Martie, AX GTI 1992
Moderator: webmasters
de bijrijdersdeur is strakgemaakt, niet mijn smaak en niet heel netjes gedaan. Daarnaast zit er ook een diepe kras op, waarschijnlijk vervang ik de deur in z'n geheel. Stukje striping laat ik dan wel namaken (is niet meer dan een streepje).
Belangrijker:
Auto gewassen
ECU gemonteerd
Motor nagelopen (olie/vloeistoffen, verse accu, stekkerverbindingen gelost en ingespoten met vochtverdrijver)
Motor gestart (na heeeel veel moeite gelukt).
Er komt een heel vies metalig geluid vanuit de buurt van de distributie. Na demontage van distributiekap bleek al snel dat de spanrol van de DB helemaal kapot is. Het lager hiervan maakt het vieze geluid.
Nieuwe distributie + waterpomp + spanrol + klepdekselpakking en nokkenaskeerring staan voor volgende week op de planning.
Blokje liep verder wel OK en ga er van uit dat het blok verder nog goed is.
Foto's van de auto na de eerste wasbeurt (toen was ie nog steeds vies) :
Belangrijker:
Auto gewassen
ECU gemonteerd
Motor nagelopen (olie/vloeistoffen, verse accu, stekkerverbindingen gelost en ingespoten met vochtverdrijver)
Motor gestart (na heeeel veel moeite gelukt).
Er komt een heel vies metalig geluid vanuit de buurt van de distributie. Na demontage van distributiekap bleek al snel dat de spanrol van de DB helemaal kapot is. Het lager hiervan maakt het vieze geluid.
Nieuwe distributie + waterpomp + spanrol + klepdekselpakking en nokkenaskeerring staan voor volgende week op de planning.
Blokje liep verder wel OK en ga er van uit dat het blok verder nog goed is.
Foto's van de auto na de eerste wasbeurt (toen was ie nog steeds vies) :
Re: Welkom
Is het niet juist andersom?MrBBQ wrote:Altijd leuk een schaap in wolfskleding.
Een schaap in wolfskleren was meer zoiets als wat ik had
Last edited by Nitroën on SunMar14, 2010 9:25:16 PM, edited 1 time in total.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
wieej, sweet :D
als je er vanaf wilt I do like it!
als je er vanaf wilt I do like it!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ben zelf erg benieuwd naar de prestaties van de AX.
Heb dus een complete RVS pijp liggen, en zit zelf al te denken over ITB's. Ik heb mijn polo voorzien van een setje carbs, de ITB's kan ik op dezelfde manier aansluiten en volgens mij aansturen met de originele ECU. Laat ik nou ook nog een setje 38mm CBR ITB's hebben liggen
TPS overzetten, luchttempsensor in de collector monteren, de injectoren evt. aanpassen en dan zou het moeten werken. Ws. is de koudstart dan wel een drama, maar dat valt vast ook te manipuleren met bijv. een waselement oid.
Eerste de auto aan de praat krijgen en door de APK fietsen, dan pas zal ik serieuze plannen gaan maken voor de auto.
Heb dus een complete RVS pijp liggen, en zit zelf al te denken over ITB's. Ik heb mijn polo voorzien van een setje carbs, de ITB's kan ik op dezelfde manier aansluiten en volgens mij aansturen met de originele ECU. Laat ik nou ook nog een setje 38mm CBR ITB's hebben liggen
TPS overzetten, luchttempsensor in de collector monteren, de injectoren evt. aanpassen en dan zou het moeten werken. Ws. is de koudstart dan wel een drama, maar dat valt vast ook te manipuleren met bijv. een waselement oid.
Eerste de auto aan de praat krijgen en door de APK fietsen, dan pas zal ik serieuze plannen gaan maken voor de auto.
ben benieuwd..
op het engelse rallye forum rijden ze ook veel met motor gasklephuizen rond.. www.106rallye.co.uk wellicht staat hier nog wat bruikbare info voor je
op het engelse rallye forum rijden ze ook veel met motor gasklephuizen rond.. www.106rallye.co.uk wellicht staat hier nog wat bruikbare info voor je
Zoooo,
Distributieriem spanrol en waterpomp waren nog niet binnen (via internet besteld...)
