Martie, AX GTI 1992
Moderator: webmasters
Martie, AX GTI 1992
AX-fans,
Ik zal mij even voorstellen. Ben Martijn, woon in Groningen en heb een AX GTI gekocht. Ik rij nu nog in een Citroën ZX, gekocht om comfortabel langere afstanden te rijden. Dat hoeft nu niet meer ivm ander werk. Deze auto staat te koop, en heb de AX als hobbyauto aangeschaft (waar ik ook betrouwbaar mee op pad kan als ik vervoer nodig heb). Ik heb nog een tijdje bij het TUDelft rallyteam meegelopen vlak voordat het opgeheven werd. De oranje AX gti is vast wel bekend (heb nog een dag op een tuningbeurs in Zwolle gestaan, op de stand van de AX club dacht ik).
Verder heb ik nog een belastingvrije VW Polo, die ik behoorlijk aangepakt heb. De motor is aangepast (kop geflowed) en voorzien van 4 keihin 37mm carburateurs en een zelfgemaakt alu spruitstuk. De auto is van binnen geheel G40 uitgevoerd (nieuwer type) en verder nog verlaagd, voorzien van betere remmen en 15" speedline velgen met platte bandjes. Dit was tot voor kort mijn hobby-auto, maar ik zoek toch iets snellers.
Ik ben verzot op het concept "laag gewicht met Peekaa's". De polo:
De AX lijkt me ideaal, nog geen 800kg en met wat moeite moet daar wel 110+ pk uit te halen zijn.
Plannen;
laswerk body (binnenschermen + achterbak)
motor inspecteren/vervangen (nu ws. een drijfstanglager kapot)
helemaal nalopen (remmen/ophanging)
poetsen
APK keuren
RVS spaghetti monteren (ligt al klaar)
RVS uitlaatlijn monteren
Indien de motor het reviseren niet waard blijkt te zijn wil ik een 1.6 onderblok/ motorblok monteren. Lijkt me ook wel erg gaaf om een 1.6 op carbs te bouwen, heb er inmiddels ervaring mee
De auto moet van buiten vrij standaard lijken, maar motorisch wat meer in huis hebben.
Ik zal mij even voorstellen. Ben Martijn, woon in Groningen en heb een AX GTI gekocht. Ik rij nu nog in een Citroën ZX, gekocht om comfortabel langere afstanden te rijden. Dat hoeft nu niet meer ivm ander werk. Deze auto staat te koop, en heb de AX als hobbyauto aangeschaft (waar ik ook betrouwbaar mee op pad kan als ik vervoer nodig heb). Ik heb nog een tijdje bij het TUDelft rallyteam meegelopen vlak voordat het opgeheven werd. De oranje AX gti is vast wel bekend (heb nog een dag op een tuningbeurs in Zwolle gestaan, op de stand van de AX club dacht ik).
Verder heb ik nog een belastingvrije VW Polo, die ik behoorlijk aangepakt heb. De motor is aangepast (kop geflowed) en voorzien van 4 keihin 37mm carburateurs en een zelfgemaakt alu spruitstuk. De auto is van binnen geheel G40 uitgevoerd (nieuwer type) en verder nog verlaagd, voorzien van betere remmen en 15" speedline velgen met platte bandjes. Dit was tot voor kort mijn hobby-auto, maar ik zoek toch iets snellers.
Ik ben verzot op het concept "laag gewicht met Peekaa's". De polo:
De AX lijkt me ideaal, nog geen 800kg en met wat moeite moet daar wel 110+ pk uit te halen zijn.
Plannen;
laswerk body (binnenschermen + achterbak)
motor inspecteren/vervangen (nu ws. een drijfstanglager kapot)
helemaal nalopen (remmen/ophanging)
poetsen
APK keuren
RVS spaghetti monteren (ligt al klaar)
RVS uitlaatlijn monteren
Indien de motor het reviseren niet waard blijkt te zijn wil ik een 1.6 onderblok/ motorblok monteren. Lijkt me ook wel erg gaaf om een 1.6 op carbs te bouwen, heb er inmiddels ervaring mee
De auto moet van buiten vrij standaard lijken, maar motorisch wat meer in huis hebben.
Last edited by martie on SatMar13, 2010 2:54:55 PM, edited 1 time in total.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
de auto staat al een hele tijd onder een carport en is op het moment vrij 'groen'.
