de wissel was het weer remmen als vanouds.
Het bleek dat je bij die auto de remklauwen kon verwisselen, dus de linker kon je rechts monteren en vice versa.
Je zag er, behalve de plaats van de ontluchtingsnippel, geen verschil in maar het remsysteem was niet op druk te krijgen.
Na de wissel was het weer remmen als vanouds.
Klopt, zei thomas van de garage ook al. Hij heeft hem dus met wielen op de grond ontlucht, ik heb het een paar keer anders gedaan, wist dat niet. Is ook de eerste auto die ik heb met een lastdrukbegrenzer.mini_mouse wrote: Heb je met ontluchten de auto achter met de wielen van de grond gehad? Dit omdat de rendruk begrenzer dan in de meest begrenzende stand staat. Zoja, probeer eens te onluchten als ie op zijn sloffen staat.
Valt me wel op dat er idd ook maar pisstraaltjes achter uitkomen in vergelijking met de voorkant.
Leidingen en slangen geloof ik niet zo in. Ze zijn gewoon nog redelijk jong en die RV had ik dus vervangen en dat veranderde niets. Alles ziet er gewoon goed uit en onder druk lekt t nergens. Alle leidingen ook met lamp bekeken en het ziet er ook gewoon goed uit..
Die lastdruk begrenzer durf ik best als verdachte te betitelen. Hoe werkt zoiets?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Volgorde maakte geen verschil, HRC zelf ontluchten niet gedaan. Ik heb daar geen spullen voor.raoel wrote:Weet niet of ik 't gemist heb, maar Fenwick had 2 suggesties (andere volgorde van ontluchten, ontluchten van de HRC zelf), had je die al gedaan?
(En over die remklauw die blijft hangen: had je daar niet revisiesetjes voor? Setjes nieuwe rubbers is misschien makkelijker te vinden).
Ik twijfel wel over de wartels van het achterste circuit, precies die zijn namelijk vrijwel altijd 'nat' en de coating is daar van de leidingen. De voorste (het goed remmende gedeelte) is gortdroog en de coating is on-aangetast...
Die klauw komt wel een ander voor op, maar hij gaat eerst maar eens remmen.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Hoe kan ik dat controleren?
Want met 2 bar op t systeem lekt het niet zichtbaar.
Maar opzich is het systeem dan ook lucht vrij. Toch ff doen wat netheo zei, 2bar en dan pedaal indrukken.
Ik had wel gevraagd aan thomas of ze, als het straks nog niet werkt, de wartels eraf willen halen en nieuwe erop zetten, de leiding is lang genoeg
Want met 2 bar op t systeem lekt het niet zichtbaar.
Maar opzich is het systeem dan ook lucht vrij. Toch ff doen wat netheo zei, 2bar en dan pedaal indrukken.
Ik had wel gevraagd aan thomas of ze, als het straks nog niet werkt, de wartels eraf willen halen en nieuwe erop zetten, de leiding is lang genoeg
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Dan zit dus bij montage van de remklauw op de verkeerde plaats de ontluchtingsnippel zodanig dat er een luchtbel niet kan ontsnappen bij het ontluchten.d-super wrote:Ik heb ooit eens zoiets gehad met een Peugeot 304 die ik samen met een maat na restauratie weer in elkaar aan het zetten was.
Het bleek dat je bij die auto de remklauwen kon verwisselen, dus de linker kon je rechts monteren en vice versa.
Je zag er, behalve de plaats van de ontluchtingsnippel, geen verschil in maar het remsysteem was niet op druk te krijgen.
Na de wissel was het weer remmen als vanouds.
Lucht is samendrukbaar, een vloeistof "niet".
Maar ik zou de lekkende wartels zonder meer vervangen.
Die dichten niet af en laten lucht naar binnen, en daarmee ook water uit de lucht (remvloeistof is sterk hygroscopisch).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
nop... ik ben hele dagen aan het werk en de garage had er 2 dagen geen tijd voor gehad, hopelijk vanavond wel dan...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
klinkt toch wel heel erg naar een HRC, zijn er twee keer gebruikte op gegaan en daarna tot op de bodem getrapt met het pedaal?
indien ja is het waarschijnlijk dat ze meteen stuk zijn. dit komt omdat er altijd slijpsel in komt te zitten wat vastkoekt op de stukken cylinder waar je normaal niet komt. bij ineens naar de bodem trappen druk je het vuil wel tussen cylinder en zuiger en is de boel vaak meteen lek en onherstelbaar.