Gistermiddag de auto uitgemest en in de kofferbak bezig gegaan. Bekleding/bitumen/plastic kappen gedemonteerd om de roestschade in de achterbak te bekijken.
De gaten zijn vrij fors, maar gelukkig beperkt tot de koferbakbodem. Ik heb 1 kant er vrij ruim uitgeslepen, daar las ik een nieuw stuk plaatwerk in.
Volgende week de distributie vernieuwen en de andere kant van de kofferbak uitslijpen.
Distributieriem spanrol en waterpomp waren nog niet binnen (via internet besteld...)
Gistermiddag de auto uitgemest en in de kofferbak bezig gegaan. Bekleding/bitumen/plastic kappen gedemonteerd om de roestschade in de achterbak te bekijken.
De gaten zijn vrij fors, maar gelukkig beperkt tot de koferbakbodem. Ik heb 1 kant er vrij ruim uitgeslepen, daar las ik een nieuw stuk plaatwerk in.
Volgende week de distributie vernieuwen en de andere kant van de kofferbak uitslijpen.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Mooie AX!martie wrote: Gistermiddag de auto uitgemest en in de kofferbak bezig gegaan. Bekleding/bitumen/plastic kappen gedemonteerd om de roestschade in de achterbak te bekijken.
De gaten zijn vrij fors, maar gelukkig beperkt tot de koferbakbodem. Ik heb 1 kant er vrij ruim uitgeslepen, daar las ik een nieuw stuk plaatwerk in.
Volgende week de distributie vernieuwen en de andere kant van de kofferbak uitslijpen.
Ik weet wat je doormaakt. Ik ben nu bezig om bij mijn AX de kofferbak en achter de koplampen te lassen.
Succes met je AX!
Vandaag met de AX aan de gang geweest..
Ik kan jullie verklappen, ik klus 100x liever aan mijn Polootje Die stinkfransozen hebben alle boutjes/moertjes zo verstopt dat er geen ratel+dop op past, net geen steeksleutel langs past en je net niet je hand tussen het blok en de koets kan krijgen
Maar goed, na gewend te zijn aan de AX heb ik de distributie geprobeerd te vervangen.
V-riem en poulie losgehaald, en het koelwater afgelaten.
Distributie kapjes los (vooral dat beruchte middenste kapje ) en daar kwam het ' euvel ' naar voren. Na het onderste kapje losgehaald te hebben kwamen er een stuk of 6 kogeltjes uit vallen.
Uiteindelijk bleek dat de spanrol helemaal uitelkaar gevallen is, de binnenkooi was helemaal verdwenen, de looprol en de rest waren 2 losse delen geworden.
Gelukkig heb ik de motor alleen even kort gestart sinds de aankoop, anders was de riem er 100% zeker af gelopen
Daarna de waterpomp losgehaald, die zat ook behoorlijk vast in het motorblok. Toen die uiteindelijk los was heb ik zeker een half uur zitten zweten, omdat dat ding er gewoonweg niet tussenuit wilde
Via de HowTo van Grietje had ik dit al gelezen, maar de pomp die daar getoond wordt is nog een slagje kleiner dan de pomp die in de GTI zit. Blijkbaar zit daar een ander type in (phII?). Doordat de flens van de pomp dikker is en de impeller dieper in het blok schijnt te zitten krijg ik die waterpomp er niet tussenuit, wat ik ook probeer.
Uiteindelijk heb ik een krik onder het blok gezet, en het blok voorzichtig opgekrikt. Daardoor kwam er iets meer speling tussen het blok en de carrosserie, en kon de pomp er met een beetje aandringen tussenuit.
Toen kwam de heerlijke Anti-Climax: De distributieset en waterpomp die ik besteld heb zijn van het VERKEERDE TYPE
Het is een 108tands riem, met een kleinere versie v/d waterpomp.
Zo staat het blokje er nu bij:
Volgende week beter..