De basis is netjes, vind het vooral een pluspunt dat het een redelijk originele GTI is. Heb de auto nog niet thuis staan, heb pas plek als de ZX weg is. Icm de extra onderdelen, de nieuwe 15" velgen met goede banden en alle originele GTI details moet het wel weer een net karretje worden.
Ben ook actief op het Volksforum én polo86C forum, dus de polo kan bekend voorkomen.
heb net nog even een stuk in de polo gespeeld, het geluid van de carbs blijft verslavend
De basis is netjes, vind het vooral een pluspunt dat het een redelijk originele GTI is. Heb de auto nog niet thuis staan, heb pas plek als de ZX weg is. Icm de extra onderdelen, de nieuwe 15" velgen met goede banden en alle originele GTI details moet het wel weer een net karretje worden.
Ben ook actief op het Volksforum én polo86C forum, dus de polo kan bekend voorkomen.
heb net nog even een stuk in de polo gespeeld, het geluid van de carbs blijft verslavend
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Hallo Martie, en welkom hier!
Had je het over deze oranje GTI?:
http://www.rally24.com/rally-cars-for-s ... -1369.html
Daar had ik in Augustus 09 voor gemaild omdat ik interesse had, maar helaas nooit antwoord op gekregen.
En ik ben ook wel benieuwd naar foto's van je GTI
Had je het over deze oranje GTI?:
http://www.rally24.com/rally-cars-for-s ... -1369.html
Daar had ik in Augustus 09 voor gemaild omdat ik interesse had, maar helaas nooit antwoord op gekregen.
En ik ben ook wel benieuwd naar foto's van je GTI
http://kentekens.axclub.nl/?pagina=ken&ken=13855
die ax heeft idd mee op de beurs gestaan in Zwolle 2005.
en een aantal heeft mee op de camping gestaan in Heerde.
die ax heeft idd mee op de beurs gestaan in Zwolle 2005.
en een aantal heeft mee op de camping gestaan in Heerde.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Eindelijk de AX gehaald. In principe zou ik met de ambulance gaan, maar dat vergde wat onnodig heen&weer rijden.
Uiteindelijk de auto gesleept (zo'n 40km binnendoor).. Hoe de wegen er aan toe waren mogen jullie beoordelen
AX staat inmiddels op de oprit. De motor zou niet goed meer lopen, heb deze nog niet geprobeerd. Morgen de hogedrukspuit er eens over halen en de motor aan de praat proberen te krijgen.
Heb de optie om een kaal 1.4 blok (GTI) te kopen voor een schappelijke prijs, dat ga ik ws. doen.
Uiteindelijk de auto gesleept (zo'n 40km binnendoor).. Hoe de wegen er aan toe waren mogen jullie beoordelen
AX staat inmiddels op de oprit. De motor zou niet goed meer lopen, heb deze nog niet geprobeerd. Morgen de hogedrukspuit er eens over halen en de motor aan de praat proberen te krijgen.
Heb de optie om een kaal 1.4 blok (GTI) te kopen voor een schappelijke prijs, dat ga ik ws. doen.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Succes gewenst met je nieuwe AX en uiteraard met het weer tot leven brengen van het torretje.
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Op de weg naar huis kwamen we zelfs nog een vrachtwagen tegen die de sloot in gegleden was toen hij naast de weg kwam terwijl hij een auto wilde laten passeren.. Het was spekgladvolgens mij zit er best een mooie AX verstopt onder die berg met modder
Straks de hogedrukspuit maar eens uit de schuur trekken, om de laag klei van de auto te spoelen
Volgens de vorige eigenaar (Henk) is er iets mis met het onderblok. Auto heeft bijna een jaar stil gestaan (onder een dakje). Wil toch eerst proberen om met frisse olie de motor aan de praat te krijgen.
Heb er een erg gave RVS uitlaat bij, heb zelf al een RVS spaghetti pijp gekocht. De 15" velgjes moeten goed gepoetst (of nieuw gespoten) worden.
Ik ga eerst met de techniek aan de gang, daarna is de koets aan de beurt (roest in kofferbakhoeken en , natuurlijk, achter de koplampen).
deuren zijn strak gemaakt, of is dat schijn door de modder?
Ziet er best grappig uit, doe hem gauw eens wassen ?
Ziet er best grappig uit, doe hem gauw eens wassen ?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).