Mijn methode na uren ervaring met heel hardnekkige AX-en:
echt frisse HRC er op, niet gaan trappen. dan met vacuum op de nippels ontluchten en dan pas voorzichtig trappen, niet verder dan half in.
Succes met zoeken en vinden want AX-jes staan er bekend om remstoringen goed te kunnen verstoppen.
P .
indien ja is het waarschijnlijk dat ze meteen stuk zijn. dit komt omdat er altijd slijpsel in komt te zitten wat vastkoekt op de stukken cylinder waar je normaal niet komt. bij ineens naar de bodem trappen druk je het vuil wel tussen cylinder en zuiger en is de boel vaak meteen lek en onherstelbaar.
Mijn methode na uren ervaring met heel hardnekkige AX-en:
echt frisse HRC er op, niet gaan trappen. dan met vacuum op de nippels ontluchten en dan pas voorzichtig trappen, niet verder dan half in.
Succes met zoeken en vinden want AX-jes staan er bekend om remstoringen goed te kunnen verstoppen.
P .
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Niet eens...PeterM wrote:klinkt toch wel heel erg naar een HRC, zijn er twee keer gebruikte op gegaan en daarna tot op de bodem getrapt met het pedaal?
Ik ontlucht met eezibleed dus dan beweegt de hrc niet....
Pas toen na proefritje bleek dat ik nog geen remmen had (ondanks dat het pedaal hard leek na t ontluchten) zijn we met 'de voet' gaan ontluchten...
Maar goed, als ik 100% zeker wist dat een nieuwe hrc zou werken had ik dat heus gedaan. Graag zelfs want ik wil hem weer rijden!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Tja, dan wordt het nog lastiger.
Misschien twee stukjes dichtgeslagen leiding (echt goed dicht) of dopjes op de plek van de achterremmen in de HRC schroeven en dan voorzichtig uitproberen of er puur op de voorremmen en HRC wel druk te houden is. daarna kant voor kant de achterremmen er op (pas op met trekken tijdens testen) dan kom je er als het goed is achter welk circuit de rottigheid geeft.
Heb je de remdrukbegrenzer ook al vervangen of staat dat al ergens anders in de post?
P.
Misschien twee stukjes dichtgeslagen leiding (echt goed dicht) of dopjes op de plek van de achterremmen in de HRC schroeven en dan voorzichtig uitproberen of er puur op de voorremmen en HRC wel druk te houden is. daarna kant voor kant de achterremmen er op (pas op met trekken tijdens testen) dan kom je er als het goed is achter welk circuit de rottigheid geeft.
Heb je de remdrukbegrenzer ook al vervangen of staat dat al ergens anders in de post?
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Nee de remdrukbegrenzer op de achteras heb ik nog niets meegedaan.
Behalve gekeken of die lekt en poging gedaan om te kijken of er ook lucht uit de aanvoerleiding komt als ik die loshaal daarvan. Maar dat was niet echt pracktisch uitvoerbaar.
Opzich heb ik denk ik nog wel 2 oude remleidingen van de achteras...
Die zou ik er tussen kunnen zetten ipv die begrenzer, om te kijken of die dan wel ontlucht.....
Mocht dat het zijn kan ik die remleidingen en remcilinders vervangen.
is dat mogelijk? Wel proefrijden met de remcilinders zonder remkracht begrenzer? Of?
Behalve gekeken of die lekt en poging gedaan om te kijken of er ook lucht uit de aanvoerleiding komt als ik die loshaal daarvan. Maar dat was niet echt pracktisch uitvoerbaar.
Opzich heb ik denk ik nog wel 2 oude remleidingen van de achteras...
Die zou ik er tussen kunnen zetten ipv die begrenzer, om te kijken of die dan wel ontlucht.....
Mocht dat het zijn kan ik die remleidingen en remcilinders vervangen.
is dat mogelijk? Wel proefrijden met de remcilinders zonder remkracht begrenzer? Of?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).