Nog wel een foto gemaakt van de RVS uitlaatlijn die er onder moet komen!! RVS spaghetti + katvervanger + einddemper
Ik kan jullie verklappen, ik klus 100x liever aan mijn Polootje Die stinkfransozen hebben alle boutjes/moertjes zo verstopt dat er geen ratel+dop op past, net geen steeksleutel langs past en je net niet je hand tussen het blok en de koets kan krijgen
Maar goed, na gewend te zijn aan de AX heb ik de distributie geprobeerd te vervangen.
V-riem en poulie losgehaald, en het koelwater afgelaten.
Distributie kapjes los (vooral dat beruchte middenste kapje ) en daar kwam het ' euvel ' naar voren. Na het onderste kapje losgehaald te hebben kwamen er een stuk of 6 kogeltjes uit vallen.
Uiteindelijk bleek dat de spanrol helemaal uitelkaar gevallen is, de binnenkooi was helemaal verdwenen, de looprol en de rest waren 2 losse delen geworden.
Gelukkig heb ik de motor alleen even kort gestart sinds de aankoop, anders was de riem er 100% zeker af gelopen
Daarna de waterpomp losgehaald, die zat ook behoorlijk vast in het motorblok. Toen die uiteindelijk los was heb ik zeker een half uur zitten zweten, omdat dat ding er gewoonweg niet tussenuit wilde
Via de HowTo van Grietje had ik dit al gelezen, maar de pomp die daar getoond wordt is nog een slagje kleiner dan de pomp die in de GTI zit. Blijkbaar zit daar een ander type in (phII?). Doordat de flens van de pomp dikker is en de impeller dieper in het blok schijnt te zitten krijg ik die waterpomp er niet tussenuit, wat ik ook probeer.
Uiteindelijk heb ik een krik onder het blok gezet, en het blok voorzichtig opgekrikt. Daardoor kwam er iets meer speling tussen het blok en de carrosserie, en kon de pomp er met een beetje aandringen tussenuit.
Toen kwam de heerlijke Anti-Climax: De distributieset en waterpomp die ik besteld heb zijn van het VERKEERDE TYPE
Het is een 108tands riem, met een kleinere versie v/d waterpomp.
Zo staat het blokje er nu bij:
Volgende week beter..
Nog wel een foto gemaakt van de RVS uitlaatlijn die er onder moet komen!! RVS spaghetti + katvervanger + einddemper
Haha hoe herkenbaar.. Bij vw houden ze teminste nog rekening met de mensen die aan de auto's moeten sleutelen en kun je overal altijd wel aardig bijmartie wrote: Ik kan jullie verklappen, ik klus 100x liever aan mijn Polootje Die stinkfransozen hebben alle boutjes/moertjes zo verstopt dat er geen ratel+dop op past, net geen steeksleutel langs past en je net niet je hand tussen het blok en de koets kan krijgen
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Je hebt een set voor een TU blok met aluminium onderblok. Je hebt een set nodig voor een met gietijzeren onderblok. 101 tands riem en andere waterpomp.martie wrote:Toen kwam de heerlijke Anti-Climax: De distributieset en waterpomp die ik besteld heb zijn van het VERKEERDE TYPE
Het is een 108tands riem, met een kleinere versie v/d waterpomp.
Succes. Je bent lekker bezig, gaat helemaal goed komen.
Leuk he, aan Franse auto's sleutelen...
Jammer dat je niet verder kon vanwege de verkeerde onderdelen maar verder goed bezig!
En een erg leuk uitlaatlijntje.
Jammer dat je niet verder kon vanwege de verkeerde onderdelen maar verder goed bezig!
En een erg leuk uitlaatlijntje.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Als ik de volgende keer weer een lampje moet vervangen in mijn Golf+ V TDI kom ik wel even bij je langs, wat je allemaal moet slopen en dan gaat het nog niet, ik rij dan ook al 2 jaar rond met half losse afdekkapjes achter de koplampen veertjes zijn niet meer op zijn plaats te krijgen.TTF wrote:..........Bij vw houden ze teminste nog rekening met de mensen die aan de auto's moeten sleutelen en kun je overal altijd wel aardig bij
Geef mij maar een Ax om aan te sleutelen
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl